Protokół Nr 17/12

BRG.0012.2.6.2012

Protokół Nr 17 /12

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Finansów
i Rozwoju Gospodarczego
z dnia 26 października 2012r.

 

Posiedzenie rozpoczęto o godz. 12:00 w pokoju Nr 36 Urzędu Gminy Hajnówka.
Lista radnych uczestniczących w posiedzeniu Komisji stanowi Załącznik Nr 1 do protokołu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli Wójt Gminy – p. O. Rygorowicz, p. L. Nowik - Skarbnik Gminy, p. H. Szymaniuk – Kierownik BOSS, p. H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji... oraz p. A. Ginszt – Dyrektor Zespołu Szkół w Dubinach. Otwarcia posiedzenia dokonał Pan W. Osipiuk – Przewodniczący Komisji, przedstawił porządek obrad do którego nie wniesiono uwag. W posiedzeniu Komisji nie uczestniczył radny S. Sokołowski. Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany porządek posiedzenia, przedstawiający się następująco:

 

  1. Spotkanie z Dyrektorem Zespołu Szkół w Dubinach.

  2. Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

1. zmiany uchwały w sprawie utworzenia Punktu Przedszkolnego w Gminie Hajnówka- Kraina Radosnych Maluchów",

2. zmiany uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania,

3. zmian w budżecie gminy na 2012 rok,

4. obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna,

5. określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych,

6. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,

7. obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2013 rok,

8. uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka.

9. w sprawie podziału Gminy Hajnówka na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.

  1. Zapoznanie się z informacją Wójta Gminy w sprawie oświadczeń majątkowych, złożonych przez pracowników urzędu gminy i kierowników jednostek organizacyjnych gminy zobligowanych do ich złożenia przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym za 2011 rok.

  2. Zapoznanie się z informacją Przewodniczącego Rady Gminy Hajnówka w sprawie oświadczeń majątkowych, złożonych przez radnych zobligowanych do ich złożenia przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym za 2011 rok.

  3. Sprawy różne.

 

Do punktu 1 –go: Spotkanie z Dyrektorem Zespołu Szkół w Dubinach.

 

W tym miejscu p. A. Ginszt – Dyrektor Zespołu Szkół w Dubinach przedstawiła zakres swojej działalności od 01 września 2012r. a także zamierzenia dotyczące nowej pracy w Zespole Szkół. W tym miejscu Komisja odniosła się do słabych wyników nauczania w szkole. W toku dyskusji Komisja podejmowała temat ogrzewania szkoły tj. zaopatrzenia szkoły w gaz. Pani H. Szymaniuk poinformowała, że po negocjacjach uzyskano 0,80 rabatu od zaproponowanej ceny. Następnie Komisja podjęła dyskusję w temacie ceny gazu oraz możliwości zmiany dystrybutora gazu oraz rodzaju dostarczanego gazu. W dalszej części Komisja podejmowała temat stanu finansowego oświaty oraz gminy Hajnówka. Wójt podejmując dyskusję poinformowała, że gmina Hajnówka dokonuje oszczędności w każdej dziedzinie swojej działalności.

Do punktu 2-go: Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

 

  1. zmiany uchwały w sprawie utworzenia Punktu Przedszkolnego w Gminie Hajnówka- Kraina Radosnych Maluchów",

 

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia Punktu Przedszkolnego w Gminie Hajnówka- Kraina Radosnych Maluchów". Wyjaśniła, że uchwała dotyczy zwiększenia liczby przedszkolaków w grupach przedszkolnych w Dubinach. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 2 do protokołu )

  1. zmiany uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania,

 

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Wyjaśniła, że Komisja Finansów... na posiedzeniu w dniu 17 września 2012r. wystąpiła z inicjatywa ponownego podjęcia tej uchwały z uwagi na nieprecyzyjną informację Fundacji „Kaja” przedstawioną na sesji w dniu 31 lipca 2012r. skutkiem czego było jej odrzucenie z wyrównaniem od 01 stycznia 2012r. W tym miejscu Komisja podjęła dyskusję dotyczącą sytuacji finansowej gminy wobec czego Komisja jednogłośnie stwierdziła, że ze względu na trudną sytuację finansową gminy – oświaty Komisja proponuje zmienić zapis uchwały dotyczący czasu obowiązywania uchwały tj. od 01 stycznia 2013r. ( Załącznik Nr 3 do protokołu )

  1. zmian w budżecie gminy na 2012 rok,

 

Skarbnik Gminy – p. L. Nowik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów,
jak i wydatków gminy. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.

( Załącznik Nr 4 do protokołu )

  1. obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna,

 

Skarbnik Gminy – p. L. Nowik przedstawiła wysokość średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2012r. wynoszącej 186,68 zł za 1m3. Komisja jednogłośnie przyjęła wysokość średniej ceny sprzedaży drewna na poziomie 186,68 zł za 1 m3. ( Załącznik Nr 5 do protokołu )

5. określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych,

 

Pani L. Nowik-Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych. Przedstawiła kwoty zaproponowane przez Ministra Finansów oraz stawki zaproponowane przez Wójta Gminy. Następnie wyjaśniła, że projekt uchwały zawiera stawki będące na poziomie ubiegłego roku z uwzględnieniem jednej zwiększonej stawki dotyczącej posiadania autobusu. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 6 do protokołu )

6. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,

 

Pani L. Nowik-Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Przedstawiła kwoty zaproponowane przez Ministra Finansów i wyjaśniła, że stawki zaproponowane przez Wójta powiększone zostały o wskaźnik inflacji wynoszący 0,401%. W toku dyskusji
p. W. Biryłko – radna zaproponowała aby stawki podatku od nieruchomości pozostawić na poziomie ub. roku. Komisja w głosowaniu 3 „za” i 1 „wstrzymujący się” zaproponowała pozostawienie stawek na poziomie ub. roku.

( Załącznik Nr 7 do protokołu )

7. obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2013 rok,

 

Pani L. Nowik-Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2013 rok. Przedstawiła cenę żyta na 2013 rok wg. obwieszczenia Prezesa GUS wynoszącą 75,86zł za 1 dt. Następnie omówiła wpływy do budżetu gminy na 2013r. przy zastosowaniu stawki zaproponowanej przez Prezesa GUS oraz stawki zaproponowanej przez Wójta Gminy wynoszącej 70,00 zł. Skarbnik Gminy biorąc pod uwagę stan finansów gminy zaproponowała stawkę GUS tj. 75,86zł
za 1 dt. Komisja poddała pod głosowanie propozycję Skarbnika Gminy w wys. 75,86zł za 1 dt. Komisja w głosowaniu – 3 głosy „przeciw” i 1 „wstrzymującym się” odrzuciła propozycję Skarbnik Gminy. Następnie p. W. Biryłko zaproponowała pozostawienie stawek podatku rolnego na poziomie ub. roku tj. stawki 70,00 zł za 1 dt. Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie zaproponowaną stawkę wynoszącą 70,00zł za 1 dt i w głosowaniu 3 „za” i 1 „wstrzymujący się” Komisja przyjęła do zaproponowania na sesji stawkę podatku rolnego wynoszącą 70,00 zł za 1 dt.
( Załącznik Nr 8 do protokołu )

 

8. uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka.

 

P. B. Niewiadomska-Golonko - Inspektor do spraw obsługi rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka. Wyjaśniła, że projekt uchwały dotyczy utworzenia Zespołu Szkół w Dubinach, powiadomiła także o zmianach, które rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody zostały unieważnione. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 9 do protokołu )

 

9. w sprawie podziału Gminy Hajnówka na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.

 

Pani B. Niewiadomska-Golonko - Inspektor do spraw obsługi rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie podziału Gminy Hajnówka na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym. Omówiła szczegółowo projekt uchwały i nowy podział gminy na okręgi wyborcze i wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem konsultacji z Delegaturą Krajowego Biura Wyborczego w Białymstoku. Podkreśliła, że dokonana zmiana okręgów wyborczych zrealizowana została na podstawie obowiązujących przepisów kodeksu wyborczego. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 10 do protokołu )

Do punktu 3-go: Zapoznanie się z informacją Wójta Gminy w sprawie oświadczeń majątkowych, złożonych przez pracowników urzędu gminy i kierowników jednostek organizacyjnych gminy zobligowanych do ich złożenia przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym za 2011 rok.

 

Pani B. Niewiadomska-Golonko - Inspektor do spraw obsługi rady przedstawiła informację w sprawie oświadczeń majątkowych, złożonych przez pracowników urzędu gminy i kierowników jednostek organizacyjnych gminy zobligowanych do ich złożenia przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym za 2011 rok. Do przedstawionej informacji uwag nie zgłoszono. Komisja zapoznała się z przedstawioną informacją i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 11 do protokołu )

Do punktu 4-go: Zapoznanie się z informacją Przewodniczącego Rady Gminy Hajnówka w sprawie oświadczeń majątkowych, złożonych przez radnych zobligowanych do ich złożenia przepisami ustawy
z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym za 2011 rok.

 

Pani B. Niewiadomska-Golonko - Inspektor do spraw obsługi rady przedstawiła informację w sprawie oświadczeń majątkowych, złożonych przez radnych zobligowanych do ich złożenia przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym za 2011 rok. Do przedstawionej informacji uwag nie zgłoszono. Komisja zapoznała się z przedstawioną informacją i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 12 do protokołu )

Do punktu 5-go: Sprawy różne.

 

W sprawach różnych Pani H. Bagrowska- Kierownik Referatu Inwestycji... przedstawiła projekt regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Hajnówka. Omówiła projekt regulaminu
i omówiła obowiązki gminy, które zostały nałożone nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zmiany obowiązywać będą od 01 lipca 2013r. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem regulaminu i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 13 do protokołu )

Wobec wyczerpania się porządku obrad komisji i braku spraw różnych posiedzenie zakończono.

 

Protokolant:


Barbara Niewiadomska-Golonko

Przewodniczący Komisji


Włodzimierz Osipiuk

Hajnówka, dnia 31 października 2012r.

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Niewiadomska

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2013-03-06

Data modyfikacji: 2013-03-06

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2013-03-06