Protokół Nr 1/10

Protokół Nr 1/10

z posiedzenia Komisji Opieki Społecznej,
 Kultury, Oświaty i Ochrony Środowiska

z dnia 20 grudnia 2010r.

 

Posiedzenie rozpoczęto o godz. 9.00 w pokoju Nr 36 Urzędu Gminy Hajnówka.
Lista radnych uczestniczących w posiedzeniu Komisji stanowi Załącznik 1 do protokołu
. Ponadto w posiedzeniu uczestniczył p. Mikołaj Kondraciuk - Sekretarz Gminy, p. Luba Nowik – Skarbnik Gminy,  p. Tamara Borowik – Kierownik GOPS.

Otwarcia posiedzenia dokonał Pan Włodzimierz Golonko – Przewodniczący Komisji kadencji 2006-2010, który zaproponował przeprowadzenie wyborów Przewodniczącego, Zastępcy oraz Sekretarza Komisji. W głosowaniu jawnym (5 głosów „za”) na Przewodniczącego został wybrany Pan Włodzimierz Golonko, na zastępcę przewodniczącego Pani Grażyna Sacharczuk, na sekretarza Pani Agnieszka Janiuk. Pozostałe osoby - Pani Wiktor Grygoruk oraz Pan Mikołaj Żmieńko zostali członkami komisji.

Następnie Przewodniczący Komisji Pan Włodzimierz Golonko przedstawił porządek obrad do którego wniesiono propozycję rozszerzenia porządku obrad w punkcie 3 o podpunkty 6,7,8 o treści: „6. zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce, 7. zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych, 8. zmiany uchwały Nr XLV/196/10 Rady Gminy Hajnówka z dnia 10 listopada 2010r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości”.  Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany porządek obrad o treści:

1.     Wybór Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Komisji.

2.     Przyjęcie planu pracy Komisji na 2011 rok oraz zaopiniowanie planu pracy Rady Gminy na 2011 rok.

3.     Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

1.     zmian w budżecie gminy na 2010 rok,

2.     uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018,

3.     uchwalenia budżetu Gminy Hajnówka na rok 2011,

4.     ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy,

5.     uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011,

6.     zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce,

7.     zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,

8.     zmiany uchwały Nr XLV/196/10 Rady Gminy Hajnówka z dnia 10 listopada 2010r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości.

4.     Sprawy różne.

 

Ad. 2. Przyjęcie planu pracy Komisji na 2011 rok oraz zaopiniowanie planu pracy
Rady Gminy na 2011 rok.

 

Przewodniczący Komisji przedstawił Plan pracy komisji na 2011r. oraz plan pracy Rady Gminy na 2011 rok.  Komisja zapoznała się z przedstawionymi planami pracy, do którego wniesiono propozycję przedstawienia tematu oświaty nowym członkom Komisji.  Następnie Przewodniczący komisji poinformował, że plan pracy przedstawiony będzie na najbliższej sesji rady gminy.  (Załącznik Nr 2 do protokołu )

 

Ad.3. Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

1.  zmian w budżecie gminy na 2010r.

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów jak i wydatków gminy. Wyjaśniła szczegółowo zasady wyprzedzającego finansowania, omówiła zadłużenie budżetu, subwencję oświatową, wynagrodzenia nauczycieli, sprawę należności od PKP, inwestycje gminy w 2010 roku. Następnie omówiła poszczególne zmiany oraz udzieliła wyjaśnień na pytania i wątpliwości członków komisji. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.  ( Załącznik Nr 3 do protokołu )

2. uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018,

 

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018. Wyjaśniła, że projekt uchwały dotyczy zadłużenia gminy i realizacji umów wieloletnich dotyczących realizacji zadań bieżących w okresie dłuższym niż 1 rok, a więc na taki okres na jaki jest sporządzona.  Omówiła wysokość zadłużenia gminy i przedstawiła szczegółowo wszystkie załączniki do projektu uchwały. Następnie poinformowała o otrzymaniu pozytywnej opinii Składu Orzekającego RIO w Białymstoku z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018. Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.  (Załącznik Nr 4 do protokołu)

3. uchwalenia budżetu Gminy Hajnówka na rok 2011,

 

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2011 rok. Następnie przedstawiła pozytywną Uchwałę Nr II.00310-27/10 Składu Orzekającego RIO w Białymstoku z dnia 09.12.2010r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu Gminy Hajnówka na 2011 r. oraz o możliwości sfinansowania przewidzianego w projekcie budżetu planowanego deficytu. Poinformowała, że planowany budżet na 2011r. zamyka się po stronie dochodów kwotą 14 009 278 zł, a po stronie wydatków kwotą
11 303 494 zł, jednocześnie przedstawiła poszczególne kwoty dochodów i ich przeznaczenie, omówiła deficyt budżetu, rezerwę budżetu i poszczególne załączniki do przedstawionej uchwały budżetowej. Udzieliła odpowiedzi i wyjaśnień na wątpliwości członków komisji dotyczących remontowanych świetlic wiejskich i ich wykorzystania, planowanej inwestycji związanej z przydomowymi oczyszczalniami, inwestycji i podkreśliła, że wydatki bieżące muszą być bardzo racjonalnie wykorzystywane. Następnie Komisja podejmowała temat oszczędności wydatków gminnych mając na uwadze oświatę tj. szkoły, stołówki szkolne, dowożenie, zmianę organizacyjną funkcjonowania szkół w Dubinach  na  Zespół Szkół. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.  (Załącznik Nr 5 do protokołu).

4. ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy,


          Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta. Przedstawiła wynagrodzenie Wójta obowiązujące dotychczas na mocy uchwały z 05 grudnia 2006r. oraz stawki minimalne i maksymalne wynikające z obowiązujących przepisów, które przedstawiają się następująco:  - dotychczas obowiązujące:

1.      wynagrodzenie  zasadnicze  w wysokości    - 5 700,-

2.      dodatek funkcyjny w wysokości                   - 1 700,-

3.      dodatek specjalny w wysokości 40% łącznie od wynagrodzenia zasadniczego
i dodatku funkcyjnego.

4.      Dodatek za wieloletnią pracę w wysokości  20% wynagrodzenia zasadniczego.

 

            Jednocześnie wyjaśniła, że na podstawie obowiązujących przepisów kwota dodatku funkcyjnego wynosi 1900,-.
- Następnie  przedstawiła stawki minimalne:

  1. wynagrodzenie  zasadnicze  w wysokości    - 4 200,-
  2. dodatek funkcyjny w wysokości                   - 1 900,-
  3. dodatek specjalny  w wysokości  40% łącznie od wynagrodzenia zasadniczego
     i dodatku funkcyjnego.
  4. Dodatek za wieloletnią pracę w wysokości  20% wynagrodzenia zasadniczego.

Wyjaśniła, że kwota brutto wyniesie 9380,-

- oraz  maksymalne stawki wynagrodzenia a mianowicie:

1. wynagrodzenie  zasadnicze  w wysokości    - 5 900,-

2. dodatek funkcyjny w wysokości                   - 1 900,-

3. dodatek specjalny  w wysokości  40% łącznie od wynagrodzenia zasadniczego
 i dodatku funkcyjnego.

4. dodatek za wieloletnią pracę w wysokości  20% wynagrodzenia zasadniczego.

Wyjaśniła, że kwota brutto wyniesie 12100,-

Komisja zaproponowała dostosowanie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w taki sposób, aby wysokość wynagrodzenia pozostała na dotychczasowym poziomie. (Załącznik Nr 6 do protokołu).

  1. uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011,

 

Pani R. Nowik – pracownik socjalny,  przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011. Komisja zapoznała się z projektem uchwały i nie wniosły uwag. (Załącznik Nr 7 do protokołu)

6. zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce,

 

Pani T. Borowik - Kierownik GOPS przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce. Wyjaśniła, że konieczność wprowadzenia zmiany wynika z zaleceń pokontrolnych mających na celu wyłonienie stanowiska głównej księgowej w jednostce organizacyjnej tj. GOPS. Poinformowała, że stanowisko to obejmie dotychczasowy pracownik Urzędu na ½ etatu w ramach przesunięcia pomiędzy Urzędem a jednostką organizacyjną. Komisja zapoznała się z projektem uchwały
i nie wniosły uwag. (Załącznik Nr 8 do protokołu)

 

7. zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,

 

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych. Wyjaśniła, że zmiana uchwały wynika ze zmiany obowiązujących przepisów tj. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i związana jest ze zmianą brzmienia załączników w deklaracjach. Komisja zapoznała się z projektem uchwały
i nie wniosły uwag. (Załącznik Nr 9 do protokołu)

 

8. zmiany uchwały Nr XLV/196/10 Rady Gminy Hajnówka z dnia 10 listopada 2010r.
w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości,

 

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLV/196/10 Rady Gminy Hajnówka z dnia 10 listopada 2010r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości. Wyjaśniła, że zmiana uchwały wynika ze zmiany obowiązujących przepisów tj. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i związana jest ze zmianą brzmienia zapisów § 1 uchwały.

(Załącznik Nr 10 do protokołu)

 

Ad. 4.  Sprawy różne.

W sprawach różnych głos zabrała p. H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji, która poinformowała, iż gmina Hajnówka zamierza wystąpić z nowym wnioskiem o dofinansowanie świetlicy wiejskiej w Lipinach. Omówiła planowany zakres remontu budynku świetlicy oraz planowane zadania do realizacji do 2020r. Wyjaśniła, że zamiar remontu świetlicy wynika z kolejnego naboru do PROW na działanie „Odnowa wsi”. Poinformowała, że Marszałek Województwa Podlaskiego daje 500 000,00 na daną wieś. Koszt sfinansowania zadania polega na sfinansowaniu projektu w 55 % ze środków unijnych, a 45% to budżet gminy. Przedstawiła także Plan Odnowy wsi Lipiny, który jest załącznikiem do wniosku. (Materiały stanowią załącznik nr 11 do protokołu). Następnie poinformowała o wpłynięciu pisma Starosty Hajnowskiego dotyczącego potwierdzenia współfinansowania inwestycji na drogach powiatowych (pismo stanowi załącznik nr 12 do protokołu) z którego wynika, ze gmina ma dofinansować te inwestycje w wysokości 30%. Pani A. Janiuk – wystąpiła z zapytaniem o wybór wsi Lipiny do remontu świetlicy. W tym miejscu Komisja dyskutowała o zasadności wyboru świetlicy w Lipinach, podkreślając, że występują inne miejscowości w których remontów takich  należy dokonać. Członkowie Komisji stwierdzili, że do każdej miejscowości należałoby przygotować taki plan który zawierałby wszystkie zadania do realizacji w przyszłości. Następnie p. H. Bagrowska poinformowała, że kontynuacją przyjęcia planu odnowy wsi będzie zabezpieczenie środków na realizację takiej inwestycji w budżecie gminy. Pan M. Żmieńko zgłosił brak oświetlenia ulicznego w miejscowości Zatrościniec-Podtrostyniec. Pani H. Bagrowska wyjaśniła, że zgłoszenie przekazane jest do Zakładu Energetycznego. Następnie Komisja podejmowała temat kultury na terenie gminy, sportu w gminie, podejmowania działań przez komisję w tych tematach.

Wobec wyczerpania się porządku, posiedzenie zakończono.

 

Protokolant:
Barbara Ostapczuk                            

 

                                                                                                Przewodniczący Komisji
       Włodzimierz Golonko

 

Hajnówka, dnia 27 grudnia 2010r.

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2011-06-14

Data modyfikacji: 2011-06-14

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2011-06-14