Uchwała Nr XXXIX / 223 / 06

UCHWAŁA NR XXXIX / 223 / 06
RADY GMINY HAJNÓWKA
z dnia 23 października 2006 r.

w sprawie oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy Hajnówka

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128) i art. 32 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717; z 2004 r. Nr 6, poz. 41 i Nr 141, poz. 1492; z 2005 r. Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087; z 2006 r. Nr 45, poz. 319), uchwala co następuje:

§ 1. Przyjmuje się przedstawione przez Wójta Gminy Hajnówka wyniki analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy Hajnówka w kadencji 2002 - 2006 stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonywanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Hajnówka.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

 

Jan Grygoruk

Załącznik do uchwały
Nr XXXIX /223/ 06
Rady Gminy Hajnówka

z dnia 23 października 2006r.

WÓJT GMINY HAJNÓWKA

Wyniki analizy w zagospodarowaniu przestrzennym

GMINY Hajnówka

 

w latach 2002 - 2006

 

Hajnówka, 2006

1. Wprowadzenie - uwarunkowania formalno prawne.

Podstawą prawną opracowania niniejszej oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy Hajnówka oraz przedstawienia jej wyników Radzie Gminy stanowi art. 32 ust.2 i 3 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 6, poz. 41i Nr 141, poz. 1492; z 2005 r. Nr 113, poz. 954i Nr 130, poz. 1087;z 2006 r. Nr 45, poz. 319).
Analizą zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy wiejskiej Hajnówka objęto okres trwania kadencji Wójta Gminy Hajnówka w latach 2002-2006.
Kształtowanie ładu przestrzennego, stosownie do przepisów ustawy o samorządzie gminnym, jest jednym z podstawowych zadań własnych gminy. Osiągnięcie zakładanych celów w tym zakresie jest możliwe poprzez racjonalne zagospodarowanie przestrzeni. Zagospodarowanie, które odbywa się na ogół systematycznie, poprzez przeznaczanie coraz to nowych terenów na cele inwestycyjne, ale także poprzez przekształcanie, uzupełnianie, modernizację istniejącej już zabudowy oraz infrastruktury technicznej.

 

2. Obowiązujące opracowania planistyczne

Na początku trwania kadencji Wójta Gminy Hajnówka (do końca 2003r.) - obowiązywały następujące opracowania planistyczne:
- uchwalony Uchwałą nr XXVI/73/82 Gminnej Rady Narodowej w Hajnówce z dnia 4 czerwca 1982r. (Dz.Urz.WRN Nr 7/82) "Miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Gminy Hajnówka", który na mocy ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn.zm.) stracił ważność z końcem 2003r.,
- 13 zmian w/ planu ogólnego, w tym: 4 zmiany w/w planu (wykonanych po 1994r., w trybie określonym przez ustawę z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym) - które obowiązują dotychczas,
- oraz jeden plan miejscowy sporządzony w trybie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn.zm.) - który obowiązuje dotychczas.
Tak więc na początku kadencji - do dnia wejścia w życie nowych przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717), regulujących sprawy związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji - gmina dysponowała miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego (jednym ogólnym i trzynastoma zmianami planu), które stanowiły instrument gospodarki przestrzennej.

W/w opracowania wprawdzie nie w pełni odpowiadały nowym wymogom legislacyjnym, ale stanowiły podstawę do podejmowania decyzji lokalizacyjnych.

2. Wg stanu na wrzesień 2006r. - na obszarze Gminy Hajnówka obowiązują następujące opracowania planistyczne sporządzone w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym:

Zmiany miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego Gminy Hajnówka uchwalonego Uchwałą nr XXVI/73/82 Gminnej Rady Narodowej w Hajnówce z dnia 4 czerwca 1982r. (Dz.Urz.WRN Nr 7/82):
1. zmiana uchwalona Uchwałą nr XIX/96/96 Rady Gminy Hajnówka z dnia 31 października 1996r. - /obejmująca obszar łącznie 6,45ha/.
2. zmiana uchwalona Uchwałą nr IX/48/99 Rady Gminy Hajnówka z dnia 22 lipca 1999r. (Dz.Urz.WB Nr 30, poz.471) - /obejmująca obszar łącznie 6,62ha/.
3. zmiana uchwalona Uchwałą nr XIX/104/2000 Rady Gminy Hajnówka z dnia 2 sierpnia 2000r. (Dz.Urz.WB Nr 24, poz.244) - /obejmująca obszar łącznie 8,78ha/.
4. zmiana uchwalona Uchwałą nr XXXII/188/01 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 grudnia 2001r. (Dz.Urz.WB Nr 3, poz.55 z 2002r.) - /obejmująca obszar łącznie 16,30ha/.
2.2. Wg stanu na wrzesień 2006r. - na obszarze Gminy Hajnówka obowiązują następujące opracowania planistyczne sporządzone w trybie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn.zm.):

  1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczeniem usług towarzyszących - nieuciążliwych na gruntach wsi Lipiny w Gminie Hajnówka, zatwierdzony Uchwałą nr XIX/109/04 Rady Gminy Hajnówka z dnia 23 września 2004r. i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Woj. Podlaskiego Nr 152 poz. 2017.
  2. zmiany ustaleń w/w Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczeniem usług towarzyszących - nieuciążliwych na gruntach wsi Lipiny w Gminie Hajnówka, zatwierdzony Uchwałą nr XXI/122/04 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 listopada 2004r. i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Woj. Podlaskiego Nr 193 poz. 2632. /obejmująca obszar łącznie 7,30ha/.

 

 

Obszar terenów objętych obowiązującymi planami wynosi łącznie około 46 ha.

 

 

 

 

 

3. Ocena merytoryczna.

3.1. Decyzje administracyjne - podstawa działań inwestycyjnych.
Na początku trwania kadencji Wójta Gminy Hajnówka (do końca 2003r.) wówczas, kiedy obowiązywał uchwalony Uchwałą nr XXVI/73/82 Gminnej Rady Narodowej w Hajnówce z dnia 4 czerwca 1982r. (Dz.Urz.WRN Nr 7/82) "Miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Gminy Hajnówka" wraz ze zmianami (13 uchwał) - decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydawano na podstawie ustaleń w/w obowiązujących opracowań planistycznych.
W momencie gdy, w/w plan miejscowy (oraz zmiany planu) na mocy ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn.zm.) stracił ważność z końcem 2003r. - rozpoczęto wydawanie decyzji lokalizacyjnych w tzw. "trybie bezplanowym".
W procesie wydawania decyzji o warunkach zabudowy w przypadku braku obowiązującego planu miejscowego oprócz wymogów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, uwzględniano:
- przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie ustalenia wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. nr 164, poz. 1588),
- oraz przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie oznaczeń i nazewnictwa stosowanych w decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy (Dz. U. nr 164, poz. 1589 z 2003r.).

Ustalanie przeznaczenia terenu i określanie sposobów oraz warunków jego zagospodarowania następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy - dalej plan miejscowy. Gdy nie ma zatem planu miejscowego i nie istnieje prawnie określony obowiązek jego sporządzenia, sposób zagospodarowania i warunki zabudowy terenu określane są w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jako indywidualnym rozstrzygnięciu administracyjnym dotyczącym indywidualnie oznaczonej nieruchomości.

Uwzględniając stan prawny gmina wiejska Hajnówka wydawała decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dzieląc je na dwa rodzaje:

ˇ decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego, (w których następuje określenie warunków zabudowy dla inwestycji służącej realizacji celu publicznego),

ˇ decyzje o warunkach zabudowy, (w których następuje określenie warunków zabudowy dla pozostałych rodzajów inwestycji).

Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu jest zatem pojęciem używanym jedynie w ustawieo planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w ustawieprawo budowlane. Natomiast w praktyce określania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, jako decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydawana jest decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzja o warunkach zabudowy.
Decyzje te mogą być wydane tylko wobec takiego terenu, który nie jest objęty planem miejscowym.
Nie określa się natomiast przeznaczenia nieruchomości w jednej z dwóch wskazanych rodzajów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jako elementu zastrzeżonego dla planu miejscowego mającego wymiar normatywny. W decyzjach tych określa się jednak jeden z wielu możliwych sposobów zagospodarowania nieruchomości, a nawet możliwe jest wydanie wielu decyzji różnym osobom o ustaleniu warunków zabudowy i sposobów zagospodarowania danej nieruchomości na różne przedsięwzięcia budowlane, mające także charakter celu publicznego.
Decyzję o warunkach zabudowy wydaje się w celu dokonania zmiany dotychczasowego zagospodarowania terenu polegającej na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także dla dokonania zmiany sposobu użytkowania istniejącego obiektu budowlanego lub jego części. Ponadto, decyzję tę wydaje się w przypadku, gdy zmiana sposobu zagospodarowania terenu ma nastąpić na nieruchomościach objętych planem miejscowym uchwalonym przed dniem 1 stycznia 1995 r., a także w przypadku, gdy zmiana zagospodarowania terenu polega na takich działaniach, dla których dokonania nie jest konieczne uzyskanie pozwolenia na budowę, chyba że zmiana ta ma charakter tymczasowy, trwający nie dłużej, niż jeden rok.
Decyzję o warunkach zabudowy wydaje wójt (burmistrz albo prezydent miasta), lecz jej projekt musi być przygotowany przez osobę wpisaną na listę izby samorządu zawodowego urbanistów albo architektów. Jeżeli jednak zmiana zagospodarowania terenu dotyczy inwestycji, która swoim zasięgiem terytorialnym wykracza poza obszar jednej gminy, decyzję o warunkach zabudowy wydaje wójt (burmistrz albo prezydent miasta), na którego obszarze działania znajduje się największa terytorialnie część inwestycji, ale w porozumieniu z wójtami, burmistrzami albo prezydentami miast działającymi w obszarze objętym pozostałą częścią projektowanej inwestycji.

3.2. W ocenianym okresie - do września 2006r. wydano niżej wymienione decyzje ustalające warunki zabudowy i zagospodarowania terenu - mogące mieć wpływ na zmiany zagospodarowania przestrzennego gminy, wg ich rodzajowego wykazu.

Tabela 1. Wykaz rodzajowy obiektów na które wydano decyzje o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, oraz decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

 

 

L.p.

 

 

Rodzaje inwestycji

 

 

2002 r.

 

 

2003r.

 

 

2004 r.

 

 

2005 r.

 

do IX

2006r.

 

 

Razem

 

 

1.

Zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna (w tym: usługi wbudowane, garaże wbudowane bądź dobudowane z częścią gospodarczą; a także rozbudowy, dobudowy, zmiany przeznaczenia budynków, budynki letniskowe)

 

26

 

20

 

14

 

17

 

17

 

93

 

 

2.

Zabudowa usługowa na terenach przeznaczonych pod usługi (handel, gastronomia, administracja oświata, turystyka, rekreacja, sport, opieka społeczna, obiekty sakralne i kościelne, kultura, itp.)

 

6

 

-

 

1

 

-

 

-

 

7

 

 

3.

Obiekty produkcyjno – magazynowe; usługi  uciążliwe,  budynki inwentarskie, obory, stajnie,

 

9

 

5

 

5

 

6

 

10

 

35

 

 

4.

Obiekty obsługi komunikacji (ulice, drogi, chodniki, stacje paliw, garaże i ich zespoły, parkingi, mosty – budowy i modernizacje, zjazdy gospodarcze, stacje paliw)

 

-

 

-

 

-

 

2

 

-

 

2

 

 

5.

Inne ( budynki gospodarcze, garaże szklarnie, podjazdy dla niepełnosprawnych, szopy wiaty, schody,  itp.)

 

4

 

6

 

8

 

7

 

5

 

30

 

 

6.

Obiekty infrastruktury (z wyłączeniem pkt.4); przepusty, sieci cieplne, kolektory, przyłącza sanitarne, burzowe; wodociągi i ich przyłącza; instalacje gazowe do celów grzewczych; zbiorniki nieczystości płynnych; pompownie ścieków; linie elektroenergetyczne nn, sn; stacje transformatorowe itp.) oraz obiekty telekomunikacji (budki telefoniczne, kanalizacja telefoniczna, linie telekomunikacyjne, kable światłowodowe, centrale telefoniczne, stacje bazowe radiotelefonii, linie kablowe itp.), 

 

21

 

9

 

7

 

15

 

19

 

71

 

 

7.

Decyzje o zalesieniu działek

2

13

5

4

-

24

 

8.

Podziały działek

-

-

5

-

-

5

 

                Razem

68

53

45

51

51

268

 



Podane w tabeli 1 zestawienie, tylko częściowo obrazuje dynamikę i kierunki zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, ponieważ uzyskanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla danego obiektu nie jest równoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na jego budowę.
Wynika to z faktu, iż dla wielu inwestorów warunki zabudowy i zagospodarowania terenu służą jako informacja o możliwości zabudowy danej działki lub terenu, a także z faktu iż, małe obiekty gospodarcze realizowane na obszarach wiejskich mogą być realizowane bez konieczności wydawania decyzji lokalizacyjnych.

4. Realizacja opracowań planistycznych w świetle obowiązujących uwarunkowań legislacyjnych. Opracowania planistyczne - prowadzone w trakcie trwania kadencji 2002-2006:

W trakcie trwania kadencji 2002-2006 została uchwalona jedna zmiana obowiązującego ogólnego planu miejscowego, oraz podjęto uchwałę intencyjną o zmianie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Hajnówka (jak przedstawiono poniżej).

4.1. Realizacja opracowań planistycznych - opracowania planistyczne uchwalone - trakcie trwania kadencji 2002-2006:

4.1.1. opracowania planistyczne sporządzone w trybie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn.zm.):

  1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczeniem usług towarzyszących - nieuciążliwych na gruntach wsi Lipiny w Gminie Hajnówka, zatwierdzony Uchwałą nr XIX/109/04 Rady Gminy Hajnówka z dnia 23 września 2004r. i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Woj. Podlaskiego Nr 152 poz. 2017.
  2. zmiany ustaleń w/w Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczeniem usług towarzyszących - nieuciążliwych na gruntach wsi Lipiny w Gminie Hajnówka, zatwierdzony Uchwałą nr XXI/122/04 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 listopada 2004r. i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Woj. Podlaskiego Nr 193 poz. 2632.

4.2. Zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym - opracowania planistyczne w trakcie realizacji:
1. ZMIANA STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO gminy Hajnówka

- w dniu 30 czerwca 2006r. Rady Gminy Hajnówka podjęła Uchwałę nr XXXV/207/06 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Hajnówka - ze względu na zdezaktualizowanie się w części ustaleń zawartych w studium.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania terenu jest dokumentem sporządzanym w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten nie jest prawem miejscowym, dlatego też nie może być podstawą indywidualnych rozstrzygnięć w zakresie lokalizacji inwestycji budowlanych. Stanowi natomiast podstawę dla sporządzania planów miejscowych, których ustalenia w zakresie gospodarowania przestrzenią nie mogą być ze studium sprzeczne. Szczegółowa zawartość tekstowa i graficzna studium określona została w art. 10 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Koszty sporządzenia studium, jako dokumentu gminnego, obciążają budżet gminy.
Studium, jako dokument mający odzwierciedlać politykę przestrzenną gminy w zakresie dopuszczalnych sposobów gospodarowania przestrzenią sporządzane jest przez wójta, po uprzednim podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do jego sporządzenia. Inicjatywa sporządzenia studium w ujęciu kompetencyjnym należy zatem do rady gminy, jako organu stanowiącego gminy, a więc i jako organu kreującego politykę w tej dziedzinie. Wójt (burmistrz lub prezydent miasta), będąc zaś organem wykonawczym gminy, a więc i organem wykonującym uchwały rady gminy, sporządza studium wykonując kierunkowe ustalenia przyjęte w uchwale rady gminy.
Wójt Gminy Hajnówka realizując podjętą w dniu 30 czerwca 2006r. Uchwałę nr XXXV/207/06 Rady Gminy Hajnówka w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Hajnówka, podjął działania w kierunku opracowania w/w dokumentu planistycznego.
W dniu 28 lipca 2006r. ogłoszono w formie obwieszczenia o przystąpieniu do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Hajnówka i określono termin składania wniosków do 1 września 2006r. - dla osób zainteresowanych oraz wysłano zawiadomienia do instytucji i organów (określonych zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn.zm.).

5. Realizacja zadań inwestycyjnych prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka w trakcie trwania kadencji 2002-2006:

5.1. Wykaz inwestycji realizowanych przez Gminę Hajnówka w latach 2002 - 2006:

5.1.1. Inwestycje zakończone:

  1. budowa kanalizacji sanitarnej w Lipinach - 2005 r.- 3140 mb, 97 przyłączy;
  2. budowa kanalizacji sanitarnej w Dubinach I etap - 2003 r. - 2846 mb, 84 przyłącza;
  3. budowa kanalizacji sanitarnej w Dubinach II i III etap oraz w Nowosadach - 2006 r. - 6140 mb, ok. 300 przyłączy;
  4. przebudowa drogi Nowoberezowo - Czyżyki I etap - 2003 r. - 1010 mb;
  5. przebudowa drogi Nowoberezowo - Czyżyki II etap - 2005 r. - 1000 mb;
  6. przebudowa drogi Nowoberezowo - Osiedle PGR w Nowoberezowie - 2004 r. - 520 mb;
  7. przebudowa dróg dojazdowych do pól: droga do Orzeszkowa (od drogi powiatowej), Sorocza Nóżka - Skryplewo, Sawiny Gród - Lipiny I etap, Sawiny Gród - Lipiny II etap - lata 2002 - 2005;
  8. współfinansowanie przebudowy drogi powiatowej z Borysówki do szosy Zabłudów - Hajnówka - 2005 r. - 900 mb;
  9. współfinansowanie przebudowy drogi powiatowej Rzepiska - Golakowa Szyja - 2006 r. - 1625 mb;
  10. współfinansowanie przebudowy drogi powiatowej Orzeszkowo - Łozice - 4500 mb;
  11. przebudowa linii energetycznej w ul. Torowej w Dubinach - 2006 r.;
  12. przebudowa i rozbudowa linii energetycznej w Lipinach i Łozicach - 2004 r.;
  13. rozbudowa oświetlenia ulicznego w Wasilkowie, Pasiecznikach Dużych, Postołowie i Dubiczach Osocznych - 2005 r.;
  14. remonty budowlane świetlic wiejskich w wsiach Borysówka i Mochnate;
  15. modernizacja ulic Torowej i Granicznej w Dubinach - ok. 600 mb;
  16. remont budowlany świetlicy wiejskiej we wsi Chytra;
  17. remont budowlany świetlicy wiejskiej w Rzepiskach;

5.1.2. Inwestycje w trakcie realizacji:

  1. modernizacja drogi Nowoberezowo - ul. Dolna w Hajnówce - 3335 mb;
  2. modernizacja drogi Mochnate - Dubicze Osoczne - 2732 mb;
  3. adaptacja byłej szkoły podstawowej w Nowosadach na świetlicę i punkt informacji turystycznej;
  4. modernizacja drogi Nowokornino - Grudówka - 2541 mb;

5.1.3. Inwestycje planowane:

  1. budowa kanalizacji sanitarnej "Orzeszkowo" (Orzeszkowo + kolonie, Łozice) - 20472 mb, 144 przyłącza;
  2. budowa kanalizacji sanitarnej w Wygodzie - 2277 mb;
  3. budowa kanalizacji sanitarnej Bielszczyzna - Puciska - Czyżyki - 7866 mb, 77 przyłączy;
  4. budowa kanalizacji sanitarnej Skryplewo, Postołowo, Sawiny Gród, Przechody, Sorocza Nóżka, - 8807 mb;
  5. adaptacja byłej szkoły podstawowej w Orzeszkowie na muzeum tkactwa wraz z zagospodarowaniem terenu;
  6. budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Chytra;
  7. budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Trywieża,
  8. budowa ulic w Dubinach: Nowej, Łąkowej, Zajęczej, Grzybowej, Krótkiej, Wesołej;
  9. budowa ulicy osiedlowej na osiedlu mieszkaniowym w Lipinach

6. Wyniki analizy.

Zmiany zagospodarowania przestrzennego gminy Hajnówka w ostatnich latach przebiegały na ogół harmonijnie - poprzez realizację obowiązujących planów miejscowych, oraz podjęte prace planistyczne, związane z opracowaniem jednego planu miejscowego oraz podjętych prac związanych ze zmianą studium i opracowaniem planów miejscowych dla obszaru całej gminy.
Rozpoczęte działania planistyczne w zakresie zmiany mają stanowić podstawę do opracowania w przyszłości planu miejscowego dla gminy.
Z uwagi na fakt, że potencjalna procedura uchwalenia zmiany studium, a następnie opracowania planu miejscowego trwa średnio około dwóch lat, należy ocenić, iż w celu uniknięcia złożonych procedur prowadzenia właściwej gospodarki przestrzennej w gminie, bądź uniknięcia jej zablokowania, należałoby przystąpić do intensywnych prac zmierzających w do uchwalenia stosownych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - na obszarach, które tego wymagają.
Z uwagi na znaczne koszty wykonywania opracowań planistycznych należałoby zadecydować o wyznaczeniu obszarów, które wymagałyby wykonania planów miejscowych, a dla pozostałych obszarów rozstrzygać lokalizację poszczególnych inwestycji - ustalając warunki zabudowy i zagospodarowania w postaci wydawania decyzji lokalizacyjnych.
Ocenia się, że realizacja zadań gminy wiejskiej Hajnówka w okresie trwania kadencji Wójta Gminy Hajnówka w latach 2002-2006 - w zakresie zagospodarowania przestrzennego gminy - realizowane były w sposób zapewniający ciągłość realizacji inwestycji na terenie gminy - zarówno dla inwestorów indywidualnych, jak i instytucji.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Hajnówka

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Ostapczuk

Wprowadzający: Barbara Ostapczuk

Data wprowadzenia: 2006-12-19

Data modyfikacji: 2006-12-19

Opublikował: Barbara Ostapczuk

Data publikacji: 2006-12-19