UCHWAŁA NR XXXIX/181/10

Uchwała Nr XXXIX/181/10
Rady Gminy Hajnówka

z dnia 24 czerwca 2010 r.

w sprawie zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Hajnówka i jej jednostkom podległym 

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2001r. Nr 142 poz.1591; z 2002r. Nr 23 poz.220, Nr 62 poz.558, Nr 113 poz.984, Nr 153 poz.1271, Nr 214 poz.1806; z 2003r. Nr 80 poz.717, Nr 162 poz.1568; z 2004r. Nr 102 poz.1055, Nr 116 poz.1203, Nr 167 poz.1759; z 2005r. Nr 172 poz.1441, Nr 175 poz.1457; z 2006r. Nr 17 poz.128, Nr 181 poz.1337; z 2007 r. Nr 48 poz.327, Nr 138 poz.974, Nr 173 poz.1218; z 2008 r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223 poz.1458; z 2009 r. Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz.1241; z 2010 r. Nr 28 poz.142 i 146, Nr 40 poz.230) oraz art. 59 ust.1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157 poz. 1240, Dz.U. z 2009 r. Nr 31 poz. 206, Nr 157 poz. 1241, Nr 190 poz. 1473; z 2010 r. Nr 28 poz. 146) oraz art. 2 i art. 4 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449; z 2009r. Nr 31 poz. 206, Nr 157 poz. 1241, Nr 190 poz. 1473) Rada Gminy uchwala, co następuje: 

§ 1. Uchwała określa zasady umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Hajnówka lub jej jednostkom podległym, wobec osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej „dłużnikami”. 

§ 2. Należność pieniężna mająca charakter cywilnoprawny może zostać z urzędu umorzona w całości lub w części, jeżeli: 

1. osoba fizyczna zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł; 

2. osoba prawna została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie; 

3. zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne; 

4. jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji; 

5. zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny. 

§ 3. 1. Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, na wniosek dłużnika: 

1) mogą być umarzane w całości lub w części; 

2) mogą zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności; 

3) płatność całości lub części należności może zostać rozłożona na raty. 

2. Ulgi wymienione w pkt 1 mogą zostać udzielone, jeżeli: 

1) wystąpią uzasadnione względy społeczne lub gospodarcze, 

2) wystąpi uzasadniony interes gminy, 

3) ściągnięcie należności pieniężnej zagraża ważnym interesom dłużnika, a w szczególności jego egzystencji. 

§ 4. 1. W stosunku do dłużników, będących przedsiębiorcami, ubiegających się o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych na podstawie § 2 pkt 5 i § 3 uchwały, stosowanie umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności stanowi pomoc publiczną, a jej udzielenie następuje w ramach pomocy de minimis, z uwzględnieniem warunków określonych w Rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.U. WE L 379z 28.12.2006 r.). 

2. Warunkiem skorzystania przez przedsiębiorcę z ulg, o których mowa w pkt 1, jest przedłożenie przez przedsiębiorcę, wraz z wnioskiem, następujących dokumentów: 

1) zaświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej w okresie trzech kolejnych lat, wystawionych przez organu udzielający pomocy; pod uwagę bierze się zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis w roku podatkowym, w którym składany jest wniosek o udzielenie ulgi oraz w dwóch poprzedzających latach podatkowych lub oświadczenia o niekorzystaniu z pomocy de minimis w tym okresie, 

2) informacji o każdej pomocy innej niż de minimis (nie tylko w okresie trzyletnim) uzyskanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych oraz na dany projekt inwestycyjny, z którym związana jest pomoc de minimis, 

3) oświadczenia, że przedsiębiorca nie jest w trudnej sytuacji ekonomicznej (w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw – Dz.Urz. UE C 244 z 1.10.2004). 

3. Przedsiębiorca, na każde żądanie, zobowiązany jest także do składania innych niezbędnych informacji i dokumentów związanych z udzieloną pomocą. 

§ 5. Do umorzenia, odroczenia, rozłożenia na raty należności pieniężnej o charakterze cywilnoprawnym uprawniony jest: 

1. kierownik jednostki organizacyjnej Gminy Hajnówka, z której działalnością wiąże się należność – jeżeli wartość należności pieniężnej nie przekracza 2 – krotności kwoty przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, w miesiącu poprzedzającym podjęcie decyzji o udzieleniu ulgi, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego; 

2. Wójt Gminy Hajnówka – jeżeli wartość należności pieniężnej jest wyższa niż 2 – krotność kwoty przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, o którym mowa w pkt 1. 

§ 6. Przez wartość należności pieniężnej, o której mowa w § 5, rozumie się należność główną bez odsetek. Organ właściwy do umorzenia należności pieniężnej jest również uprawniony do umorzenia odsetek oraz innych należności, takich jak koszty wynikające z powstania zaległości, koszty dochodzenia roszczeń, bez względu na ich wysokość. 

§ 7. Umorzenie należności pieniężnej, odroczenie terminu spłaty lub rozłożenie należności pieniężnej na raty następuje na podstawie przepisów prawa cywilnego, w drodze porozumienia. 

§ 8. 1. Kierownicy jednostek określonych w § 5 pkt 1 przedstawiają Wójtowi Gminy Hajnówka informacje dotyczące udzielonych na podstawie § 2 i § 3 ulg w spłacie należności pieniężnych. 

2. Wójt Gminy Hajnówka przedstawia Radzie Gminy Hajnówka zbiorcze zestawienie informacji dotyczących zakresu umorzonych, odroczonych i rozłożonych na raty należności pieniężnych, uwzględniając informacje, o których mowa w pkt 1. 

3. Informacje, o których mowa w pkt 1, składa się według stanu na dzień 30 czerwca oraz 31 grudnia każdego roku kalendarzowego, w terminie 10 dni po upływie terminu, za jaki sporządzono informacje. 

4. Informacje, o których mowa w pkt 2, składa się według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego w terminie 30 dni po upływie terminu, za jaki sporządzone są informacje. 

§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Hajnówka. 

§ 10. Traci moc uchwała Nr XXXIV/203/06 Rady Gminy Hajnówka z dnia 12 kwietnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Hajnówka oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego upoważnionych. 

§ 11. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego 

 

 

Przewodniczący Rady

Wiesław Józef Komarewski

 

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2010-07-14

Data modyfikacji: 2010-07-14

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2010-07-14