Protokół Nr 24/10

Protokół Nr 24/ 10

z posiedzenia Komisji Opieki Społecznej,
Kultury i Ochrony Środowiska

z dnia 19 marca 2010r.

Posiedzenie rozpoczęto o godz. 09.00 w pokoju Nr 36 Urzędu Gminy Hajnówka.

Lista radnych uczestniczących w posiedzeniu Komisji stanowi Załącznik 1 do protokołu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli Skarbnik Gminy – p. L. Nowik, p. P. Chilimoniuk – referent Referatu Inwestycji... p. T. Borowik – Kierownik GOPS. Otwarcia posiedzenia dokonał Pan W. Golonko – Przewodniczący Komisji, który przedstawił porządek obrad, do którego wniesiono propozycję rozszerzenia porządku obrad o punkt dotyczący „Rozpatrzenia sprawozdania z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce w 2009 roku”. Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany porządek obrad o treści:

  1. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009 rok oraz zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

  2. Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

    1. nie wyrażenia zgody na utworzenie funduszu sołeckiego,

    2. zmiany Uchwały Nr III/21/06 Rady Gminy Hajnówka z dnia 28 grudnia 2006 roku w sprawie uchwalenia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terenie gminy Hajnówka, na lata 2007-2032”,

    3. zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2009 rok.

  1. Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2009 rok.

  2. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2009r.

  3. Przyjęcie sprawozdania z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce
    w 2009 roku.

  4. Sprawy różne.


Ad. 1. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009 rok oraz zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.



Skarbnik Gminy przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2009 rok przyjęte Zarządzeniem Nr 164/10 Wójta Gminy Hajnówka z dnia 24 luty 2010 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009 rok. Omówiła plan dochodów i wydatków gminy oraz jego realizację w 2009 roku. W toku toczącej się dyskusji udzieliła wyjaśnień i odpowiedzi na pytania, dotyczące przede wszystkim zadań inwestycyjnych, oświaty, zadłużenia gminy, wpływów z podatku rolnego w 2009 roku. Omówiła także temat dotyczący należności od PKP, zasad prefinansowania wydatków ponoszonych przez gminy. Skarbnik Gminy poinformowała o otrzymaniu Uchwały Nr II-0035-1/10 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 04 marca 2010r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Hajnówka sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2009 rok. Komisja zapoznała się z przedstawionym sprawozdaniem, które zaopiniowała pozytywnie. (Opinia w załączeniu do protokołu). Następnie Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 2 do protokołu )

Ad.2. Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

1. nie wyrażenia zgody na utworzenie funduszu sołeckiego,



Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na utworzenie funduszu sołeckiego. Wyjaśniła, że podjęcie przedmiotowej uchwały uzależnione jest od podjęcia stosownej decyzji przez radę na sesji. Skarbnik Gminy zabierając głos wyjaśniła, że ogólna kwota przypadająca z budżetu gminy na wszystkie sołectwa wynosi ok. 140 000,00 co w rozbiciu na poszczególne wsie daje kwoty ok. 3700,00zł. W związku z powyższym zaapelowała, aby środki te w całości przeznaczyć na zadania inwestycyjne, a w kolejnych latach realizować fundusz sołecki. Ponadto objaśniła zasady realizacji funduszu przez poszczególne sołectwa. Komisja zaapelowała o wykorzystywanie środków stanowiących fundusz sołecki na rodzaj refundacji wydatków mieszkańców wsi np. za zespół na zabawie ludowej. Skarbnik stwierdziła, że planowane wydatki należy uzgadniać z Wójt Gminy. Komisja pozostawiła temat funduszu sołeckiego do rozpatrzenia na najbliższej sesji. ( Załącznik Nr 3 do protokołu )

2. zmiany Uchwały Nr III/21/06 Rady Gminy Hajnówka z dnia 28 grudnia 2006 roku w sprawie uchwalenia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terenie gminy Hajnówka, na lata 2007-2032”,



Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji... przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr III/21/06 Rady Gminy Hajnówka z dnia 28 grudnia 2006 roku w sprawie uchwalenia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terenie gminy Hajnówka, na lata 2007-2032”. Wyjaśniła, że zmiana dotyczy obowiązującej uchwały, w której był zapis dotyczący realizacji płatności związanych ze zdejmowaniem eternitu od 2013 roku, który zmieniony zostaje celem realizacji na rok 2009 od którego można będzie refundować koszty z tym związane. Wyjaśniła także, że zwrot kosztów dotyczy wyłącznie spraw transportu i utylizacji azbestu. Komisja zapoznała się z projektem uchwały i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 4 do protokołu )

3. zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2009 rok.


Skarbnik Gminy – p. L. Nowik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2009 rok. Omówiła poszczególne dochody i wydatki instytucji kultury tj. Gminnego Ośrodka Kultury w Dubinach oraz Gminnej Biblioteki Publicznej w Dubinach. Komisja podejmując dyskusję stwierdziła, że wszystkie działania Gminnego Ośrodka Kultury nie obejmują mieszkańców wszystkich miejscowości gminy. W dalszej części Komisja zaproponowała „ożywienie” działalności kulturalnej na gminie np. poprzez zorganizowanie i przeprowadzenie różnego rodzaju imprez kulturalnych w gminie. Po zakończonej dyskusji Komisja przyjęła do wiadomości przedstawione sprawozdanie. ( Załącznik Nr 5 do protokołu )


Ad. 3. Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2009 rok.

Pani B. Ostapczuk- Inspektor do spraw obsługi Rady przedstawiła sprawozdanie z działalności Komisji za 2009 rok. Komisja zapoznała się z przedstawionym sprawozdaniem
i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 6 do protokołu)

Ad. 4. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2009r.


Pani T. Borowik – Kierownik GOPS przedstawiła informację z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2009. Komisja zapoznała się z przedstawionym sprawozdaniem i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 7 do protokołu)

Ad. 5. Przyjęcie informacji z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2009r.


Pani T. Borowik – Kierownik GOPS przedstawiła informację z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2009 r. Omówiła szczegółowo zakres działalności ośrodka, zasiłki stałe, okresowe i celowe, świadczenia rodzinne, dodatki mieszkaniowe oraz zaliczkę alimentacyjną. Omówiła także projekt zrealizowany z Europejskiego Funduszu Socjalnego Kapitał Ludzki w ramach którego zorganizowano m.in. kolonie profilaktyczne we Władysławowie dla 17 osobowej grupy dzieci z rodzin uczestniczących w projekcie. Do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono uwag. (Załącznik Nr 8 do protokołu )

Ad.6. Sprawy różne.


Wobec wyczerpania się porządku obrad komisji i braku spraw różnych posiedzenie zakończono.

Protokolant:

Barbara Ostapczuk

Przewodniczący Komisji

Włodzimierz Golonko

Hajnówka, dnia 25 marca 2010r.



Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2010-12-21

Data modyfikacji: 2010-12-21

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2010-12-21