Uchwała Nr XXXII /190 / 05

 

Uchwała Nr XXXII/190/05
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 29 grudnia 2005r.

w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Hajnówka.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. "a" ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz.1591, z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102 poz. 1056, Nr 116 poz. 1203, Nr 167 poz. 1759, z 2005r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457) w związku z art. 13 ust. 2a, art. 14 ust. 5, art. 34 ust. 6, art. 37 ust. 3 i 4, ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U z 2004 Nr 261 poz. 2603, Nr 281 poz. 2782, z 2005r. Nr 130 poz. 1087, Nr 169 poz. 1420, Nr 175 poz. 1459) Rada Gminy Hajnówka uchwala, co następuje:

I. Zasady ogólne

§ 1. Uchwała określa zasady gospodarownia nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Hajnówka oraz zasady i kryteria nabywania nieruchomości, sprzedaży i oddawania w użytkowanie wieczyste, obciążania i zamiany nieruchomości, a także zasady wydzierżawiania i najmu nieruchomosci gruntowych oraz lokali.

§ 2. Ilekroć w uchwale mowa jest o:

1) Gminie -należy przez to rozumieć Gminę Hajnówka,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Hajnówka,
3) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Hajnówka,
4) Ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami,
5) Nieruchomości - należy przez to rozumieć grunty zabudowane lub niezabudowane stanowiące przedmiot własności Gminy Hajnówka,
6) Lokalu - rozumie się przez to lokal mieszkalny lub użytkowy w budynku wielorodzinnym, małym domu mieszkalnym lub innym budynku użytkowym.

§ 3.
1. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy oraz nabywanie nieruchomości należy do Wójta, który w tym zakresie zobowiązany jest do kierowania się zasadami prawidłowej gospodarki, zgodnie z przepisami ustawy oraz postanowieniami niniejszej uchwały.
2. Wójt w ramach gospodarowania nieruchomościami:
1) dokonuje wyboru formy prawnej przekazania nieruchomości osobom prawnym, osobom fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadajacym osobowości prawnej i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznacznych do obrotu cywilnoprawnego,
2) przeprowadza postępowanie przetargowe wynikające z ustawowego obowiązku lub uchwał Rady,
3) przeprowadza postępowanie przewidziane przepisami prawa w przypadku przekazywania nieruchomości osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym w trybie bezprzetargowym,
4) przeprowadza rokowania na zbycie nieruchomości, po drugim przetargu zakończonym wynikiem negatywnym,
5) nabywa nieruchomości w skład gminnego zasobu nieruchomości w drodze procesu komunalizacyjnego, umów zamiany, darowizny, w tym w zamian za zaległości podatkowe lub umów kupna na potrzeby inwestycyjne i realizacje zadań własnych Gminy,
6) nabywa i przekazuje nieruchomości gminne w drodze umów dzierżawy, użyczenia, najmu.

§ 4. Podstawą do nabycia, zbycia, obciążenia i dzierżawy nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3 lata oraz lokali mieszkalnych i użytkowych jest zarządzenie Wójta, podjęte po zasięgnięciu opinii odpowiedniej komisji Rady.

§ 5. Zarządzenie, o którym mowa w § 4, Wójt wydaje z własnej inicjatywy lub na wniosek osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, osób fizycznych, w tym dotychczasowych najemców, dzierżawców i wieczystych użytkowników nieruchomości komunalnych.

II. Nabywanie nieruchomości

§ 6. 1. Wójt, z zastrzeżeniem § 7 niniejszej uchwały, może nabywać do gminnego zasobu nieruchomosci stanowiące włąsność osób fizycznych i osób prawnych, jednostek samorządu terytorialnego i Skarbu Państwa lub przysługujace tym osobom lub jednostkom prawo użytkowania wieczystego nieruchomosci gruntowych, w związku z koniecznością realizacji zadań własnych lub obowiązkami wynikajacymi z przepisów szczególnych.

2. Nabycie na cele określone w ust. 1 może nastąpić między innymi w drodze:
1) umowy kupna-sprzedaży, zamiany, nieodpłatnego przejecia nieruchomości oraz zrzeczenia się praw użytkowania wieczystego,
2) wykonania prawa pierwokupu,
3) przyjęcia spadku i zapisu,
4) komunalizacji,
5) wywłaszczenia na rzecz gminy,
6) podziałów i scaleń.

§ 7. Odpłatne nabycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego następuje za zgodą Rady, po podjęciu stosownej uchwały.

III. Zbywanie nieruchomości oraz lokali mieszkalnych i użytkowych

§ 8. Wójt gospodarując gminnym zasobem nieruchomości może:

1) przenosić własność nieruchomości w drodze sprzedaży,
2) oddawać nieruchomości gruntowe w użytkowanie wieczyste,
3) dokonywać zamiany nieruchomości lub zamiany prawa użytkowania wieczystego, zamiany prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności innej nieruchomości, zamiany prawa własności nieruchomości w prawo użytkowania wieczystego,
4) Obciążać nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi na rzecz osób trzecich.

§ 9. Zgody Rady wyrażonej odrębną uchwałą wymaga:

1) przekazanie nieruchomości Gminy w drodze darowizny,
2) sprzedaż nieruchomości służących do powszechnego użytku, a przeznaczonych na cele sportu, rekreacji, kultury i oświaty,
3) sprzedaż nieruchomości Gminy Skarbowi Państwa lub innym jednostkom samorządu terytorialnego za cenę obniżoną.

§ 10.
1. Wójt przeznacza nieruchomości do zbycia stosując tryb przetargowy z uwzględnieniem pierszeństwa przysługującego z ustawy.
2. Ustalenie formy przetargu należy do Wójta, z zastrzeżeniem, że przetarg pisemny przeprowadza się w przypadkach uzasadnionych potrzebami Gminy, w szczególności co do sposobu wykorzystania lub zabudowania nieruchomości.

§ 11. W przypadku zbycia nieruchomości ustala się, że:

1) przedmiotem przetargu jest cena nabycia lub wysokość pierwszej opłaty, ewentualnie spełnienie innych wymogów określonych w warunkach przetargu,
2) nieruchomości nie zbyte w pierwszym przetargu wystawia się do drugiego przetargu, ustalając cenę wywoławczą w wysokości nie niższej niż 80% wartości nieruchomości,
3) nieruchomości nie zbyte w drugim przetargu mogą być zbyte w drodze rokowań, za cenę ustaloną w tych rokowaniach lecz nie niższą niż 50% wartości nieruchomości lub wystawiane do sprzedaży w kolejnych przetargach.

§ 12. Dla nieruchomości zbywanych w drodze przetargu ustala się, że wycena ich wartości winna być dokonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed wydaniem zarządzenia o przeznaczeniu nieruchomości do zbycia.

§ 13. Nabywcy nieruchomości ponoszą między innymi:
1) koszty opracowania dokumentacji wymaganej przy sprzedaży nieruchomości, tj. koszty wyceny lokalu, budynku, gruntu oraz opracowania dokumentacji geodezyjnej,
2) koszty związane z przeniesieniem prawa własności,
3) ewentualne koszty podatku VAT.

§ 14. W uzasadnionych przypadkach Wójt, kierując się położeniem nieruchomości, jej przeznaczeniem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz przepisami szczególnymi może przeznaczyć ją do oddania w użytkowanie wieczyste.

§ 15. Sprzedaż lub oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste w trybie bezprzetargowym następuje w przypadkach określonych w ustawie i przepisach szczególnych.

§ 16. W trybie bezprzetargowym nieruchomości zbywa się za cenę ustaloną po przeprowadzeniu rokowań, jednakże nie niższą od ich wartości, chyba że zastosowano przewidzianą ustawą lub uchwaloną bonifikatę.

§ 17.
1. Zbywanie samodzielnych lokali mieszkalnych, a także lokali o innym przeznaczeniu oraz domów mieszkalnych jednorodzinnych, garaży wolno stojących, lokali użytkowych, udziałów w budynkach mieszkalnych i mieszkalno-gospodarczych, nastepuje na podstawie przepisów ustawy.
2. Sprzedaż lokali mieszkalnych następuje łącznie ze sprzedażą gruntu, oddaniem w użytkowanie wieczyste gruntu lub ułamkowej części gruntu niezbędnego do racjonalnego korzystania z lokali.
3. Wolne lokale użytkowe sprzedawane są w drodze przetargu.
4. Zwalnia się z obowiązku zbycia w drodze przetargu lokale użytkowe, jeżeli sprzedaż jest realizowana na rzecz ich najemców posiadających umowę zawartą na czas nieokreślony, a najem ten trwa nieprzerwalnie przez 5 lat i działalność prowadzona jest zgodnie z zawarta umową.
5. Najemcy, o których mowa w ust. 4 korzystają z pierwszeństwa w nabywaniu lokali, jeżeli złożą oświadczenie, że wyrażają zgodę na nabycie za cenę ustaloną zgodnie z przepisami ustawy.

IV. Obciążanie nieruchomości.

§ 18.
1. Nieruchomości gminne moga być obciążone ograniczonymi prawami rzeczowymi, w szczególności służebnością i hipoteką.
2. Służebność na komunalnej nieruchomości gruntowej może zostać ustanowiona na podstawie umowy zawartej przez Wójta z osobą na rzecz której ustanowiona jest służebność. Ustanowienie służebności nie może być sprzeczne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
3. Hipoteka na komunalnej nieruchomości gruntowej może być ustanowiona jako zabezpieczenie zaciąganych przez Gminę pożyczek lub kredytów, zgodnie z uchwałą budżetową.

V. Przekazywanie nieruchomości w dzierżawę, użyczenie oraz najem lokali.

§ 19. Nieruchomości mogą być oddawane w dzierżawę, użyczenie i najem osobom prawnym, osobom fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej.

§ 20.
1. Najemców i dzierżawców wyłania sie w wyniku przetargu.
2. Przetargi przeprowadza komisja w składzie 3 osób, powołana przez Wójta.
3. Przedmiotem przetargu na najem lub dzierzawę jest roczna lub miesięczna stawka czynszu za 1 m2 i spełnienie dodatkowych wymogów określonych w warunkach przetargu.

§ 21. Odstapienie od trybu przetargowego przy oddawaniu nieruchomości gruntowych w dzierżawę może nastąpić, gdy o wydzierżawienie gruntu wystepuje jedna osoba i jednocześnie spełniony jest jeden z niżej wymienionych przypadków:
1) wnioskodawca jest dotychczasowym dzierżawcą, wywiązującym sie z warunków umowy,
2) przedmiotem dzierżawy są grunty, na których usytuowane są obiekty wybudowane przez dotychczasowego dzierżawcę lub jego następce prawnego,
3) jeżeli grunt nie został oddany w dzierżawę po dwóch kolejnych przetargach.

§ 22.
1. Wójt może przekazywać osobom prawnym, osobom fizycznym, jednostkom organizacyjnym Gminy, stowarzyszeniom, organizacjom pożytku publicznego nieruchomości w użyczenie na okres nie dłuższy niż 10 lat.
2. Użyczone nieruchomości komunalne mogą być wykorzystane w szczególności na cele charytatywne, opiekuńcze, kulturalne, oświatowo-wychowawcze, religijne, sportowo-turystyczne oraz związane z zachowaniem porządku publicznego i wykonaniem niezbędnych zadań Gminy.

VI. Ceny, opłaty i rozliczenia za nieruchomosci.

§ 23. Cenę nieruchomości ustala się zgodnie z ustawą.

§ 24. Przy oddawaniu gruntów w użytkowanie wieczyste pierwsza opłata i nastepne określane są przez Wójta zgodnie z ustawą.

§ 25. Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego może być aktualizowana zgodnie z ustawą.

VII. Inne postanowienia.

§ 26.
1. Nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości mogą być wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek z udziałem Gminy.
2. Do spółek z wyłącznym udziałem Gminy, nieruchomości gruntowe z gminnego zasobu mogą być wnoszone jako wkład niepieniężny (aport) w użytkowanie wieczyste.

VIII. Przepisy końcowe.

§ 27. Traci moc Uchwała Nr XX/104/96 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 grudnia 1996r. w sprawie zasad nabywania, zbywania lub obciążania nieruchomości i lokali oraz ich wydzierżawiania na okres dłuższy niż 3 lata.

§ 28. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Hajnówka.

§ 29. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady

Jan Grygoruk

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Hajnówka

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Ostapczuk

Wprowadzający: Barbara Ostapczuk

Data wprowadzenia: 2006-01-23

Data modyfikacji: 2006-01-23

Opublikował: Barbara Ostapczuk

Data publikacji: 2006-01-23