Załącznik do Uchwały Nr XXIV/146/05
Załącznik do
Uchwały Nr XXIV/146/05
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 marca 2005r.
STATUT GMINY HAJNÓWKA
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Wspólnotę samorządową Gminy Hajnówka, zwaną dalej "gminą" stanowią jej mieszkańcy.
§ 2. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 3. Samodzielność Gminy podlega ochronie prawnej.
§ 4. Terytorium gminy obejmuje obszar 293,3 km2 . Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu.
§ 5. Organami gminy są rada gminy i wójt gminy, a ich siedzibą jest miasto Hajnówka.
§ 6. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1. Gminie - należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową gminy oraz terytorium gminy Hajnówka.
2. Radzie - należy przez to rozumieć radę gminy Hajnówka.
3. Przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć przewodniczącego rady gminy Hajnówka.
4. Wójcie - należy przez to rozumieć wójta gminy Hajnówka.
5. Urzędzie - należy przez to rozumieć urząd gminy Hajnówka.
§ 7. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
§ 8.
1. Zadaniem własnym gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.
2. Gmina spełnia ten obowiązek przez swoje organy realizując zadanie własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zadania z zakresu właściwości powiatu i z zakresu właściwości województwa po podpisaniu z tymi jednostkami porozumienia i zapewnienia przez nie środków finansowych. Ponadto realizuje zadania z zakresu organizacji, przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
ROZDZIAŁ II
Jednostki pomocnicze gminy
§ 9.
1. W ramach Gminy mogą być tworzone jednostki pomocnicze. Podział gminy na sołectwa określa uchwała Nr V / 23 / 90 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 grudnia 1990r. w sprawie podziału gminy na sołectwa.
2. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej, a także zmianie jej granic rozstrzyga rada gminy w drodze uchwały z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować w liczbie co najmniej 50% uprawnionych do głosowania lub organy gminy.
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi być poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami, których tryb określa odrębna uchwała rady.
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki.
4) przebieg granic jednostki pomocniczej powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
3. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust 2.
4. Uchwała, o której mowa w ust. 2 powinna określona w szczególności :
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10.
1. Nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych sprawuje rada i wójt gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
2. Jednostka pomocnicza może otrzymać wyodrębnioną część mienia komunalnego, którym dysponuje tylko w zakresie zwykłego zarządu oraz ubiegać się o środki z budżetu gminy na swoją działalność statutową.
3. W przypadku otrzymania środków finansowych z budżetu gminy przez jednostkę pomocniczą, jednostka ta proponuje sposób wydatkowania tych środków.
4. Bieżącą kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy i przedkłada w tym zakresie informację wójtowi.
5. Wybory do organów jednostek pomocniczych zarządza każdorazowo rada w drodze uchwały, określając termin i zasady ich przeprowadzenia.
6. Kadencja organów jednostek pomocniczych trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
7. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady bez prawa głosowania.
8. Przewodniczący organu jednostki pomocniczej ma prawo do zabrania głosu na posiedzeniu rady oraz składania wniosków i zapytań zgodnie z regulaminem rady.
9. Szczegółową organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa odrębny statut ustalony w formie uchwały rady.
ROZDZIAŁ III
Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy rady.
§ 11.
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym, a jej kadencja trwa cztery lata licząc od dnia wyboru.
2. Rada liczy 15 radnych. Rada wybiera ze swojego składu przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących na swoim pierwszym posiedzeniu.
§ 12. Uchwały rady gminy podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 13.
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2. Klub radnych musi liczyć co najmniej 3 członków.
3. Radny może być tylko członkiem jednego klubu.
4. Klub ma prawo do inicjatywy uchwałodawczej.
5. Przewodniczący klubu radnych o fakcie jego utworzenia zawiadamia przewodniczącego rady.
§ 14.
1. Przewodniczący rady zawiadamia pisemnie radnych, wójta oraz przewodniczących organów jednostek pomocniczych, co najmniej na 7 dni przed terminem sesji o miejscu i godzinie jej rozpoczęcia podając jednocześnie proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący rady może zwołać sesje bez zachowania trybu określonego w § 14 ust. 1 statutu po uzgodnieniu z przewodniczącymi komisji rady.
3. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu gminy przesyła się radnym i przewodniczącym jednostek pomocniczych najpóźniej na 14 dni przed sesją.
4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i porządku obrad powinno być podane do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń urzędu.
5. Terminy, o których mowa w ust. 1 i 3 rozpoczynają bieg od dnia następnego po wysłaniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
§ 15. Przewodniczący rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący organizuje pracę rady, a w szczególności:
1) zwołuje sesję rady,
2) przewodniczy obradami,
3) sprawuje dyscyplinę sesyjną ,
4) zarządza i przeprowadza głosowania nad projektami uchwał,
5) podpisuje uchwały rady.
§ 16.
1. Do realizacji swoich zadań rada powołuje następujące komisje stałe:
1) Komisję Rewizyjną,
2) Komisję Rolnictwa, Finansów i Rozwoju Gospodarczego,
3) Komisję Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Ochrony Środowiska.
2. W razie potrzeby rada powołuje doraźne komisje określając każdorazowo ich zakres działania i skład osobowy.
§ 17. Szczegółowy tryb pracy rady gminy i komisji rady określa " Regulamin Rady Gminy Hajnówka" stanowiący załącznik Nr 2 do statutu.
§ 18. Szczegółowy tryb pracy komisji rewizyjnej określa " Regulamin Komisji Rewizyjnej" stanowiący załącznik Nr 3 do statutu.
ROZDZIAŁ IV
Organy wykonawcze i zarządzające gminy.
§ 19. Organem wykonawczym gminy jest Wójt.
§ 20.
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt lub działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną osobą upoważnioną przez wójta.
2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności niezbędna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadający osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego im przez wójta.
§ 21.
1. Kierownikiem urzędu gminy jest wójt, który wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Wójt może upoważnić sekretarza gminy lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1 w imieniu wójta.
3. Wójt zobowiązany jest do przedłużenia Wojewodzie Podlaskiemu uchwał rady w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.
Uchwały budżetowe i w sprawie absolutorium oraz inne uchwały objęte zakresem działania Regionalnej Izby Obrachunkowej przesyła się Izbie.
Uchwały w sprawie przepisów porządkowych wójt przekazuje Wojewodzie Podlaskiemu w ciągu dwóch dni od daty ich podjęcia.
4. Wójt wyraża swoją wolę w formie zarządzenia. Zarządzenie winno zawierać:
1) datę i tytuł,
2) podstawę prawną,
3) postanowienie merytoryczne,
4) numer kolejny i rok,
5) datę wejścia w życie.
ROZDZIAŁ V
Gminne jednostki organizacyjne.
§ 22. Do realizacji zadania gmina może tworzyć jednostki organizacyjne.
§ 23. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik Nr 4 do statutu gminy.
§ 24. Statuty gminnych jednostek organizacyjnych uchwala rada gminy na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
ROZDZIAŁ VI
Mienie komunalne.
§ 25. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
ROZDZIAŁ VII
Gospodarka finansowa gminy.
§ 26. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu gminy.
§ 27.
1. Zgodnie z ustaloną przez radę w formie odrębnej uchwały procedurą projekt budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami wójt przekazuje radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła tenże projekt do Regionalnej Izby Obrachunkowej do zaopiniowania.
2. Budżet gminy jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy nie później jednak niż do 31 marca roku budżetowego.
3. Bez zgody wójta, rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększyć planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
§ 28. Dochodami gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawami jako dochody gminy,
2) dochody z majątku gminy,
3) subwencje ogólne z budżetu państwa,
4) inne dochody i wpływy, w tym także uzyskane z działalności gospodarczej w zakresie użyteczności publicznej.
§ 29.
1. Jeżeli planowane wydatki przewyższają planowane dochody w uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu.
2. Uchwały organów gminy dotyczące budżetu i zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
3. Uchwały, o których mowa w ust. 2 zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.
§ 30.
1. Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.
2. Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych w granicach uchwalonych przez radę gminy.
§ 31.
1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt.
2. Wójtowi przysługuje wyłączne prawo :
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
5) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą,
6) dysponowania rezerwami budżetu gminy.
3. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.
4. Wójt gminy ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
§ 32. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia absolutorium wójtowi gminy.
ROZDZIAŁ VIII
Organy i osoby właściwe do nawiązania stosunku pracy.
§ 33.
1. Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy z wyboru.
2. Zastępca wójta jest powoływany i odwoływany zarządzeniem wójta gminy.
3. Skarbnik i sekretarz są pracownikami samorządowymi w ramach stosunku pracy na podstawie powołania uchwałą rady.
§ 34.
1. Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników urzędu gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Wójt:
1) dokonuje zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
2) dokonuje aktu mianowania pracowników spełniających warunki określone w § 35 ust 1 niniejszego statutu,
3) nawiązuje i rozwiązuje umowy o pracę z pozostałymi pracownikami urzędu.
§ 35.
1. Osoby zajmujące stanowisko kierownika referatu i inspektora mogą być pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie mianowania po przepracowaniu, co najmniej 5 lat w administracji samorządowej lub rządowej.
2. Pracownicy samorządowi mianowani podlegają dokonywanym nie rzadziej, niż co dwa lata ocenom kwalifikacyjnym.
3. Oceny kwalifikacyjnej mianowanych pracowników samorządowych dokonuje zespół powołany przez wójta w drodze zarządzenia.
4. Ocena kwalifikacyjna ma na celu stwierdzenie:
1) przydatności mianowanego pracownika do pracy na zajmowanym stanowisku,
2) prawidłowego doboru kandydatów na poszczególne stanowiska,
3) właściwej oceny i decyzji w sprawach: awansu, wyróżnień i zwalniania poszczególnych pracowników.
5. Ocenie kwalifikacyjnej pracownika mianowanego podlegać będzie :
1) jakość i efektywność wykonywanych obowiązków określonych w ustawie o pracownikach samorządowych,
2) dbałość i zaangażowanie w wykonaniu zadań publicznych gminy,
3) znajomość i przestrzeganie przepisów prawa proceduralnego i materialnego,
4) sumienne i bezstronne wykonywanie obowiązków,
5) podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
6) godna postawa w pracy i poza miejscem pracy,
7) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami i interesantami,
6. Oceny kwalifikacyjnej dokonuje się w formie pisemnej przy uwzględnieniu opinii organizacji związkowej, jeżeli takowa działa w miejscu pracy i po wysłuchaniu ocenianego.
7. Od stwierdzeń zawartych w ocenie kwalifikacyjnej mianowany pracownik samorządowy może odwołać się do wójta w terminie 7 dni po zapoznaniu go z treścią oceny.
8. Wójt może utrzymać ocenę w mocy, zmienić ją w całości lub w części, bądź zlecić jej ponowne sporządzenie, dając w tej sprawie stosowne wytyczne.
9. W przypadku negatywnej oceny kwalifikacyjnej, od której nie wniesiono odwołania w trybie wskazanym w ust. 7 lub w wyniku złożonego odwołania ocenę utrzymano w mocy, ponowna ocena kwalifikacyjna nie może być dokonana wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym poprzednia ocena stała się ostateczna.
10. Przy ocenie pracownika należy pouczyć o możliwości i terminie złożenia odwołania od stwierdzeń zawartych w ocenie kwalifikacyjnej.
§ 36.
1. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec wójta dokonuje przewodniczący rady gminy z zastrzeżeniem ust. 2
2. Wynagrodzenie wójta ustala rada gminy na wniosek przewodniczącego rady.
§ 37. Zasady organizacji, podziału zadań i kompetencji na poszczególnych stanowiskach urzędu gminy określa regulamin organizacyjny urzędu.
ROZDZIAŁ IX
Zasady dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych
i korzystanie z nich.
§ 38.
1. Działalność rady gminy i wójta jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji o działalności rady gminy i wójta, wstępu na sesje rady i posiedzenia komisji rady oraz dostępu do dokumentów wynikających z realizacji zadań publicznych, w tym do protokołów posiedzeń rady oraz komisji rady gminy.
§ 39.
1. Przewodniczący rady jest zobowiązany do podawania do publicznej wiadomości informacji o terminie, miejscu i porządku obrad rady gminy oraz komisji rady.
2. W celu publikacji informacji, o których mowa w niniejszym rozdziale organy gminy mogą prowadzić serwisy www w sieci Internet.
3. Dostęp do informacji, o których mowa w niniejszym rozdziale jest:
1) bezpłatny, z wyjątkiem opłat pobieranych przez operatorów telekomunikacyjnych za korzystanie z ich usług,
2) swobodny, co oznacza że parametry techniczne urządzeń i oprogramowania stosowanego w celu udostępniania informacji winny umożliwiać jednocześnie korzystanie z serwisów www przez wiele osób.
4. Udostępnianie dokumentów polega na umożliwieniu wglądu do oryginałów dokumentów sporządzonych także na elektronicznych nośnikach informacji.
5. Udostępnianie protokołów organów gminy i komisji rady gminy jest możliwe po ich przyjęciu przez uprawnione organy.
6. Organy gminy są zobowiązane do udostępniania protokołów z sesji rady gminy i komisji rady w zakresie wynikającym z wykonywania zadań publicznych o ile nie narusza to innych ustaw szczególnych. Dotyczy to również udostępniania podjętych przez organy gminy uchwał.
7. W razie zwrócenia się obywatela o udostępnianie dokumentów organu gminy, należy je w miarę możliwości udostępnić niezwłocznie. Jeżeli wniosek o udostępnienie wymaga udostępnienia dokumentów znajdujących się w archiwum należy wskazać termin ich udostępnienia i miejsce.
8. W razie kopiowania dokumentów na nośnikach elektronicznych ich udostępnienie możliwe będzie niezwłocznie, o ile nie zakłóci to pracy urzędu gminy.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe.
§ 40.
1. Uchwalenie lub zmiana statutu wymaga podjęcia przez radę uchwały zwykłą większością głosów.
2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
Metryka strony