Uchwała Nr XXXIX / 221 / 06

Uchwała Nr XXXIX /221 /06
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 23 października 2006r.

w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591; z 2002 roku Nr 23 poz. 220 i Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003 roku Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568; z 2004 roku Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128) oraz art. 17 ust 1 pkt 13 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64,poz. 593, Nr 99, poz. 1001, z 2005roku Nr 64,poz.565, Nr 94 poz. 788, Nr 179, poz.1487, Nr 164, poz. 1366, Nr 180,poz.1493, Nr 273,poz. 2703 Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonywanie uchwał powierza się Wójtowi Gminy."
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dnirm podjęcia.

Przewodniczący Rady

 

Jan Grygoruk

Załącznik
do Uchwały Nr XXXIX/221/06
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 23 października 2006r.

WPROWADZENIE

Rodzina jest szczególną , naturalną i podstawową grupą społeczną dla każdego człowieka. Typowa rodzina składa się z rodziców i dzieci, także adoptowanych. Bycie ojcem, matką czy dzieckiem, czyli funkcjonowanie w jakiejś roli , wyznacza rodzaj zależności między nimi, z których wynika zasada posłuszeństwa i wydawania poleceń oraz podległości i podporządkowania. Każdy z członków rodziny ma więc określoną rolę do spełnienia.
Najważniejszym zadaniem rodziny jest wychowanie dziecka i zapewnienie mu wszechstronnego rozwoju. Rodzina jest tym składnikiem środowiska naturalnego, który oddziałuje na dziecko najwcześniej i najdłużej, a niekiedy przez całe życie. Rodzina uczy dzieci, jak żyć i być szczęśliwym.
Funkcjonowanie rodziny stanowi dla dziecka wzorzec i strukturę odniesień pozwalających poznać, zrozumieć, zinterpretować i zaaprobować otaczającą rzeczywistość.
Dokonujące się w Polsce zmiany oprócz pozytywnych skutków powodują pogłębienie wielu negatywnych zjawisk, takich jak bezrobocie, spadek dochodów ludności, zwłaszcza ludności wiejskiej, brak poczucia stabilizacji życiowej i zawodowej, brak poczucia bezpieczeństwa socjalnego, poczucie osamotnienia i bezradności. Te zjawiska są przyczyną zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania rodziny. Czynniki te spowodowały zepchnięcie dużej liczby rodzin do systemu pomocy społecznej.
Podstawą do rozwiązywania problemów społecznych jest wspieranie rodziny w odbudowaniu prawidłowych relacji w rodzinie oraz we właściwym wypełnianiu ról społecznych przez jej członków. Wsparcie rodziny powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny .Najważniejszym zadaniem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci i młodzieży oraz wartości i norm związanych z ich wychowaniem.
Rodzina w pierwszej kolejności, powinna mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się ze swoim problemem, co pozwala zwiększyć jej szansę na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz stymuluje aktywność własną, wyzwala potencjał i pozwala na uczenie się nowych umiejętności. Pomoc powinna w miarę możliwości doprowadzić do usamodzielnienia osób i rodzin poprzez przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych przy wykorzystaniu własnych środków i możliwości. Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.
Pomoc powinna służyć odbudowie i podtrzymywaniu umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnieniu ról społecznych.

GŁÓWNE CELE I ZAŁOŻENIA SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
  1. ochrona praw dziecka i rodziny;
  2. wzmacnianie rodzin w prawidłowym wypełnianiu funkcji, zwłaszcza wychowawczych, opiekuńczych i socjalnych
  3. kompleksowość podmiotów wspierających rodzinę;
  4. profilaktyka przed interwencją w rozwiązywaniu problemów rodziny
  5. promowanie zdrowego stylu życia
  6. wspieranie programów ochrony zdrowia , zwłaszcza dzieci i młodzieży;
  7. zapobieganie przemocy, uzależnieniom, przestępczości wśród dzieci i młodzieży
  8. poprawa jakości życia rodzin zagrożonych ubóstwem i innymi problemami społecznymi
  9. eliminowanie czynników sprzyjających wykluczeniu społecznemu rodzin.

Cele systemu winny być realizowane na dwóch płaszczyznach:
1. profilaktyki
2. wczesnej instytucjonalnej pomocy rodzinie

PROFILAKTYKA
  • Tworzenie, realizowanie i promowanie programów edukacyjnych i profilaktycznych związanych z uzależnieniem , adresowanych do dzieci i młodzieży
  • Organizowanie szkoleń dla pedagogów o tematyce zagrożeń cywilizacyjnych
  • Tworzenie i realizowanie programów promujących zasady bezpiecznego zachowania na ulicy, w domu, w czasie zabawy i w kontaktach z innymi ludźmi
  • Realizowanie programów profilaktycznych i prozdrowotnych w szkole
  • Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi aktywności sportowej i rekreacyjnej młodzieży
  • Opracowanie procedur postępowania nauczyciela w sytuacji krzywdzenia dziecka (przemoc fizyczna, emocjonalna, zaniedbanie, wykorzystanie seksualne)
  • Rozszerzenie idei wolontariatu oraz innych form aktywności sprzyjających uwrażliwieniu młodzieży na potrzeby innych ludzi
  • Wypracowanie procedur wyróżniania, nagradzania i monitoringu rozwoju młodzieży uzdolnionej
  • Praca socjalna z rodziną w celu pobudzenia jej aktywności w rozwiązywaniu problemów
  • Wspieranie plenerowych imprez sportowych , rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży
INSTYTUCJONALNA POMOC RODZINIE
  • Pomoc osobom niepełnosprawnym w zakresie przewidzianym ustawą o pomocy społecznej
  • Przyznawanie i wypłacanie świadczeń rodzinnych
  • Realizacja ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej
  • Przyznawanie gorącego posiłku dzieciom w szkole
  • Przyznawanie stypendium dzieciom o niskim dochodzie
  • Przyznawanie i wypłacanie świadczeń z pomocy społecznej
  • Tworzenie i realizowanie programów osłonowych
  • Pomoc krzywdzonym dzieciom poprzez kierowanie spraw do sądu o ograniczenie bądź odebranie władzy rodzicielskiej
  • Finansowanie kosztów pobytu dzieci z rodzin dysfunkcyjnych na obozach, koloniach i innych formach wypoczynku z programem socjoterapeutycznym
  • Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych
  • Organizowanie pomocy w zakresie wyposażenia uczniów w podręczniki i przybory szkolne
  • Organizowanie zajęć korekcyjnych dla uczniów z trudnościami w nauce
INSTYTYCJE REALIZUJĄCE :
  • ˇ Urząd Gminy w Hajnówce
  • ˇ Ośrodek Pomocy Społecznej w Hajnówce
  • ˇ Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce
  • ˇ Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Hajnówce
  • ˇ Szkoły podstawowe i gimnazjum
  • ˇ Kuratorzy sądowi
  • ˇ Policja
  • ˇ Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • ˇ Parafie

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Hajnówka

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Ostapczuk

Wprowadzający: Barbara Ostapczuk

Data wprowadzenia: 2006-12-19

Data modyfikacji: 2006-12-19

Opublikował: Barbara Ostapczuk

Data publikacji: 2006-12-19