Protokół Nr 7/11

BRG.0012.1.6.2011

Protokół Nr 7/11

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
z dnia 13 kwietnia 2011r.

 

Posiedzenie rozpoczęto o godz. 9.00 w pokoju Nr 36 Urzędu Gminy Hajnówka.
Lista radnych uczestniczących w posiedzeniu Komisji stanowi Załącznik 1 do protokołu
. Otwarcia posiedzenia dokonał Pan Anatol Skiepko – Przewodniczący Komisji, który przedstawił porządek obrad do którego nie wniesiono uwag Następnie Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany porządek obrad o treści:

1. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2010 rok i sprawozdania finansowego z wykonania budżetu gminy za 2010 rok oraz zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu i projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

2.     Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

1.      zmian w budżecie gminy na 2011 rok,

2.     zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018,

3.     ustalenia sieci publicznych szkół oraz granic obwodów tych szkół na terenie gminy Hajnówka,

4.     w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania,

5.     wyrażenia zgody na pozyskanie materiału rozmnożeniowego (pędów) z pomników przyrody

3.             Zapoznanie się z informacją Wójta Gminy w sprawie rocznego sprawozdania z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za rok 2010.

4.     Zapoznanie się z informacją z realizacji zadań GOPS za 2010 rok.

5.     Sprawy różne.


Do punktu 1-go:
Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:

 

1.  zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2010 rok,

Skarbnik Gminy – p. L. Nowik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2010 rok. Omówiła poszczególne dochody i wydatki instytucji kultury tj. Gminnego Ośrodka Kultury w Dubinach oraz Gminnej Biblioteki Publicznej w Dubinach. Następnie Skarbnik Gminy udzieliła odpowiedzi i wyjaśnień na zapytania członków Komisji. Dotyczyły one wydatków na remonty świetlic wiejskich, wydatków na opłaty za energię elektryczną w świetlicach wiejskich. Pan S. Sokołowski zwrócił uwagę Po zakończonej dyskusji Komisja w głosowaniu jawnym 7 głosów „za”, 2 głosy „wstrzymujący się” przyjęła do wiadomości przedstawione sprawozdanie. ( Załącznik Nr 2 do protokołu )

2. zmian w budżecie gminy na 2011 rok,

Skarbnik Gminy – p. L. Nowik  przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów jak i wydatków gminy. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.  ( Załącznik Nr 3 do protokołu )

3. rozstrzygnięcia o wyodrębnieniu w budżecie gminy Hajnówka na rok 2012 środków stanowiących fundusz sołecki,

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozstrzygnięcia o wyodrębnieniu w budżecie gminy Hajnówka na rok 2012 środków stanowiących fundusz sołecki. Wyjaśniła, że fundusz sołecki przeznaczony jest dla miejscowości jednakże na cele określone w budżecie. Następnie przedstawiła kwoty przypadające na Fundusz sołecki w poszczególnych miejscowościach. W toku dyskusji Komisja zaproponowała,  aby na wniosek mieszkańców, środki przypadające na daną wieś zostały wprowadzone do budżetu gminy jako dotacja celowa w GOK i wtedy sprecyzowane zostanie konkretne ich wydatkowanie np. remont świetlicy i po podpisaniu umowy z Wójtem Gminy kwota taka zostanie wydatkowana. Komisja pozostawiła temat funduszu sołeckiego do rozpatrzenia na najbliższej sesji. ( Załącznik Nr 4 do protokołu )

4. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Hajnówka w obrębie gruntów wsi: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate, obejmującego tereny przeznaczone pod lokalizację elektrowni wiatrowych,

Wyjaśnił, że projekt uchwały przygotowany został na wniosek firmy „WIND PROJEKT”, która zamierza utworzyć na terenie gminy elektrowni wiatrowej. Firma ta wystąpiła z wnioskiem o wybudowanie ośmiu elektrowni na terenie gminy- w miejscowościach: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate.  Omówił szczegółowo projekt uchwały i wyjaśnił, że każda z tych elektrowni zawierała będzie teren ochronny obejmujący obszar 500m, w której obowiązywał będzie zakaz jakiejkolwiek budowy.  Wyjaśnił, że temat związany z tą tematyką zostanie szeroko rozpropagowany wśród mieszkańców. Poinformował, że aby przystąpić do jakichkolwiek działań należy w pierwszej kolejności podjąć uchwałę dotyczącą przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu a następnie uchwałę przyjmującą miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wyjaśniła, że  wykonawca nie dostarczył wszystkich niezbędnych dokumentów. Podkreślił, że w przypadku niedostarczenia przez wykonawcę podpisanych umów mieszkańcy w związku ze zmianą miejscowego planu będą mogli występować o odszkodowanie do gminy. Konieczne jest w związku z tym zebranie wszystkich niezbędnych dokumentów. Poinformowała także, że wpływ z opodatkowania elektrowni wiatrowych dotyczył będzie prawdopodobnie tylko tych części, które są na trwałe umieszczone w ziemi. Podkreśliła, ze projekt uchwały ma charakter intencyjny i po zebraniu całości dokumentów zmieniony zostanie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Komisja pozostawiła ten temat do rozpatrzenia na najbliższej sesji. ( Załącznik Nr 5 do protokołu )

5. przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2018.

Kierownik GOPS p. T. Borowik – przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2018. Wyjaśniła, że ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nałożyła na gminę szereg różnych działań, m.in. programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Wyjaśniła, że gmina obowiązana jest zapewnić ośrodki wsparcia dla dotkniętych przemocą. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 6 do protokołu )

6.  likwidacji Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie,

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS, przedstawiła projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie. Wyjaśniła, że pismem z dnia 25 lutego 2011 roku wystąpiła o wyrażenie opinii w tym temacie do Podlaskiego Kuratora Oświaty oraz do Związku Nauczycielstwa Polskiego Zarządu Oddziału w Hajnówce.  Następnie przedstawiła pisma zawierające opinie w przedmiotowej sprawie. ( Załącznik Nr 7 do protokołu ). Następnie Komisja podjęła temat przekazania prowadzenia szkoły innemu podmiotowi oraz p. H. Szymaniuk przedstawiła zasady i wymogi, które dany podmiot musi spełnić aby przejąć szkołę. Wyjaśniła także, że subwencja oświatowa wpływa do gminy na początku roku kalendarzowego, a w sytuacji podjęcia prowadzenia szkoły przez inny podmiot
od 01 września 2011 roku Fundacja taka musiałaby taką subwencję otrzymać. Podkreśliła, że przekazanie subwencji od 01 września 2011r. byłoby wyłącznie tzw. „dobrą wolą” rady. Komisja pozostawiła ten temat do rozpatrzenia na najbliższej sesji. ( Załącznik Nr 7 do protokołu )

7.  zatwierdzenia „Planu Odnowy Wsi Orzeszkowo".

Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji... przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Wsi Orzeszkowo". Wyjaśniła, że proboszcz parafii Orzeszkowo p. L. Anchim, wystąpił z pismem dotyczącym wprowadzenia zmian w planie odnowy wsi Orzeszkowo w związku z konieczności wniesienia poprawek do złożonego wniosku na remont Cerkwi w Orzeszkowie. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 8 do protokołu )

Do punktu 2-go: Rozpatrzenie Stanowiska Rady Gminy Hajnówka w sprawie obywatelskiego projektu ustawy - o zmianie ustawy o ochronie przyrody.

 

P. H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji...  omówiła obywatelski projekt ustawy o ochronie środowiska w którym ma być zapis o wyłączeniu samorządów z prawa decydowania o poszerzeniu lub nie granic parku, a zmiana polegać ma na zastąpienia zgody samorządów na wyrażenie stanowiska. Wyjaśniła, że gmina Hajnówka wspólnie z innymi gminami podejmować będzie działania przeciwko projektowanym zmianom. Przedstawiła przygotowane stanowisko rady zawierające stanowczy przeciw przeciwko projektowanym zmianom ustawy. Komisja zapoznała się ze stanowiskiem i jednogłośnie wyraziła sprzeciw przeciwko zmianom ustawy ( Załącznik Nr 9 do protokołu )

Do punktu 3-go: Zapoznanie się z  informacją z realizacji uchwał Rady Gminy  Hajnówka podjętych na sesjach od dnia 02 grudnia 2010r. do dnia 25 lutego 2011r.


            Pan M. Kondraciuk - Sekretarz Gminy przedstawił informację z realizacji uchwał Rady Gminy  Hajnówka podjętych na sesjach od dnia 02 grudnia 2010r. do dnia 25 lutego 2011r. Wyjaśniła, że jest to wymóg ustawowy w związku z czym istnieje obowiązek przyjęcia takiej informacji przez radę. Komisja zapoznała się z przedstawioną informacją i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 10 do protokołu )

Do punktu 4-go: Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2010 rok.


           
Pani B. Ostapczuk- Inspektor do spraw obsługi Rady przedstawiła sprawozdanie z działalności Komisji za 2010 rok. Komisja zapoznała się z przedstawionym sprawozdaniem
i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 11 do protokołu)

Do punktu 5-go: Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2010r.

Pani T. Borowik – Kierownik GOPS przedstawiła informację z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2009. Komisja zapoznała się z przedstawionym sprawozdaniem i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 12 do protokołu)

Do punktu 6-go: Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami Gminy Hajnówka w latach 2009-2010.

Pani H. Bagrowska – Z-ca Kierownika Referatu Inwestycji... przedstawiła szczegółowo sprawozdanie z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami Gminy Hajnówka w latach 2009-2010. Wyjaśniła, że obowiązek przedstawienia sprawozdania wynika z przepisów prawa i omówiła szczegółowo sprawozdanie.  Następnie Przewodniczący obrad otworzył dyskusję w tym temacie. Pan J. Kot zwrócił uwagę na brak kontenerów w wielu miejscowościach na gminie np. Kotówka, Łozice, Nowoberezowo. Zaproponował wprowadzenie sezonowości tych kontenerów np. w Łozicach w okresie letnim. Pani H. Bagrowska poinformowała, że trwają prace nad nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminie. Poinformowała, że mieszkańcy gminy obowiązani byli do podpisania umów na wywóz odpadów, jednak nie wszyscy podpisali takie umowy. Pani W. Biryłko zaproponowała ustawienie kontenera do selektywnej zbiórki odpadów (na plastiki) na osiedlu PGR w Nowoberezowie. Następnie głos zabrał p. J. Kot, który przedstawił temat selektywnej zbiórki odpadów w mieście Hajnówka. Zaproponował rozwiązanie polegające na rozpropagowaniu worków do selektywnej zbiórki odpadów „ u źródła” wśród mieszkańców mających podpisane umowy z PUK, np.240 litrowe, z których jeden przeznaczony by był na szkło mniejsze,  a drugi na plastiki, folie, szkło, makulaturę i resztę odpadów. Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowane rozwiązanie do stosowania wśród mieszkańców.
( Załącznik Nr 13 do protokołu)

Do punktu 7-go: Rozpatrzenie wniosku Rozpatrzenie wniosku rodziców dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie dotyczącego bezpłatnego przekazania w użyczenie budynku i wyposażenia Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie oraz związanej z tym subwencji oświatowej.

Pani H. Szymaniuk przedstawiła zasady i wymogi, które dany podmiot musi spełnić aby przejąć szkołę. Wyjaśniła także, że przekazanie w użyczenie budynku i subwencji może nastąpić w drodze umowy podpisanej pomiędzy wynajmującym czyli Fundacją i Wójtem Gminy na zasadach określonych w takiej umowie. (Załącznik Nr 14 do protokołu )Komisja podjęła także temat naprawy elewacji w budynku szkoły podstawowej w Orzeszkowie. Następnie po przeprowadzeniu dyskusji w tym temacie Komisja jednogłośnie pozostawiła ten temat do rozpatrzenia na  najbliższej sesji z uwagi na konieczność przygotowania niezbędnych dokumentów do zawarcia umowy.

Do punktu 8-go: Sprawy różne.

 

Spraw różnych nie było w związku z czym wobec wyczerpania się porządku obrad komisji i braku spraw różnych posiedzenie zakończono.

Protokolant:
Barbara Ostapczuk                            

                                                                                                Przewodniczący Komisji
        Włodzimierz Osipiuk

Hajnówka, dnia 25 luty 2011r.

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2011-06-14

Data modyfikacji: 2011-06-14

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2011-06-14