Warunki organizacyjno - finansowe

Umowa

w sprawie warunków organizacyjno — finansowych działalności

Gminnego Centrum Kultury oraz programu jego działania



zawarta w dniu 30 września 2022r.  w Hajnówce pomiędzy: Gminą Hajnówka reprezentowaną przez:

Lucynę Smoktunowicz — Wójta Gminy Hajnówka zwanego dalej „Organizatorem”,

a Panią Janiną Kaliszuk zwaną dalej „p.o. Dyrektora”.

 
Na podstawie art. 15 ust.5 ustawy z dnia 25 października 1991r., o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2018 poz.1983), zwanej dalej „ustawą”, w związku z planowanym powołaniem Pani na stanowisko p.o. Dyrektora Gminnego Centrum Kultury w Dubinach wpisanego do rejestru prowadzonego przez Organizatora w dniu 06 maja 2015r., pod nr 3 ( data powstania 01 czerwca 2015r.), zwanym dalej Gminnym Centrum Kultury, Strony umowy zgodnie określają warunki organizacyjno-finansowe działalności Centrum oraz program jego działania.

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Centrum prowadzi działalność kulturalną oraz wykonuje zadania w oparciu o statut nadany Uchwałą Nr IV/13/15 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 stycznia 2015r., w sprawie połączenia instytucji kultury i nadania Statutu Gminnego Centrum Kultury (Dz. Urz. Województwa Podlaskiego poz. 349 z dnia 04 luty 2015r.) oraz przepisy prawa powszechnie obowiązującego.


§ 2. 1. Centrum gospodaruje samodzielnie zasobami lokalowymi, wyposażeniem i zbiorami oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, w tym dotacji pochodzącej od Organizatora, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.

2. Majątek Centrum może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów zgodnych z zakresem jego działania. Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność majątkową za szkody wyrządzone instytucji kultury, będące następstwem jego zawinionego działania lub zaniechania.

3. Czynności prawne dotyczące mienia Gminnego Centrum Kultury wykonuje na zasadach i w trybie określonym w przepisach prawa, a w szczególności ustawy z dnia 25 października 1991r., o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej ( t.j. Dz. U. z 2018 poz.1983).

 
§ 3. Strony zobowiązują się do lojalnej współpracy przy wykonywaniu niniejszej umowy, wzajemnego informowania się o wszelkich okolicznościach mających lub mogących mieć wpływ na wykonywanie umowy oraz na działalność Centrum.

 
OBOWIĄZKI ORGANIZATORA

 
§ 4. 1. Organizator zobowiązuje się do zapewnienia Centrum środków finansowych niezbędnych do prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymywania lokalu, w którym ta działalność jest prowadzona.

2. Organizator oświadcza , że dotacja podmiotowa na dany rok ze środków Organizatora zostaje ustalona przy uchwalaniu budżetu gminy na rok następny.

3. Organizator zobowiązuje się do podjęcia wszelkich starań do utrzymania dotacji na poziomie nie niższym niż w roku bieżącym, z zastrzeżeniem okoliczności, na które Organizator nie ma wpływu.

4. Organizator w miarę możliwości zapewni środki finansowe niezbędne dla koniecznych remontów, inwestycji i rozwoju.

5. Dotacje będą przekazywane Centrum w 12 miesięcznych transzach do 30 dnia każdego miesiąca.

6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach na umotywowany wniosek Dyrektora, Organizator może wyrazić zgodę na zmianę terminu wypłaty transzy dotacji.

7. Organizator zobowiązuje się do udzielania Dyrektorowi pomocy i niezbędnych informacji w zakresie związanym z wykonywaniem jego obowiązków.

 
OGÓLNE OBOWIĄZKI I PRAWA DYREKTORA


§ 5. 1. Dyrektor zobowiązuje się sprawować obowiązki wynikające z niniejszej umowy ze szczególną zawodową starannością i dokładnością, uwzględniającą zawodowy charakter świadczonej usługi, a także zasady etyki zawodowej oraz dbając o interesy instytucji, przy pełnym wykorzystywaniu swej najlepszej wiedzy, doświadczenia, umiejętności i informacji zdobytych w praktyce zawodowej, dążąc do realizowania przez Centrum zaplanowanej działalności programowej i finansowej.

2. Dyrektor jako zarządzający instytucją kultury jest zobowiązany w okresie sprawowania swojej kadencji do dbałości o jakość pracy Centrum, a także jej dobre imię i wizerunek w środowisku lokalnym i ponadlokalnym.

3. Dyrektor ma prawo do składania oświadczeń woli w imieniu Centrum oraz samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących działalności finansowej i statutowej Centrum w granicach określonych przez przepisy powszechnie obowiązujące, Statut, postanowienia niniejszej umowy oraz plan uzgodniony z Organizatorem.

 
§ 6. 1. W oparciu o zaproponowane przez Organizatora warunki finansowe Dyrektor przedstawia na czas swojej kadencji i zobowiązuje się realizować program działalności Centrum, zwany dalej „Programem kadencyjnym”. „Program kadencyjny” staje się Załącznikiem nr 1 do niniejszej umowy.

2. Dyrektor zobowiązuje się do przedstawiania Organizatorowi szczegółowych rocznych planów działalności Centrum opartych o „Program kadencyjny” oraz o plan finansowy na dany rok, w terminie 30 dni od przyjęcia przez Radę Gminy uchwały budżetowej na dany rok. Organizator ma prawo zgłaszania uwag do planów, z tym, że plany roczne nie mogą naruszać „Programu kadencyjnego”.

3. Jeżeli w ww terminie plan roczny nie zostanie uzgodniony i przyjęty przez Organizatora, organ ten może wypowiedzieć umowę w terminie miesięcznym.

4. W trakcie roku Dyrektor może, z uzasadnionych przyczyn i po uzyskaniu zgody Organizatora, dokonywać zmian w rocznym planie działalności Centrum.

5. Dyrektor składa sprawozdania z realizacji planów, do opracowywania których jest zobowiązany, wynikających z realizacji niniejszej Umowy oraz uregulowań prawnych Organizatora.

6. Dyrektor kieruje Centrum przy pomocy podległych mu pracowników, którzy są wobec niego odpowiedzialni za całość spraw objętych zakresem ich działania.

7. Dyrektor w trakcie sprawowania swojej funkcji winien powstrzymać się od prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec Centrum.

 
§ 7. W razie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, działalnością Centrum kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz wskazany przez Dyrektora pracownik, w granicach udzielonego mu pisemnego upoważnienia.

 
OBOWIĄZKI DYREKTORA ODNOŚNIE KIEROWANIA BIEŻĄCĄ DZIAŁALNOŚCIĄ CENTRUM

 
§ 8. 1. Dyrektor kieruje pracą Centrum poprzez:

  1. planowanie i stwarzanie odpowiednich warunków dla realizacji działań statutowych Centrum,
  2. gromadzenie, opracowywanie i ewidencjonowanie źródeł materialnych oraz niematerialnych, dokumentujących historię i współczesność gminy Hajnówka i ziemi hajnowskiej;
  3. zgłaszanie Organizatorowi propozycji dotyczących nowatorskich form wzbogacania zbiorów, nowych kierunków i sposobów realizacji założeń polityki Gminy w sferze kultury w zakresie ustalonym dla Centrum,
  4. prowadzenie działalności publicystycznej i wydawniczej w zakresie objętym działalnością statutową Centrum,
  5. redagowanie strony www Centrum, ze szczególnym uwzględnieniem kalendarium ważnych wydarzeń lokalnych.
  6. opracowywanie informacji, dokonywanie analiz problemowych i prognoz oraz przygotowywanie innych dokumentów w zakresie powierzonych zadań, jak również dla potrzeb Organizatora,
  7. prowadzenie sprawozdawczości i statystyki w zakresie wynikającym z przepisów prawnych i obowiązujących ustaleń,
  8. kształtowanie właściwego wizerunku Centrum na zewnątrz,
  9. dbałość o bezpieczeństwo zbiorów,
  10. organizowanie w placówce systemu kontroli zarządczej.

2. Dyrektor popularyzuje dzieje Gminy Hajnówka i ziemi hajnowskiej w środowisku poprzez:

  1. planowanie w perspektywie kolejnych lat sposobu dokumentowania i opisywania historii i teraźniejszości Gminy Hajnówka oraz ziemi hajnowskiej i wprowadzanie ich w życie,
  2. przygotowywanie dla szkół i innych instytucji ofert edukacyjno-popularyzatorskich i podejmowanie działań w celu ich realizacji,
  3. udzielanie pomocy merytorycznej i konsultacji placówkom oświatowym i innym działającym w gminie Hajnówka w zakresie objętym zadaniami statutowymi Centrum,
  4. współdziałanie ze szkołami, stowarzyszeniami i instytucjami działającymi w zakresie kultury i edukacji w gminie, powiecie, województwie, a także z innymi podmiotami, w tym z tego rodzaju ośrodkami na terenie kraju i za granicą,
  5. udostępnianie zbiorów dla celów naukowych.

3. W ramach swych kompetencji Dyrektor ponosi odpowiedzialność za:

  1. jakość pracy Centrum, jego wizerunek w środowisku lokalnym i ponadlokalnym;
  2. profesjonalne dokumentowanie i upowszechnianie wiedzy historycznej o Gminie Hajnówka i ziemi hajnowskiej;
  3. ustalenie i przestrzeganie zasad pozyskiwania i udostępniania zbiorów z poszanowaniem obowiązujących reguł prawnych;
  4. skuteczną i atrakcyjną popularyzację działań Centrum, zbiorów oraz dziejów i współczesności gminy i jej okolic;
  5. sumienną i twórczą realizację założeń polityki kulturalnej gminy, zgodnie z ustawą o prowadzeniu działalności kulturalnej, rozporządzeniami ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, uchwałami Rady Gminy i innymi obowiązującymi przepisami prawa;
  6. właściwy stan techniczny i estetykę pomieszczeń oraz urządzeń stanowiących wyposażenie Centrum, należytą ochronę tego mienia;
  7. zachowanie tajemnicy służbowej i ochronę danych osobowych.



ODPOWIEDZIALNOŚĆ FINANSOWA DYREKTORA
 

§ 9. 1. Dyrektor dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Centrum.

2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy opracowany przez Dyrektora, oparty na dotacji przeznaczonej dla placówki przez Organizatora oraz na środkach pozyskanych na działalność z innych źródeł.

3. Dyrektor zobowiązany jest do podejmowania działań w celu pozyskiwania środków finansowych na działalność statutową także z innych źródeł niż dotacja Organizatora.

4. Dyrektor zapewnia:

  1. uzyskiwanie zakładanego w programie kadencyjnym i rocznym planie: działalności instytucji poziomu przychodów;
  2. realizację zgodnie z harmonogramem programu kadencyjnego i rocznego planu działalności;
  3. racjonalizację wydatków Centrum;
  4. dokonywanie wydatków w sposób celowy przy optymalnym doborze metod i środków umożliwiających terminową realizację zadań;
  5. bezwzględne przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
  6. szczegółowe rozliczenie dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa.


5. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za:

  1. prawidłowe wykorzystanie środków finansowych, właściwe dokumentowanie operacji finansowych i przestrzeganie dyscypliny budżetowej Gminy i przepisami służbowej i terminową realizację;
  2. terminowe i prawidłowe przygotowywanie dokumentów i realizację zadań Centrum;
  3. terminowe regulowanie wszystkich zobowiązań instytucji kultury w szczególności z tytułu podatków i innych opłat przysługujących Skarbowi Państwa.
     

6. Nierealizowanie przez Dyrektora planów oraz prowadzenie działalności Centrum, przynoszącej jej straty w gospodarce finansowej stanowić może podstawę do odwołania Dyrektora przez Organizatora.

 
OBOWIĄZKI DYREKTORA ODNOŚNIE SPRAW PRACOWNICZYCH

 
§ 10. 1. Dyrektor jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników i ich przełożonym służbowym. W związku z tym:

  1. załatwia wszelkie sprawy związane z nawiązaniem, zmianą, rozwiązaniem stosunku pracy pracowników;
  2. odpowiada za dyscyplinę i właściwą organizację pracy, zapewniającą pełne wykorzystanie czasu pracy, nagradza pracowników oraz wymierza kary porządkowe;
  3. prowadzi przewidzianą prawem dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników;
  4. zapewnia przeprowadzenie szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
  5. wydaje zarządzenia, instrukcje i polecenia służbowe;
  6. realizuje inne zadania wynikające z Kodeksu Pracy oraz z przepisów szczególnych.

 

2. W ramach swych kompetencji Dyrektor ponosi odpowiedzialność za:

  1. dyscyplinę pracy, właściwą organizację pracy, zapewniającą optymalne wykorzystanie czasu pracy i kompetentną obsługę mieszkańców.
  2. zapewnienie pomocy pracownikom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym;
  3. wdrażanie znajomości prawa i podnoszenie kwalifikacji zawodowych własnych i podległych pracowników.



POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 
§ 11. 1. Dyrektor zobowiązuje się wykorzystywać wszelkie informacje poufne, uzyskane w trakcie pełnienia swej funkcji, wyłącznie w celu należytego wykonywania obowiązków i nie przekazywać tych z przynoszącej tych informacji żadnym osobom z wyjątkiem tych, z którymi współdziała w celu realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa i niniejszej Umowy.

2. Dyrektor ma obowiązek zachowania poufności także przez okres sześciu miesięcy po upływie okresu obowiązywania niniejszej Umowy.

3. Przez informację poufną należy w szczególności rozumieć informacje handlowe, techniczne, organizacyjne, programowe oraz uzyskane w związku z pełnieniem funkcji dyrektora.

 
§ 12. 1. Dyrektorowi przysługuje miesięczne wynagrodzenie wypłacane co miesiąc w wysokości ustalonej przez Wójta Gminy Hajnówka. Środki na wynagrodzenie Dyrektora umieszcza się w budżecie Centrum.

2. Do wynagrodzenia Dyrektora mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

 
§ 13.1. Dyrektor informuje Organizatora o kontroli prowadzonej w Centrum przez instytucje zewnętrzne.

2. Niezwłocznie po zakończeniu kontroli zewnętrznych w Centrum, Dyrektor przekazuje Organizatorowi kopie wyników tych kontroli (protokołów, sprawozdań pokontrolnych, informacji z kontroli, zaleceń itp.),

3. Na żądanie Organizatora Dyrektor umożliwia dokonywanie kontroli działalności w Centrum.

§ 14. 1. Umowa obowiązuje w okresie pełnienia obowiązków przez Dyrektora Centrum. Odstąpienie Dyrektora od umowy jest równoznaczne z odwołaniem go z funkcji.

2. Umowa wchodzi w życie z dniem powołania na stanowisko Dyrektora.

 
§ 15. 1.Umowa może być rozwiązana w każdym czasie za porozumieniem Stron. W takim przypadku zasady wzajemnych rozliczeń Strony określą w protokole.

2. Każda ze stron może wypowiedzieć umowę przed upływem okresu, na który została zawarta, jedynie z ważnych powodów. Okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie. Bieg okresu wypowiedzenia rozpoczyna się z pierwszym dniem następnego miesiąca, po którym nastąpiło wypowiedzenie.

3. Dyrektor sporządza bilans instytucji oraz przekazuje składniki niematerialne i materialne wg. spisu inwentaryzacyjnego na dzień rozwiązania umowy.

 
§ 16. 1. W sprawach nieuregulowanych w Umowie mają zastosowanie przepisy: ustawy, kodeksu cywilnego, kodeksu pracy oraz ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi a także ustawy o finansach publicznych.

2. Wszelkie zmiany Umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Umowa została sporządzona w trzech jednobrzmiących egzemplarzach: jeden dla Dyrektora oraz dwa dla Organizatora.

 
§ 17. 1. Spory, jakie mogą powstać pomiędzy stronami w związku z niniejszą umową, będą rozpatrywane przez właściwy rzeczowo sąd.

2. Dyrektor w stosunku do Gminy Hajnówka posiada bierną i czynną legitymację procesową.

 
 

p.o. Dyrektor                                                                                 Organizator

Janina Kaliszuk                                                                               Lucyna Smoktunowicz

                                                                                                    Wójt Gminy Hajnówka

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Hajnówka

Wytwarzający/odpowiadający: GCK Dubiny

Data wytworzenia: 2022-10-11

Wprowadzający: Redaktor BIP

Data modyfikacji: 2022-10-24

Opublikował: Redaktor BIP

Data publikacji: 2022-10-11