Inf. o przebiegu wykonania budż. za 2005r.

INFORMACJA
o przebiegu wykonania budżetu
gminy HAJNÓWKA
za 2005 rok

Budżet gminy Hajnówka na 2005 rok przyjęty Uchwałą Nr XXII/123/04 Rady Gminy Hajnówka z dnia 28 grudnia 2004 roku był nierównoważny i wynosił po stronie:

- dochodów kwotę - 6 316 284,- zł
- wydatków kwotę - 7 027 284,- zł

Źródło pokrycia deficytu budżetu gminy w wysokości 900 000,- zł stanowiły przychody z planowanej do zaciągnięcia pożyczki długoterminowej.
Dochody budżetu w kwocie 189 000,- zł przeznaczono na spłatę kredytów bankowych i pożyczek.

Po zmianach dokonanych Uchwałami Rady Gminy:
- Nr XXIII/139/05 z dnia 23 lutego 2005 roku,
- Nr XXIV/149/05 z dnia 31 marca 2005 roku,
- Nr XXVI/152/05 z dnia 30 maja 2005 roku,
- Nr XXVII/156/05 z dnia 28 czerwca 2005 roku,
- Nr XXVIII/167/05 z dnia 25 sierpnia 2005 roku,
- Nr XXIX/171/05 z dnia 4 października 2005 roku,
- Nr XXX/172/05 z dnia 3 listopada 2005 roku,
- Nr XXXI/173/05 z dnia 29 listopada 2005 roku,
- Nr XXXII/186/05 z dnia 29 grudnia 2005 roku.

oraz Zarządzeniami Wójta Gminy:
- Nr 53/05 z dnia 31 stycznia 2005 roku,
- Nr 57/05 z dnia 28 lutego 2005 roku,
- Nr 63/05 z dnia 30 kwietnia 2005 roku,
- Nr 64/05 z dnia 31 maja 2005 roku,
- Nr 70/05 z dnia 29 lipca 2005 roku,
- Nr 71/05 z dnia 31 sierpnia 2005 roku
- Nr 75/05 z dnia 30 września 2005 roku,
- Nr 78/05 z dnia 31 października 2005 roku
- Nr 82/05 z dnia 30 listopada 2005 roku,
- Nr 85/05 z dnia 30 grudnia 2005 roku.

budżet zamknął się po stronie:

- dochodów kwotą - 8 654 843,- zł

- wydatków kwotą - 9 019 940,- zł

Planowany deficyt budżetowy w kwocie 554 097,- zł znajdował pokrycie planowaną pożyczką długoterminową w wysokości 389 686,- zł oraz wolnymi środkami za 2004 rok w kwocie 164 411,- zł

 

DOCHODY

Dochody budżetu gminy w okresie 2005 roku osiągnęły kwotę 8 101 867,- zł co stanowi 93,6% planowanych dochodów (załącznik Nr 1,2 i ) i przypada na:
ˇ dochody własne - 3 206 387- zł, tj. 39,6 % dochodów ogółem,
ˇ dotacje celowe - 1 052 614 zł, tj. 13,0% dochodów ogółem,
ˇ środki pozyskane z innych źródeł - 1 169 754 zł, tj. 14,4% dochodów ogółem
ˇ subwencja ogólna - 2 673 112,- zł, tj. 33,0% dochodów ogółem.

 

Struktura dochodów przedstawia się następująco:

1. Dochody własne - 3 206 387,- zł, co stanowi 39,6 % ogółem dochodów, z tego:
- podatek od nieruchomości - 917 327,- zł, tj. 28,6 % dochodów własnych
- podatek rolny - 510 763,- zł, tj. 15,9 % dochodów własnych
- podatek leśny - 268 276,- zł, tj. 8,4 % dochodów własnych
- podatek od środków transportowych - 70 427,- zł, tj. 2,2% dochodów własnych
- podatek od posiadania psów 60,- zł ,
- wpływy z karty podatkowej -9 867,- zł, tj. 0,3 % dochodów własnych
- podatek od spadków i darowizn -4 456,- zł, tj. 0,1 % dochodów własnych
- wpływy z opłaty skarbowej -18 327,- zł, tj. 0,6 % dochodów własnych
- podatek od czynności cywilnoprawnych - 27 334,- zł, tj. 0,9 % dochodów własnych
- wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu -26 461,- zł, tj. 0,8% dochodów własnych
- wpływy z opłaty administracyjnej - 60,- zł,
- wpływy z opłat za zajęcie pasa drogowego - 12 984,- zł tj. 0,4% dochodów własnych
- dochody z majątku gminy - 172 625,- zł, tj. 5,4 % dochodów własnych
- opłaty produktowej 3 647,- zł, tj. 0,1% dochodów własnych
- wpływy do budżetu ze środków specjalnych - 73,- zł,
- pozostałe dochody - 388 582,- zł tj. 12,1 % dochodów własnych,
- odsetki od nieterminowych wpłat podatków i opłat - 20 901-, tj. 0,7 % dochodów własnych
- udziały gmin w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa - 754 217,- zł, tj. 23,5% dochodów własnych, z tego:

a) udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy - 750 271,- zł
b) udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających siedzibę na terenie gminy - 3 946,- zł.

2. Dotacje celowe na zadania zlecone gminie - 746 785 zł, tj. 9,2 % dochodów ogółem, z tego:
- administracja publiczna (urzędy wojewódzkie) - 64 000,- zł, tj. 8,6 % dotacji na zadania zlecone
- urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa (urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, wybory do sejmu i senatu, wybory Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej) - 37 368,- zł, tj. 5,0% dotacji na zadania zlecone
- pomoc społeczna (zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, ośrodek pomocy społecznej, zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze, pozostała działalność) - 645 417,- zł, tj. 86,4% dotacji na zadania zlecone

3. Dotacje celowe na zadania własne - 235 809,- zł tj. 2,9% dochodów ogółem, z tego:
- oświata i wychowanie - 1 888,- zł, tj. 0,8% dotacji celowych na zadania własne,
- pomoc społeczna - 184 397,- zł, tj. 78,2% dotacji celowych na zadania własne,
- pomoc materialna dla uczniów - 49 524,- zł, tj. 21,0% dotacji celowych na zadania własne.

4. Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych własnych gmin - 65 020,- zł, tj. 0,8 % dochodów ogółem.

5. Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących - 5 000,-zł. tj. 0,1 % dochodów ogółem - dotacja celowa na realizację programu "Upowszechnianie i promocja czytelnictwa z przeznaczeniem na zakup książek dla Gminnej Biblioteki Publicznej w Dubinach.

6. Dotacje z funduszy celowych na realizację zadań bieżących (transport i łączność) 20 000,- zł, tj. 0,3 % dochodów ogółem.

7. Środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin pozyskane z innych źródeł (bezzwrotne środki pochodzące z Unii Europejskiej) - 1 044 158- zł, tj. 12,9 % dochodów ogółem, z tego:

- rolnictwo i łowiectwo - 918 610,- zł co stanowi 88,0% pozyskanych środków na dofinansowanie inwestycji własnych,
- transport i łączność - 125 548,- zł, tj. 12,0% pozyskanych środków na dofinansowanie inwestycji własnych.

8. Środki na dofinansowanie własnych zadań bieżących gmin pozyskane z innych źródeł (współfinansowanie programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z Unii Europejskiej) - 28 421,- zł, tj. 0,4% dochodów ogółem

9. Dotacje z funduszy celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztu realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych - 77 175,- zł tj. 1,0% dochodów ogółem,

10. Subwencja ogólna z budżetu państwa - 2 673 112,-zł, tj. 33,0% dochodów ogółem, z tego:

- część oświatowa - 1 960 795,- zł, tj. 73,4 % subwencji ogółem
- część wyrównawcza - 712 317,- zł , tj. 26,6 % subwencji ogółem

 

Źródła pochodzenia dochodów(załącznik Nr 1 i 2).

 

Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo

Wpływy z działu rolnictwa i łowiectwa zamknęły się kwotą 1 337 725,- zł na plan 1 893 901,- zł, co stanowi 70,6 %. Są to:
- wpłaty ludności za pozwolenia podłączeń do sieci kanalizacyjnej i wodociągowej 353 838,- zł,
- środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin pozyskane z innych źródeł; finansowanie programów ze środków bezzwrotnych pochodzących z Unii Europejskiej - 430 965,- zł,
- środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin pozyskane z innych źródeł; finansowanie programów ze środków funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności oraz Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej - 487 645,- zł,
- środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin - dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych własnych gmin - 65 020,- zł
- odsetki od nieterminowych wpłat - 257,- zł

 

Dział 400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną , gaz i wodę

Wpływy tego działu stanowi kwota 16 746,- zł na plan 18 000,- zł, co stanowi 93,0% planu. Są to:

- opłaty za energię cieplną z kotłowni przy osiedlu mieszkaniowym PGR Nowoberezowo w wysokości - 16 737,- zł
- odsetki od nieterminowych wpłat - 9 zł.

Na dzień 31 grudnia 2005 r. występują zaległości w wysokości 3 961,- zł

 

Dział 600 Transport i łączność

Wpływy tego działu w 2005 roku stanowią kwotę 158 605,- zł. Są to:

- dotacja otrzymana z Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na budowę i modernizację drogi dojazdowej do gruntów rolnych położonych na terenie wsi Sawiny Gród (II etap) - 20 000,- zł
- wpływy do budżetu ze środków specjalnych - 73,- zł
- środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin pozyskane z innych źródeł (środki bezzwrotne pochodzące z Unii Europejskiej) - 125 548,- zł
- opłaty za zajęcie pasa drogowego - 12 984,- zł

 

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa

Dochody tego działu w roku 2005 osiągnęły kwotę 155 879,- zł, co stanowi 83,0 % planu.

Na powyższą kwotę składają się:
- dochody z dzierżaw mienia komunalnego (czynsz za wynajem lokali, czynsz dzierżawny za grunta stanowiące mienie gminy) - 11 320,- zł
- wpłaty za wynajęcie sal w świetlicach wiejskich - 1 853,- zł
- wpływy z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości - 135 774,-zł (sprzedano 12 działek; w tym: Wasilkowo -1, Dubicze Osoczne - 3, Trywieża - 2, Sawiny Gród - 1, Nowosady - 1, Bielszczyzna- 2, Lipiny - 2)
- wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych - 5 521,- zł (sprzedano drewno topoli)
- wpływy za użytkowanie wieczyste nieruchomości - 468,- zł, co stanowi 100,0 % planu (OSM i GS)
- odsetki od nieterminowego regulowania zobowiązań - 23,- zł
- opłata za zbycie praw wieczystych do gruntów (GS i OSM) - 920,- zł

 

Dział 750 Administracja publiczna

Dochody tego działu wynoszą 67 874,- zł, tj. 101,5% planowanych wpływów, z czego przypada na:

1. dochody własne - 3 874- zł
- wpływy z różnych opłat (koszty upomnień, specyfikacja istotnych warunków zamówień, prowizja od podatku i składki zdrowotnej) - 3 306,- zł
- prowizja od przyjętych wpłat za dowody osobiste - 568,- zł

2. dotacje celowe na zadania zlecone - 64 000,- zł (Urzędy Wojewódzkie).

 

Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa

Dotacje celowe na zadania zlecone zamknęły się kwotą - 37 368,- zł, z tego:
- środki przydzielone decyzją Kierownika Krajowego Biura Wyborczego na sfinansowanie zadań związanych z prowadzeniem i aktualizacją stałego rejestru wyborców - 739,- zł
- środki na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do Sejmu i Senatu - 13 873,- zł
- środki na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej - 22 756,-zł.

 

Dział 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej

Dochody tego działu w 2005 roku na plan 2 592 489 ,- zł wynoszą 2 628 456,- zł co stanowi 101,4%

1. Wpływy z tytułu podatków i opłat w roku 2005 osiągnęły kwotę 1 874 239,- zł, tj. 100,4 % planowanych dochodów. Są to:
- podatek od nieruchomości - 917 327,- zł, tj. 101,3 % w stosunku do planu
- podatek rolnego - 510 763,- zł, tj. 93,7 % w stosunku do planu
- podatek leśnego - 268 276,- zł, tj. 101,2 % w stosunku do planu
- podatek od środków transportowych - 70 427,- zł, tj. 108,3 % w stosunku do planu
- podatek od czynności cywilnoprawnych - 27 314,- zł, tj. 182,1 % w stosunku do planu
- odsetek od nieterminowych wpłat i opłat z tytułu podatków i opłat - 20 901,- zł, tj. 91,4 % planu
- podatek od posiadania psów - 60,- zł
- podatek od spadków i darowizn - 4 456,- zł tj. 297,1 % planu
- podatek dochodowy z karty podatkowej 9 867,- zł tj 141,0% planu
- wpływy z opłaty skarbowej - 18 327,- zł tj. 91,6% planu
- wpływy z opłaty administracyjnej - 60,-zł.
- wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu - 26 461,-zł tj.132,3% planu.

Pomimo ogólnego wykonania planu w 100,4 % na dzień 31 grudnia 2005 roku figurują zaległości:
- w podatku od nieruchomości od osób prawnych - 414 093,-zł
- w podatku rolnym od osób prawnych - 3 411,- zł
- w podatku rolnym od osób fizycznych - 49 754,-zł
- w podatku od nieruchomości od osób fizycznych - 39 939,-zł
- w podatku leśnym od osób fizycznych - 145,-zł.

Ponadto na dzień 31 grudnia 2005 roku figurują nadpłaty:
- w podatku od nieruchomości od osób prawnych - 688 852,- zł
- w podatku rolnym od osób fizycznych - 1 950,- zł

 

2. Wpływy z udziału w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa - 754 217,- zł, tj. 104,0 % wykonania planu, z tytułu:
- podatku dochodowego od osób fizycznych - 750 271,-zł, tj. 103,7 % wykonania planu
- podatku dochodowego od osób prawnych - 3 946,- zł, tj. 197,3 % wykonania planu.

 

Do budżetu gminy nie wpłynęła kwota 355 595,- zł, tj. 11,1 % w stosunku do dochodów własnych w związku z:
- zastosowaną obniżką przez Radę Gminy górnych stawek podatków - 247 614,- zł, tj. 8,0 % w stosunku do dochodów własnych, w tym:

1. w podatku od nieruchomości - 233 064,- zł,
2. w podatku od środków transportowych - 14 550,- zł

- udzieleniem przez gminę ulg, umorzeń i zwolnień (bez ulg i zwolnień ustawowych) - 107 981,- zł, tj. 3,4 % w stosunku do dochodów własnych, z tego przypada na:

1. umorzenia podatek od nieruchomości osoby fizyczne - 2 631,- zł,
2. umorzenia w podatku rolnym od osób fizycznych - 3 356,- zł
3. umorzenia w podatku leśnym od osób fizycznych - 7,- zł,
4. odroczenia w podatku od nieruchomości od osób fizycznych - 14 720,- zł
5. zwolnienia na podstawie uchwały rady gminy- 85 641,- zł
6. umorzenia odsetek - 1 626,- zł.

 

Dział 758 Różne rozliczenia
Ogólne dochody tego działu wynoszą 2 702 058,- zł, tj. 101,1 % planowanych dochodów rocznych, z czego przypada na:
- subwencje ogólne otrzymane z budżetu państwa - 2 673 112,- zł, z tego:

1. część oświatowa subwencji ogólnej - 1 960 795,- zł
2. część wyrównawcza - 712 317,- zł.

- różne rozliczenia finansowe - 28 946,- zł.
1. opłaty za pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, wypisy z planu zagospodarowania przestrzennego, specyfikacje - 10 759,- zł
2. odsetki od lokat środków na rachunkach bankowych - 18 187,-zł.

 

Dział 801 Oświata i wychowanie
Dochody zamknęły się kwotą 31 425,- zł, tj. 103,7% planu

Na powyższą kwotę składają się:
- dotacja Wojewody Podlaskiego na sfinansowanie części wyprawki szkolnej dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych - 1 888,- zł
- dochody nie planowane, tj. dochody z najmu lokalu, prowizje od podatku i od składki zdrowotnej, sprzedaż wyrobów i składników majątkowych, odsetki od środków na rachunku bankowym - 1 116,- zł,
- środki na dofinansowanie własnych zadań bieżących gmin pozyskane z innych źródeł - współfinansowanie programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z Unii Europejskiej - 28 421,- zł.

 

Dział 852 Pomoc społeczna
Wpływy z opieki społecznej osiągnęły kwotę 829 814,- zł, co stanowi 99,8 % planu, z tego:
1) na realizację zadań zleconych w zakresie opieki społecznej otrzymaliśmy z budżetu państwa - 645 417,- zł. dotacji przeznaczonych na:
- świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 541 000,- zł
- zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne - 96 939- zł
- składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne - 7 478,- zł

2) na realizację zadań własnych bieżących otrzymaliśmy - 184 397,- zł. dotacji na:
- utrzymanie ośrodka pomocy społecznej - 47 000 ,- zł
- dożywianie uczniów w szkołach podstawowych - 53 609,- zł
- zasiłki i pomoc w naturze 83 788,- zł

 

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

Wpływy tego działu zamknęły się kwotą 80 822,- zł, tj. 100,8 % w stosunku do planu. Są to:
- opłata produktowa 3 647,- zł
- dotacja z funduszy celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek sektora finansów publicznych - 77 175,- zł.

 

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

Wpływy tego działu zamknęły się kwotą 5 571,-zł. w tym:
- odsetki od nieterminowych wpłat za energię elektryczną - 10,- zł,
- opłaty za wynajem świetlic - 561,- zł,
- dotacja celowa na realizację programu "Upowszechnianie i promocja czytelnictwa" z przeznaczeniem na zakup książek do Gminnej Biblioteki Publicznej w Dubinach - 5.000,- zł

 

WYDATKI

 

Wydatki budżetu gminy w roku 2005 zamknęły się kwotą 8 377 509,- zł, co stanowi 92,9 % planu.

Z kwoty 8 377 509- zł przypada na:

1. wydatki własne - 7 630 723- zł, tj. 91,0 % wydatków ogółem, z tego:
- wydatki inwestycyjne - 2 789 739,- zł, tj. 36,6 % wydatków własnych
- wydatki bieżące - 4 840 984,- zł, tj. 63,4 % wydatków własnych, w tym:
a) wynagrodzenia - 2 725 657,- zł, tj. 56,3 % wydatków bieżących własnych
b) pochodne od wynagrodzeń - 517 324,- zł, tj. 10,7 % wydatków bieżących własnych
c) dotacje - 62 380,- zł, tj. 1,3 % wydatków bieżących własnych
d) wydatki na obsługę długu - 16 575,- zł, tj. 0,3 % wydatków bieżących własnych
e) pozostałe - 1 519 048,- zł, tj. 31,4 % wydatków bieżących własnych.

2. wydatki związane z realizacją zadań zleconych - 746 786,- zł, tj. 9,0 % ogólnych wydatków, w tym:
- wydatki bieżące - 746 786,- zł
a) wynagrodzenia - 40 339,- zł, tj. 5,4 % wydatków bieżących zleconych
b) pochodne od wynagrodzeń - 7 923,- zł, tj. 1,1 % wydatków bieżących zleconych
c) pozostałe - 698 524,- zł, tj. 93,5 % wydatków bieżących zleconych.

 

Realizacja budżetu po stronie wydatków (ilustruje załącznik Nr 1 i 3) w poszczególnych działach przedstawia się następująco:

 

Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo
Na rolnictwo i łowiectwo w omawianym okresie wydatkowano 2 353 622,- zł, tj. 97,1 % w stosunku do planu.
Wydatki przeznaczone były głównie na:
a) inwestycje - 2 339 997,- zł
- budowa kanalizacji sanitarnej Dubiny II i III etap oraz Nowosady - 1 680 123,- zł
- budowa kanalizacji w Lipinach - 599 401,- zł
- budowa kanalizacji sanitarnej w Orzeszkowie - 21 358,- zł
- budowa kanalizacji sanitarnej sołectwo Postołowo (Postołowo, Sawiny Gród, Skryplewo) - 19 813,- zł
- budowa kanalizacji przysiółki Nowosad (Sorocza Nóżka, Przechody) - 13 531,- zł
- budowa sieci wodociągowej w Orzeszkowie - 5 771,- zł
b) konserwację urządzeń melioracyjnych - 184,- zł
c) wpłaty gmin na rzecz Izb Rolniczych w wysokości 2 % od uzyskanych wpływów z podatku rolnego - 10 279,- zł
d) wydatki związane z utrzymaniem wodociągów i kanalizacji (energia, usługi telefoniczne, utrzymanie rowu melioracyjnego przy oczyszczalni w Mochnatem, Dubinach itp.) - 2 935,- zł
e) zakup nagrody dla hodowcy z koni z terenu gminy Hajnówka biorącego udział w wystawie koni hodowlanych - 227,- zł.

 

Dział 400 Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną gaz i wodę
Wydatki na utrzymanie i zakup oleju do kotłowni w Nowoberezowie zamknęły się kwotą - 29 435,- zł, tj. 92,0 % w stosunku do planu, z tego przypada na:
- wydatki na zakup oleju - 24 788,- zł
- utrzymanie kotłowni - 4 647,- zł

 

Dział 600 Transport i łączność
Wydatki na utrzymanie dróg zamknęły się kwotą - 426 767,- zł, tj. 71,9 % w stosunku do planu, z czego przypada na:
a) wydatki bieżące - 123 826,- zł, z tego na:
- dofinansowanie komunikacji miejskiej (dowóz pasażerów na trasie Dubiny - Hajnówka) -7 079,- zł
- dotacja na dofinansowanie studium wykonalności inwestycji "Przebudowa drogi powiatowej nr 1653B Orzeszkowo - Łozice" - 4 880,- zł,
- dotacja na dofinansowanie inwestycji "Powierzchniowe utrwalenie emulsją asfaltową odcinka drogi powiatowej od drogi wojewódzkiej Hajnówka - Zabłudów do miejscowości Borysówka" - 22 500,- zł
- bieżące utrzymanie dróg gminnych (remonty dróg, profilowanie) - 56 565,- zł
- modernizacja drogi Lipiny - Sawiny Gród - 32 802,- zł.

b) wydatki inwestycyjne - 302 941,- zł
- budowa drogi gminnej Nowoberezowo - Czyżyki - 223 078,- zł
- Dubiny ulice - 9 588,- zł
- powierzchniowe utrwalanie dróg - 56 403,- zł
- przebudowa drogi wraz z oświetleniem ulicznym w miejscowości Sorocza Nóżka -13 872,- zł.

 

Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa
W roku 2005 na gospodarkę gruntami i nieruchomościami wydatkowano - 7 661,- zł, tj. 62,5 % głównie na:
- wyceny działek gminnych oraz wyrysy i wypisy z operatu ewidencji gruntów - 4 170,- zł
- akty notarialne na przyjęte darowizny działek na rzecz gminy, opłaty notarialne, koszty postępowania, wpisy do ksiąg - 509,- zł
- zamieszczenie komunikatu w sprawie sprzedaży działek - 208,- zł
- wypisy i wyrysy działek przeznaczonych do sprzedaży - 1 584,- zł
- odbitki map ewidencyjnych - 214,- zł
- wznowienie znaków granicznych - 976,- zł

 

Dział 710 Działalność usługowa
Wydatki tego działu za 2005 rok zamknęły się kwotę 14 202,- zł, co stanowi 69,3% planu, z przeznaczeniem na:
- wykonanie prac związanych z planowaniem przestrzennym tj. opracowanie decyzji o warunkach zabudowy oraz o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
12 750,-zł,
- zakup mapy topograficznej - 231,- zł,
- opłaty za prace Powiatowej Komisji Urbanistyczno - Architektonicznej - 1 200,- zł
- zakup materiałów - 21,- zł.

 

 

Dział 750 Administracja publiczna
Wydatki związane z utrzymaniem administracji wyniosły 1 098 449,- zł, tj. 87,2 % w stosunku do planu, z tego przypada na:
- bieżące funkcjonowanie Rady Gminy - 83 204,- zł
- administrację - 999 239,- zł
a) zadania zlecone - 64 000,- zł
b) zadania własne - 935 239,- zł
- diety sołtysów za udział w posiedzeniach Rady Gminy - 4 740,- zł
- składki członkowskie na rzecz stowarzyszeń - 6 031,- zł
- promocję gminy - 5 235,- zł.

 

Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
W roku 2005 wydatkowano - 37 638,- zł, tj. 99,3 % planu. Są to wydatki związane z realizacją zadań zleconych w zakresie:
- prowadzenia i aktualizacji stałych rejestrów wyborców (zakup znaczków pocztowych) 739,- zł,
- przygotowania i przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej - 22 756,- zł
a) wydatki kancelaryjne i uzupełnienie wyposażenia lokali - 3 909,- zł
b) obsługa obwodowych komisji wyborczych - 1 551,- zł
c) zryczałtowane diety członków obwodowych komisji wyborczych - 14 985,- zł
d) inne wydatki (telefony, delegacje, dojazd specjalisty do uruchomienia programu komputerowego, sporządzanie spisu wyborców do itp.) - 2 311,- zł
- przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do Sejmu i Senatu - 13 873,-zł
a) wydatki kancelaryjne i uzupełnienie wyposażenia lokali - 2 919,- zł
b) obsługa obwodowych komisji wyborczych - 91,- zł
c) zryczałtowane diety członków obwodowych komisji wyborczych - 9 045,- zł
d) inne wydatki (telefony, delegacje, dojazd specjalisty do uruchomienia programu komputerowego, sporządzanie spisu wyborców do itp.) - 1 818,- zł.

 

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
W omawianym okresie sprawozdawczym wydatki tego działu wyniosły 72 381,- zł, tj. 93,8 % w stosunku do planu, z tego:
1. Na OSP wydatkowano - 71 709- zł, tj. 99,4% planowanych wydatków głównie na:
- dotację na dofinansowanie zakupu samochodu specjalnego NISSAN PICKUP oraz sprzętu i wyposażenia zgodnie z porozumieniem z dnia 3 stycznia 2005 roku zawartym pomiędzy Starostwem Powiatu Hajnówka a Gminą Hajnówka, 30 000,- zł:
- pozostałe wydatki bieżące - 41 709,- zł:
a) zakup materiałów pędnych części zamiennych - 11 468,- zł
b) energia elektryczna (ogrzewanie remiz) - 4 252,- zł
c) wynagrodzenie uczestników akcji ratowniczej - 4 466,- zł
d) przeglądy techniczne samochodów strażackich i inne usługi - 1 146,- zł
e) wynagrodzenia i pochodne mechaników OSP - 13 200,- zł
f) ubezpieczenia samochodów (łącznie z kierowcami i pasażerami) - 5 097,- zł
g) nagrody konkursowe - 2 080,- zł

2. Na obronę cywilną wydatkowano - 672,- zł, tj. 77,2 % planowanych wydatków, tj. na:
- zakup druków - 81,- zł
- szkolenie pracownika prowadzącego sprawy obrony cywilnej i sekretarza gminy - 480,- zł.
- delegacje - 111,-zł.

 

Dział 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem.
W roku 2005 wydatki tego działu zamknęły się kwotą 46 397,-zł tj. 98,9 %. Są to wydatki na: wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne dla sołtysów za inkaso należności podatkowych - 28 316,-zł. oraz wydatki na zakup druków, opłaty komornicze oraz opłaty pocztowe za upomnienia - 18 081,-zł.

 

Dział 757 Obsługa długu publicznego
Wydatki tego działy za 2005 rok zamknęły się kwotą 16 575,- zł, na plan 20 000,- zł tj. 82,9%. Są to:
- odsetki od kredytów zaciągniętych na budowę Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Dubinach - 5 080,- zł
- odsetki od pożyczki zaciągniętej na budowę kanalizacji sanitarnej Nowoberezowo -2 635,- zł
- odsetki od pożyczki zaciągniętej na budowę kanalizacji sanitarnej w Dubinach - 4 639,- zł
- odsetki od pożyczki zaciągniętej na usprawnienie ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy Hajnówka - karosację samochodu strażackiego - 2 087,- zł
- odsetki od pożyczki na zakup ciągnika - 1 544,- zł
- odsetki od pożyczki na budowę kanalizacji Dubiny II i III etap i Nowosady - 590,- zł.

 

Dział 801 Oświata i wychowanie
Ogólne wydatki związane z oświatą i wychowaniem zamknęły się kwotą 2 698 776,- zł, tj. 98,2 % planowanych wydatków, wydatków stanowiły 32,2% ogólnych wydatków i 48,3 % ogólnych wydatków bieżących, w tym:
a) wydatki inwestycyjne - 1 220,- zł
b) wydatki bieżące -2 697 556,- zł, które zostały pokryte:
- z budżetu gminy w kwocie - 734 873,- zł, tj. 8,8 % wydatków ogółem
- dotacjami - 1 888,- zł
- subwencją oświatową - 1 960 795,- zł.

Wśród wydatków bieżących z kwoty 2 697 556,- zł przypada na:
1. Utrzymanie szkół podstawowych (na utrzymaniu było 3 szkoły podstawowe). Ogólne wydatki wyniosły - 1 451 687,- zł, w tym:
- w Szkole Podstawowej w Orzeszkowie - 339 411,- zł
- w Szkole Podstawowej w Dubinach - 579 952,- zł
- w Szkole Podstawowej w Nowokorninie - 532 324,- zł.

Z kwoty 1 451 687,- zł przeznaczono na:
- wynagrodzenia i pochodne - 1 185 676,- zł, tj. 81,7 % w stosunku do ogólnego wykonania wydatków w szkołach podstawowych
- wydatki związane z bieżącym utrzymaniem szkół (energia, węgiel, gaz, woda, usługi telefoniczne, wywóz nieczystości, ubezpieczenia sprzętu i budynków, itp.) - 266 011,- zł, tj. 18,3 % w stosunku do ogólnego wykonania w szkołach podstawowych.
Zakres wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem w poszczególnych szkołach przedstawia się następująco:

Szkoła Podstawowa w Orzeszkowie - ogółem wydatki stanowiły kwotę 339 411,-zł., w tym:
a) wynagrodzenia nauczycieli i pracowników obsługi wraz z pochodnymi - 287 903,-zł
b) pozostałe wydatki - 51 508,-zł, między innymi na:
- energię elektryczną i pobór wody - 2 836,- zł,
- zakup węgla - 9 654,-zł,
- rozmowy telefoniczne, wywóz nieczystości i badania lekarskie - 2 342,-zł,
- ubezpieczenie sprzętu i budynku - 282,- zł,
- opłaty za zanieczyszczenie powietrza i za czynności SENAPID - 588,-zł,
- delegacje - 58,- zł ,
- materiały biurowe - 538,-zł.
- remont hydrantu - 726,- zł.

Szkoła Podstawowa w Dubinach
Plan budżetu na rok 2005 wynosił 579 979- zł, wykonanie 579 952,- zł.
Wydatki poniesiono na :
a) wynagrodzenia nauczycieli i pracowników obsługi wraz z pochodnymi - 447 228- zł ,
b) pozostałe wydatki - 132 724- zł między innymi na:
- energię elektryczną i pobór wody - 21 700,-zł,
- zakup gazu - 42 498,- zł,
- rozmowy telefoniczne, badania lekarskie, wywóz nieczystości, dzierżawę zbiorników na gaz - 4 131,- zł,
- ubezpieczenie sprzętu i budynku - 3 750,- zł.
- nadzór techniczny kotłowni - 712,- zł,
- delegacje - 234,- zł,
- zakup materiałów biurowych i środków czystości - 1 302,-zł

Szkoła Podstawowa w Nowokorninie
Plan budżetu na rok 2005 wynosił 532 405,- zł, wykonanie 532 324,- zł.
Wydatki poniesiono na:
a) wynagrodzenia nauczycieli i pracowników obsługi wraz z pochodnymi - 450 545,- zł
b) pozostałe wydatki - 81 779,- zł między innymi na:
- energię elektryczną i zużycie wody - 11 141,- zł,
- zakup węgla 13 948,-zł,
- rozmowy telefoniczne ,wywóz nieczystości ,badania lekarskie - 4 267,- zł,
- ubezpieczenie sprzętu i budynku - 835,- zł,
- zanieczyszczenie powietrza i opłaty za czynności SANEPID - 749,- zł,
- delegacje 216,- zł
- materiały biurowe i środki czystości - 952,-zł.

2. Utrzymanie Gimnazjum w Dubinach.

Plan budżetu na rok 2005 wynosił 755 055,- zł, wykonanie 706 171,- zł, w tym wydatki bieżące - 704 951,-zł. a wydatki inwestycyjne - 1 220,-zł.
Wydatki poniesiono na :
a) wynagrodzenia nauczycieli pracowników obsługi wraz z pochodnymi - 550 230,-zł
b) pozostałe wydatki - 154 721,- zł między innymi z tytułu opłat za:
- energię elektryczną i pobór wody - 10 796,- zł,
- zakup gazu - 49 873,- zł,
- rozmowy telefoniczne, badania lekarskie, wywóz nieczystości - 2 152,- zł,
- ubezpieczenie sprzętu i budynku - 3 632,-zł,
- dzierżawa zbiorników na gaz - 1 912,- zł,
- nadzór techniczny - 538,- zł,
- delegacje - 638,- zł,
- zakup materiałów biurowych i środków czystości - 1 787,- zł.
Gimnazjum przystąpiło do projektu "Klub Młodych Wynalazców" i otrzymało 14 500,- zł na jego realizację . W ramach realizacji projektu:
- zakupiono sprzęt audiowizualny na sumę - 4 239,- zł (kamera cyfrowa i wizualizer),
- opłacono wycieczkę do Warszawy dla 40 osób,
- zakupiono materiały do realizacji projektu, książki, czasopisma, akcesoria do komputerów,
- projekt jest realizowany w formie zajęć pozalekcyjnych prowadzonych nieodpłatnie przez nauczycieli ( 2 godziny tygodniowo ) w zajęciach brało udział ok. 40 uczniów.
Szkoła również przystąpiła do projektu "Szkoła Marzeń" . W związku z czym otrzymała 53 000,- zł, a realizacja tego projektu będzie odbywać się okresie od listopada 2005 do października 2006 roku.
W ramach projektu w 2005 roku wydano 13 921,-zł. Zakupiono:
- sprzęt na sumę 5 500,- zł ( telewizor, komputer),
- opłacono koncert o charakterze profilaktycznym dla uczniów gimnazjum i szkoły podstawowej,
- opłacono warsztaty rękodzielnicze dla uczniów,
- opłacono zajęcia pozalekcyjne organizowane przez nauczycieli ( 11 godzin tygodniowo)
- zakupiono materiały do realizacji zajęć (artykuły papiernicze, programy językowe, płyty, dyskietki, słuchawki, gry, tusz, toner)
- zakupiono książki do biblioteki .

W budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Dubinach wykonano następujące prace:
- odmalowano niektóre pomieszczenia : m.in. szatnię, aulę, korytarz,
- położono przewody do internetu w bibliotece, sekretariacie, pokojach dyrektorów.

3. Biuro Obsługi Szkół Samorządowych
Plan budżetu na rok 2005 wynosił 204 881,-zł, wykonanie 204 744,-zł, w tym wydatki między innymi na:
- wynagrodzenia i pochodne - 188 153,- zł
- rozmowy telefoniczne - 2 511,-zł,
- usługi ZETO - 1 584,-zł,
- szkolenia - 1 049,-zł,
- koszty ubezpieczenia sprzętu - 1 000,- zł.
- materiały biurowe -3 197,-zł,
- zakup programów komputerowych : "Płace" i "Pomoc materialna dla uczniów" - 2 732,- zł.
W roku 2005 przystąpiono do realizacji rządowego programu "wyprawka szkolna" mającego na celu wyrównywania warunków startu szkolnego uczniów. Na ten cel gmina otrzymała dotację celową w wysokości 1 888,-zł, przeznaczoną na sfinansowanie wyprawki szkolnej, jako zasiłek losowy w formie rzeczowej, obejmującej podręczniki szkolne dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2005/2006. Wyprawki przyznano głównie uczniom z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej. Taką wyprawkę otrzymało 10 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Dubinach, 7 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Nowokorninie, 5 uczniów ze Szkoły Podstawowej Orzeszkowie.

4. Dowożenie
Plan budżetu na rok 2005 wynosił 243 423,-zł, wykonanie 234 307,-zł.
Wydatki w zakresie dowożenia zostały poniesione między innymi na:
- wynagrodzenia i pochodne - 118 128,-zł,
- świadczenia z zakresu bhp - 531,-zł.
- zakup olejów i smarów, części zamiennych do autobusów - 75 662,-zł,
- dowożenie uczniów przez Zakład Komunikacji Miejskiej w Hajnówce - 23 007,-zł ,
- naprawy i przeglądy autobusów - 4 463,- zł,
- ubezpieczenie samochodów -6 763,- zł.
- delegacje - 168,- zł.

5. Odziały przedszkolne
Plan na rok 2005 wynosił 74 721,- zł., wykonanie 74 629,- zł. Na wynagrodzenie nauczycieli wraz z pochodnymi wydatkowano kwotę 65 193,- zł.
W roku 2005 na terenie gminy funkcjonowały dwa oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych w Nowokorninie i Dubinach. W Szkole Podstawowej w Orzeszkowie sześciolatki zajęcia miały w oddziale łączonym z klasą pierwszą. Oddziały zerowe mieszczą się w budynkach szkół w związku z czym poniesione wydatki w tym dziale wiążą się głównie z kosztami związanymi z płacami nauczycieli. W 2005r do tych oddziałów zakupiono zabawki na kwotę 589 zł.

 

 

6. Doskonalenie nauczycieli
Plan na rok 2005 wynosił 782,-zł. Wydatki poniesiono w wysokości 650,-zł. na różne formy dokształcania nauczycieli.

7. Fundusz socjalny emerytów.
Wydatki tego rozdziału zamknęły się kwotą 26 588,-zł. tj. 100 % wykonania. stosunku do planu, z przeznaczeniem na prezenty, bony świąteczne i inne wydatki z funduszu socjalnego dla nauczycieli emerytów.

 

Dział 851 Ochrona zdrowia
W omawianym okresie na ochronę zdrowia wydatkowano 32 660,-zł, tj. 47,6% w stosunku do planu, przeznaczając środki na:
a) przeciwdziałanie alkoholizmowi 21 382,- zł.
- wynagrodzenia za udział w pracach komisji do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych - 714,- zł
- zakup artykułów papierniczych na przygotowanie i przeprowadzenie konkursów plastycznych o tematyce przeciwdziałania alkoholizmowi wśród dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i gimnazjum - 17 372,- zł
- opłata kosztów sądowych w związku ze skierowaniami na leczenia odwykowe 3 296,-zł
b) utrzymanie budynku Ośrodka Zdrowia w Nowoberezowie - 11 278,- zł
- zakup energii elektrycznej i gazu do Ośrodka Zdrowia w Nowoberezowie - 8 118,- zł
- użytkowanie zbiorników na gaz w Ośrodku Zdrowia w Nowoberezowie - 896,- zł
- zakupy materiałów na remonty bieżące pomieszczeń ośrodka - 2 264,-zł.

 

Dział 852 Pomoc społeczna
Wydatki związane z zapewnieniem opieki społecznej zamknęły się kwotą 951 425,-zł, tj. 96,3% w stosunku do planu, z tego przypada na:
- świadczenia rodzinne - 509 718,- zł
- wynagrodzenia związane z realizacją wypłat świadczeń rodzinnych i pochodne od wynagrodzeń - 4 317,- zł,
- składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego od wynagrodzeń i niektórych świadczeń - 9 014,- zł,
- zaliczka alimentacyjna - 6 535,-zł,
- pozostałe wydatki związane wypłatą zasiłków rodzinnych (materiały biurowe, rozmowy telefoniczne, konserwacja programów komputerowych) - 11 416,-zł
- składki na ubezpieczenia zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej - 7 478,-zł.
- zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne stanowiły kwotę 182 221,-zł (wypłacono 343 świadczeń na sumę 96 940,-zł dla 34 osób z zakresu zadań zleconych) w tym:
ˇ zadania zlecone - 96 940,- zł
ˇ zadania własne - 1 493,- zł
ˇ zadania własne dotowane - 83 788,- zł
- dotację dla Domu Miłosierdzia "Samarytanin" w Hajnówce na remont i modernizację kuchni (środki własne) - załącznik Nr 6 - 2 000,- zł
- utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej - 131 282,-zł, tj. 98,6 % w stosunku do planu, w tym:
zadania własne - 84 282,- zł
zadania własne dotowane - 47 000,- zł
- wypłatę dodatków mieszkaniowych - 17 832 ,- zł, co stanowi 41,8% w stosunku do planu
- dożywianie dzieci w szkołach - 69 612,-zł, (środki własne 15 747,- zł, dotacja z budżetu 53 609,-zł; z dożywiania w szkołach korzystało 272 dzieci, ponadto w ramach Rządowego Programu "Posiłek dla Potrzebujących" było przyznanych 314 zasiłków celowych na zakup żywności na ogólna kwotę 19 142,-zł)

 

Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza
Wydatki tego działu zamknęły się kwotą 49 524,-zł co stanowiło 100% planu i były przeznaczone na pokrycie kosztów udzielenia edukacyjnej pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym w formie stypendiów szkolnych i zasiłków. W 2005 r. wpłynęło 259 wniosków o przyznanie stypendium szkolnego i 2 wnioski o przyznanie zasiłku szkolnego. Wszystkie wnioski spełniały kryterium dochodowe i inne wymagania do udzielenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym.

 

Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Wydatki tego działu za 2005 rok zamknęły się kwotą 428 210,- zł, tj. 82,3 % planu, z tego:

1. Na gospodarkę odpadami - 15 508,- zł, tj. 70,5 % planu, w tym:
- konserwacja wysypisk śmieci na terenie gminy i ich porządkowanie - 11 508,- zł
- nagrody dla uczniów wszystkich szkół z terenu gminy za selektywną zbiórkę odpadów stałych - 4 000,-zł,

 

2. Na oświetlenie ulic i dróg - 138 162,- zł, tj. 63,3 % planu, w tym:
a) wydatki bieżące - 136 223,- zł
- oświetlenie ulic - 97 470,- zł
- konserwację oświetlenia ulicznego - 38 753,- zł,
b) wydatki inwestycyjne
- 1 939,-zł rozbudowa oświetlenia ulicznego w miejscowościach: Wasilkowo (2 słupy i 1 lampa) i Pasieczniki Duże (1 słup i 2 lampy),

3. Pozostała działalność - 274 540,- zł, tj.98,0 % planu, w tym:
a) wydatki bieżące - 150 849,-zł:
- koszty osobowe (wynagrodzenia i pochodne pracowników brygady remontowo budowlanej i kierowcy) - 89 446,- zł
- bieżące wydatki związane z utrzymaniem samochodów służbowych gminy oraz utrzymaniem brygady (ubezpieczenia, doposażenie, konserwacja, naprawa samochodów, zakup paliwa, świadczenia wynikające z przepisów bhp, itp.) - 61 403,- zł.
b) wydatki inwestycyjne na kwotę 123 691,-zł.
- zakup pługa do odśnieżania - 14 276,-zł,
- zakup koszarki rotacyjnej - 6 338,-zł,
- zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych - 103 077,-zł w tym: środki własne 25 902,-zł. i środki z funduszu celowego 77 175,-zł.

 

Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
W 2005 roku na kulturę wydatkowano - 113 864,- zł, tj. 96,6 % w stosunku do planu, z tego:

Utrzymanie świetlic i klubów oraz Gminnego Ośrodka Kultury w Dubinach - 75 877,- zł
a) wydatki bieżące - 55 926,- zł
- zatrudnienie instruktora muzyki - 10 420,- zł
- utrzymanie świetlic i klubów oraz Gminnego Ośrodka Kultury w Dubinach - 45 506,-zł.
b) wydatki inwestycyjne - 19 951,-zł związane z adaptacja i remontem budynku po byłej Szkole Podstawowej w Nowosadach na świetlice i punkt informacji turystycznej

Utrzymanie biblioteki - 34 987,- zł.
W 2005 roku w gminie funkcjonowała biblioteka w Dubinach oraz punkt biblioteczny (Borysówka). Wydatki na utrzymanie bibliotek kształtowały się następująco:
- zakupiono książki na kwotę - 6 026,- zł
- wynagrodzenia i pochodne - 22 191,- zł
- bieżące utrzymanie bibliotek (energia, prasa, rozmowy telefoniczne, zakup materiałów na drobne remonty, itp.) - 6 770,- zł.

Udzielono dotacji dla:
- Stowarzyszenie "Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej" w Hajnówce na organizację Hajnowskich Dni Muzyki Cerkiewnej (załącznik nr 6) - 3 000,- zł.

 

Dział 926 Kultura fizyczna i sport
W 2005 roku na kulturę fizyczna i sport wydatkowano 193,- zł, tj. 6,4 % w stosunku do planu. Są to wydatki na zakup pucharów.
Podsumowując ogólne wydatki należy zwrócić uwagę, iż w omawianym okresie sprawozdawczym nie wystąpiły przekroczenia w paragrafach, rozdziałach i działach. Zadania rzeczowe wykonano na poziomie planowanym przy zmniejszonych wydatkach 92,9 %, tj. 8 377 509,-zł.
Stan długu (tj. kredyty bez odsetek) na dzień 1 styczeń 2005 roku wynosił 342 000,- zł, w omawianym okresie spłacono z dochodów własnych 194 000,- zł oraz zaciągnięto pożyczkę na kwotę 389 686,- zł, umorzenie pożyczki - 25 000,-zł. Na koniec roku 2005 stan długu wynosi 512 686,- zł, z tego:
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku - 123 000,- zł (pożyczka zaciągnięta na budowę kanalizacji sanitarnej w Nowoberezowie - 3 000,- zł, budowę kanalizacji sanitarnej w Dubinach - 52 000,- zł, karosację samochodu strażackiego - 28 000,- zł i zakup ciągnika - 40 000,- zł)
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie - 389 686,-zł na budowę kanalizacji w Dubinach II i II etap i Nowosadach.

 

III. ŚRODKI POZABUDŻETOWE

1. Środki specjalne
W 2005 roku Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamknął się kwotą po stronie przychodów 2 059, - zł, po stronie wydatków 2 243,- zł (załącznik Nr 8).
Przychody tego funduszu pochodzą z:
- opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska (przekazywanych w całości przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku)
- 2 059,-zł

Środki tego funduszu przeznaczone były na:
- akcję sprzątania świata (zakup narzędzi) - 553,- zł,
- porządkowanie wysypisk śmieci - 1 464,- zł,
- segregację i selektywną zbiórkę odpadów - 226,- zł.

2. Dochody własne i wydatki nimi sfinansowane
Ogółem dochody własne stanowiły kwotę 56 447,-zł, a wydatki nimi sfinansowane wynosiły 51 294,-zł, w tym :

Szkoła Podstawowa w Nowokorninie
Dochody Szkoły w 2005 roku wynosiły 13 805,-zł i składały się z:
- wpłaty za obiady - 10 661,-zł,
- otrzymania darowizny - 155,-zł,
- prowizji PZU z tytułu ubezpieczenia uczniów - 517,-zł,
- przeniesienia środków z rachunku środków specjalnych - 2 472

Natomiast wydatki szkoły kształtowały się w wysokości 10 792,-zł i poniesione zostały na:
- zakup materiałów do remontu - 486,-zł,
- zakup żywności - 10 286,-zł,
- zakup usług bankowych (blankiety czekowe) - 20,-zł.

Publiczne Gimnazjum w Dubinach

Dochody w 2005 roku wynosiły 42 642,-zł i składały się z:
- wpłat na obiady - 34 887,-zł,
- odszkodowania za uszkodzone mienie (autobus szkolny) - 2 253,-zł,
- przeniesienia środków z rachunku środków specjalnych- 5 502,-zł.

Natomiast wydatki kształtowały się w wysokości 40 502,-zł i poniesione zostały na:
- zakup materiałów do naprawy autobusu po powstałej szkodzie - 1 466,-zł,
- zakup artykuł żywnościowych - - 38 229,-zł,
- pozostałe usługi - 807,-zł, w tym: zakup blankietów czekowych - 20,-zł; naprawa autobusu - 787,-zł.

 

IV. INWESTYCJE

Środki inwestycyjne w 2005 roku przeznaczone były głównie na:
ˇ kanalizację:
- Dubiny II i III etap oraz Nowosady
- Lipiny
- Orzeszkowo - Hajnówka
- Sołectwo Postołowo
- Przysiółki Nowosad (Sorocza Nóżka, Przechody)

ˇ przebudowa dróg gminnych
- budowa drogi gminnej Nowoberezowo - Czyżyki (II etap)
- Dubiny (ulice)
- powierzchniowe utrwalanie dróg
- przebudowa drogi wraz z oświetleniem ulicznym w miejscowości Sorocza Nóżka

ˇ budowa sali sportowej i boisk

ˇ adaptacja i remont budynku po byłej Szkole Podstawowej w Nowosadach na świetlicę i punkt informacji turystycznej

ˇ budowa oświetlenia ulicznego w miejscowościach Pasieczniki Duże i Wasilkowo,

ˇ budowa sieci wodociągowej w Orzeszkowie

ˇ zakupy inwestycyjne:
- zakup pługa do odśnieżania,
- zakup kosiarki rotacyjnej,
- zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych.

 

1. Sieć kanalizacyjna
Poniesione nakłady na rozbudowę sieci kanalizacyjnej w 2005 roku zamknęły się kwotą 2 334 226,-zł.
ˇ kanalizacja sanitarna Dubiny II i III etap oraz Nowosady
W roku 2003 wykonano: lewostronny wtórnik wsi Dubiny, projekt budowlany kanalizacji sanitarnej, dokonano uzgodnień dokumentacji.
W 2004 roku na budowę kanalizacji sanitarnej Dubiny II i III etap oraz Nowosady wydano 20 348,- zł, tj. sporządzono opinię oddziaływania na środowisko - 41,- zł, sporządzono studium wykonalności do projektu - 12 200,- zł, sporządzono plan rozwoju lokalnego - 2 440,- zł, dokonano uzgodnienia projektu budowlanego - 55,- zł, sporządzono studium wykonalności do projektu - 4 880,- zł, opłacono wykonanie projektu i przyłączy energetycznych - 732,- zł
W 2005 roku wydatkowano na budowę kanalizacji sanitarnej Dubiny II i III etap oraz Nowosady wydatkowano 1 680 123,-zł , tj. opłaty za przyłącza zasilania przepompowni ścieków - 4 594,- zł, koszta manipulacyjne związane z zaciągnięciem pożyczki na budowę 3 158,-zł, uzgodnienia na ZUD - 154,- zł, budowa kanalizacji- 1 672 217,-zł.
ˇ kanalizacja sanitarna Lipiny
W 2003 roku wydatki na budowę kanalizacji sanitarnej w Lipinach wyniosły 16 874,- zł. Wykonano projekt budowlany (12 200,- zł), wtórnik mapy zasadniczej (2 889,- zł), dokonano uzgodnień podziemnych sieci uzbrojenia terenu (1 085,- zł), znaki (700,- zł).
W 2004 roku wydatki na budowę kanalizacji sanitarnej w Lipinach wyniosły 16 006,- zł. Wykonano projekt budowlany - 13 420,- zł, sporządzono plan rozwoju lokalnego - 2 440,- zł, wykonano projekt przyłączy energetycznych - 146,- zł.
W 2005 roku wydatki na budowę wynosiły 599 401,-zł i poniesione zostały na budowę kanalizacji w wysokości - 573 063,-zł, opłaty za przyłącza energetyczne - 1 228,-zł, audyt zadania - 12 248,-zł, zajęcie pasa drogowego - 1 728,-zł, pełnienie funkcji inspektora nadzoru - 10 500,-zł, wtórnik mapy zasadniczej - 634,-zł.
ˇ kanalizacja sanitarna Orzeszkowo
W 2003 roku wykonany został wtórnik mapy zasadniczej na kwotę 3 424,- zł. W 2004 roku nie poniesiono wydatków.
W 2005 roku wydatki stanowiły kwotę 21 358,-zł z przeznaczone na: opracowanie studium wykonalności projektu - 6 000,- zł, opracowanie decyzji o warunkach zabudowy 633,-zł, wykonanie wtórnika lewostronnego mapy zasadniczej - 14 274,-zł, uzgodnienia projektu budowy w związku z przejściem pod torem kolejowym - 451,-zł.
ˇ kanalizacja sołectwa Postołowo:
W 2005 roku poniesiono wydatki w wysokości 19 813,-zł na: sporządzenie wtórnika mapy zasadniczej - 8 247,-zł, opracowanie projektu budowy kanalizacji - 11 500,-zł, koszta za uzgodnienia dokumentacji - 66,-zł.
ˇ przysiółki Nowosad (Srocza Nóżka, Przechody)
W 2005 roku wydatkowano 13 531,-zł na: sporządzenie wtórnika mapy zasadniczej 3 013,-zł, uzgodnienia dokumentacji - 518,-zł, opracowanie projektu budowy kanalizacji - 10 000,-zł.

2. Przebudowa dróg gminnych

ˇ Nowoberezowo - Czyżyki II etap
W 2004 roku na realizację II etapu budowy drogi Nowoberezowo - Czyżyki poniesiono wydatki w wysokości 5 630,- zł na: sporządzenie studium wykonalności do projektu - 4 880,-zł i na wykonanie kosztorysu - 750,- zł. Wydatki poniesiono ze środków własnych.
W 2005 roku poniesiono wydatki 223 078,-zł na: ogłoszenie o przetargu - 639,-zł, wynagrodzenie inspektora nadzoru - 1 000,-zł, audyt zadania - 4 135,-zł, budowa drogi - 217 304,-zł,

ˇ Dubiny (ulice)
W 2004 roku poniesiono wydatki w wysokości 1 460,- zł na dokonanie wpisów w księgach wieczystych.
W 2005 roku poniesiono wydatki rzędu 9 588,-zł opracowanie studium wykonalności - 6 000,-zł, wtórnik mapy zasadniczej - 3 000,-zł, decyzja o warunkach zabudowy - 500,-zł, tłumaczenie wniosku - 30,-zł, sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko - 58,-zł.

ˇ powierzchniowe utrwalanie dróg
W 2005 roku na to zadanie poniesiono wydatki w wysokości 56 403,-zł z przeznaczeniem na: opracowanie studium wykonalności - 6 000,-zł, sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko - 58,-,-zł, tłumaczenie wniosku - 30,-zł, sporządzenie wtórnika mapy zasadniczej - 15 827,-zł, wykonanie projektu technicznego - 20 008,-zł, wykonanie dokumentacji przebudowy dróg żwirowych - 13 980,-zł, decyzja o warunkach zabudowy - 500,-zł.

ˇ przebudowa drogi wraz z oświetleniem ulicznym w miejscowości Srocza Nóżka
W 2005 roku poniesiono wydatki w wysokości 13 871,-zł na: przyłącze linii oświetleniowej 146,-zł, modernizacji drogi - 13 725,-zł.

 

3. Budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum w Dubinach

W 2004 roku poniesiono wydatki w wysokości 18 720,- zł z przeznaczeniem na:
- wykonanie kosztorysu sanitarnego i elektrycznego - 3 660,- zł
- wykonanie studium wykonalności do projektu - 6 000,- zł
- sporządzanie planu rozwoju lokalnego - 2 440,- zł
- wykonanie projektu - 6 200,- zł
- wyznaczenie terenu pod ławy fundamentowe - 403,- zł
- gwoździe do wytyczenia miejsca pod ławy fundamentowe - 17,- zł
Wydatki poniesione w 2005 roku stanowiły kwotę 1 220,-zł z przeznaczeniem na aktualizację studium wykonalności.

 

4. Adaptacja i remont budynku po byłej Szkole Podstawowej w Nowosadach na świetlicę i punkt informacji turystycznej
Wydatki 2005 roku stanowiły kwotę 19 951,-zł i przeznaczone były na: sporządzenie mapy do celów projektowych - 450,-zł, opracowanie projektu budowlanego - 15 000,-zł, zakup weksla - 1,-zł, opracowanie opisu planowanych prac - 4 500,-zł.

5. Budowa oświetlenia ulicznego w miejscowościach Pasieczniki Duże i Wasilkowo
W 2004 roku poniesiono wydatki ze środków własnych w wysokości 450,- zł na sporządzenie mapy do celów projektowych.
W 2005 roku poniesiono wydatki w wysokości 1 939,-zł na rozbudowę oświetlenia ulicznego w miejscowościach: Wasilkowo (2 słupy i 1 lampa) i Pasieczniki Duże (1 słup i 2 lampy).

 

6. Budowa sieci wodociągowej w Orzeszkowie
Wydatki roku 2005 stanowiły kwotę 5 771,-zł z przeznaczeniem na wykonanie linii wodociągowej.

 

7. Zakupy inwestycyjne
Wydatki inwestycyjne w 2005 roku dotyczyły:
a) zakupu pługa do odśnieżania - wydatek w wysokości 14 276,-zł,
b) zakupu kosiarki rotacyjnej - wydatek w wysokości 6 338,-zł
c) zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych - wydatek w wysokości 103 077,-zł stanowiący łączny koszt zakupu i jego rejestracji.

 

Łączne wydatki inwestycyjne w 2005 roku wyniosły 2 789 739,-zł i zostały sfinansowane z:
- środki własne - 615 968,-zł,
- pożyczka Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 389 686,-zł.
- środki funduszy pomocowych - 1 575 094,-zł,
- środki z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji własnych gmin - 131 816,-zł,
- środki z funduszy celowych (PFRON) - 77 175,-zł.

 

Wójt Gminy
inż. Olga Rygorowicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Hajnówka

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Ostapczuk

Wprowadzający: Barbara Ostapczuk

Data wprowadzenia: 2006-04-03

Data modyfikacji: 2006-04-03

Opublikował: Barbara Ostapczuk

Data publikacji: 2006-04-03