Protokół z XIV sesji Rady Gminy

BRG.0002.01.2012

Protokół Nr XIV / 12

z sesji Rady Gminy Hajnówka
odbytej w dniu 22 lutego 2012r.

w sali nr 12 Urzędu ( początek sesji – godz. 09.00 koniec – godz.12.30)

Do punktu 1 – go:

Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Gminy Hajnówka Pan Wiesław Józef Komarewski.

Pan Przewodniczący Rady powitał przybyłych na sesję w osobach:

  • Pani O. Rygorowicz - Wójt Gminy,

  • Pani L. Nowik - Skarbnik Gminy,

  • Pani T. Borowik – Kierownik GOPS,

  • Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji...,

  • Rodzice uczniów ze Szkoły Podstawowej w Nowokorninie,

  • Przedstawiciele firmy WINDPROJEKT.

Na podstawie listy obecności (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu) Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach udział bierze 15 radnych co stanowi ilość, przy której Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Do punktu 2-go:

Przewodniczący Rady przedstawił zaproponowany porządek obrad sesji. Następnie zapytał, czy ktoś zgłasza uwagi do protokołu. Wobec braku zgłoszonych uwag do protokołu Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad. Radni w głosowaniu jawnym 15 głosów „za” przyjęli zaproponowany porządek obrad XIV sesji rady.

Oto jego brzmienie:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

  4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

  5. Podjęcie uchwał w sprawie:

    1. uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka,

    2. utworzenia Zespołu Szkół w Dubinach,

    3. zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Nowokorninie,

  6. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

  7. Informacja firmy WINDPROJEKT o planie budowy elektrowni wiatrowych na terenie gminy Hajnówka.

  8. Wolne wnioski.


Do punktu 3-go: Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie Protokół nr XIII/11 z dnia 29 grudnia 2011r. Radni w głosowaniu jawnym przy 15 głosach „za” przyjęli protokół z XIII sesji rady.


Do punktu 4-go: Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

Wójt Gminy – p. Olga Rygorowicz przedstawiła informację o działaniach podejmowanych od ostatniej sesji. Poinformowała o uczestniczeniu w spotkaniach świątecznych i noworocznych w województwie podlaskim, spotkaniach z przedstawicielami kościoła katolickiego i cerkwi prawosławnej. Omówiła udział w spotkaniach z „Sybirakami”, obchodach 50-lecia pożycia małżeńskiego w gminie Hajnówka. Przedstawiła tematykę nowych regulacji prawnych w sprawie gospodarki odpadami, bezdomnych zwierząt. Omówiła temat związany z Puszczą Białowieską i wystąpiła do obecnych z zaproszeniem na wysłuchanie publiczne Komisji Samorządu Terytorialnego i Ochrony Środowiska w sprawie obywatelskiego projektu zmiany ustawy o ochronie przyrody, mające na celu zmianę przepisów ustawy z wyrażenia zgody na opiniowanie zmiany granic. Ponadto omówiła temat związany z otwarciem przedszkola w Dubinach. Poinformowała o obchodach 60-lecia Miasta Hajnówka, otrzymaniu odznaczenia za zasługi dla powiatu hajnowskiego.

Do punktu 5-go: Podjęcie uchwał w sprawie:

1. uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka

Sekretarz Gminy – p. M. Kondraciuk przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka. Omówił projekt uchwały wyjaśniając, że zmiana statutu dotyczy zmiany wykazu jednostek organizacyjnych gminy Hajnówka. Ponadto poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XIV/ 68 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 22 lutego 2012 roku

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Hajnówka

(Załącznik Nr 2 do protokołu)

2. utworzenia Zespołu Szkół w Dubinach

Kierownik BOSS – p. H. Szymaniuk przedstawiła projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Dubinach. Omówiła szczegółowo projekt uchwały wyjaśniając, że od 1 września 2012r, funkcjonować będzie jedna szkoła i wymagane są opinie zarówno Kuratorium Oświaty jak i rad pedagogicznych. Powiadomiła, że Kuratorium Oświaty zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie, natomiast rady pedagogiczne zaopiniowały negatywnie. Wyjaśniła ponadto, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Następnie głos zabrała Wójt Gminy, która poinformowała, że Urząd Gminy realizował będzie decyzję rady, jednakże zmiana struktury szkół w Dubinach nie spowoduje zmian mających wpływ na finanse gminy. Wobec braku dyskusji w tym temacie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Dubinach. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (12 głosów „za”, 2 głosy „przeciw”, 1 głos „wstrzymujący się”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XIV/ 69 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 22 lutego 2012 roku

w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Dubinach


(Załącznik Nr 3 do protokołu)

  1. zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Nowokorninie,


Przewodniczący obrad wyjaśnił, że na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 21 grudnia 2012r. zgłosiła wniosek w sprawie zamiaru likwidacji SP w Nowokorninie. Wyjaśnił, że nadany został bieg organizacyjny inicjatywie uchwałodawczej Komisji zgodnie z zapisami statutu gminy. W tym miejscu głos zabrała Wójt Gminy, p. Olga Rygorowicz, która zaapelowała o oddalenie uchwały. Wyjaśniła, że rada dokonuje już oszczędności poprzez likwidację Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie, likwidację kuchni w Nowokorninie. Poinformowała, że dopiero w najbliższym czasie widoczne będą zmiany z tym związane dotyczące oszczędności. Stwierdziła, że dokonując likwidacji szkoły konieczny będzie zakup autobusu szkolnego w celu dowożenia uczniów do szkół. Podkreśliła, że należy brać pod uwagę oszczędności na gminie, jednakże wystąpiła o utrzymanie szkoły w Nowokorninie.

Następnie głos zabrał p. W. Osipiuk - radny, który zauważył, że każde pismo, które wpłynęło na ręce Przewodniczącego odczytywane było na sesji, a następnie rada powinna temat taki opracować. Podkreślił, że brak jest dokonanej analizy ekonomicznej w tym temacie, zaznaczył że przeniesienie uczniów do szkoły podstawowej w Dubinach spowoduje dużą liczbę uczniów w klasach w związku z czym może się obniżyć poziom nauczania. Zaapelował aby szukać oszczędności również w innych dziedzinach jakimi zajmuje się gmina.

Kolejno głos zabrała p. W. Biryłko – radna, która poinformowała o dokonanej samodzielnie analizie ekonomicznej. Przypomniała o likwidacji kuchni w Szkole Podstawowej w Nowokorninie. Przedstawiła dokonane wyliczenia – wg. otrzymanych zestawień od stycznia 2011r. do czerwca 2011r. koszt utrzymania w przeliczeniu na 1 obiad wynosi w Nowokorninie 7,72zł, a w Dubinach 3,67zł. Podkreśliła, że obecnie posiłek od września 2011r. do grudnia 2011r. w Dubinach wynosi 9,29zł. W związku z tym wystąpiła z zapytaniem o dokonanie analizy ekonomicznej przez Komisję Rewizyjną. Zaproponowała aby rada poszukała innych źródeł oszczędności. Wyjaśniła, że na same likwidacje etatów w szkole należałoby ponieść wydatki w wysokości 154 800zł. Podkreśliła, że rada w kadencji 2010-2014 zajmuje się wyłącznie likwidowaniem. Zaapelowała o szukanie oszczędności w innych dziedzinach. Wystąpiła ponadto o sumienne podejście do tematu i rozważne podejmowanie decyzji.

Pani A. Janiuk – radna- zabierając głos podkreśliła różnice jakie występują pomiędzy likwidacją szkoły w Orzeszkowie, a Szkołą Podstawową w Nowokorninie. Stwierdziła ponadto, że obecna rada likwiduje szkoły i w 100% podnosi podatki.

Pani W. Sajewicz- radna – zabierając głos stwierdziła, że wzrost cen jest w każdym dziedzinie życia a likwidując szkołę należy w jakiś sposób zagospodarować budynek po szkole.

Pan J. Kot – radny – zabierając głos stwierdził, że na samorządy terytorialne rząd narzuca wiele zadań. Podkreślił, że rada gminy musi szukać oszczędności. Wyjaśnił, że rada w obecnej chwili dyskutuje nad zamiarem likwidacji szkoły a nie nad likwidacją. Podkreślił, że istotną sprawą jest przeznaczenie budynku po szkole podstawowej.

Pan A. Gierasimiuk – radny – zabierając głos podkreślił, że rada podejmuje dyskusję nad zamiarem likwidacji szkoły, a nie nad likwidacją.

W toku dyskusji głos zabierali rodzice uczniów uczących się w Szkole Podstawowej w Nowokorninie:

Ksiądz J. Kazimiuruk- który podkreślił, że oszczędności i stan finansów gminy jest bardzo ważny jednakże szkoła podstawowa w Nowokorninie jest miejscem integracji społecznej. Wyjaśnił, że w szkole odbywają się różnego rodzaju festyny, imprezy kulturalne, jest to miejsce integracji społecznej. Następnie zaapelował do radnych o mądre podejmowanie decyzji.

Pani B. Golonko – rodzic- podziękowała za objęcie opieką jej dziecka, które jest objęte opieką poradni pedagogiczno - psychologicznej – dziecko z autyzmem. Przedstawiła problemy z jakimi jej dziecko dodatkowo będzie musiało się zmierzyć.

Radny A. Skiepko zgłosił wniosek o oddalenia tego projektu uchwały. W tym miejscu Przewodniczący obrad wyjaśnił, że zgodnie z przyjętym porządkiem obrad nie ma takiej możliwości.

Następnie po zamknięciu dyskusji Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Nowokorninie. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych i wobec następujących wyników głosowania: 0 głosów „za”, 12 głosów „przeciw”, 3 głosy „wstrzymujący się” Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały został odrzucony. (Projekt uchwały stanowi załącznik Nr 4 do protokołu)

Ad. 6. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.


W tym miejscu głos zabrał A. Skiepko – radny, z zapytaniem o dopłacanie do przedszkoli na terenie miasta Hajnówka. Wyjaśnił, że 567,00zł jest miesięcznie dopłacane do dziecka w przedszkolach w mieście Hajnówka.

Następnie głos zabrała Wójt gminy, która podziękowała przybyłym rodzicom za przybycie, zaproponowała pozostanie w dalszej części sesji w związku z przedstawieniem informacji o wiatrakach planowanych do budowy na terenie gminy.

W dalszej części sesji głos zabrał radny W. Golonko – radny, który wystąpił o zmianę projektu uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Następnie odczytał zapis protokołu z czerwca 2011r. w którym Wójt zaproponowała zmianę przedmiotowej uchwały od stycznia 2012r. Następnie złożył wniosek o zmianę przedmiotowej uchwały. Wójt wyjaśniła, że zostanie udzielona odpowiedź w najbliższym terminie.

Pani O. Rygorowicz-radna- wystąpiła z zapytaniem o zagospodarowanie wianków na cmentarzach. Wójt wyjaśniła, że gmina zajmować się będzie tematem gospodarki odpadami w najbliższym terminie z uwagi na zmianę przepisów.

W tym miejscu głos zabrał Sekretarz Gminy, który odniósł się do wypowiedzi Pana W. Golonko z zapytaniem o potraktowanie przedmiotu wypowiedzi jako interpelację, czy inicjatywę uchwałodawczą. Wyjaśnił, że jeżeli jest to interpelacja to udzielona zostanie odpowiedź w ciągu 14 dni, a jeżeli inicjatywa uchwałodawcza to musi być podjęta przez co najmniej trzech radnych lub na posiedzeniu Komisji. Pan W. Golonko wyjaśnił, że wniosek taki został zgłoszony na posiedzeniu Komisji w dniu 20 lutego 2012r.

W tym miejscu głos zabrał p. A. Skiepko – radny z zapytaniem o złożony uprzednio wniosek – czy powinien on zostać przyjęty czy też nie. Sekretarz Gminy wyjaśnił, ze radny może złożyć wniosek o wycofanie danego punktu ale przed przyjęciem porządku obrad.

Pani A. Janiuk – radna – zapytała o dokonywane oznaczenia zmierzające do planowanego wyłączenia oświetlenia ulicznego w miejscowościach gminy. Zaapelowała o rozważne znakowanie lamp do wyłączenia. Wystąpiła o zawieszenie oświetlenia ulicznego przy posesji p. Kiczkajło, pozostawienie lamp przy świetlicach wiejskich. Wójt Gminy wyjaśniła, że zawieszenie lampy oświetleniowej przy danej posesji wiąże się z dużymi nakładami finansowymi.

Pan W. Osipiuk zaproponował, aby lampy przy wjeździe i wyjeździe do danej miejscowości pozostały włączone.

Pani W. Sajewicz- wystąpiła o zawieszenie lamp na nowo wybudowanym rondzie w Nowosadach oraz przy przejeździe kolejowym. Wójt wyjaśniła, że Urząd Gminy wystąpi do Dyrekcji Zarządu Dróg o wmontowanie baterii słonecznych.

Pan A. Gierasimiuk – radny wystąpił o naprawę przejazdu kolejowego w Starym Berezowie.

W dalszej części sesji głos zabrał p. K. Sołowianiuk – sołtys, który odniósł się do obywatelskiego projektu zmiany ustawy o ochronie przyrody, a w związku z tym tematem Puszczy Białowieskiej. Wójt wyjaśniła, że 13 marca 2012r. odbędzie się wysłuchanie publiczne odnośnie zmiany ustawy w Warszawie na wspólnym posiedzeniu Komisji sejmowych. Wójt zaapelowała o wpisywanie się radnych chętnych do uczestniczenia w posiedzeniu Komisji.

Następnie Pan A. Skiepko – radny wystąpił z zapytaniem o sprawę p. Czarnockiego na Topile dotyczącą zapewnienia lokalu mieszkalnego. W tym miejscu głos zabrała p. T. Borowik – Kierownik GOPS, która wyjaśniła, że rodzina p. Czarnockiego jest zamieszkała w Topile, jednakże nie posiadają tam meldunku.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił pisma wpływające do rady. ( Pisma stanowią załącznik Nr 5 do protokołu)

Ad.7. Informacja firmy WINDPROJEKT o planie budowy elektrowni wiatrowych na terenie gminy Hajnówka.

W tym miejscu głos zabrali przedstawiciele firmy WINDPROJEKT, którzy przedstawili informację o planach budowy elektrowni wiatrowych na terenie gminy Hajnówka. Informacja przedstawiona została w postaci wykazu slajdów, a materiały dotyczące inwestycji znajdują się na stanowisku Inspektora ds. planowania przestrzennego Urzędu Gminy pok. Nr 39.

Następnie wobec wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął obrady XIV sesji Rady Gminy Hajnówka.



Protokołowała:

Barbara Ostapczuk

Przewodniczący Rady

Wiesław Józef Komarewski

Hajnówka, dnia 27 luty 2012r.


Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Niewiadomska

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2012-07-06

Data modyfikacji: 2012-07-06

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2012-07-06