Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2004 rok

SPRAWOZDANIE z wykonania budżetu Gminy Hajnówka za 2004 rok

Budżet Gminy Hajnówka na rok 2004 przyjęty Uchwałą XIV/85/04 Rady Gminy Hajnówka z dnia 11 marca 2004 roku był nierównoważny i wynosił:

- po stronie dochodów - 5 489 640,- zł
- po stronie wydatków - 5 210 040,- zł

Źródło pokrycia deficytu budżetu gminy w wysokości 200 000,- zł stanowią przychody z planowanej do zaciągnięcia pożyczki długoterminowej.
Nadwyżkę dochodów nad wydatkami w kwocie - 479 600,- zł przeznaczono na spłatę kredytów długoterminowych i pożyczek.

Po zmianach dokonanych Uchwałami Rady Gminy Hajnówka:
- Nr XV/96/04 z dnia 19 kwietnia 2004 roku
- Nr XVI/100/04 z dnia 26 maja 2004 roku
- Nr XVII/102/04 z dnia 29 czerwca 2004 roku
- Nr XIX/106/04 z dnia 23 września 2004 roku
- Nr XX/112/04 z dnia 21 października 2004 roku
- Nr XXI/114/04 z dnia 29 listopada 2004 roku
- Nr XXII/124/04 z dnia 28 grudnia 2004 roku

oraz Zarządzeniami Wójta Gminy Hajnówka:

- Nr 21/04 z dnia 31 marca 2004 roku
- Nr 25/04 z dnia 30 kwietnia 2004 roku
- Nr 28/04 z dnia 31maja 2004 roku
- Nr 30/04 z dnia 30 czerwca 2004 roku
- Nr 33/04 z dnia 30 lipca 2004 roku
- Nr 37/04 z dnia 30 września 2004 roku
- Nr 39/04 z dnia 29 października 2004 roku
- Nr 42/04 z dnia 15 listopada 2004 roku
- Nr 44/04 z dnia 30 listopada 2004 roku
- Nr 49/04 z dnia 31 grudnia 2004 roku

budżet zamknął się kwotą po stronie:
- dochodów - 6 265 274,- zł,
w tym: zadania zlecone - 585 948,- zł
- wydatków - 5 844 674,- zł,
w tym: zadania zlecone - 531 715,- zł.

Planowany niedobór budżetu w kwocie 59 000,-zł. znajdował pokrycie w pożyczce.
Nadwyżkę dochodów nad wydatkami budżetu w kwocie 479 600,- zł przeznaczono na:
- spłatę długoterminowych kredytów bankowych zaciągniętych na budowę Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Dubinach
   - 390 000,- zł
- spłatę pożyczki - 89 600,- zł.

 

I. DOCHODY

Dochody budżetu Gminy w 2004 roku zamknęły się kwotą 6 631 988,- zł, co stanowi 105,9 % dochodów planowanych (załącznik Nr 1 i 2).
Struktura dochodów przedstawia się następująco:

1. Dochody własne - 3 442 691,- zł, co stanowi 51,9 % ogółem dochodów, z tego:

- podatek od nieruchomości - 1 545 597,- zł, tj. 44,9 % dochodów własnych
- podatek rolny - 458 638,- zł, tj. 13,3 % dochodów własnych
- podatek leśny - 237 243,- zł, tj. 6,9 % dochodów własnych
- podatek od środków transportowych - 68 432,- zł, tj. 2,0% dochodów własnych
- podatek od posiadania psów 170,- zł , tj. 0,01 dochodów własnych
- wpływy z karty podatkowej -12 078,- zł, tj. 0,4 % dochodów własnych
- podatek od spadków i darowizn -2 432,- zł, tj. 0,07 % dochodów własnych
- wpływy z opłaty skarbowej -19 732,- zł, tj. 0,6% dochodów własnych
- podatek od czynności cywilnoprawnych - 79 648,- zł, tj. 2,31 % dochodów własnych
- wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu -20 317,- zł, tj. 0,6% dochodów własnych
- dochody z majątku gminy - 199 869,- zł, tj 5,81 % dochodów własnych
- opłaty produktowej 2 224,- zł, tj 0,06% dochodów własnych
- pozostałe dochody - 38 298,- zł tj. 1,1 % dochodów własnych
- odsetki od nieterminowych wpłat podatków i opłat - 118 106, tj. 3,4 % dochodów własnych
- udziały gmin w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa - 639 907,- zł, tj. 18,6% dochodów własnych, z tego:

a) udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy - 638 638,- zł
b) udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających siedzibę na terenie gminy - 1 269,- zł.

 

2. Dotacje celowe na zadania zlecone gminie - 569 884 zł, tj. 8,6 % dochodów ogółem, z tego:

- administracja publiczna (urzędy wojewódzkie) - 62 000,- zł, tj. 10,9 % dotacji na zadania zlecone
- urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa (urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, wybory do sejmu i senatu, referenda ogólnokrajowe i konstytucyjne) - 13 012,- zł, tj. 2,3% dotacji na zadania zlecone
- pomoc społeczna (zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, ośrodek pomocy społecznej, zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze, pozostała działalność) - 434 177,- zł, tj. 76,2% dotacji na zadania zlecone
- dotacja otrzymana z budżetu państwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami - 6 462,- zł 1,1% dotacji na zadania zlecone,
- gospodarka komunalna (oświetlenie ulic) - 54 233,- zł, tj. 9,5 % dotacji na zadania zlecone

 

3. Dotacje celowe na zadania własne - 74 618,- zł, tj. 1,1 % dochodów ogółem, z tego:

- oświata i wychowanie - 1 536,- zł, tj. 2,1 % dotacji celowych na zadania własne
- opieka społeczna - 72 082,- zł, tj. 96,6 % dotacji celowych na zadania własne
- dotacja celowa na realizację programu "Upowszechnianie i promocja czytelnictwa z przeznaczeniem na zakup książek dla Gminnej Biblioteki Publiczne w Dubinach - 1 000,- zł, tj. 1,3% dotacji celowych na zadania własne.

 

4. Dotacje z funduszy celowych na realizację zadań bieżących (transport i łączność) 25 000,- zł, tj. 0,4 % dochodów ogółem

 

5. Środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin pozyskane z innych źródeł (środki z Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Olsztynie) - 65 000,- zł, tj. 1,0 % dochodów ogółem

 

6. Środki na dofinansowanie własnych zadań bieżących gmin pozyskane z innych źródeł (bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa) - 1 800,- zł, tj. 0,03 % dochodów ogółem

7. Środki pozyskane z innych źródeł na dofinansowanie dożywiania dzieci z rodzin byłych pracowników PPGR ze środków Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Olsztynie - 1 383 zł tj. 0,02% dochodów własnych

 

8. Subwencja ogólna z budżetu państwa - 2 451 612,-zł, tj. 37,0 % dochodów ogółem, z tego:

- część uzupełniająca - 11 344,- zł, tj. 0,5 % subwencji ogółem
- część oświatowa - 1 932 008,- zł, tj. 78,8 % subwencji ogółem
- część rekompensująca - 33 742,- zł, tj. 1,4 % subwencji ogółem
- część wyrównawcza - 474 518,- zł , tj. 19,4 % subwencji ogółem

 

Źródła pochodzenia dochodów(załącznik Nr 1 i 2).

 

Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo

Wpływy z działu rolnictwa i łowiectwa zamknęły się kwotą 14 727,- zł na plan 12 500,- zł, co stanowi 117,8 %. Są to:

- wpłaty ludności za pozwolenia podłączeń do sieci kanalizacyjnej i wodociągowej 12 000,- zł.
- czynsz za dzierżawę terenów dla obwodów łowieckich - 1 491,- zł.
- pozostałe wpłaty (z lat ubiegłych) - 1 101 zł
- odsetki od nieterminowych wpłat - 135,- zł.

 

Dział 400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną , gaz i wodę

Wpływy tego działu stanowi kwota 3 490,- zł na plan 5 000,- zł, co stanowi 69,8% planu. Są to:

- opłaty za energię cieplną z kotłowni przy osiedlu mieszkaniowym PGR Nowoberezowo w wysokości - 3 488,- zł
- odsetki od nieterminowych wpłat - 2 zł.

 

Dział 600 Transport i łączność

Wpływy tego działu w 2004 roku stanowią kwotę 90 000,- zł. Są to:

- dotacja otrzymana z Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na budowę i modernizację drogi dojazdowej do gruntów rolnych położonych na terenie wsi Sawiny Gród i Lipiny - 25 000,- zł
- środki bezzwrotnej pomocy finansowej przeznaczone na modernizację drogi dojazdowej do kotłowni na osiedlu po PGR w Nowoberezowie otrzymane z Agencji Nieruchomości Rolnych - 65 000,- zł

 

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa

Dochody tego działu w roku 2004 osiągnęły kwotę 194 888,- zł, co stanowi 104,2 % planu.

Na powyższą kwotę składają się:

- dochody z dzierżaw mienia komunalnego (czynsz za wynajem lokali, czynsz dzierżawny za grunta stanowiące mienie gminy) - 12 269,- zł
- wpłaty za wynajęcie sal w świetlicach wiejskich - 1 467,- zł
- wpływy z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości - 174 308,- zł (sprzedano 16 działek; w tym: Wasilkowo -1, Mochnate - 1, Sawiny Gród - 1, Czyżyki - 1, Pasieczniki Duże - 1, Bielszczyzna- 1, Lipiny - 10)
- wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych - 6 336,- zł (sprzedano drewno topoli)
- wpływy za użytkowanie wieczyste nieruchomości - 468,- zł, co stanowi 100,0 % planu (OSM i GS)
- odsetki od nieterminowego regulowania zobowiązań - 40,- zł.

 

Dział 750 Administracja publiczna

Dochody tego działu wynoszą 65 776,- zł, tj. 101,5% planowanych wpływów, z czego przypada na:

1. dochody własne - 3 776- zł

- wpływy z różnych opłat (koszty upomnień, specyfikacja istotnych warunków zamówień, prowizja od podatku i składki zdrowotnej) - 2 912,- zł
- prowizja od przyjętych wpłat za dowody osobiste - 766,- zł
- wpływy z różnych dochodów - 98,- zł.

2. dotacje celowe na zadania zlecone - 62 000,- zł (Urzędy Wojewódzkie).

 

Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa

Dotacje celowe na zadania zlecone zamknęły się kwotą - 13 012,- zł, z tego:

- środki przydzielone decyzją Kierownika Krajowego Biura Wyborczego na sfinansowanie zadań związanych z prowadzeniem i aktualizacją stałego rejestru wyborców - 758,- zł
- środki na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego - 12 254,- zł

 

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

Dochody tego działu wynoszą 1 800,- zł, tj. 100 % planu. Są to:

- środki otrzymane z PZU na zakup sprzętu przeciwpożarowego dla OSP w Orzeszkowie 800,-zł. i środki otrzymane z TUiR WARTA w wysokości 1 000,- zł na zakup sprzętu przeciwpożarowego dla OSP typu S która działa na terenie gminy Hajnówka

 

Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej

Dochody tego działu w 2004 roku na plan 2 834 995 ,- zł wynoszą 3 202 300,- zł co stanowi 113,0%

1. Wpływy z tytułu podatków i opłat w roku 2004 osiągnęły kwotę 2 522 344,- zł, tj. 105,9 % planowanych dochodów. Są to:

- podatek od nieruchomości - 1 545 597,- zł, tj. 133,5 % w stosunku do planu
- podatek rolnego - 458 638,- zł, tj. 87,8 % w stosunku do planu
- podatek leśnego - 237 243,- zł, tj. 103,9 % w stosunku do planu
- podatek od środków transportowych - 68 432,- zł, tj. 96,4 % w stosunku do planu
- podatek od czynności cywilnoprawnych - 79 648,- zł, tj. 125,0 % w stosunku do planu
- odsetek od nieterminowych wpłat i opłat z tytułu podatków i opłat - 118 106,- zł, tj. 134,2 % planu
- podatek od posiadania psów - 170,- zł tj. 28,3% planu
- podatek od spadków i darowizn - 2 432,- zł tj. 162,1 % planu
- podatek dochodowy z karty podatkowej 12 078,- zł tj. 219,6% planu

 

Pomimo ogólnego wykonania planu w 113,0 % na dzień 31 grudnia 2004 roku figuruje zaległość w kwocie 220 611,- zł, z tytułu podatku od nieruchomości w tym: osoby prawne - 139 695,- zł , a osoby fizyczne - 80 916, podatku rolnego - 64 646,-zł w tym: osoby prawne - 3 172,- zł, a osoby fizyczne - 61 474,- zł , odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat 54 944,- zł.

Ponadto wystąpiła nadpłata w podatku rolnym - 478,- zł oraz w podatku od czynności cywilnoprawnym na kwotę 2 691,- zł.

 

2. Wpływy z udziału w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa - 639 907,- zł, tj. 97,6 % wykonania planu, z tytułu:

- podatku dochodowego od osób fizycznych - 638 638,-zł, tj. 97,7 % wykonania planu
- podatku dochodowego od osób prawnych - 1 269,- zł, tj. 63,5 % wykonania planu.

 

2. Wpływy z opłaty skarbowej - 19 732,- zł, tj. 78,9% wykonania planu.

 

3. Wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu - 20 317,- zł, tj. 135,4 % wykonania planu.

 

Do budżetu gminy nie wpłynęła kwota 503 589,- zł, tj. 15,72 % w stosunku do dochodów podatkowych w związku z:

- zastosowaną obniżką przez Radę Gminy górnych stawek podatków - 275 010,- zł, tj. 8,0 % w stosunku do dochodów własnych, w tym:

1. w podatku od nieruchomości - 264 180,- zł,
2. w podatku od środków transportowych - 10 830,- zł

- udzieleniem przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień - 228 579,- zł, tj. 6,7 % w stosunku do dochodów własnych, z tego przypada na:

1. umorzenia - 8 800,- zł,
2. odroczenia - 41 950,- zł
3. zwolnienia - 175 851,- zł (zastosowane przez Radę Gminy)
4. umorzenia odsetek - 1 978,- .

 

Dział 758 Różne rozliczenia

Ogólne dochody tego działu wynoszą 2 470 951,- zł, tj. 100,6 % planowanych dochodów rocznych, z czego przypada na:

- subwencje ogólne otrzymane z budżetu państwa - 2 451 612,- zł, z tego:

1. część podstawowa subwencji ogólnej - 11 344,- zł
2. część oświatowa subwencji ogólnej - 1 932 008,-zł
3. część rekompensująca - 33 742,- zł
4. część wyrównawcza - 474 518,- zł.

- różne rozliczenia finansowe - 19 339,- zł

1. opłaty za pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, wyrysy z przestrzennego zagospodarowania, warunki zabudowy, rozliczenia z lat ubiegłych - 6 673,- zł
2. odsetki od lokat środków na rachunkach bankowych - 12 695,- zł
3. zwroty nadpłat w podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych i zwroty odsetek dokonanych przez Urzędy Skarbowe - 29,-zł.

 

Dział 801 Oświata i wychowanie

Dochody oświaty zamknęły się kwotą 3 480,- zł, tj. 39,8 % planu.

Na powyższą kwotę składają się:

dotacja Wojewody Podlaskiego - 1 536,- zł, z tego na:

- sfinansowanie części wyprawki szkolnej dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych - 1 536,- zł

2. dochody nie planowane, tj. dochody z najmu lokalu, prowizje od podatku i od składki zdrowotnej, sprzedaż wyrobów i składników majątkowych (makulatura, drewno topoli), odsetki od środków na rachunku bankowym - 1 944,- zł.

 

Dział 852 Pomoc społeczna

Wpływy z opieki społecznej osiągnęły kwotę 514 104,- zł, co stanowi 96,4 % planu, z tego:

1) na realizację zadań zleconych w zakresie opieki społecznej otrzymaliśmy z budżetu państwa - 440 639 zł dotacji przeznaczonych na:

- świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 285 486,- zł
- zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne - 124 102,- zł
- składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne - 6 324,- zł
- gminny ośrodek pomocy społecznej - 15 836,- zł
- zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze - 2 429,- zł
- przygotowanie organizacyjne gminy do realizacji zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych - 6 462,- zł.

 

2) na realizację zadań własnych bieżących otrzymaliśmy - 73 465,- zł dotacji na:

- utrzymanie ośrodka pomocy społecznej - 25 164 ,- zł
- dożywianie uczniów w szkołach podstawowych - 16 107,- zł
- zasiłki i pomoc w naturze 30 811,- zł
- dożywianie dzieci byłych pracowników PGR - 1 383 ,- zł

 

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

Wpływy tego działu zamknęły się kwotą 56 457,- zł, tj. 100,0 % w stosunku do planu. Są to:

- dotacja na sfinansowanie wymagalnych zobowiązań Skarbu Państwa z tytułu finansowania oświetlania dróg publicznych dla których gmina nie jest zarządcą - 54 233,- zł
- opłata produktowa - 2 224,- zł

 

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

Wpływy tego działu zamknęły się kwotą 1 003,-zł. w tym:

- odsetki od nieterminowych wpłat za energię elektryczną - 3,- zł,
- dotacja celowa na realizację programu "Upowszechnianie i promocja czytelnictwa" z przeznaczeniem na zakup książek do Gminnej Biblioteki Publicznej w Dubinach - 1.000,- zł

 

 

II. WYDATKI

 

Wydatki budżetu gminy w roku 2004 zamknęły się kwotą 5 392 995,- zł, co stanowi 92,3 % planu.

Z kwoty 5 392 995- zł przypada na:

1. wydatki własne - 4 877 344- zł, tj. 90,4 % wydatków ogółem, z tego:

- wydatki inwestycyjne - 331 656,- zł, tj. 6,8 % wydatków własnych
- wydatki bieżące - 4 545 688 ,- zł, tj. 93,2 % wydatków własnych, w tym:

a) wynagrodzenia - 2 535 418,- zł, tj. 55,8 % wydatków bieżących własnych
b) pochodne od wynagrodzeń - 525 357,- zł, tj. 11,6 % wydatków bieżących własnych
c) dotacje - 9 000,- zł, tj. 0,2 % wydatków bieżących własnych
d) wydatki na obsługę długu - 59 732,- zł, tj. 1,3 % wydatków bieżących własnych
e) pozostałe - 1 416 181,- zł, tj. 31,2 % wydatków bieżących własnych.

2. wydatki związane z realizacją zadań zleconych - 515 651,- zł, tj. 9,6 % ogólnych wydatków, w tym:

- wydatki inwestycyjne - 6 462,- zł
- wydatki bieżące - 509 189,- zł

a) wynagrodzenia - 45 895,- zł, tj. 9,0 % wydatków bieżących zleconych
b) pochodne od wynagrodzeń - 9 399,- zł, tj. 1,8 % wydatków bieżących zleconych
c) pozostałe - 453 895,- zł, tj. 89,1 % wydatków bieżących zleconych.

 

Realizacja budżetu po stronie wydatków (ilustruje załącznik Nr 1 i 3) w poszczególnych działach przedstawia się następująco:

 

Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo

Na rolnictwo i łowiectwo w omawianym okresie wydatkowano 68 239,- zł, tj. 54,1 % w stosunku do planu.

Wydatki przeznaczone były głównie na:

a) inwestycje - 53 960,- zł
- budowa kanalizacji sanitarnej Dubiny II i III etap oraz Nowosady - 20 348,- zł
- budowa kanalizacji w Lipinach - 16 006,- zł
- agregat prądotwórczy - 17 606,- zł
b) konserwację urządzeń melioracyjnych - 142,- zł
c) wpłaty gmin na rzecz Izb Rolniczych w wysokości 2 % od uzyskanych wpływów z podatku rolnego - 9 174,- zł
d) wydatki związane z utrzymaniem wodociągów i kanalizacji (energia, usługi telefoniczne, utrzymanie rowu melioracyjnego przy oczyszczalni w Mochnatem, itp.) - 4 963,- zł.

 

Dział 400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną gaz i wodę

Wydatki na utrzymanie i zakup oleju do kotłowni w Nowoberezowie zamknęły się kwotą - 17 059,- zł, tj. 68,2 % w stosunku do planu, z tego przypada na:

- wydatki na zakup oleju - 15 359,- zł
- utrzymanie kotłowni - 1 700,- zł

 

Dział 600 Transport i łączność

Wydatki na utrzymanie dróg zamknęły się kwotą - 279 125,- zł, tj. 69,8 % w stosunku do planu, z czego przypada na:

a) wydatki bieżące - 120 184,- zł, z tego na:

ˇ dofinansowanie komunikacji miejskiej (dowóz pasażerów na trasie Dubiny - Hajnówka) - 8 514,- zł
ˇ bieżące utrzymanie dróg - 110 690,- zł, w tym:
- zakup maczeta do karczowania - 29,- zł
- zakup żużlu (drogi: Dubiny ul. Nowa - do Lipin i droga do Wygody od drogi wojewódzkiej) - 1 171- zł
- zakup znaków drogowy do miejscowości Dubiny - 200,- zł
- zakup mieszanki asfaltowej ( naprawa drogi Orzeszkowo - Pasieczniki Duże i Dubiny - Sawiny Gród) - 350,- zł
- zakup rur PCV do ułożenia przepustów (Nowoberezowo) - 198,- zł
- zakup kosy - 45,- zł
- wznowienie znaków granicznych we wsi Mochnate - 599,- zł
- zamiana gruntów i opłata notarialna w związku z wydzieleniem drogi gminnej w Mochnatem - 628,- zł
- remont drogi Pasieczniki Duże - 11.271,- zł
- profilowanie dróg żwirowych (34 km - Nowoberezowo, Mochnate, Dubicze Osoczne, Borek, Chytra , Progale, Orzeszkowo , Pasieczniki Duże) - 7 243,- zł
- odśnieżanie dróg - 8 417,- zł
- dowożenie i załadunek żużlu i żwiru na remont dróg gminnych (Nowoberezowo PGR, Dubiny ul. Nowa - do Lipin i droga do Wygody od drogi wojewódzkiej -5 154,- zł
- dowóz pospółki (Bielszczyzna - Czyżyki, Wasilkowo - Rzepiska, Dubicze Osoczne - Mochnate, Chytra - Borek, Dubiny ul. Torowa, Łąkowa, Cegielniana, Postołowo - Skryplewo, Sawiny Gród - Lipiny - Dubiny, Nowokornino - Gradówka, Chytra - Progale, Srocza Nóżka, Czyżyki kolonia ) - 15 860,- zł
- modernizacja rolniczej drogi dojazdowej do gruntów Sawiny Gród - Lipiny - 55 605,- zł
-pozostałe wydatki na bieżące utrzymanie dróg - 3 920,- zł
- remonty przystanków autobusowych (wymiana pokrycia dachowego na dwóch przystankach w Nowokorninie, malowanie przystanku w Trywieży ) - 980,- zł

b) wydatki inwestycyjne - 158 941,- zł

- budowa drogi gminnej Nowoberezowo - Czyżyki - 5 630,- zł
- budowa drogi Nowoberezowo osiedle po PGR - 151 851,- zł
- budowa ulic w Granicznej i Torowej w Dubinach - 1 460,- zł.

 

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa

W roku 2004 na gospodarkę gruntami i nieruchomościami wydatkowano - 6 728,- zł, tj. 67,6 % głównie na:

- wyceny działek gminnych oraz wyrysy i wypisy z operatu ewidencji gruntów - 3 786,- zł
- akty notarialne na przyjęte darowizny działek na rzecz gminy,opłaty notarialne, koszty postępowania, wpisy do ksiąg - 574,- zł
- zamieszczenie komunikatu w sprawie sprzedaży działek - 276,- zł
- wypisy i wyrysy działek przeznaczonych do sprzedaży - 1 864,- zł
- wpisy do ksiąg wieczystych - 228,- zł

 

Dział 710 Działalność usługowa

Wydatki tego działu za 2004 rok zamknęły się kwotę 18 379,- zł, co stanowi 79,9% planu, tj.

- na wykonanie prac remontowych tj. zamontowanie tablicy kamiennej , krzyża i popiersia Marszałka Piłsudskiego przy pomniku w Nowoberezowie - 748,- zł,
- na wykonanie prac związanych z planowaniem przestrzennym - 17 631,- zł , tj.:

a) wykonanie wtórników do celów projektowych - 2 568,- zł
b) opracowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe i jednorodzinne z dopuszczeniem podstawowych usług nieuciążliwych ( 1 plan) - 3 149,- zł
c) opracowanie decyzji o warunkach zabudowy oraz o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (o warunkach zabudowy - 37 decyzji, o ustaleniu lokalizacji celu publicznego - 6 decyzji) - 10 903,- zł
d) ogłoszenia o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działek w Lipinach - 261,-zł
e) prace powiatowej komisji urbanistyczno - architektonicznej (zgodnie z porozumieniem) - 750,- zł

 

Dział 750 Administracja publiczna

Wydatki związane z utrzymaniem administracji wyniosły 1 032 299,- zł, tj. 92,7 % w stosunku do planu, z tego przypada na:

ˇ bieżące funkcjonowanie Rady Gminy - 86 123,- zł
ˇ administrację - 936 394,- zł
- zadania zlecone - 62 000,- zł
- zadania własne - 874 394,- zł
ˇ diety sołtysów za udział w posiedzeniach Rady Gminy - 3 670,- zł
ˇ składki członkowskie na rzecz stowarzyszeń - 6 112,- zł.

 

Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa

W roku 2004 wydatkowano - 13 012,- zł, tj. 100 % planu. Są to wydatki związane z realizacją zadań zleconych w zakresie:

ˇ prowadzenia i aktualizacji stałych rejestrów wyborców (zakup znaczków pocztowych) 758,- zł,
ˇ przygotowania i przeprowadzenia wyborów do Parlamentu Europejskiego - 12 254,- zł
- sporządzenie spisu wyborców - 402,- zł
- wydatki kancelaryjne i uzupełnienie wyposażenia lokali - 2 851,- zł
- obsługa obwodowych komisji wyborczych - 444,- zł
- zryczałtowane diety członków obwodowych komisji wyborczych - 7 840,- zł
- inne wydatki (telefony, delegacje, dojazd specjalisty do uruchomienia programu komputerowego do itp.) - 717,- zł

 

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

W omawianym okresie sprawozdawczym wydatki tego działu wyniosły 36 793,- zł, tj. 100% w stosunku do planu, z tego:

1. Na OSP wydatkowano - 36 080- zł, tj. 100 % planowanych wydatków głównie na:

ˇ wydatki bieżące - 36 080,- zł:
-zakup materiałów pędnych - 4 549,- zł
-zakup węży strażackich - 883,- zł OSP Orzeszkowo
-zakup motopompy Niagara dla OSP Orzeszkowo - 2 601,- zł
-zakup pilarki OSP Orzeszkowo - 1 926,- zł
-energia elektryczna (ogrzewanie remiz) - 2 970,- zł
-wynagrodzenie uczestników akcji ratowniczej - 3 680,- zł
-przeglądy techniczne samochodów strażackich - 336,- zł
-wynagrodzenia i pochodne mechaników OSP - 7 554,- zł
-ubezpieczenia samochodów (łącznie z kierowcami i pasażerami) - 5 013,- zł
-pozostałe wydatki (delegacje, świadczenia wynikające z przepisów bhp, zakup części zamiennych, naprawy, itp.) - 6 568,- zł

2. Na obronę cywilną wydatkowano - 713,- zł, tj. 100,0 % planowanych wydatków, tj. na:

- zakup druków - 78,- zł
- szkolenie pracownika prowadzącego sprawy obrony cywilnej i sekretarza gminy - 510,- zł.
- delegacje - 125,-zł.

 

Dział 757 Obsługa długu publicznego

Wydatki tego działy za 2004 rok zamknęły się kwotą 59 732,- zł, na plan 97 200,- zł tj. 61,5%. Są to:

- odsetki od kredytów zaciągniętych na budowę Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Dubinach - 44 163,- zł
- odsetki od pożyczki zaciągniętej na budowę kanalizacji sanitarnej Nowoberezowo - 4 406,- zł
- odsetki od pożyczki zaciągniętej na budowę kanalizacji sanitarnej w Dubinach - 7 524,- zł
- odsetki od pożyczki zaciągniętej na usprawnienie ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy Hajnówka - karosację samochodu strażackiego - 2 728,- zł
- odsetki od pożyczki na zakup ciągnika - 911,- zł.

 

Dział 801 Oświata i wychowanie

Ogólne wydatki związane z oświatą i wychowaniem zamknęły się kwotą 2 659 507,- zł, tj. 100,0 % planowanych wydatków, wydatków stanowiły 49,3% ogólnych wydatków, w tym:

a) wydatki inwestycyjne - 18 720,- zł
b) wydatki bieżące -2 640 787,- zł, które zostały pokryte:
- z budżetu gminy w kwocie - 707 243,- zł, tj. 10,7 % wydatków ogółem
- dotacjami - 1 536,- zł
- subwencją oświatową - 1 932 008,- zł.

 

Wśród wydatków bieżących z kwoty 2 640 787,- zł przypada na:

1. Utrzymanie szkół podstawowych (na utrzymaniu było 3 szkoły podstawowe). Ogólne wydatki wyniosły - 1 579 734,- zł, w tym:

- w Szkole Podstawowej w Orzeszkowie - 397 421,- zł
- w Szkole Podstawowej w Dubinach - 553 816,- zł
- w Szkole Podstawowej w Nowokorninie - 628 497,- zł.

Z kwoty 1 579 734,- zł przeznaczono na:

- wynagrodzenia i pochodne - 1 395 868,- zł, tj. 88,4 % w stosunku do ogólnego wykonania wydatków w szkołach podstawowych
- wydatki związane z bieżącym utrzymaniem szkół (energia, węgiel, gaz, woda, usługi telefoniczne, wywóz nieczystości, ubezpieczenia sprzętu i budynków, itp.) - 183 865,- zł, tj. 11,6 % w stosunku do ogólnego wykonania w szkołach podstawowych

 

Zakres wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem w poszczególnych szkołach przedstawia się następująco:

Szkoła Podstawowa w Orzeszkowie

a) wynagrodzenia nauczycieli i pracowników obsługi wraz z pochodnymi - 370 980,-zł
b) pozostałe wydatki - 26 441,-zł, między innymi na:
- energię elektryczną i pobór wody 2 886,- zł,
- zakup węgla 16 056,-zł,
- rozmowy telefoniczne, wywóz nieczystości i badania lekarskie 3 583,-zł,
- ubezpieczenie sprzętu i budynku 324,- zł,
- opłaty za zanieczyszczenie powietrza i za czynności SENAPID 1 489,-zł,
- delegacje 186,- zł ,
- materiały biurowe oraz środki czystości 1 253,-zł.

 

Szkoła Podstawowa w Dubinach

Plan budżetu na rok 2004 wynosił 553 846- zł, wykonanie 553 816,- zł.

Wydatki poniesiono na :

a) wynagrodzenia nauczycieli i pracowników obsługi wraz z pochodnymi - 482 493 - zł ,
b) pozostałe wydatki - 71 323- zł między innymi na:
- energię elektryczną i pobór wody 11 220,-zł.,
- zakup gazu 47 680,- zł,
- rozmowy telefoniczne, badania lekarskie, wywóz nieczystości, dzierżawę zbiorników na gaz 5 082,- zł.,
- ubezpieczenie sprzętu i budynku 3 798,- zł.
- nadzór techniczny kotłowni 361,- zł,
- delegacje 474,- zł.,
- zakup materiałów biurowych i środków czystości 2 048,-zł

 

Szkoła Podstawowa w Nowokorninie

Plan budżetu na rok 2004 wynosił 628 509 zł., wykonanie 628 497,- zł.

Koszty poniesiono na:

a) wynagrodzenia nauczycieli i pracowników obsługi wraz z pochodnymi - 542 396,- zł
b) pozostałe wydatki - 86 101,- zł między innymi na:
- energię elektryczną i zużycie wody 9 434,- zł,
- zakup węgla 11 971,-zł. ,
- rozmowy telefoniczne ,wywóz nieczystości ,badania lekarskie 5 442,- zł,
- ubezpieczenie sprzętu i budynku 920,- zł
- zanieczyszczenie powietrza i opłaty za czynności SENAPID 824,- zł.
- delegacje 579,- zł.

Szkoła otrzymała dofinansowanie ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na remont w wysokości 37 121 zł. W ramach tych środków zostały wykonane następujące prace:

- remont dachu wraz z obróbkami blacharskimi 24 300,- zł,
- ułożono terakotę na korytarzu na pierwszym piętrze, w trzech klasach, oraz na korytarzu na parterze (prace wykonali pracownicy brygady z urzędu gminy oraz pracownicy szkoły),
- odmalowano łazienki oraz wymieniono we wszystkich łazienkach "górnopłuki" na "dolnopłuki" (prace wykonali pracownicy brygady remontowej z urzędu gminy oraz pracownicy szkoły),
- przebudowano wejściowe schody i ułożono terakotę oraz zrobiono remont schodów z pomieszczenia kotłowni do pomieszczenia socjalnego (prace wykonali pracownicy brygady z urzędu gminy oraz pracownicy szkoły),

Ze środków budżetowych

- zakupiono (7 500,- zł) i zamontowano (3 500,- zł) piec centralnego ogrzewania,
- zainstalowano podgrzewacz do ciepłej wody (1 500,- zł),
- zakupiono farby i pomalowano salę matematyczną, polonistyczną, szatnię, kuchnię, magazyn i pokój intendentki,
- wykonano remont schodów do kuchni i jadłodajni,
- zagospodarowano plac do piłki siatkowej.

Ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej przeznaczonej na adaptację pomieszczeń szkolnych przeznaczonych na gabinety profilaktyczne zakupiono materiały budowlane za kwotę 1 200,-zł .

 

2. Utrzymanie Gimnazjum w Dubinach.

Plan budżetu na rok 2004 wynosił 621 331 zł, wykonanie 621 325,- zł.

Wydatki poniesiono na :

a) wynagrodzenia nauczycieli pracowników obsługi wraz z pochodnymi -550 253,-zł
b) pozostałe wydatki - 71 072,- zł. między innymi z tytułu opłat za:
- energię elektryczną i pobór wody 8 635,- zł.,
- zakup gazu 47 680,- zł. ,
- rozmowy telefoniczne, badania lekarskie, wywóz nieczystości 2 647,- zł. ,
- ubezpieczenie sprzętu i budynku 3 961,-zł.
- dzierżawa zbiorników na gaz 1 732,- zł,
- nadzór techniczny 538,- zł ,
- delegacje 864,- zł,
- zakup materiałów biurowych i środków czystości 2 571,- zł ,

 

W budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Dubinach wykonano następujące prace:

- rozbudowano sygnalizację alarmową w związku z utworzoną drugą pracownią komputerową 527,- zł,
- zakupiono terakotę i kleje do pokoju nauczycielskiego, pracę wykonali pracownicy brygady urzędu gminy 800 ,- zł,
- zamontowano w budynku szkoły programator cyfrowy - zegar do automatycznego zapalania i gaszenia światła 600,- zł,
- ułożono panele w stołówce szkolnej.

 

W roku 2004 przystąpiono również do realizacji rządowego programu "Wyprawka szkolna" mającego na celu wyrównywanie warunków startu szkolnego uczniów. Na ten cel gmina otrzymała dotację celową w wysokości 1 538 zł przeznaczoną na sfinansowanie wyprawki szkolnej obejmującej podręczniki szkolne o wartości do 100 zł - dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2004/2005. Wyprawki przyznano głównie uczniom z rodzin w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej. Taką wyprawkę otrzymało 7 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Dubinach ,7 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Nowokorninie, 5 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie.

3. Biuro Obsługi Szkół Samorządowych

 

Plan budżetu na rok 2004 wynosił 136 817,- zł, wykonanie 136 814,- zł, w tym na wynagrodzenia i pochodne wydatkowano - 126 327,- zł.

Poniesione wydatki pozapłacowe to między innymi:
- rozmowy telefoniczne - 2 884,-zł,
- usługi ZETO- 1 079, - zł,
- szkolenia - 1 187,- zł,
- koszt utrzymania dwóch pokoi zajmowanych przez pracowników BOSS - 546,- zł,
- koszty ubezpieczenia sprzętu - 984,-zł.
- materiały biurowe - 1 576,- zł.

 

4. Dowóz dzieci i opieka nad dziećmi dowożonymi

Plan budżetu na rok 2004 wynosił 205 323,- zł., wykonanie 205 229,-zł. Na wynagrodzenia i pochodne wydatkowano 111 306 zł.

W roku 2004 wydatki pozapłacowe w rozdziale dowożenia zastały poniesione między innymi na:

- zakup olejów i smarów, części zamiennych do autobusów - 61 875,- zł,
- dowożenie uczniów przez Zakład Komunikacji Miejskiej w Hajnówce -20 851,- zł ,
- naprawy i przeglądy autobusów - 5 164,-zł,
- ubezpieczenie samochodów - 5 377,- zł.
- opłaty z tytułu zanieczyszczenia powietrza - 401,- zł.

 

5. Odział zerowy

 

Plan budżetu na rok 2004 wynosił 72 654,- zł, wykonanie 72 634,- zł. Na wynagrodzenie nauczycieli wraz z pochodnymi wydatkowano kwotę 72 087,- zł.

 

W roku 2004 na terenie gminy funkcjonowały dwa oddziały zerowe tj. w Nowokorninie i Dubinach. W Szkole Podstawowej w Orzeszkowie sześciolatki zajęcia miały w oddziale łączonym z klasą pierwszą. Oddziały zerowe mieszczą się w budynkach szkół w związku z czym poniesione wydatki w tym dziale wiążą się głównie z kosztami związanymi z płacami nauczycieli. W 2004 r do tych oddziałów zakupiono zabawki na kwotę 427,- zł.

 

Dział 851 Ochrona zdrowia

W omawianym okresie na ochronę zdrowia wydatkowano 40 566,- zł, tj. 62,9 % w stosunku do planu, przeznaczając środki na:

a) przeciwdziałanie alkoholizmowi 7 016,- zł.

- wynagrodzenia za udział w pracach komisji do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych - 756,- zł
- zakup artykułów papierniczych na przygotowanie i przeprowadzenie konkursów plastycznych o tematyce przeciwdziałania alkoholizmowi wśród dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i gimnazjum - 3 317,- zł
- opłata kosztów sądowych w związku ze skierowaniami na leczenia odwykowe 1 735,-zł
- ubezpieczenie dzieci na koloniach - 90,- zł
- uczestnictwo dzieci w koloniach w Szklarskiej Porębie - 1 118,- zł

b) utrzymanie budynku Ośrodka Zdrowia w Nowoberezowie - 33 550,- zł

- zakup energii elektrycznej i gazu do Ośrodka Zdrowia w Nowoberezowie - 10 562,- zł
- użytkowanie zbiorników na gaz w Ośrodku Zdrowia w Nowoberezowie - 809,- zł
- prace związane z wymianą stolarki - 842,- zł
- naprawa kotła 305,- zł
- opłata za pobór wody i odprowadzenie ścieków - 28,- zł
- zakup stolarki okiennej - 7 892,- zł
- zakup materiałów budowlanych do remontu ośrodka - 11 112,- zł.
- dotacja celowa dla Powiatu Hajnowskiego z przeznaczeniem na wyposażenie pracowni endoskopii przy SPZOZ Hajnówka
    - 2 000,- zł .

 

Dział 852 Pomoc społeczna

Wydatki związane z zapewnieniem opieki społecznej zamknęły się kwotą 640 623,- zł, tj. 93,1% w stosunku do planu, z tego przypada na:

- świadczenia rodzinne- 269 831,- zł (od maja do grudnia 2004 r. zrealizowano 1 472 zasiłki rodzinne na kwotę 69 175,- zł oraz 1 060 dodatków do zasiłków rodzinnych na sumę 150 576,- zł, w tym z tytułu: urodzenia dziecka - 10, opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego - 44, samotnego wychowania dziecka - 602, kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego - 96, rozpoczęcia roku szkolnego - 125, podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania - 183. Ponadto wypłacono 130 zasiłków pielęgnacyjnych na sumę 18 720,- zł oraz 75 świadczeń pielęgnacyjnych na sumę - 31 360,- zł)
- wynagrodzenia pracowników związane z wdrożeniem i wypłatą świadczeń rodzinnych - 1 617,- zł
- pochodne od wynagrodzeń oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego od wynagrodzeń i niektórych świadczeń - 7 287,- zł
- wydatki inwestycyjne (zakup sprzętu komputerowego, drukarki i licencji na program świadczenia rodzinne) - 6 648,- zł

w tym: zadania zlecone - 6 462,- zł

zadania własne - 187,- zł

- pozostałe wydatki związane z wdrożeniem i wypłatą zasiłków rodzinnych (materiały biurowe, rozmowy telefoniczne, konserwacja programów komputerowych) - 6 752,- zł
- utrzymanie podopiecznych, opłata składki zus oraz udzielenie doraźnej pomocy finansowej osobom znajdującym się w trudnych warunkach materialnych - 159 652,- zł, tj. 89,9 % w stosunku do planu, w tym:

zadania zlecone - 124 102,- zł
zadania własne - 4 739,- zł
zadania własne dotowane - 30 811,- zł

W omawianym okresie z pomocy korzystało 179 rodzin o liczbie osób w rodzinach 655.. Najczęstszymi przyczynami kwalifikującymi do udzielenia pomocy było: ubóstwo, niepełnosprawność, bezradność w sprawach opiekuńczo wychowawczych i prowadzenie gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, alkoholizm. Zasiłki stałe były wypłacone dla 28 osób na kwotę 78 074,- zł, natomiast okresowe dla 105 osób na kwotę 55 371,- zł. Poniesiono koszty związane ze sprawieniem pogrzebu dla 3 osób w wysokości 2 445,- zł

- opłata składki na ubezpieczenia zdrowotne opłaconej za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne - 6 324,- zł, tj. 97,3 % w stosunku do planu (niewykorzystaną dotację w kwocie 176- zł zwrócono do budżetu Wojewody 31 grudnia 2004 roku)
- zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze (do 30.04.2004 r.) - 2 429,- zł
- dotację dla Domu Miłosierdzia "Samarytanin" w Hajnówce na remont i modernizację kuchni (środki własne) - załącznik Nr 6
    - 2 000,- zł
- utrzymanie gminnego ośrodka pomocy społecznej - 121 451,-zł, tj. 97,8 % w stosunku do planu, w tym:
zadania zlecone - 15 836,- zł
zadania własne - 80 451,- zł
zadania własne dotowane - 25 164,- zł
- wypłatę dodatków mieszkaniowych - 24 384 ,- zł, co stanowi 57,1 w stosunku do planu
- dożywianie dzieci w szkołach podstawowych - 29 127,- zł (środki własne 13 180,- zł, dotacja z budżetu 14 564,- zł; środki AWRSP - 1 383,- zł z dożywiania korzystało 195 dzieci)
- doposażenie kuchni - 3 121,- zł (środki własne - 1 578,- zł środki z dotacji celowej z budżetu państwa - 1 543,- zł)

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

Wydatki tego działu za 2004 rok zamknęły się kwotą 381 610,- zł, tj. 90,0 % planu, z tego:

1. Na gospodarkę odpadami - 109 447,- zł, tj. 21,5 % planu, w tym:

a) wydatki bieżące - 10 049,- zł, w tym:
- konserwacja wysypisk śmieci na terenie gminy - 6 202,- zł
- wywóz nieczystości z kontenerów na terenie gminy - 826,-,- zł
- opłaty za ważenie samochodów 40,- zł,
- szkolenie pracownika dotyczące gospodarki odpadami - 300,- zł
- przegląd ciągnika w ramach gwarancji - 1 077,- zł
- zakup znaków drogowych - 1 198,- zł
- zakup materiałów - 406,- zł

b) wydatki inwestycyjne - 99 398,- zł

- zakup ciągnika - 64 308,- zł
- zakup przyczepy z nadstawką - 20 609,- zł
- zakup ładowacza czołowego TUR - 14 481,- zł

2. Na oświetlenie ulic i dróg - 151 631,- zł, tj. 93,5 % planu, w tym:

a) wydatki bieżące - 151 181,- zł

- oświetlenie ulic - 110 163,- zł
- konserwację oświetlenia ulicznego - 35 359,- zł,
- zakup 4 lamp oświetleniowych do miejscowości Łozice - 1 830,- zł
- zakup zegarów cyfrowych do oświetlenia ulicznego w stacjach Ferma Dublińska, Smolany Sadek, kolonia Nowokornino (Grudówka) - 524,- zł
- materiały do oświetlenia ulicznego w Lipinach - 3 305,-.

b) wydatki inwestycyjne - 450,-zł - zakup mapy do celów rozbudowy oświetlenia ulicznego

3. Na pozostałą działalność - 120 532,- zł, tj.87,0 % planu, w tym:

- koszty osobowe (wynagrodzenia i pochodne pracowników brygady remontowo budowlanej i kierowcy) - 82 135,- zł
- bieżące wydatki związane z utrzymaniem samochodów służbowych gminy oraz utrzymaniem brygady (ubezpieczenia, doposażenie, konserwacja, naprawa, paliwo, świadczenia wynikające z przepisów bhp, itp.) - 38 397,- zł.

 

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

W 2004 roku na kulturę wydatkowano - 61 770,- zł, tj. 86,9 % w stosunku do planu, z tego:

Utrzymanie świetlic i klubów oraz Gminnego Ośrodka Kultury w Dubinach - 29 252,- zł

- zatrudnienie instruktora muzyki - 7 200,- zł
- wynagrodzenia i pochodne - 631,- zł
- utrzymanie świetlic i klubów oraz Gminnego Ośrodka Kultury w Dubinach - 21 421,-zł.

Na terenie gminy funkcjonowało 14 świetlic w takich miejscowościach jak: Orzeszkowo, Pasieczniki Duże, Borek, Mochnate, Stare Berezowo, Lipiny, Nowosady, Rzepiska, Trywieża, Nowokornino, Nowoberezowo, Kotówka, Czyżyki, Chytra oraz Gminny Ośrodek Kultury w Dubinach. Wszystkie świetlice funkcjonowały bez obsady etatowej, jedynie w GOK Dubiny jest zatrudniony instruktor na umowę zlecenie. Wydatki GOK w Dubinach związane były z bieżącym funkcjonowaniem placówki.

Przeprowadzone zostały remonty własną brygadą remontową w świetlicach: GOK Dubiny - wymiana opraw oświetleniowych, wymiana drzwi zewnętrznych wejściowych, malowanie ścian i drzwi wewnętrznych. Lipiny świetlica - malowanie świetlicy wewnątrz i na zewnątrz, uzupełnienie brakujących rynien i ławek na placu przy świetlicy.

Utrzymanie biblioteki - 27 518,- zł.

W 2004 roku w gminie funkcjonowała biblioteka w Dubinach oraz punkt biblioteczny (Borysówka). Wydatki na utrzymanie bibliotek kształtowały się następująco:

- zakupiono książki na kwotę - 2 031,- zł
- wynagrodzenia i pochodne - 18 353,- zł
- bieżące utrzymanie bibliotek (energia, prasa, rozmowy telefoniczne, zakup materiałów na drobne remonty, itp.) - 7 134,- zł.

Udzielono dotacji dla:

- Białoruskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego w Białymstoku na organizację festynu (załącznik nr 6) - 2 000,- zł
- Stowarzyszenie "Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej" w Hajnówce na organizację Hajnowskich Dni Muzyki Cerkiewnej (załącznik nr 6) - 3 000,- zł.

 

Dział 926 Kultura fizyczna i sport

W 2004 roku na kulturę fizyczna i sport wydatkowano 459,- zł, tj. 22,95 % w stosunku do planu. Są to wydatki na zakup pucharów.
Podsumowując ogólne wydatki należy zwrócić uwagę, iż w omawianym okresie sprawozdawczym nie wystąpiły przekroczenia w paragrafach, rozdziałach i działach. Zadania rzeczowe wykonano na poziomie planowanym przy zmniejszonych wydatkach 92,3 %, tj. 5 392 995,- zł.
Stan długu (tj. kredyty bez odsetek) na dzień 1 styczeń 2004 roku wynosił 762 600,- zł, w omawianym okresie spłacono z dochodów własnych 479 600,- zł oraz zaciągnięto pożyczkę na kwotę 59 000,- zł. Na koniec roku 2004 stan długu wynosi 342 000,- zł, z tego:
- Bank Inicjatyw Społeczno Ekonomicznych S.A. w Warszawie (kredyt zaciągnięty na dokończenie budowy Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Dubinach) - 75 000,- zł
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku - 267 000,- zł (pożyczka zaciągnięta na budowę kanalizacji sanitarnej w Nowoberezowie - 60 000,- zł, budowę kanalizacji sanitarnej w Dubinach - 104 000,- zł, karosację samochodu strażackiego - 44 000,- zł i zakup ciągnika - 59 000,- zł).

 

III. ŚRODKI POZABUDŻETOWE

1. Środki specjalne

a) W 2004 roku Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamknął się kwotą po stronie przychodów 3 198, - zł, po stronie wydatków 6 569,- zł (załącznik Nr 8).

Przychody tego funduszu pochodzą z:
- opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska (przekazywanych w całości przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku) - 3 198,- zł

Środki tego funduszu przeznaczone były na:

- akcję sprzątania świata (zakup rękawic, grabi, kiełbasek na ognisko) - 708,- zł
- porządkowanie wysypisk śmieci - 5 861,- zł

 

b) Przychody środka specjalnego - zajęcie pasa drogowego - w 2004 roku wyniosły 73,- zł. Są to środki wpłacone za zajęcie pasa drogowego w związku z prowadzonymi pracami z zakresu instalatorstwa elektrycznego.

 

c) Przychody środków specjalnych w szkołach podstawowych i gimnazjum - 73 824,- zł pochodziły z:

- wpłat za dożywianie dzieci - 72 065,- zł
- darowizn - 300,- zł
- odsetek od środków - 1,- zł
- prowizja z PZU - 515,- zł
- odszkodowanie PZU za szkodę - 943,- zł.

Wydatki w kwocie 74 166,- zł dotyczyły:

- zakupów środków żywności - 70 300,- zł
- doposażenie w sprzęt kuchenny - 1 291,- zł
- zakup uszczelek do termosów - 135,- zł
- zakup płynu do naczyń i ceraty - 174,- zł
- zakup nagród na Dzień Dziecka - 50,- zł
- obsługa bankowa - 55,- zł
- naprawa autobusu - 475,- zł
- zakup części do naprawy autobusu - 1 218,- zł
- zakup artykułów do remontu - 468,- zł.

Przychody i wydatki środków specjalnych przedstawia załącznik Nr 7.

 

IV. INWESTYCJE

 

Środki inwestycyjne w 2004 roku przeznaczone były głównie na:

ˇ kanalizację:
- Dubiny II i III etap oraz Nowosady
- Lipiny

ˇ budowa drogi gminnej Nowoberezowo - Czyżyki (II etap)

ˇ budowa drogi Nowoberezowo - osiedle PGR

ˇ budowa ulic w Dubinach ul. Graniczna i Torowa

ˇ zakupy inwestycyjne.

 

1. Sieć kanalizacyjna

Poniesione nakłady na rozbudowę sieci kanalizacyjnej w 2004 roku zamknęły się kwotą 36 354,-zł.

¨ kanalizacja sanitarna Dubiny II i III etap oraz Nowosady

W roku 2003 wykonano: lewostronny wtórnik wsi Dubiny, projekt budowlany kanalizacji sanitarnej, dokonano uzgodnień dokumentacji.

W 2004 roku na budowę kanalizacji sanitarnej Dubiny II i III etap oraz Nowosady wydano 20 348,- zł, tj. sporządzono opinię oddziaływania na środowisko - 41,- zł, sporządzono studium wykonalności do projektu - 12 200,- zł, sporządzono plan rozwoju lokalnego - 2 440,- zł, dokonano uzgodnienia projektu budowlanego - 55,- zł, sporządzono studium wykonalności do projektu - 4 880,- zł, opłacono wykonanie projektu i przyłączy energetycznych - 732,- zł

¨ kanalizacja sanitarna Lipiny

W 2003 roku wydatki na budowę kanalizacji sanitarnej w Lipinach wyniosły 16 874,- zł. Wykonano projekt budowlany (12 200,- zł), wtórnik mapy zasadniczej (2 889,- zł), dokonano uzgodnień podziemnych sieci uzbrojenia terenu (1 085,- zł), znaki (700,- zł).

W 2004 roku wydatki na budowę kanalizacji sanitarnej w Lipinach wyniosły 16 006,- zł. Wykonano projekt budowlany - 13 420,- zł, sporządzono plan rozwoju lokalnego - 2 440,- zł, wykonano projekt przyłączy energetycznych - 146,- zł.

¨ kanalizacja sanitarna Orzeszkowo

W 2003 roku wykonany został wtórnik mapy zasadniczej na kwotę 3 424,- zł. W 2004 roku nie poniesiono wydatków.

 

Ogólne wydatki inwestycyjne na rozbudowę sieci kanalizacyjnej w 2004 roku zamknęły się kwotą 36 354,- zł (Załącznik Nr 5) i zostały sfinansowane ze środków własnych.

 

2. Budowa drogi Nowoberezowo - Czyżyki (II etap)

W 2004 roku na realizację II etapu budowy drogi Nowoberezowo - Czyżyki poniesiono wydatki w wysokości 5 630,- zł na: sporządzenie studium wykonalności do projektu - 4 880,-zł i na wykonanie kosztorysu - 750,- zł. Wydatki poniesiono ze środków własnych.

3. Droga Nowoberezowo - osiedle PGR

W 2004 roku wydatki inwestycyjne na budowę drogi Nowoberezowo - osiedle PGR wynosiły 151 851,- zł i dotyczyły:

- projektu drogi i kosztorysu - 4 270,- zł
- zakupu kręgów na przepust - 1 068,- zł
- zakupu rur i cementu na założenie przepustu - 336,- zł
- wynajmu koparki do ułożenia przepustu - 1 879,- zł
- zakupu dziennika budowy - 4 ,- zł
- zakupu żwiru - 219,- zł
- wykonania nawierzchni asfaltowej - 144 075,- zł

Wydatki poniesiono ze środków własnych w wysokości 86 852,- zł, a w wysokości 65 000,- zł, ze środków pozyskanych z Agencji Nieruchomości Rolnych.

4. Budowa drogi gminnej Dubiny ul. Graniczna i Torowa

W 2004 roku poniesiono wydatki w wysokości 1 460,- zł na dokonanie wpisów w księgach wieczystych.

5. Budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum w Dubinach

W 2004 roku poniesiono wydatki w wysokości 18 720,- zł z przeznaczeniem na:

- wykonanie kosztorysu sanitarnego i elektrycznego - 3 660,- zł
- wykonanie studium wykonalności do projektu - 6 000,- zł
- sporządzanie planu rozwoju lokalnego - 2 440,- zł
- wykonanie projektu - 6 200,- zł
- wyznaczenie terenu pod ławy fundamentowe - 403,- zł
- gwoździe do wytyczenia miejsca pod ławy fundamentowe - 17,- zł

Wydatki poniesiono ze środków własnych.

6. Budowa oświetlenia ulicznego w Wasilkowie.

W 2004 roku poniesiono wydatki ze środków własnych w wysokości 450,- zł na sporządzenie mapy do celów projektowych.

7. Zakupy inwestycyjne

Wydatki inwestycyjne w 2004 roku dotyczyły:

a) zakupu agregatu prądotwórczego (12 645,- zł) , garażu pod agregat ( 1 750,- zł), podłączenie do sieci energetycznej (2 069,- zł) i inne materiały budowlane związane z wbudowaniem i posadowieniem agregatu i garażu - łączne wydatki poniesione ze środków własnych - 17 606,- zł

b) zakup sprzętu komputerowego, drukarki i licencji na program świadczenia rodzinne - 6 648,- zł, w tym:

- środki własne - 186,- zł
- środki na zadania zlecone - 6 462,- zł

c) zakup ciągnika wraz z osprzętowaniem - 99 398,- zł, w tym:

- ciągnik 64 308,- zł
- przyczepa z nadstawka - 20 608,- zł
- ładowacz czołowy - 14 482,- zł

 

Łączne wydatki inwestycyjne w 2004 roku wyniosły 338 118,-zł i zostały sfinansowane z:

- środki własne - 207 476,- zł
- pożyczka Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 59 000,-zł.
- środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin pozyskane z innych źródeł (Agencji Nieruchomości Rolnych) - 65 000,- zł
- środki na zadania zlecone - 6 642,- zł

 

 

Wójt Gminy

 

inż. Olga Rygorowicz

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Hajnówka

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Ostapczuk

Wprowadzający: Barbara Ostapczuk

Data wprowadzenia: 2005-05-31

Data modyfikacji: 2005-05-31

Opublikował: Barbara Ostapczuk

Data publikacji: 2005-05-31