Protokół Nr 20/09

Protokół Nr 20 / 09
z posiedzenia Komisji Opieki Społecznej,
Kultury i Ochrony Środowiska

z dnia 17 września 2009r.

Posiedzenie rozpoczęto o godz. 09.00 w pokoju Nr 36 Urzędu Gminy Hajnówka.

Lista radnych uczestniczących w posiedzeniu Komisji stanowi Załącznik 1 do protokołu. W posiedzeniu Komisji nie uczestniczyła radna A. Janiuk – nieobecność usprawiedliwiona. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli Skarbnik Gminy – p. L. Nowik, p. M. Ostapczuk – Inspektor ds. rolnictwa..., p. A. Kulik – Inspektor Referatu do spraw Inwestycji..., p. Piotr Chilimoniuk Referent. Otwarcia posiedzenia dokonał Pan W. Golonko – Przewodniczący Komisji, który przedstawił porządek obrad, do którego nie wniesiono uwag. Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany porządek obrad o treści:

  1. Zapoznanie się z informacją o przebiegu wykonania budżetu gminy
    za I półrocze 2009 roku.

  2. Zapoznanie się z informacją o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury
    za I półrocze 2009 roku.

  3. Zapoznanie się z realizacją zadań z zakresu kultury na terenie gminy Hajnówka.

  4. Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

  1. zmian w budżecie gminy na 2009 rok,

  2. nabycia nieruchomości położonych w obr. Wierzchowskie gmina Hajnówka, oznaczonych nr geod.5/2 i nr geod. 5/3,

  3. określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Hajnówka,

  4. określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części na terenie Gminy Hajnówka,

  5. zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

  1. Zapoznanie się z informacja z realizacji uchwał podjętych na sesjach od dnia 24 marca 2009r. do 29 lipca 2009r.

  2. Sprawy różne.


Ad. 1. Zapoznanie się z informacją o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze
2009r.


Skarbnik Gminy przedstawiła materiał dotyczący informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Hajnówka za I półrocze 2009 roku. Przedstawiła szczegółowo dochody
i wydatki budżetu gminy informując, że wykonanie budżetu przebiega zgodnie z planem. Udzieliła odpowiedzi i wyjaśnień na pytania członków komisji. Ponadto poinformowała o uzyskaniu Uchwały Nr II-0034-3/09 z dnia 3 sierpnia 2009r. Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącej pozytywnej opinii w sprawie wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009 roku. Komisja zapoznała się z przedstawioną informacją
i pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za I półrocze 2009r. (Materiał stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.)

Ad. 2. Zapoznanie się z informacją o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za I półrocze 2009r.


Skarbnik Gminy przedstawiła materiał dotyczący informacji o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za I półrocze 2009 roku. Przedstawiła poszczególne dochody i wydatki oraz udzieliła odpowiedzi na pytania członków komisji. Komisja zapoznała się z przedstawioną informacją o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za I półrocze 2009 roku. (Załącznik Nr 3 do protokołu.)

Ad. 3. Zapoznanie się z realizacją zadań z zakresu kultury na terenie gminy Hajnówka.

Pani R. Kot – p.o. Kierownika GOK oraz p. J. Sapieszko przedstawili sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu kultury na terenie gminy Hajnówka. Omówili zadania z zakresu kultury realizowane na terenie gminy na podstawie dołączonego do sprawozdania finansowego o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za I półrocze 2009r. Pani R. Kot przedstawiła stan zatrudnienia GOK – świetlicach wiejskich miejscowościach tj. Nowosadach, Dubinach, Starym Berezowie i Mochnatym oraz zasady zatrudnienia poszczególnych osób. W toku dyskusji p. W. Golonko – zgłosił brak działalności w tym temacie np. w Orzeszkowie. Zwrócił się o nawiązanie współpracy z innymi miejscowościami na terenie gminy. Pani R. Kot - p.o. Kierownika GOK zobowiązała się do podjęcia współpracy z radnymi i sołtysami poszczególnych miejscowości gminy. Komisja stanęła na stanowisku zorganizowania posiedzenia Komisji w terenie, w celu zapoznania się z działalnością kulturalną na terenie gminy. Ponadto wnioskowała o uwzględnienie w budżecie gminy na 2010 rok środków na finansowanie imprez kulturalnych na terenie gminy.

Ad. 4. Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

  1. zmian w budżecie gminy na 2009 rok


Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok. Omówiła poszczególne zmiany zarówno po stronie dochodów jak i wydatków budżetu i wyjaśniła, że zmiany związane są przede wszystkim z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. (Załącznik Nr 4 do protokołu )

  1. nabycia nieruchomości położonych w obr. Wierzchowskie gmina Hajnówka, oznaczonych nr geod.5/2 i nr geod. 5/3,


Pani M. Ostapczuk - – Inspektor ds. rolnictwa... przedstawiła projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości położonych w obr. Wierzchowskie gmina Hajnówka, oznaczonych nr geod.5/2 i nr geod. 5/3. Wyjaśniła, że przedmiotowa działka przeznaczona zostanie na lokalizację oczyszczalni ścieków w miejscowości Orzeszkowo. Komisja jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały. (Załącznik Nr 5 do protokołu )

  1. określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Hajnówka,


Pan P. Chilimoniuk – Referent przedstawił uchwałę w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Hajnówka. Wyjaśnił, że na podstawie zmiany obowiązujących przepisów prawa Rada Gminy zobowiązana została do określenia wymagań dla przedsiębiorców prowadzących działalność w przedmiocie gospodarki odpadami. Komisja nie zgłosiła uwag i jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały. (Załącznik Nr 6 do protokołu )


  1. określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk
    i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części na terenie Gminy Hajnówka,


Pan P. Chilimoniuk – Referent przedstawił uchwałę w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części na terenie Gminy Hajnówka. Wyjaśnił, że na podstawie zmiany obowiązujących przepisów prawa Rada Gminy zobowiązana została do określenia wymagań dla przedsiębiorców zajmujących się działalnością w przedmiocie bezdomnych zwierząt. Komisja nie wniosła uwag i jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały. (Załącznik Nr 7 do protokołu )

  1. zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.


Pan A. Kulik – Inspektor do spraw Inwestycji... przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Omówił projekt uchwały i wyjaśnił, że wzrost cen w stosunku do ubiegłego roku wynika z bieżących kosztów utrzymania wodociągów, a propozycja Gospodarstwa Pomocniczego przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych wynosi:

- wzrost o 0,27 za 1 m3 wody,

- wzrost o 0,04 za opłatę stałą do wodomierza,

- wzrost o 2,86 za cenę 1 m3 ścieków.

Pan A. Kulik wyjaśnił, że Rada Gminy może podjąć uchwałę przyjmując zaproponowane stawki, może stawki obniżyć przy jednoczesnym dofinansowaniu z budżetu gminy, ewentualnie nie podjąć uchwały i rozwiązać umowę. Następnie poinformował, Gospodarstwo Pomocnicze przy WZM i UW uzasadnia wzrost cen tym, że mieszkańcy nie korzystają z kanalizacji, a urządzenia wykorzystywane do obsługi oczyszczalni ścieków pracują bez względu na ilość płynących w nich ściekach. W tym miejscu Komisja rozpoczęła dyskusję w której zaproponowała uwzględnienie opłaty stałej za ścieki nawet w wysokości 5,00 zł + Vat i odpowiednie zmniejszenie ceny za 1 m3 ścieków. Pan A. Kulik poinformował, że na najbliższej sesji uczestniczył będzie Dyrektor WZM i UW p. E. Kłosek. Po przeprowadzonej dyskusji Komisja stwierdziła, że pozostawia temat otwarty na najbliższą sesję. (Załącznik Nr 8 do protokołu )

Ad. 7. Zapoznanie się z informacja z realizacji uchwał podjętych na sesjach od dnia 24 marca 2009r. do 29 lipca 2009r.


Pani B. Ostapczuk przedstawiła informację z realizacji uchwał podjętych na sesjach od dnia 24 marca 2009r. do dnia 29 lipca 2009r. Komisja zapoznała się z przedstawioną informacją i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 9 do protokołu )

Ad. 8. Sprawy różne.



W sprawach różnych Skarbnik Gminy poinformowała, że na podstawie obowiązujących przepisów prawa, każdy rolnik który ubiega się o uzyskanie pomocy publicznej ( m.in. umorzenie lub obniżenie podatku ) musi przedstawić następujące dokumenty:

- przychody i rozchody za 12 m-cy (ostatnie),

- jakie zadłużenie w bankach (wyciągi bankowe),

- ubezpieczenie np. w PZU, (polisa z ubezpieczenia) i dokumenty świadczące o uzyskania odszkodowania za zniszczenie w gospodarstwie rolnym,

- decyzje dopłat za 2008 rok (dopłata podstawowa i ONW ) z ARiMR,

- faktury za sprzedane produkty rolne ( mleko, zboże, bydło, trzoda chlewna, owce, kozy ),

- oświadczenie z kodeksu karnego ( czy sprzedaje produkty rolne czy nie ),

- PIT 37 za 2008 rok, jeżeli ktoś pracuje, rolnicy, którzy są na VAT –PIT 36 lub PIT 36L za 2008r,

- protokół z podtopienia.

Wobec braku innych spraw różnych oraz wyczerpania się porządku obrad komisji posiedzenie zakończono.

Protokolant:

Barbara Ostapczuk

Przewodniczący Komisji
           Włodzimierz Golonko

Hajnówka, dnia 21 września 2009r.





Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2009-12-22

Data modyfikacji: 2009-12-22

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2009-12-22