Protokół Nr 7/11

BRG.0012.3.6.2011

Protokół Nr 7 /11

z posiedzenia Komisji Opieki Społecznej,
Kultury i Ochrony Środowiska

z dnia 16 czerwca 2011r.


Posiedzenie rozpoczęto o godz. 09.00 w pokoju Nr 36 Urzędu Gminy Hajnówka.
Lista radnych uczestniczących w posiedzeniu Komisji stanowi Załącznik 1 do protokołu.
W posiedzeniu nie uczestniczył radny – M. Żmieńko. Ponadto uczestniczyli p. L. Nowik - Skarbnik Gminy, p. T. Borowik - Kierownik GOPS, p. H. Bagrowska - Kierownik Referatu inwestycji... Otwarcia posiedzenia dokonał Pan Włodzimierz Golonko – Przewodniczący Komisji, który przedstawił porządek obrad do którego nie wniesiono uwag. Następnie Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany porządek obrad o treści:

1. Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

1. zmian w budżecie gminy na 2011 rok,

2. uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce,

3. trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania,

2. Rozpatrzenie zagadnień zgłoszonych na sesji w dniu 28 kwietnia 2011r. dotyczących:
- utworzenia Zespołu szkół w Dubinach od dnia 01 września 2012r.
- reaktywowania Ochotniczej straży Pożarnej w Nowosadach,
- modernizacja boiska sportowego w Nowoberezowie,

- problematyka utworzenia przedszkola na terenie gminy Hajnówka,

- przejęcia do zasobów mienia gminy drogi położonej w Lipinach – działka nr geod. 804/2
3. Sprawy różne.


Do punktu 1-go: Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:


1. zmian w budżecie gminy na 2011 rok,


Skarbnik Gminy – p. L. Nowik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów jak i wydatków gminy. W toku dyskusji Komisja podejmowała tematy dotyczące Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy, eternitu, utworzenia punktu przedszkolnego. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 2 do protokołu )

2. uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce,


Pani T. Borowik- Kierownik GOPS przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce. Wyjaśniła, że projekt uchwały stanowi ujednolicony tekst statutu wraz z wprowadzanymi do niego zmianami oraz wprowadzono zmiany związane z ustawą o przeciwdziałaniu pomocy w rodzinie. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 3 do protokołu )

3. trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania,



Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego
i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Omówiła szczegółowo zapisy projektu uchwały i udzieliła wyjaśnień i odpowiedzi na zapytania radnych. Komisja podejmując dyskusję w tym temacie zgłosiła wniosek (4 głosy „za”) o zmianę zapisu projektu uchwały w § 3 ust. 3. na zapis „Niepublicznym szkołom o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługuje dotacja na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej na jednego ucznia tej szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Hajnówka nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Hajnówka”. Pan W. Golonko – przewodniczący Komisji wyjaśnił, ze zapis dotyczy liczby dzieci uczących się języka mniejszości narodowej w szkole w Orzeszkowie, na które przypada wyższy współczynnik subwencji. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i pozostawiła do podjęcia na kolejnej sesji rady gminy.

( Załącznik Nr 4 do protokołu )

Do punktu 2-go: Rozpatrzenie zagadnień zgłoszonych na sesji w dniu 28 kwietnia 2011r. dotyczących:

- utworzenia Zespołu szkół w Dubinach od dnia 01 września 2012r.
-reaktywowania Ochotniczej Straży Pożarnej w Nowosadach,
- modernizacja boiska sportowego w Nowoberezowie,

- problematyka utworzenia przedszkola na terenie gminy Hajnówka,

- przejęcia do zasobów mienia gminy drogi położonej w Lipinach – działka nr geod. 804/2

- utworzenia Zespołu szkół w Dubinach od dnia 01 września 2012r.
W tym miejscu głos zabrała p. H. Szymaniuk – Kierownik BOSS, która przedstawiła tematykę związaną z utworzeniem Zespołu Szkół w Dubinach. Wyjaśniła, że zmiana dotyczyć będzie w szczególności spraw organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem zespołu szkół. Omówiła także temat dotyczący funkcjonowania Biura Obsługi Szkół, dowożenia uczniów do szkół. Komisja w głosowaniu jawnym 3 głosy „za” , 1 głos „wstrzymujący się” stanęła na stanowisku utworzenia Zespołu Szkół w Dubinach od 01.09.2012r.

- reaktywowania Ochotniczej Straży Pożarnej w Nowosadach,
W tym miejscu głos zabrała Skarbnik Gminy, która zaproponowała przesunięcie w czasie tego tematu z uwagi na brak środków finansowych, które przeznaczone zostały na wydatki związane z budową przyłączy do posesji w Nowosadach. Skarbnik Gminy zaproponowała podjęcie tego tematu przy konstruowaniu budżetu na 2012 rok. Komisja w głosowaniu jawnym 2 głosy „przeciw” , 2 głosy „wstrzymujący się” nie zajęła stanowiska w tym temacie.

- modernizacja boiska sportowego w Nowoberezowie,

W tym miejscu głos zabrała Skarbnik Gminy, która poinformowała o możliwości wystąpienia o pozyskanie środków na realizację takiego zadania w ramach środków pozyskanych przez Lokalną Grupę Działania. Wyjaśniła, że w ramach tych środków możliwe będzie wykonanie modernizacji boiska sportowego w Nowoberezowie. Poinformowała, że gmina wystąpi o pozyskanie takich środków z chwilą pojawienia się naboru wniosków w LGD. Komisja w głosowaniu jawnym 4 głosy „za” opowiedziała się za wykonaniem modernizacji boiska sportowego w Nowoberezowie.

- problematyka utworzenia przedszkola na terenie gminy Hajnówka,

W tym miejscu p. H. Szymaniuk - Kierownik BOSS omówiła temat utworzenia przedszkola w gminie Hajnówka – przy Szkole Podstawowej w Dubinach. Poinformowała, że gmina Hajnówka wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie z funduszu pomocowego Europejskiego Funduszu Społecznego - Kapitał Ludzki na utworzenie przedszkola w Dubinach, a jego rozstrzygnięcie przewidywane jest na połowę sierpnia 2011r. Wyjaśniła, że projekt przewiduje utworzenie dwóch grup przedszkolnych po 15 dzieci każda; w ramach którego gmina pozyska środki na wyposażenie, plac zabaw, wynagrodzenia opiekunów itp. Komisja w głosowaniu jawnym 4 głosy „za” opowiedziała się za utworzeniem przedszkola na terenie gminy Hajnówka.

- przejęcia do zasobów mienia gminy drogi położonej w Lipinach – działka nr geod. 804/2
W tym miejscu głos zabrała p. H. Bagrowska, która wyjaśniła, że działka nr geod. 804/2 jest własnością Skarbu Państwa i pozostaje we władaniu Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych - wyjaśniła, że taki zapis widnieje w Ewidencji Gruntów. W związku z tym grunt ten pozostaje we władaniu Starostwa Powiatowego. Komisja stanęła na stanowisku, że przyjęcie takiej drogi do zasobów gminy oznacza natychmiastowe podjęcie działań zmierzających do jej remontu. Komisja nie zajęła stanowiska w tym temacie.

Do punktu 3-go: Sprawy różne.


W sprawach różnych głos zabrała p. H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji..., która przedstawiła w celu rozpatrzenia przez Komisje następujących spraw:

- pisma mieszkańców gminy Hajnówka dotyczące umorzenia opłat za wywóz nieczystości. Wyjaśniła, że osoby, które złożyły podania zalegają w opłatach za wywóz nieczystości w wysokości ok. 69,00 rocznie. Komisja po przeprowadzeniu dyskusji w tym temacie stanęła na stanowisku indywidualnego rozpatrzenia każdego podania w trybie administracyjnym. (Podania znajdują się w Referacie Finansowym)

- pismo Wójta Gminy Dubicze Cerkiewne w sprawie możliwości przyjęcia ścieków z miejscowości Stary Kornin i Koryciski do oczyszczalni ścieków w Mochnatym. (Pismo stanowi załącznik nr 5 do protokołu). Wyjaśniła, że gmina Dubicze Cerkiewne uczestniczyć będzie w kosztach modernizacji oczyszczalni oraz partycypować w kosztach jej utrzymania proporcjonalnie do ilości ścieków. Komisja jednogłośnie wyraziła zgodę na przyjęcie ścieków do oczyszczalni w Mochnatym.

- pismo Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w sprawie zwiększenia opłat za wywóz selektywnie zbieranych odpadów w pojemnikach plastiku i szkła. (Pismo stanowi załącznik nr 6 do protokołu) Wyjaśniła, że dotychczasowe stawki wynoszą: za dzierżawę pojemnika 8,00+VAT, a za wywóz nieczystości selektywnych z pojemnika 2,00+ VAT. Wyjaśniła, że PUK proponuje zmianę dotychczasowych opłat poprzez rezygnację z dzierżawy pojemnika i wprowadzenie opłaty 17,75 zł/m3 +VAT. Wyjaśniła, że od 01 stycznia 2011r. ulegają zmianie dotychczasowe przepisy dotyczące utrzymania czystości i porządku na gminie która wprowadzą szereg zmian z tym związanych. Komisja zaproponowała wystąpienie do PUK o przedłużenie terminu do końca roku 2011.

- kolektory słoneczne - Wyjaśniła, że od 5 sierpnia 2011r. do 30 września 2011r. „rusza” nabór wniosków do RPO na budowę kolektorów słonecznych. Wyjaśniła, że gminy mogą składać wnioski na budowę solarów, w ramach których pozyskać można 85% kosztów, a 15% kosztów dołożyć mają gminy. Następnie firma EKO JURA wystąpiła z propozycją napisania i złożenia wniosku oraz opracowania dokumentacji z tym związanej. Koszt przygotowania wniosku to kwota ok. 8000,00 zł. Wyjaśniła, że za środki dotyczące poszerzenia BPN ( kwotę 2 000 000,00zł) wybudowane zostaną przydomowe oczyszczalnie. Komisja podejmowała dyskusję dotyczącą kwoty koniecznej do poniesienia przez mieszkańca gminy. Ponadto Komisja stwierdziła, że w pierwszej kolejności należy realizować projekt związany z budową przydomowych oczyszczalni, a w drugiej kolejności kolektory słoneczne. (Pismo znajduje się w Referacie Inwestycji)


Wobec braku spraw różnych i wyczerpania się porządku obrad komisji posiedzenie zakończono.

Protokolant:


Barbara Ostapczuk

Przewodniczący Komisji


Włodzimierz Golonko

Hajnówka, dnia 21 czerwca 2011r.






Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2011-12-08

Data modyfikacji: 2011-12-08

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2011-12-08