Protokół z XXIV sesji Rady Gminy

Protokół Nr XXIV/05
z obrad sesji Rady Gminy Hajnówka
odbytych w dniu 31 marca 2005r.

w sali nr 12 / parter / Urzędu Miejskiego w Hajnówce ( początek sesji - godz.10:00, koniec - godz.12.00)

Lista radnych, sołtysów i innych osób uczestniczących w XXIV obradach Rady Gminy Hajnówka w załączeniu do oryginału protokołu.
W obradach nie uczestniczyli radni Leszek Szarejko oraz Ławrynowicz Jan - nieobecność usprawiedliwiona.
Ponadto w obradach uczestniczyli:
1. Pani Olga Rygorowicz - Wójt Gminy.
2. Pani Luba Nowik - Skarbnik Gminy.
3. Pan Mikołaj Kondraciuk - Sekretarz Gminy.
4. Pani Halina Szymaniuk - Kierownik Biura Obsługi Szkół Samorządowych w Gminie Hajnówka.
5. Pani T. Borowik -Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Hajnówka.
6. Pani Tamara Krajnik - Dyrektor Publicznego Gimnazjum w Dubinach.
7. Pani Joanna Aleksiejuk - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nowokorninie.
8. Pani Grażyna Bereźniak - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie.
9. Pani Nina Wołkowycka - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dubinach.

Otwarcia XXIV obrad Rady Gminy Hajnówka dokonał Pan Jan Grygoruk - Przewodniczący Rady, który przewodniczył obradom. Powitał zaproszonych gości i na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach bierze udział 13 radnych co stanowi ilość przy której Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt porządku dziennego obrad. Do przedstawionego porządku zgłoszono propozycję wprowadzenia w punkcie 5 p/pktu 5 "Zmian w budżecie gminy na 2005 rok". Rada jednogłośnie przyjęła proponowany porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego, po uwzględnieniu zmian, a mianowicie:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.
4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.
5. Powzięcie uchwał w sprawie:
    1. uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka,
    2. regulaminu przyznawania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy
        Hajnówka,
    3. wyrażenia zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych w szkołach prowadzonych przez Gminę Hajnówka,
    4. zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na
       2005r.
    5. zmian w budżecie gminy na 2005r.
6. Przedstawienie informacji z realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka przyjętych przez Radę od dnia 29 listopada 2004r. do dnia 23 lutego 2005r.
7. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.
8. Wolne wnioski.

Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.
Protokół z XXIII sesji Rady Gminy z dnia 23 lutego 2005r. został przyjęty bez zastrzeżeń.

Ad.4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.
Wójt Gminy przedstawiła sprawozdanie ze swojej działalności. Powiadomiła o podpisaniu umowy "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim" dot. informatyzacji gminy. Zwróciła uwagę na uczestniczenie w posiedzeniu Komitetu Monitorującego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Komisji do spraw Planu Ochrony dla obszaru Natura 2000 " Puszcza Białowieska", a także Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.
Wójt Gminy poinformowała o przewidywanym terminie Festiwalu Hajnowskich Dni Muzyki Cerkiewnej w Soborze Św. Trójcy w dniach 22.05.2005r. do 29.05.2005r. oraz o reprezentowaniu Gminy Hajnówka na Festiwalu Piosenki Białoruskiej, który odbył się 26.II.2005r. Ponadto przedstawiła informację o złożonych wnioskach do Programu Unii Europejskiej " Phare" obejmujących asfaltowanie dróg gminnych - ulic w Dubinach, i dróg Nowoberezowo - Hajnówka, Mochnate - Dubicze Osoczne, Dubicze Osoczne - Hajnówka, Nowokornino - Gródówka oraz budowę sali gimnastycznej w Dubinach. Na pozostałe drogi gminne tworzona będzie dokumentacja, a sam proces związany ze składaniem wniosków będzie sukcesywnie wdrażany.
Przedstawione sprawozdanie radni przyjęli do wiadomości.

Ad.5. Powzięcie uchwał w sprawie:

1. uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka,

Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka. Poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Dodatkowo przedstawił uwagi zgłoszone przez Przewodniczącego Rady polegające na zamianie w § 14 ust. 5 projektu Statutu zapisu " po doręczeniu" na " po wysłaniu" oraz w § 45 ust. 1 Regulaminu Rady z "2 dni" na "3 dni". Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały wraz z przedstawionymi uwagami. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXIV/ 146 / 05
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 marca 2005 roku
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka,

2. regulaminu przyznawania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Hajnówka,

Pani H. Szymaniuk - Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie regulaminu przyznawania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Hajnówka. Poinformowała, że regulamin był przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Wyjaśniła, że stypendia przyznawane będą w miarę posiadanych środków. W dyskusji głos zabierali radni w osobach: p. W. Golonko, p. J. Grygoruk oraz p. W. Sajewicz. Pani H. Szymaniuk udzieliła odpowiedzi na zadane pytania i wątpliwości.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXIV/ 147 / 05
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 marca 2005 roku
w sprawie regulaminu przyznawania pomocy materialnej
o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Hajnówka,

3. wyrażenia zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych w szkołach prowadzonych przez Gminę Hajnówka,

 

Pani H. Szymaniuk - Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych w szkołach prowadzonych przez Gminę Hajnówka. Poinformowała, że projekt był przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Do przedstawionego projektu nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXIV/ 148 / 05
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 marca 2005 roku
w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie rachunku dochodów własnych
w szkołach prowadzonych przez Gminę Hajnówka

4. zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005r.

Pani T. Borowik - Kierownik GOPS przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005r. Poinformowała, że projekt był przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Do przedstawionego projektu nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXIV/ 150 / 05
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 marca 2005 roku
zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia gminnego programu
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005r.

5. zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

Wójt Gminy poinformowała o zmianach w planie budżetu dokonanych w okresie między sesyjnym. W tym zakresie głos zabrała Skarbnik Gminy, która omówiła poszczególne zmiany. Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok. Do przedstawionego projektu nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXIV/ 149 / 05
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 marca 2005 roku
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok.

Ad.6. Przedstawienie informacji z realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka przyjętych przez Radę od dnia 29 listopada 2004r. do dnia 23 lutego 2005r.
Sekretarz Gminy przedstawił informację z realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka przyjętych przez Radę od dnia 29 listopada 2004r. do dnia 23 lutego 2005r.
Przedstawioną informację przyjęto do wiadomości.( informacja w załączeniu do oryginału protokołu)

Ad. 7. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.
Pan W. Golonko - radny zgłosił wniosek w sprawie naprawy nawierzchni drogi Dubicze Osoczne - Borek. Wójt wyjaśniła, że jest to droga powiatowa niemniej sprawa zostanie niezwłocznie przekazana do Wojewódzkiego Zarządu Dróg.
Pan A. Poskrobko - sołtys sołectwa Rzepiska wystąpił w sprawie naprawy drogi we wsi Rzepiska. Wójt wyjaśniła, że jest to droga powiatowa i sprawa zostanie niezwłocznie przekazana do Wojewódzkiego Zarządu Dróg.
Pan S. Sadowski - sołtys sołectwa Postołowo wystąpił z pytaniem, cyt. " Tworzy się dokumentację na drogi a co będzie jeżeli wnioski nie zostaną przyjęte?". Wójt wyjaśniła iż ważność dokumentacji wynosi 2 lata a po upływie tego terminu przedłuża się ważność poprzez uzyskanie nowego pozwolenia na budowę.

Ad. 8. Wolne wnioski.
Przewodniczący Rady zaapelował do radnych oraz do sołtysów o upowszechnienie zakazu wypalania traw.
Pan W. Golonko - radny wystąpił z zapytaniem w sprawie sprzedaży działki wraz z budynkiem Spółdzielni Kółek Rolniczych w Orzeszkowie. Wójt Gminy wyjaśniła, że własnością gminy jest jedynie działka oznaczona nr geod. 361/2 na którym znajduje się budynek. Niemniej jednak gmina dokonała wyceny tej nieruchomości i po przeprowadzeniu procedury przetargowej środki uzyskane ze sprzedaży zostaną podzielone pomiędzy Gminę Hajnówka a Spółdzielnią Kółek Rolniczych.
Pani H. Szymaniuk przedstawiła temat arkuszy organizacyjnych szkół. Poinformowała, iż tematyka godzin łączonych i godzin świetlicowych była przedmiotem obrad poszczególnych Komisji. Wyjaśniła, że w klasach w których w dwóch następujących po sobie jest mniej niż 24 uczniów zajęcia będą się odbywać w klasach łączonych, a do dyspozycji Dyrektora Szkoły pozostaje 6 godzin rozłącznych. W tym temacie głos zabrała p. J. Aleksiejuk - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nowokorninie, która zaapelowała do radnych by mieć na uwadze dzieci uczące się w V i VI klasach których ogólna liczba wynosi 23 uczniów. P. H. Szymaniuk - przedstawiła stanowiska poszczególnych Komisji tzn.:
- Komisja Rolnictwa, Finansów i Rozwoju Gospodarczego - 8 godzin rozłącznych,
- Komisja Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Ochrony Środowiska - 6 godzin rozłącznych,
- Komisja Rewizyjna - 9 godzin rozłącznych.
W toku przeprowadzonej dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie następujące propozycje:
1. 6 godzin rozłącznych - Za przyjęciem głosowało 5 radnych, 8 radnych głosowało przeciw.
2. 8 godzin rozłącznych - Za przyjęciem głosowało 8 radnych, 5 radnych głosowało przeciw.
Przewodniczący obrad w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada zajęła stanowisko przyjęcia 8 godzin rozłącznych do arkuszy organizacyjnych szkół.
Pani J. J. Aleksiejuk - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nowokorninie zaapelowała do radnych by uwzględnić dzieci uczące się w V i VI klasach a ich liczba wynosi 23 uczniów.
W temacie godzin świetlicowych głos zabierali p. O. Rygorowicz - Wójt Gminy, p. J. Grygoruk - Przewodniczący Rady, p. N. Wołkowycka - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dubinach, p. J. Aleksiejuk - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nowokorninie , p. W. Sajewicz - radna, p. W. Osipiuk - radny, p. W. Golonko - radny. W toku przeprowadzonej dyskusji poddano pod głosowanie propozycję zmiany ilości dzieci przypadających dla wychowawcy świetlicy szkolnej na jedną godzinę zajęć tygodniowo z 15 uczniów na 30 uczniów. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawioną propozycję. Za przyjęciem głosowało 12 radnych 1 wstrzymał się od głosu. W wyniku głosowania Przewodniczący obrad poinformował, że do wprowadzenia takiej zmiany konieczne będzie podjęcie stosownej uchwały po uprzednim uzyskaniu opinii Kuratorium Oświaty.
Wobec wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący Rady zamknął obrady XXIV Sesji Rady Gminy Hajnówka.

Protokołowała:

Barbara Ostapczuk

Przewodniczący Rady

 

Jan Grygoruk

Protokół sporządzono dnia 05 kwietnia 2005r.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Hajnówka

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Ostapczuk

Wprowadzający: Barbara Ostapczuk

Data wprowadzenia: 2005-05-19

Data modyfikacji: 2005-05-19

Opublikował: Barbara Ostapczuk

Data publikacji: 2005-05-19