Załącznik do Uchwały Nr XXVII / 161 / 05
Załącznik
do Uchwały Nr XXVII/161/05
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 czerwca 2005r.
S T R A T E G I A
ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
2005 - 2015
Wstęp
Nowa ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej, która weszła w życie z dniem 1 maja 2004 roku ( Dz.U.Nr 64, poz. 593) zwiększa zakres zadań własnych o charakterze obowiązkowym.Zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 1 tej ustawy gmina ma obowiązek opracowania i realizacji strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.Opracowując strategię rozwiązywania problemów społecznych uwzględniono opracowanie - „Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Hajnówka” przyjęte uchwałą Rady Gminy Hajnówka w dniu 19 kwietnia 2004r Nr XV/95/04 oraz wykorzystano dane będące w dyspozycji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej uzyskane w toku bieżącej jego działalności. Strategia rozwiązywania problemów społecznych zorientowana jest na rozszerzenie i pogłębienie form pracy socjalnej, współpracę z różnymi instytucjami zajmującymi się pomocą społeczną oraz instytucjami działającymi w obszarze polityki społecznej jak: oświata, służba zdrowia, wymiar sprawiedliwości.
ROZDZIAŁ I.
CHARAKTERYSTYKA GMINY HAJNÓWKA
Gmina Hajnówka należy do powiatu hajnowskiego. Graniczy od północnego zachodu i od północy z Gminą Narew, od zachodu z Gminą Czyże, w części południowo-wschodniej z Gminą Dubicze Cerkiewne, dalej od południa granica gminy pokrywa się z granicą państwową Polski z Białorusią, od wschodu z Gminą Białowieża, a od północnego wschodu z Gminą Narewka. Gmina Hajnówka okala miasto Hajnówka, stanowiące oddzielną jednostkę administracyjną - Gminę Miejską, w którym znajduje się siedziba Urzędu Gminy Hajnówka.
Gmina Hajnówka ma powierzchnię 293,15 km2 i jest zamieszkiwana przez 4451osób Gęstość zaludnienia wynosi 15,2 osoby / km2 i jest ona bardzo niska przy średniej gęstości zaludnienie 31 osób / km2 powiatu hajnowskiego wliczając miasto Hajnówka i 60 osobach / km2 w województwie podlaskim.
Sieć osadniczą w gminie tworzy 38 miejscowości wiejskich, wchodzących w skład 25 sołectw. Największą miejscowością jest wieś Dubiny, w której mieszka 804 mieszkańców.
Mieszkańcy gminy korzystają z usług ponad lokalnych w zakresie szkolnictwa średniego, ochrony zdrowia, kultury, sportu, administracji, obsługi finansowej, ubezpieczeń i innych, zlokalizowanych w mieście Hajnówka.
1. Demografia Gminy Hajnówka.
Jednym z podstawowych i najważniejszych uwarunkowań rozwoju gminy jest sytuacja demograficzna, tendencje przekształceń w liczbie ludności i jej strukturze. Liczba mieszkańców Gminy Hajnówka wyniosła na koniec 2003 roku 4453 osób. Wykazuje ona od szeregu lat tendencję malejącą. W latach 1995 - 2002 liczba mieszkańców gminy zmniejszyła się o 501 osób.- średnio rocznie ubywało 71 osób. Największy ubytek ludności miał miejsce w 1998 r. Na zmniejszenie się liczby mieszkańców gminy decydujący wpływ wywierają dwa procesy: migracja i ujemny przyrost naturalny.
Tabela nr 1.
Ludność Gminy Hajnówka.
lata | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
Liczba ludności wg faktycznego miejsca zamieszkania na dzień 31.12 w tym: | 4954 | 4870 | 4847 | 4668 | 4591 | 4577 | 4542 | 4453 |
Liczba mężczyzn | 2474 | 2428 | 2412 | 2344 | 2293 | 2274 | 2253 | 2195 |
Liczba kobiet | 2480 | 2442 | 2435 | 2324 | 2298 | 2303 | 2289 | 2258 |
Liczba ludności w wieku przedprodukcyjnym | 1064 | 1040 | 1005 | 968 | 929 | 904 | 867 | 861 |
Liczba ludności w wieku produkcyjnym | 2622 | 2553 | 2571 | 2487 | 2461 | 2471 | 2468 | 2344 |
Liczba ludności w wieku poprodukcyjnym | 1268 | 1277 | 1271 | 1213 | 1201 | 1202 | 1207 | 1248 |
Liczba dzieci w wieku szkolnym | 394 | 391 | 379 | 373 | 351 | 319 | 362 | 384 |
Liczba urodzin | 57 | 49 | 50 | 45 | 27 | 39 | 44 | 37 |
Liczba zgonów | 99 | 89 | 75 | 73 | 54 | 84 | 63 | 78 |
Przyrost naturalny | -42 | -40 | -25 | -28 | -27 | -45 | -19 | -41 |
Saldo migracji | 4 | -44 | 2 | -151 | -50 | 31 | -16 | -48 |
Zmiana liczby ludności | -38 | -88 | -23 | -179 | -77 | -14 | -35 | -89 |
Dane wg GUS Warszawa
Analizując tendencje i trendy w okresie od 1995 do 2002 r. można stwierdzić, że charakterystycznymi zjawiskami dla demografii Gminy Hajnówka, jak i w innych gminach wiejskich województwa podlaskiego, są:
- ujemny przyrost naturalny - liczba zgonów znacznie przewyższa liczbę narodzin,
- migracja mieszkańców poza teren gminy, szczególnie rok 1998 okazał się bardzo niekorzystny dla gminy - saldo migracji wynosiło minus 151 osób, wyjątkiem jest również rok 2000 w którym saldo migracji wynosiło plus 31 osób,
- prognozuje się, że w roku 2010 liczba mieszkańców, przy uwzględnieniu aktualnie obserwowanych tendencji, zmniejszy się do ok. 3.870 osób. Ocena regresu demograficznego dokonana w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Hajnówka” potwierdza te prognozy, choć określa ono, że liczba ludności w roku 2010 będzie wynosiła 4.000 osób.
Struktura demograficzna
Analizując trendy zmian liczby dzieci w wieku szkolnym najniższa liczba uczniów była w roku 2000 i wynosiła 319 osób. W roku 2001 i 2002 liczba dzieci w wieku szkolnym wzrasta, co w połączeniu ze wzrostem urodzin w tych latach pozwala przypuszczać że liczba dzieci będzie utrzymywać się na w miarę stabilnym poziomie. Tym niemniej patrząc na linię trendu liczba dzieci w wieku szkolnym ma tendencje spadkowe.(wykres Nr 2).
Struktura demograficzna, uwzględniająca ekonomiczne grupy wiekowe tzn. liczbę osób w wieku nieprodukcyjnym (do 17 roku życia), wieku produkcyjnym (18 - 64 lata dla mężczyzn i 18 - 59 lat dla kobiet) oraz w wieku poprodukcyjnym (powyżej 65 roku życia dla mężczyzn i 60 lat życia dla kobiet) wskazuje spadek liczby mieszkańców w wieku przed i produkcyjnym, natomiast liczba w wieku poprodukcyjnym jest w miarę stabilna. Wykazuje to na niekorzystną tendencję ”starzenia się gminy” tak charakterystyczną dla gmin województwa podlaskiego, szczególnie dla gmin tzw. „ściany wschodniej” (wykres Nr 3).
Analizując liczbę ludności wg płci i ekonomicznych grup wiekowych należy stwierdzić, że struktura ludności wg płci jest nieprawidłowa. Nadreprezentacja mężczyzn w grupie wieku produkcyjnego wynosi 294 osoby, w tym produkcyjnego mobilnego - 152 osoby. Utrzymywanie się takiej sytuacji może w przyszłości utrudniać rozwój społeczno - gospodarczy gminy. Przewaga kobiet występująca w grupie wieku poprodukcyjnego 366 osób jest naturalnym zjawiskiem wynikającym z różnic w długości trwania życia. Przewaga liczebności mężczyzn nad kobietami w grupie wieku produkcyjno - mobilnego (18-44 lata) o 294 osoby oznacza zmniejszone szanse części młodych mężczyzn na zawarcie związku małżeńskiego na terenie gminy.
Tabela nr 2
Ludność wg płci i ekonomicznych grup wiekowych.
WYSZCZEGÓLNIENIE | Ogółem | Mężczyźni | Kobiety | |
OGÓŁEM | 4494
872 2362 1414 948 1260 | 2226
451
1328 783 545 447 | 2268
421
1034 631 403 813 | |
W wieku: Przedprodukcyjnym | ||||
Produkcyjnym: | ||||
Mobilnym | ||||
Niemobilnym | ||||
Poprodukcyjnym | ||||
Liczba osób w wieku nieprodukcyjnym przypadająca na 100 osób w wieku produkcyjnym | ||||
90 | 68 | 119 |
Wyniki analizy zmian wielkości podstawowych danych demograficznych w gminie oraz ocena obserwowanych zjawisk i ich konsekwencji muszą być przedmiotem corocznego monitoringu, uzupełniania i poszerzania bazy danych oraz powtórnego dokonywania szacunku prognozy, w celu wychwycenia tendencji demograficznych na terenie Gminy Hajnówka. Jest to konieczne przede wszystkim z punktu widzenia planowania inwestycji gminnych, wielkości bazy oświatowej oraz rozwoju pozostałej infrastruktury komunalnej, technicznej i społecznej.
2. Poziom wykształcenia
Dane dotyczące poziomu wykształcenie uzyskano z Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 r. Poziom wykształcenia mieszkańców Gminy Hajnówka w zależności od wieku i płci przedstawia tabela nr 3. Poziom wykształcenia uzależniony jest od wieku mieszkańców. Najniższy występuje w grupie wiekowej 65 lat i powyżej. Najlepiej sytuacja wygląda w grupie wiekowej 20 - 29 lat, w której największy odsetek posiada wykształcenie średnie. Z poniższej tabeli wynika ze poziom wykształcenia kobiet jest niższy od wykształcenia mężczyzn. Powodem tego jest fakt że w grupie wiekowej poprodukcyjnej występuje dość znaczna nadreprezentacja kobiet.
Tabela nr 3.
Wykształcenie mieszkańców Gminy Hajnówka
|
| Poziom wykształcenia | |||||||
|
|
|
| średnie |
|
|
| ||
GRUPY WIEKU PŁEĆ | Ogółem | wyższe | policealne . | razem | ogólnokształcące | zawodowe | zasadnicze zawodowe | podstawowe ukończone | podstawowe nieukończone i bez wykształcenia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OGÓŁEM | 3908 | 157 | 80 | 741 | 216 | 525 | 770 | 1312 | 841 |
19 lat i mniej | 391 | - | - | 37 | 25 | 12 | 18 | 289 | 46 |
20-29 | 498 | 44 | 20 | 213 | 66 | 147 | 167 | 53 |
|
30-39 | 519 | 43 | 25 | 143 | 30 | 113 | 231 | 73 | 4 |
40-49 | 595 | 36 | 24 | 193 | 46 | 147 | 203 | 128 | 11 |
50-59 | 514 | 20 | 5 | 100 | 33 | 67 | 101 | 258 | 29 |
60-64 | 265 | 6 | # | 31 | 9 | 22 | 25 | 161 | 40 |
65 lat i więcej | 1126 | 8 | 4 | 24 | 7 | 17 | 25 | 350 | 711 |
Mężczyźni | 1935 | 74 | 17 | 376 | 78 | 298 | 510 | 674 | 282 |
Kobiety ................ | 1973 | 83 | 63 | 365 | 138 | 227 | 260 | 638 | 559 |
3. Ludność niepełnosprawna
Wśród mieszkańców Gminy Hajnówka duży odsetek stanowią osoby niepełnosprawne. Według danych z Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 r. grupa ta stanowi prawie 24% populacji gminy. Rozróżnia się przy tym niepełnosprawność prawną i biologiczną.
Tabela nr 4
Osoby niepełnosprawne Gminy Hajnówka
|
| Poziom wykształcenia | |||||||
|
|
|
| średnie |
|
|
| ||
GRUPY WIEKU PŁEĆ | Ogółem | wyższe | policealne . | razem | ogólnokształcące | zawodowe | zasadnicze zawodowe | podstawowe ukończone | podstawowe nieukończone i bez wykształcenia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OGÓŁEM | 3908 | 157 | 80 | 741 | 216 | 525 | 770 | 1312 | 841 |
19 lat i mniej | 391 | - | - | 37 | 25 | 12 | 18 | 289 | 46 |
20-29 | 498 | 44 | 20 | 213 | 66 | 147 | 167 | 53 |
|
30-39 | 519 | 43 | 25 | 143 | 30 | 113 | 231 | 73 | 4 |
40-49 | 595 | 36 | 24 | 193 | 46 | 147 | 203 | 128 | 11 |
50-59 | 514 | 20 | 5 | 100 | 33 | 67 | 101 | 258 | 29 |
60-64 | 265 | 6 | # | 31 | 9 | 22 | 25 | 161 | 40 |
65 lat i więcej | 1126 | 8 | 4 | 24 | 7 | 17 | 25 | 350 | 711 |
Mężczyźni | 1935 | 74 | 17 | 376 | 78 | 298 | 510 | 674 | 282 |
Kobiety ................ | 1973 | 83 | 63 | 365 | 138 | 227 | 260 | 638 | 559 |
Najwięcej niepełnosprawnych osób jest w wieku poprodukcyjnym 653 osoby. Drugą liczną grupę stanowią niepełnosprawni w wieku produkcyjnym. W obu tych grupach przeważają mężczyźni. Niepełnosprawni mają niższe wykształcenie w stosunku do pozostałych mieszkańców - głównie zasadnicze zawodowe i niższe. Blisko połowa niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym jest nieczynna zawodowo.
4. Poziom bezrobocia
Przemiany strukturalne gospodarki w latach 90 - tych skutkowały likwidacją zakładów pracy bądź ograniczeniem zatrudnienia, a w efekcie pojawienia się zjawiska bezrobocia. W gminie Hajnówka stopa bezrobocia wzrosła w latach 1990 - 1993 z 4,3% do 12,2%. W ciągu kolejnych 4 lat zmniejszyła się do poziomu 3,9%. W roku 2002 stopa bezrobocia w powiecie hajnowskim wynosiła 8,7%, a liczba bezrobotnych w gminie 206 osób. Wśród bezrobotnych było 86 kobiet. Najwięcej kobiet bezrobotnych jest w wieku do 44 lat. Jednym z czynników warunkujących dostosowanie do zmian w strukturze zatrudnienia i zmniejszenia bezrobocia jest poziom wykształcenia ludności. Największa liczba bezrobotnych jest wśród osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym i podstawowym. Niekorzystny jest również około 50% udział bezrobotnych pozostających bez pracy powyżej 12 miesięcy.
Tabela nr 5.
Bezrobotni w 2002 r.
| Ogółem | Z liczby ogółem | |||||
Kobiety | Absolwenci | Zwolnieni z przyczyn dotyczących zakładu pracy | Z prawem do zasiłku | W wieki 18 - 44 lat | Pozostający bez pracy powyżej 12 miesięcy | ||
2000 | 180 | 75 | 4 | 10 | 32 | 147 | 81 |
2001 | 208 | 91 | 14 | 16 | 23 | 171 | 90 |
2002 | 206 | 86 | 13 | 23 | 28 | 164 | 95 |
W Gminie Hajnówka stopa bezrobocia na koniec grudnia 2003 r. wynosiła 7,9%. Na 2362 osoby w wieku produkcyjnym zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy było 188 bezrobotnych. Z tej grupy prawo do zasiłku posiadało tylko 25 osób. Wśród bezrobotnych było 91 kobiet - 48% ogólnej liczby bezrobotnych. Na podstawie danych z Powiatowego Urzędu Pracy w Hajnówce liczba bezrobotnych zarejestrowanych z terenu gminy nieznacznie się zmniejsza.
Tabela nr 6.
Stopa bezrobocia rejestrowanego i liczba bezrobotnych na terenie Gminy Hajnówka
Rok | 2001 | 2002 | 2003 |
Liczba bezrobotnych na dzień 31.12 | 208 | 206 | 188 |
Stopa bezrobocia w % | 8,4 | 8,7 | 7,9 |
W Gminie Hajnówka poziom bezrobocia rejestrowanego jest dość niski. Dotyczy to wszystkich gmin wiejskich. W rzeczywistości na terenach wiejskich panuje tzw. bezrobocie ukryte. Szacuje się że poziom bezrobocia agrarnego na terenie Gminy Hajnówka na ok. 500 osób.
5. Warunki i jakość życia mieszkańców.
Zabudowa mieszkaniowa
Na terenie gminy Hajnówka występują następujące rodzaje zabudowy mieszkaniowej:
· zabudowa zagrodowa, najbardziej powszechna w zabudowie wiejskiej;
· zabudowa jednorodzinna, której większe zespoły występują w miejscowościach położonych w pobliżu miasta,
· zabudowa wielorodzinna, występująca w postaci 2 i 3 kondygnacyjnych bloków w Nieznanym Borze oraz na terenie byłego PGR, obecnie Zakładu Rolnego w Nowoberezowie.
W zabudowie mieszkaniowej w większości wsi duży jest udział budynków drewnianych powyżej 60 % We wsiach Chytrej, Czyżykach, Kotówce, Łozicach, Nowokorninie, Postołowie, Progalach, Rzepiskach, Topile i Trywieży w granicach 80 - 90 %. Znaczna część zabudowy drewnianej (30 - 50 % w zależności od wsi) jest w złym stanie technicznym i ma ubogie wyposażenie techniczne. Na koniec 2002 na ogólną sumę 1635 mieszkań i 4493 mieszkańców wyposażenie mieszkań w podstawowe instalacje i urządzenia było następujące:
· wodociąg posiadało 1366 mieszkań / 4021 mieszkańców
· ustęp - 896 mieszkań / 2893 mieszkańców,
· łazienkę - 969 mieszkań / 3143 mieszkańców,
· centralne ogrzewanie - 635 mieszkań / 2214 mieszkańców.
Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych w Gminie Hajnówka oraz ich przyrost prezentują poniższe dane:
Tabela nr 7.
Zasoby mieszkaniowe Gminy Hajnówka.
| 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
Liczba osób w mieszkaniach | 4954 | 4870 | 4847 | 4668 | 4591 | 4577 | 4542 | 4493 |
liczba mieszkań | 1795 | 1796 | 1799 | 1755 | 1758 | 1758 | 1759 | 1635 |
liczba izb | 6220 | 6232 | 6248 | 6102 | 6124 | 6124 | 6131 | 6354 |
Liczba mieszkań na 1000 mieszkańców | 362 | 370 | 371 | 376 | 383 | 384 | 387 | 367 |
powierzchnia użytkowa mieszkań | 123713 | 123943 | 124227 | 121332 | 121.633 | 121.633 | 121847 | 127710 |
powierzchnia użytkowa mieszkania /osobę | 24,5 | 25,5 | 25,6 | 26,0 | 26,5 | 26,6 | 26,8 | 28,4 |
liczba osób /1 mieszkanie | 2,8 | 2,7 | 2,7 | 2,7 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,7 |
liczba osób / izbę | 0,80 | 0,78 | 0,77 | 0,76 | 0,75 | 0,75 | 0,74 | 0,71 |
Z powyższych danych wynika, że ogólna liczba mieszkań w gminie ulega zmniejszeniu. Sytuacja mieszkaniowa jednak nie pogarsza się. Jest to związane ze spadkiem liczby ludności. Nasycenie mieszkaniami liczone w ilości mieszkań na 1000 mieszkańców jest mniej więcej stałe i wynosi średnio 370 mieszkań na 1000 mieszkańców. Za wystarczające nasycenie uważa się liczbę 400 mieszkań na 1000 mieszkańców. Zwiększa się powierzchnia mieszkania na osobę (wynosiła ona w 2002 r. 28,4 m2) i zmniejsza się ilość osób na 1 izbę( w 2002 r. wynosiła ona 0,71 osoby). Tendencja ta jest wynikiem budowy nowych domów o dużej powierzchni z jednoczesnym zaprzestawaniem eksploatacji starych budynków mieszkalnych. Powierzchnia terenów osiedlowych na 1 mieszkańca kształtuje się na terenie poszczególnych wsi w dość różnorodny sposób, zazwyczaj powyżej 1300 m2, świadcząc o niezbyt zwartym charakterze zabudowy.
6. Oświata
Sieć szkolna w Gminie Hajnówka składa się z trzech szkół podstawowych i 1 gimnazjum. W roku szkolnym 2003/2004 do szkół uczęszcza 368 uczniów oraz 44 uczniów zerówki. Na l oddział łącznie z klasami „0” przypada 17 uczniów Budynek Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Dubinach został wybudowany w latach 1990 - 2000. Jest to szkoła nowoczesna o ciekawym układzie architektonicznym z biblioteką, sala komputerową i w pełni wyposażonym zapleczem kuchennym. W chwili obecnej brak jest sali gimnastycznej i zespołu boisk sportowych. Sieć szkół podstawowych w gminie jest rozmieszczona równomiernie. Dzieci z innych wsi są dowożone 3 autobusami szkolnymi.
Tabela nr 8.
Szkoły podstawowe i gimnazjum gminy Hajnówka
Placówka szkolna | Stan techniczny | Stopień organizacyjny | Sala komputerowa | Sala gimnastyczna |
Gimnazjum Publiczne w Dubinach | Zbudowane w 2002r Stan techniczny b. dobry | I - III | Tak/21 | brak |
Szkoła Podstawowa w Dubinach | Zbudowana w 2002r. Stan techniczny b. dobry | 0 - Vi | Tak/10 | brak |
Szkoła Podstawowa w Nowokorninie | Stan techniczny dobry | 0 - VI | Tak/11 | brak |
Szkoła Podstawowa w Orzeszkowie | Stan techniczny dobry | 0 - VI | Tak/6 | brak |
Jak zaznaczono w rozdziale omawiającym demografię Gminy Hajnówka w ostatnim okresie liczba dzieci pozostaje na niezmienionym poziomie a wzrost liczby urodzin w latach 2000 - 2002 nie wskazuje na nagły spadek liczby uczniów. Tak więc, ta sieć szkolna nie będzie w najbliższym czasie zmieniana. Należy dołożyć wszelkich starań aby utrzymać poziom szkół na jak najwyższym poziomie. Należy jak najszybciej wybudować salę gimnastyczną przy Gimnazjum i Szkole Podstawowej w Dubinach.
7 . Usługi nierynkowe
Teren Gminy Hajnówka rozciąga się wokół miasta Hajnówka, w której ma swoją siedzibę Powiat Hajnowski. Z tego względu miasto to pełni funkcję ośrodka obsługi ponadlokalnej w zakresie: szkolnictwa średniego, a ostatnio również wyższego, ochrony zdrowia, kultury, oraz obsługi administracyjnej dla kilkunastu gmin wchodzących w skład powiatu. Na terenie Gminy Hajnówka funkcjonują obiekty usługowe z zakresu usług podstawowych: punkty biblioteczne, agencje pocztowe, ośrodek zdrowia prowadzony przez SPZOZ w Hajnówce, boiska sportowe, szkoły podstawowe gimnazjum.
Ze względu na znaczne rozdrobnienie i rozproszenie sieci osadniczej usługi są mało dostępne dla mieszkańców zwłaszcza północno - zachodniej części gminy. W elementy usług podstawowych wyposażone są miejscowości powyżej 70 mieszkańców, a w miarę pełny podstawowy wachlarz usług wyposażone są tylko większe miejscowości, położone wokół miasta i przy ważnych szlakach komunikacyjnych. Największa jest dostępność do obiektów usług kultury. Mimo to nie posiadają one odpowiedniego standardu wyposażenia, a ponadto w większości funkcjonują sporadycznie.
Postrzeganie terenu gminy jako potencjalnego zaplecza turystycznego Puszczy Białowieskiej oraz koncentracja ludności w większych miejscowościach gminy stwarza konieczność poszerzenia oferty usług zarówno ilościowo jak i jakościowo (obiekty obsługi turystycznej, usług telekomunikacyjnych, usług sportu, kultury i innych usług o znaczeniu podstawowym).
Tablica nr 9.
Stan wyposażenia miejscowości w usługi podstawowe.
Nazwa miejscowości | Świetlica | Biblioteka | Ośrodki Zdrowia | Poczta (agencje) |
Bielszczyzna |
| - | - | - |
Borek | 1 | - | - | - |
Borysówka |
|
| - | - |
Chytra | 1 |
| - | - |
Czyżyki | 1 |
| - | - |
Dubicze Osoczne. |
|
| - | - |
Dubiny | 1 | 1 | - | 1 |
Dubińska Ferma |
|
| - | - |
Gołankowa Sz |
|
| . | - |
Kotówka | 1 |
| - | - |
Lipiny | 1 |
| - | - |
Łozice |
|
| - | - |
Mochnate | 1 |
| - | - |
Nieznany B |
|
| - | - |
Nowoberezowo | 1 |
| 1 | 1 |
Nowokornino | 1 |
| - | - |
Nowosady | 1 |
| - | - |
Orzeszkowo | 1 |
| - | 1 |
Olchowa Kładka |
|
| - | - |
Pasieczniki Duże | 1 |
| - | - |
Postołowo |
|
| - | - |
Progale |
|
| - | - |
Przechody |
|
| - | - |
Puliska |
|
| - | - |
Rzepiska | 1 |
| - | - |
Sawiny G |
|
| - | - |
Smolany S |
|
| - | - |
Sorocza Nóżka |
|
| - | - |
Skryplewo |
|
| - | - |
Stare Berezowo | 1 |
| - | - |
Topiło |
|
| - | - |
Trywieża | 1 |
| - | - |
Wasilkowo |
|
| - | - |
Wygoda |
|
| - | - |
Zwodzieckie |
|
| - | - |
Razem: | 15 | 1 | 1 | 3 |
8. Bezpieczeństwo publiczne
Każdy mieszkaniec gminy musi mieć zapewnione bezpieczeństwo mienia i życia. Z uwagi na podział administracyjny Polski nad bezpieczeństwem mieszkańców czuwa Policja, Straż Pożarna oraz Pogotowie Ratunkowe. W związku z tym Gmina Hajnówka współpracuje w tym temacie z Powiatową Komendą Policji w Hajnówce, Powiatową Komendą Straży Pożarnej w Hajnówce oraz Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Hajnówce. Gmina sama podejmuje działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców:
· z zakresu ochrony przeciwpożarowej - utrzymuje jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej,
· z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego - finansuje oświetlenie dróg na swoim terenie,
· z zakresu ochrony zdrowia - współfinansuje utrzymanie ośrodka zdrowia w Nowoberezowie.
ROZDZIAŁ II
PROBLEMY SPOŁECZNE GMINY HAJNÓWKA
Codziennemu życiu mieszkańcom gminy towarzyszą liczne problemy , które swoim zasięgiem obejmują coraz większą grupę ludności i coraz młodsze pokolenie. Zmuszają one część społeczności do szukania różnych form pomocy, w tym korzystania z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
W roku 2004 pomocą objętych zostało179 rodzin tj. 655 osób.
Najczęstszymi przyczynami kwalifikującymi do udzielenia pomocy przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Hajnówce są:
- ubóstwo
- bezrobocie
- niepełnosprawność
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych
- alkoholizm
-
Ubóstwo
Istnieje wiele definicji ubóstwa, które występują w opracowaniach dotyczących biedy i niedostatku. Można tu przytoczyć definicje Banku Światowego, która określa ubóstwo jako niemożliwość osiągnięcia minimalnego standardu życiowego. Z kolei przyjęta w 1984r. przez Radę Ministrów EWG definicja ta określiła czym jest ubóstwo : „ ubóstwo odnosi się do osób, rodzin lub grup osób, których środki materialne, kulturalne i socjalne są ograniczone w takim stopniu, że poziom ich życia obniża się poza akceptowalne minimum w kraju zamieszkania”
Ubóstwo jest głównym powodem przyznawania pomocy przez Gminy Ośrodek Pomocy Społecznej w Hajnówce i pierwszą ustawową przesłanką, która uprawnia do ubiegania się o świadczenia z pomocy społecznej. W 2004r. z powodu ubóstwa pomocą społeczną objęto 126 rodzin o liczbie osób w rodzinie 422 osoby.
Zjawisko to ma wiele przyczyn, które nie zawsze da się jasno wyodrębnić. Może ono być spowodowane bezrobociem czy niepełnosprawnością, ale także biernością życiową i brakiem odpowiedzialności za siebie i własną rodzinę.
-
Bezrobocie
Bezrobocie w gminie jest zjawiskiem , które dotyka szerokie kręgi społeczne. Strata pracy, przejście na zasiłek a następnie jego utrata i potrzeba korzystania z pomocy społecznej prowadzi do ubóstwa ze wszystkimi tego konsekwencjami. Brak pracy ma nie tylko negatywny wpływ na ekonomiczną funkcję rodziny, ale też na sferę psychiki . Trudna sytuacja finansowa gospodarstw domowych dotkniętych bezrobociem wymusza także ograniczanie wydatków związanych z kształceniem dzieci.
Liczba osób bezrobotnych w gminie na koniec 2004r. wynosiła 146 osób , w tym 72 kobiety.
W 2004r. ze świadczeń z pomocy społecznej z tytułu bezrobocia skorzystało 62 rodziny o liczbie osób w rodzinie - 211.
Bardzo dużym problemem jest również problem ukrytego bezrobocia. Liczba osób w wieku produkcyjnym bierna zawodowo szacowana jest na ok. 500. Liczba ta będzie powiększać się w wyniku przemian strukturalnych w rolnictwie. Cechą tej grupy społecznej również jest niski poziom wykształcenia.
-
Niepełnosprawność
Osoby niepełnosprawne to osoby posiadające stopień niepełnosprawności orzeczony przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności, orzecznika ZUS , KRUS. Są to osoby których stan fizyczny, psychiczny i umysłowy powoduje trwałe lub okresowe utrudnienia , ogranicza bądź uniemożliwia pełnienie ról i zadań społecznych na poziomie powszechnie przyjętych kryteriów.
Problemy osób niepełnosprawnych wiążą się głównie z ograniczonymi możliwościami zakupu sprzętu ułatwiającego komunikowanie się i samoobsługę oraz kosztowną i trudno dostępną rehabilitacją. Dużym problemem są także bariery architektoniczne w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej jak i w budynkach użyteczności publicznej. Nie bez znaczenia jest również problematyka edukacji osób niepełnosprawnych od chwili urodzenia do ukończenia nauki w ramach posiadanych predyspozycji i możliwości.
W roku 2004 świadczenia pomocy społecznej z tytułu dysfunkcji niepełnosprawności były udzielone dla 52 rodzin .
4. Bezradność w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia
gospodarstwa domowego
Znaczna część osób korzystających z pomocy społecznej to osoby, które cechuje niezaradność w opiece i wychowaniu dzieci oraz w prowadzeniu gospodarstwa domowego jak również nieracjonalne dysponowanie budżetem domowym.
Środowisko rodzinne jest pierwszym środowiskiem wychowawczym w życiu dziecka, w którym nawiązuje ono pierwsze kontakty z innymi ludźmi i zdobywa pierwsze doświadczenia z zakresu współżycia społecznego.
Zaburzona struktura rodziny, często spotykana wśród świadczeniobiorców ośrodka, niekorzystne wpływa na sytuację dziecka, na jego więź z rodziną.
W wielu sytuacjach dzieci pochodzące z tych rodzin pozostawione są „same sobie” większość wolnego czasu spędzają wśród rówieśników na podwórku, częściej pojawiają się u nich problemy szkolne, szukają akceptacji wśród rówieśników , zaczynają wagarować, uciekać z domu i popadać w konflikt z prawem.
Z tytułu bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego w 2004r. przyznano pomoc dla 45 rodzin o liczbie 251 osób w tych rodzinach.
- Alkoholizm
Uzależnienie od alkoholu , inaczej alkoholizm jest chorobą , która zaczyna się i rozwija podstępnie, bez świadomości zainteresowanej osoby. Polega na niekontrolowanym piciu napojów alkoholowych i może doprowadzić do przedwczesnej śmierci.
Z problemem nadużywania alkoholu pracownicy ośrodka pomocy spotykają się od wielu lat, niepokojącym jest fakt wzrostu liczby osób uzależnionych od alkoholu i obniżenia wieku pierwszego z nim kontaktu. Problem nadużywania alkoholu przez podopiecznych jest bardzo złożony ponieważ obok alkoholizmu występują inne dysfunkcje, takie jak : bieda, bezrobocie, problemy wychowawcze i zdrowotne, inne uzależnienia, wchodzenie w konflikt z prawem, zaburzenia komunikacji miedzy członkami rodziny. Zjawisku nadużywania alkoholu często towarzyszy zjawisko przemocy w rodzinie. Alkoholizm jednego lub obojga rodziców wpływa destrukcyjnie na prawidłowe funkcjonowanie rodziny - naturalnego środowiska wychowawczego dziecka. Rodzina staje się przez to niewydolna wychowawczo. Rodziny z problemem alkoholowym są zazwyczaj rodzinami ubogimi, a tym samym nie są w stanie zaspokoić podstawowych potrzeb życiowych dziecka.
W 2004r.z tytułu występowania alkoholizmu w rodzinie była przyznana pomoc dla 27 rodzin .
Analizując sytuację demograficzną zostały stwierdzone następujące trendy:
- spadek liczby mieszkańców,
- proces starzenia się społeczeństwa
- duża liczba niepełnosprawnych.
W wyniku tych zmian należy liczyć się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na pomoc ze strony gminy, zarówno rzeczową jak i finansową. Wskutek spadku liczby mieszkańców w wieku przed i produkcyjnym przy wzroście liczby emerytów i rencistów w najbliższym czasie będzie zwiększać się liczba samotnych osób (w większości kobiet) wymagających opieki. Należy więc zastanowić się nad organizowaniem domów opieki i domów spokojnej starości, tym bardziej, że od 2004 roku gmina musi współfinansować koszty utrzymania mieszkańców swojej gminy w tego typu placówkach.
Następną grupą wymagającą wsparcia są osoby niepełnosprawne, których w roku 2002 było 1075 osób. W wieku produkcyjnym jest ich 403, w tym 126 osób jest biernych zawodowo. Grupa ta charakteryzuje się niskim poziomem wykształcenia. Należy je aktywizować. Aby mogły znaleźć zatrudnienie należy stworzyć im warunki do podniesienia swoich kwalifikacji.
ROZDZIAŁ III
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych
Polityka społeczna prowadzona przez samorząd gminny dąży do zapewnienia mieszkańcom poczucia kompleksowej opieki nad rodziną, wspomaga najsłabszych, służy rozwiązywaniu problemów alkoholowych oraz umożliwia uczestnictwo w życiu społecznym.
Cel strategiczny
Głównym celem jest stworzenie warunków osobom i rodzinom do przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych , których nie są oni w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Cele operacyjne
Pomoc na rzecz rodzin i środowisk dotkniętych problemem bezrobocia.
- Pomoc osobom niepełnosprawnym.
- Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych
- Pomoc na rzecz osób starszych
- Pomoc rodzinom w których występują problemy bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego
Cel operacyjny Nr 1
Pomoc na rzecz rodzin i środowisk dotkniętych problemem bezrobocia
Z przeprowadzonej analizy przyczyn ubiegania się o pomoc wynika, że najczęstszą przesłanką udzielania pomocy jest bezrobocie. Przeciwdziałanie temu zjawisku jest jednym z warunków zmniejszenia liczby osób ubiegających się o pomoc.
Kierunki działania :
1. Praca socjalna w celu mobilizowania podopiecznych do poszukiwania zatrudnienia i usamodzielnienia się.
2. Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie wzmocnienia aktywnej postawy bezrobotnych poprzez proponowanie prac interwencyjnych.
3. Przeciwdziałanie uzależnieniu świadczeniobiorców od instytucji pomocy społecznej.
4. Działania podejmowane w celu redukowania psychospołecznych skutków bezrobocia ze szczelną ochroną dzieci w tych rodzinach.
5. Działania w zakresie budowania sieci współpracy z instytucjami działającymi w obszarze problemu bezrobocia.
6. Zawieranie kontraktów socjalnych określających uprawnienia i zobowiązania stron jako podstawa pracy z bezrobotnym.
7. Udzielanie pomocy materialnej lub w naturze w ramach środków finansowych posiadanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej.
8. Rozwiązywanie problemu bezrobocia systemowo, z uwzględnieniem pomocy dla rodziny bezrobotnego.
Cel operacyjny Nr 2
Pomoc osobom niepełnosprawnym
Choroba i niepełnosprawność to czynniki, które prowadzą do pogorszenia kondycji finansowej każdej rodziny bez względu na jej przynależność społeczno- zawodową i miejsce zamieszkania. Sytuacja taka, to z jednej strony ogrom wydatków na leczenie, rehabilitację a z drugiej ograniczenie dochodów - utrata pracy i renta inwalidzka osoby niepełnosprawnej oraz ograniczenie aktywności zawodowej i możliwości zarobkowych innych członków rodziny zobowiązanych do świadczeń opiekuńczych.
Kierunki działania:
- Działania pracowników socjalnych w celu diagnozowania środowiska osób niepełnosprawnych
- Zorganizowanie grupy wolontariuszy , która będzie wspomagać rodziny wychowujące niepełnosprawne dziecko
- Informowanie osób niepełnosprawnych o możliwościach uzyskania wsparcia ze środków PFRON ( dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych, zakup sprzętu ortopedycznego , likwidacja barier architektonicznych)
- Pomoc w zaopatrzeniu w sprzęt rehabilitacyjny i ortopedyczny
- Stworzenie możliwości osobom upośledzonym umysłowo do uczestniczenia w zajęciach terapii psychospołecznej i rehabilitacyjnej
- Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych
- Poradnictwo w sprawach dotyczących możliwości uzyskania stopnia niepełnosprawności oraz o uprawnieniach osób niepełnosprawnych
Cel operacyjny Nr 3
Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych
Alkohol w naszej gminie , tak jak w większości gmin naszego regionu jest towarem łatwo dostępnym. Praktycznie można go nabyć w każdej miejscowości naszej gminy w legalnych jak i nielegalnych punktach sprzedaży . Jego wysoki stopień spożycia utrzymuje się od wielu lat. Trudno jest dokładnie oszacować ilość ludzi u których występuje problem uzależnienia od alkoholu. Osoby, które nie leczą się i nie są zarejestrowane w poradni odwykowej nie mogą być uznawane za osoby nadużywające alkoholu.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Hajnówce prowadzi postępowania zmierzające do orzeczenia obowiązku leczenia odwykowego wobec osób uzależnionych od alkoholu, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizują małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny.
W roku 2004 komisja rozpatrzyła 14 wniosków w sprawie leczenia odwykowego, które wpłynęły od rodzin oraz z Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce.
W trzech przypadkach wystąpiono do Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim o orzeczenie zastosowania obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
Kierunki działań:
1. Zwiększenie dostępności do pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu oraz ich rodzin.
1) Przeszkolenie dwóch nauczycieli do realizacji programu profilaktycznego „Drops” lub „Drugi Elementarz”.
2) Dofinansowanie szkoleń, kursów dla członków GKRPA.
3) Dofinansowanie kosztów przejazdu osób uzależnionych w terapii prowadzonej przez ośrodki poza miejscem zamieszkania.
4) Zakup wydawnictw o tematyce uzależnień do szkół.
5) Organizowanie spotkań motywujących do leczenia osób uzależnionych w oddziale psychiatryczno-odwykowym.
6) Utworzenie punktu konsultacyjnego oraz jego wyposażenie.
2. Profilaktyczna działalność informacyjna i edukacyjna w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w szczególności dla dzieci i
młodzieży.
1) finansowanie imprez organizowanych przez szkoły związanych z tematyką przeciwdziałania alkoholizmowi.
2) zorganizowanie konkursu plastycznego w szkołach podstawowych ( Orzeszkowo, Nowokornino, Dubiny ) o treści przeciwdziałania alkoholizmowi.
3) dofinansowanie akcji prowadzących zdrowy tryb życia ( profilaktyka AIDS, narkotyki, alkoholizm, przemoc ) realizowanych przez wychowawców klas w tym zakup materiałów i pomocy dydaktycznych.
4) wczesnoedukacyjne wdrażanie elementów profilaktyki uzależnień wśród uczniów klas I-IV szkół podstawowych poprzez zakup książek, broszur i innych pomocy dydaktycznych służących temu celowi.
5) sfinansowanie kosztów pobytu dzieci z rodzin patologicznych i zagrożonych patologią na obozach, koloniach, i innych formach wypoczynku z programem socjoterapeutycznym w tym:
1. kolonie organizowane przez Cerkiew Prawosławną i Kościół Katolicki,
2. obozy sportowe dla dzieci i młodzieży,
3. inne formy wypoczynku,
4. sfinansowanie kosztów dowozu dzieci na kolonie obozy czy imprezy okolicznościowe,
3. Współpraca z organizacjami pozarządowymi, instytucjami i innymi podmiotami przeciwdziałającymi problemom alkoholowym.
1) Dofinansowanie niektórych działań klubu AA w Hajnówce.
2) Współpraca z poradnią odwykową.
Cel operacyjny Nr 4
Pomoc na rzecz osób starszych
Z analizy demograficznej wynika, iż istnieje stały wzrost populacji osób w wieku poprodukcyjnym. W grupie tej oprócz problemów dotyczących sprawności fizycznej mamy również do czynienia ze zmianami psychicznymi wpływającymi na zdolność funkcjonowania w środowisku. Nieunikniony proces starzenia się stwarza konieczność podjęcia przez społeczeństwo wielu zadań. Pomoc społeczna wobec osób starszych powinna dążyć do jak najdłuższego utrzymania osób w miejscu ich dotychczasowego zamieszkania. Szczególne istotne jest stworzenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. Dopiero po wyczerpaniu wszystkich możliwości zapewnienia opieki w środowisku, umieszczenie osób wymagających całodobowej opieki w zakładach opiekuńczo - leczniczych lub domach pomocy społecznej.
Kierunki działań:
- Podejmowanie przez pracowników socjalnych działań zmierzających do ułatwienia kontaktów z placówkami służby zdrowia, udzielania pomocy w korzystaniu z różnych form rehabilitacji leczniczej
- Promowanie aktywnego trybu życia osób starszych poprzez wspieranie różnych form działalności
- Rozwijanie usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych dla osób starszych w miejscu zamieszkania
- Uwrażliwienie społeczności lokalnej na potrzeby osób starszych
- Wspieranie działalności Domu Opieki Samarytanin opiekującego się osobami starszymi i niepełnosprawnymi
- Praca socjalna z rodziną w zakresie zaangażowania się w sprawowanie opieki nad osobą tego wymagającą
- W przypadku wyczerpania wszystkich możliwości zapewnienia opieki w środowisku, umieszczenie osób wymagających całodobowej opieki w domach pomocy społecznej
Cel operacyjny Nr 5
Pomoc rodzinom w których występują problemy bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego.
Najczęściej niezaradność rodziny w opiece i wychowaniu dzieci łączy się z innymi dysfunkcjami, takimi jak :
- uzależnienie od alkoholu,
- przemoc domowa,
-zaburzenia równowagi systemu rodzinnego ( bezrobocie, zgon współmałżonka),
- problemy w pełnieniu ról rodzicielskich, małżeńskich, zawodowych wyrażające się m.in. w postaci niedojrzałości emocjonalnej, problemach we współżyciu z ludźmi, niezaradności w prowadzeniu gospodarstwa domowego,
- problemy wychowawcze w środowisku rodzinnym, szkolnym ujawniające się w postaci zachowań buntowniczych, agresywnych, łamania przez dzieci i młodzież panujących obyczajów, norm i wartości.
Wiodącą myślą strategii pomocy rodzinie z problemami opiekuńczo - wychowawczymi jest konieczność systemowego podejścia do pracy z rodziną i kompleksowego oddziaływania na nią.
Kierunki działań:
- Praca socjalna z rodziną w celu pobudzenia jej aktywności w rozwiązywaniu problemów
- Praca socjalna polegająca na wczesnym diagnozowaniu zjawiska przemocy , z zastosowaniem procedur „Niebieskiej Karty”
- Pomoc krzywdzonym dzieciom poprzez kierowanie spraw do sądu o ograniczenie bądź odebranie władzy rodzicielskiej
- Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych ciepłego posiłku w szkole
- Pomoc rodzinie w wykształceniu dzieci - przyznanie stypendium
- Zorganizowanie wsparcia dla ofiar przemocy, a w szczególności praca socjalna nad motywacją do zmiany sytuacji, wspieranie w działaniu, zmniejszenie poczucia osamotnienia, udzielanie informacji z zakresu uprawnień prawnych i pomocy społecznej
- Zorganizowanie wsparcia dla dzieci i młodzieży dotkniętych przemocą
- Współpraca z instytucjami zajmującymi się problemami rodziny oraz opieka nad nimi ( Szkoły, Sąd Rodzinny, Kuratorzy zawodowi i społeczni, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Policja )
- Zorganizowanie świetlicy socjoterapeutycznej
- Pomoc rzeczowa i finansowa z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji rodziny
Rozdział IV
Przebieg realizacji strategii
Przedstawiona gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych, obejmuje teren gminy Hajnówka. W jej realizacji uczestniczyć będą mieszkańcy, instytucje i organizacje. Cele i zadania realizowane będą przy współpracy społeczności lokalnej , organizacji pozarządowych oraz instytucji takich jak:
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Hajnówce
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce
- Powiatowy Urząd Pracy w Hajnówce
- Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Hajnówce
- Szkoły podstawowe i gimnazja
- Dom Pomocy Społecznej w Białowieży
- Dom Dziecka w Białowieży
- Parafie
- Sąd
- Policja
- Gminna Biblioteka Publiczna w Dubinach
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Organizacje pozarządowe
Metryka strony