Protokół Nr 5/11

BRG.0012.3.4.2011

Protokół Nr 5/11

z posiedzenia Komisji Opieki Społecznej,
Kultury i Ochrony Środowiska

z dnia 22 marca 2011r.

 

Posiedzenie rozpoczęto o godz. 13.00 w pokoju Nr 36 Urzędu Gminy Hajnówka.
Lista radnych uczestniczących w posiedzeniu Komisji stanowi Załącznik 1 do protokołu
. W posiedzeniu Komisji nie uczestniczył radny – p. W. Grygoruk- nieobecność usprawiedliwiona. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli p. L. Nowik – Skarbnik Gminy, p. M. Kondraciuk – Sekretarz Gminy, p. H. Szymaniuk – Kierownik BOSS, p. H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji..., p. T. Borowik – Kierownik GOPS w Hajnówce.

Otwarcia posiedzenia dokonał Pan Włodzimierz Golonko– Przewodniczący Komisji, który przedstawił porządek obrad, do którego nie wniesiono uwag. Przedstawia się on następująco:

1. Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

1.  zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2010 rok,

2. zmian w budżecie gminy na 2011 rok,

3. rozstrzygnięcia o wyodrębnieniu w budżecie gminy Hajnówka na rok 2012 środków stanowiących fundusz sołecki,

4. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Hajnówka w obrębie gruntów wsi: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate, obejmującego tereny przeznaczone pod lokalizację elektrowni wiatrowych,

5. przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2018.

6.  likwidacji Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie,

7.  zatwierdzenia „Planu Odnowy Wsi Orzeszkowo".

2. Rozpatrzenie Stanowiska Rady Gminy Hajnówka w sprawie obywatelskiego projektu ustawy - o zmianie ustawy o ochronie przyrody.

3. Zapoznanie się z  informacją z realizacji uchwał Rady Gminy  Hajnówka podjętych na sesjach
od dnia 02 grudnia 2010r. do dnia 25 lutego 2011r.

4. Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2010 rok.

5. Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2010r.

6. Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami Gminy Hajnówka w latach 2009-2010.

7. Rozpatrzenie wniosku Rozpatrzenie wniosku rodziców dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie dotyczącego bezpłatnego przekazania w użyczenie budynku i wyposażenia Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie oraz związanej z tym subwencji oświatowej

8. Sprawy różne.

 

Do punktu 1-go: Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

 

1.  zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2010 rok,

 

Skarbnik Gminy – p. L. Nowik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2010 rok. Omówiła poszczególne dochody i wydatki instytucji kultury tj. Gminnego Ośrodka Kultury w Dubinach oraz Gminnej Biblioteki Publicznej w Dubinach. Następnie Skarbnik Gminy udzieliła odpowiedzi i wyjaśnień na zapytania członków Komisji. Dotyczyły one wydatków na remonty świetlic wiejskich – np. w Orzeszkowie, wartości inwentarzowej świetlic wiejskich, oraz zasad wynajmu świetlic wiejskich. Po zakończonej dyskusji Komisja przyjęła do wiadomości przedstawione sprawozdanie. ( Załącznik Nr 2 do protokołu )

2. zmian w budżecie gminy na 2011 rok,

 

Skarbnik Gminy – p. L. Nowik  przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów jak i wydatków gminy. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.  ( Załącznik Nr 3 do protokołu )

3. rozstrzygnięcia o wyodrębnieniu w budżecie gminy Hajnówka na rok 2012 środków stanowiących fundusz sołecki,

 

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozstrzygnięcia o wyodrębnieniu w budżecie gminy Hajnówka na rok 2012 środków stanowiących fundusz sołecki. Wyjaśniła, że fundusz sołecki przeznaczony jest dla miejscowości jednakże na cele określone w budżecie. Następnie przedstawiła kwoty przypadające na Fundusz sołecki w poszczególnych miejscowościach. ( Załącznik Nr 4 do protokołu ). W toku dyskusji Komisja zaproponowała,  aby na wniosek mieszkańców, środki przypadające na daną wieś zostały wprowadzone do budżetu gminy jako dotacja celowa w GOK i wtedy sprecyzowane zostanie konkretne ich wydatkowanie np. remont świetlicy i po podpisaniu umowy z Wójtem Gminy kwota taka zostanie wydatkowana. Komisja pozostawiła temat funduszu sołeckiego do rozpatrzenia na najbliższej sesji. ( Załącznik Nr 4 do protokołu )

4. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Hajnówka w obrębie gruntów wsi: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate, obejmującego tereny przeznaczone pod lokalizację elektrowni wiatrowych,

 

Wyjaśnił, że projekt uchwały przygotowany został na wniosek firmy „WIND PROJEKT”, która zamierza utworzyć na terenie gminy elektrowni wiatrowej. Firma ta wystąpiła z wnioskiem o wybudowanie ośmiu elektrowni na terenie gminy- w miejscowościach: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate.  Omówił szczegółowo projekt uchwały i wyjaśnił, że każda z tych elektrowni zawierała będzie teren ochronny obejmujący obszar 500m, w której obowiązywał będzie zakaz jakiejkolwiek budowy.  Wyjaśnił, że temat związany z tą tematyką zostanie szeroko rozpropagowany wśród mieszkańców. Poinformował, że aby przystąpić do jakichkolwiek działań należy w pierwszej kolejności podjąć uchwałę dotyczącą przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu a następnie uchwałę przyjmującą miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wyjaśniła, że  wykonawca nie dostarczył wszystkich niezbędnych dokumentów. Podkreślił, że w przypadku niedostarczenia przez wykonawcę podpisanych umów mieszkańcy w związku ze zmianą miejscowego planu będą mogli występować o odszkodowanie do gminy. Konieczne jest w związku z tym zebranie wszystkich niezbędnych dokumentów. Poinformowała także, że wpływ z opodatkowania elektrowni wiatrowych dotyczył będzie prawdopodobnie tylko tych części, które są na trwałe umieszczone w ziemi. Podkreśliła, ze projekt uchwały ma charakter intencyjny i po zebraniu całości dokumentów zmieniony zostanie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Komisja pozostawiła ten temat do rozpatrzenia na najbliższej sesji. ( Załącznik Nr 5 do protokołu )

5. przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2018.

 

Kierownik GOPS p. T. Borowik – przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2018. Wyjaśniła, że ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nałożyła na gminę szereg różnych działań, m.in. programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Wyjaśniła, że gmina obowiązana jest zapewnić ośrodki wsparcia dla dotkniętych przemocą. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 6 do protokołu )

6.  likwidacji Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie,

 

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS, przedstawiła projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie. Wyjaśniła, że pismem z dnia 25 lutego 2011 roku wystąpiła o wyrażenie opinii w tym temacie do Podlaskiego Kuratora Oświaty oraz do Związku Nauczycielstwa Polskiego Zarządu Oddziału w Hajnówce.  Następnie przedstawiła pisma zawierające opinie w przedmiotowej sprawie. ( Załącznik Nr 7 do protokołu ). Następnie Komisja podjęła temat przekazania prowadzenia szkoły innemu podmiotowi oraz p. H. Szymaniuk przedstawiła zasady i wymogi, które dany podmiot musi spełnić aby przejąć szkołę. Wyjaśniła także, że subwencja oświatowa wpływa do gminy na początku roku kalendarzowego, a w sytuacji podjęcia prowadzenia szkoły przez inny podmiot
od 01 września 2011 roku Fundacja taka musiałaby taką subwencję otrzymać. Podkreśliła, że przekazanie subwencji od 01 września 2011r. byłoby wyłącznie tzw. „dobrą wolą” rady. Komisja pozostawiła ten temat do rozpatrzenia na najbliższej sesji. ( Załącznik Nr 7 do protokołu )

7.  zatwierdzenia „Planu Odnowy Wsi Orzeszkowo".

 

Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji... przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Wsi Orzeszkowo". Wyjaśniła, że proboszcz parafii Orzeszkowo p. L. Anchim, wystąpił z pismem dotyczącym wprowadzenia zmian w planie odnowy wsi Orzeszkowo w związku z konieczności wniesienia poprawek do złożonego wniosku na remont Cerkwii w Orzeszkowie. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 8 do protokołu )

Do punktu 2-go: Rozpatrzenie Stanowiska Rady Gminy Hajnówka w sprawie obywatelskiego projektu ustawy - o zmianie ustawy o ochronie przyrody.

 

P. H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji...  omówiła obywatelski projekt ustawy o ochronie środowiska w którym ma być zapis o wyłączeniu samorządów z prawa decydowania o poszerzeniu lub nie granic parku, a zmiana polegać ma na zastąpienia zgody samorządów na wyrażenie stanowiska. Wyjaśniła, że gmina Hajnówka wspólnie z innymi gminami podejmować będzie działania przeciwko projektowanym zmianom. Przedstawiła przygotowane stanowisko rady zawierające stanowczy przeciw przeciwko projektowanym zmianom ustawy. Komisja zapoznała się ze stanowiskiem i jednogłośnie wyraziła sprzeciw przeciwko zmianom ustawy ( Załącznik Nr 9 do protokołu )

Do punktu 3-go: Zapoznanie się z  informacją z realizacji uchwał Rady Gminy  Hajnówka podjętych na sesjach od dnia 02 grudnia 2010r. do dnia 25 lutego 2011r.


            P. M. Kondraciuk - Sekretarz Gminy przedstawił informację z realizacji uchwał Rady Gminy  Hajnówka podjętych na sesjach od dnia 02 grudnia 2010r. do dnia 25 lutego 2011r. Wyjaśniła, że jest to wymóg ustawowy w związku z czym istnieje obowiązek przyjęcia takiej informacji przez radę. Komisja zapoznała się z przedstawioną informacją i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 10 do protokołu )

 

Do punktu 4-go: Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2010 rok.

Pani B. Ostapczuk- Inspektor do spraw obsługi Rady przedstawiła sprawozdanie z działalności Komisji za 2010 rok. Komisja zapoznała się z przedstawionym sprawozdaniem
i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 11 do protokołu)

 

Do punktu 5-go: Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2010r.

 

Pani T. Borowik – Kierownik GOPS przedstawiła informację z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2009. Komisja zapoznała się z przedstawionym sprawozdaniem i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 11 do protokołu)

 

Do punktu 6-go: Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami Gminy Hajnówka w latach 2009-2010.

 

Pani H. Bagrowska – Z-ca Kierownika Referatu Inwestycji... przedstawiła szczegółowo sprawozdanie z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami Gminy Hajnówka w latach 2009-2010. Wyjaśniła, że obowiązek przedstawienia sprawozdania wynika z przepisów prawa i omówił szczegółowo sprawozdanie. Wyjaśniła, że na terenie gminy funkcjonują dwie firmy PUK i MPO zajmujące się gospodarką odpadami oraz w stosunku do podmiotów, które nie podpisały umów Urząd Gminy. Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania. ( Załącznik Nr 12 do protokołu)

 

Do punktu 7-go:  Rozpatrzenie wniosku Rozpatrzenie wniosku rodziców dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie dotyczącego bezpłatnego przekazania w użyczenie budynku i wyposażenia Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie oraz związanej z tym subwencji oświatowej

 

Pani H. Szymaniuk przedstawiła zasady i wymogi, które dany podmiot musi spełnić aby przejąć szkołę. Wyjaśniła także, że przekazanie w użyczenie budynku i subwencji może nastąpić w drodze umowy podpisanej pomiędzy wynajmującym czyli Fundacją i Wójtem Gminy na zasadach określonych w takiej umowie. W tym miejscu p. W. Golonko stwierdził, że jednym z ważnych czynników mających wspomóc funkcjonowanie takiej szkoły jest przekazanie subwencji od 01 września 2011 roku tj. za 4 miesiące, z uwagi na fakt, iż subwencja spływa do organu prowadzącego od nowego roku kalendarzowego.  Omówił także funkcjonowanie szkoły przez stowarzyszenie EDUKATOR w miejscowości Paproć Duża wyjaśniając, że rodzice uczniów osobiście zobaczyli taką szkołę. Komisja pozostawiła temat do rozpatrzenia na najbliższej sesji.

Do punktu 8-go: Sprawy różne.

 

W sprawach różnych Komisja podejmowała temat utworzenia przedszkola lub punktu przedszkolnego w gminie Hajnówka. Wobec wyczerpania się porządku obrad komisji i braku spraw różnych posiedzenie zakończono.

 

Protokolant:
Barbara Ostapczuk                            

 

                                                                                                Przewodniczący Komisji
         Włodzimierz Golonko

Hajnówka, dnia 25 luty 2011r.

 

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2011-06-14

Data modyfikacji: 2011-06-14

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2011-06-14