Zarządzenie Nr 60/08

ZARZĄDZENIE NR 60/08
WÓJTA GMINY HAJNÓWKA
z dnia 31 stycznia 2008r. 


w sprawie realizacji zadań obrony cywilnej w roku 2008


Na podstawie art. 17 ust.6 i 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej( Dz. U. z 2004r. Nr 241,poz.2416 i Nr 277,poz.2742, z 2005r. Nr 180, poz.1496, z 2006r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 220,poz.1600 , 2007r. Nr 107,poz.732 ) oraz § 4 pkt 4, § 5 i §6 pkt5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw , powiatów i gmin( Dz. U. Nr 96, poz 850) oraz na podstawie wytycznych Wojewody Podlaskiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 6 grudnia 2007r do działalności w dziedzinie obrony cywilnej w 2008r, zarządzam co następuje:


§ 1.  Ustalam wytyczne w sprawie realizacji zadań obrony cywilnej w roku 2008 stanowiące załącznik Nr 1 do zarządzenia .
§ 2.  Zobowiązuję kierowników zakładów pracy działających na administrowanym terenie do terminowego realizowania wytycznych i opracowania kalendarzowych planów działania.
§ 3.  Koordynację zadań obrony cywilnej oraz nadzór nad  ich realizacją powierzam inspektorowi do spraw Pozamilitarnych Ogniw Obronnych w Urzędzie Gminy Hajnówka.
§ 4.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 Wójt Gminy
inż. Olga Rygorowicz

  

Załącznik Nr 1 
Do zarządzenia 60/08
Szefa OC Gminy
z dnia 31 stycznia 2008r.

    W Y T Y C Z N E 
w sprawie realizacji zadań obronnych w roku 2008


1. W 2008roku zadania wynikające z roli i miejsca niemilitarnych ogniw obronnych w systemie obronnym Rzeczypospolitej Polskiej realizują: Marszałek Województwa, dyrektorzy wydziałów Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, kierownicy służb zespolonych, inspekcji i straży wojewódzkich, kierownicy organów administracji niezespolonej oraz starostowie, prezydenci, burmistrzowie i wójtowie - każdy zgodnie ze szczegółowym planem działania.

2. Szczegółowe kierunki działania w zakresie planowania obronnego obejmują: 
1. W zakresie planowania operacyjnego:
    1)   zapoznanie się z nową Strategią Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej przyjętą w dniu 5 listopada 2007 r. przez Radę Ministrów, która prezentuje nowe, zintegrowane podejście do Bezpieczeństwa Narodowego;
   2)    zaktualizowanie  planu operacyjnego funkcjonowania gmin poprzez: 
     a)   aktualizację tabeli realizacji zadań operacyjnych (gminy) w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny- zał. ,,C’’,
     b)  aktualizację procedur realizacji poszczególnych zadań operacyjnych zawartych w kartach realizacji zadań operacyjnych sporządzonych przez koordynatorów, realizatorów oraz współ wykonawców – karty te uzgodnić z odpowiednimi organami administracji i podmiotami uczestniczącymi lub zaangażowanymi w ich realizację, 
     c)  wydrukowanie w formie papierowej kart realizacji zadań operacyjnych i włączenie ich     jako załączniki D. 1,2,3,4….itd do ,,Planu operacyjnego funkcjonowania…’’,
     d) zapoznanie z kartami operacyjnymi osób, zespołów (wykonawców) bezpośrednio realizujących zadania; 
   3)  sporządzenie i przesłanie zadań operacyjnych do podległych i współdziałających jednostek organizacyjnych zgodnie z kompetencjami; 
2.  W zakresie programowania obronnego:
  1)   kontynuowanie działań w zakresie przygotowania struktur administracji samorządowej gminy do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
  2)  realizacja obowiązków państwa-gospodarza zwanego dalej HNS  na terenie gminy, współdziałanie w przygotowaniach oraz wymianie informacji z właściwymi organami administracji rządowej i samorządowej; 
  3)  współuczestnictwie w miarę potrzeb w realizacji zadań zawartych w opracowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej ,,Centralnym Programie Mobilizacji Gospodarki’’ w części dotyczącej gminy;
  4) kontynuowanie prac organizacyjno-planistycznych w zakresie przygotowania szczególnej ochrony obiektów kategorii II w tym ujęciu problematyki szczególnej ochrony w systemie ostrzegania i alarmowania oraz w instrukcjach służb dyżurnych;
  5)  prowadzenie prac w zakresie reklamowania osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny; 
  6)   uwzględnienie potrzeb obronności w planach zagospodarowania przestrzennego gminy; 
  7)  kontynuowanie przedsięwzięć związanych z zapewnieniem warunków bezpieczeństwa funkcjonowania struktur państwa w tym ochronę ludności i majątku narodowego przed skutkami zbrojnych i poza zbrojnych oddziaływań kryzysowych w tym terrorystycznych i wojennych;
 8). realizowanie przedsięwzięć rzeczowo-finansowych zawartych w ,,Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Województwa Podlaskiego na lata 2007-2012’’ (PPPO-08); 
3. Zadania realizowane na potrzeby Sił Zbrojnych  Rzeczpospolitej Polskiej to:
  1)   koordynowanie i organizowanie wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku  obrony przez podległe, podporządkowane i nadzorowane jednostki organizacyjne.
 2) współdziałanie  w przygotowaniu bazy danych HNS województwa podlaskiego;
 3) koordynowanie przedsięwzięć umożliwiających wykonanie świadczeń na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
 4) podjęcie działań organizacyjno-prawnych w zakresie tworzenia rezerw państwowych mobilizacyjnych agregatów prądotwórczych przeznaczonych do awaryjnego zasilania głównych stanowisk kierowania w swojej stałej siedzibie organów samorządu terytorialnego. 
4. Zadania dotyczące podsystemu kierowania to w szczególności:
 1)  doskonalenie przedsięwzięć aktualnych w zakresie przygotowania organów aktualnych obsługujących ich urzędów do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
  2) posiadanie aktualnych dokumentów wspomagających kierowanie to jest: 
a) regulaminu organizacyjnego urzędu (instytucji) do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i czasie wojny; 
b) dokumentacji związanej z przemieszczeniem i zapewnieniem warunków funkcjonowania organu na stanowiskach kierowania;
c) dokumentacji stałego dyżuru;
d) rocznego planu świadczeń osobistych i rzeczowych;
e) planu świadczeń osobistych i rzeczowych przewidzianych do realizacji w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
3) dokonanie identyfikacji zadań obronnych wynikających z obowiązujących aktów prawnych, a po przeanalizowaniu ich treści ujecie w statutach i regulaminach organizacyjnych organów samorządu terytorialnego i podległych im jednostkach organizacyjnych oraz w obowiązkach pracowników realizujących zadania obronne;
4) kontynuowanie działania w zakresie modernizacji i utrzymania zapasowego stanowiska kierowania i zapasowego miejsca pracy Wójta;
5) bieżąca aktualizacja planu ochrony stanowiska kierowania Wójta w swojej stałej siedzibie;
6) doskonalenie obronnego systemu łączności przewodowej i bezprzewodowej w celu zapewnienia sprawnego obiegu informacji od Wójta do podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych;
7) utrzymanie w gotowości do działania obsad osobowych stałego dyżuru;
8) realizowania zadań zawartych w Narodowym Systemie Pogotowia Kryzysowego (NSPK)

 5. Zadania obronne ogniw ochrony państwa to:
1) realizowanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochroną granicy, ważnych osób i obiektów na terenie gminy;
2) prowadzenie rozpoznawania i przeciwdziałania zagrożeniom godzącym w bezpieczeństwo i obronność państwa w tym m. in. w zakresie terroryzmu i nielegalnego przekraczania granic przez cudzoziemców;
3) prowadzenie analizy zagrożeń w strefie nadgranicznej na użytek służb współdziałających;
4) utrzymanie obiektów przeznaczonych na stanowiska kierownika, w tym przydzielonych w ramach świadczeń na rzecz obrony; 
5) współuczestniczenie w zarządzaniu kryzysowym zgodnie z kompetencjami.
6) doskonalenie współdziałania stanowisk kierowania KW PSP, KWP, POSG Działalność Szefa WSzW Działalność głównym stanowiskiem kierowania Wójta Działalność jego stałej siedzibie.

6. Działalność organizacyjna, nadzoru i kontroli oraz sprawozdawczość polega w szczególności na:
1)  opracowaniu, na podstawie  zarządzania Wojewody, zarządzania własnego,
wytycznych i kalendarzowego planu działania w sprawie realizacji zadań obronnych w 2008 roku oraz określenia zadań obronnych dla jednostek podległych i podporządkowanych celem ich realizacji;
2) sporządzeniu i przesłaniu do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego zgodnie z 18 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie świadczeń rzeczowych na rzecz obrony w czasie pokoju (Dz.U. Nr181, poz. 1872 z późn. zm.) i 11 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 października 2004 r. w sprawie świadczeń osobistych na rzecz obrony w czasie pokoju (Dz.U. Nr 229, poz.2307 z późn. zm.): 
a) zestawienie świadczeń osobistych oraz świadczeń rzeczowych przewidzianych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji lub wybuchu wojny,
b) zaktualizowanego zestawienia świadczeń osobistych oraz doraźnych świadczeń rzeczowych, które mają być wykonane w 2008 roku;
3) koordynacji działalności organów samorządu terytorialnego w zakresie planowania przez te organy kontroli problemowych;
4)  opracowaniu planu kontroli w zakresie realizacji zadań obronnych przez jednostki podległe i podporządkowane organom samorządu terytorialnego, przesłaniu go do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku; 
   

Metryka strony

Udostępniający: Inspektor ds obrony cywilnej - Halina Michaluk

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Ostapczuk

Wprowadzający: Barbara Ostapczuk

Data wprowadzenia: 2008-03-13

Data modyfikacji: 2008-03-13

Opublikował: Barbara Ostapczuk

Data publikacji: 2008-03-13