Protokół z XVII sesji Rady Gminy

BRG.0002.04.2012

Protokół Nr XVII / 12

z sesji Rady Gminy Hajnówka
odbytej w dniu 31 lipca 2012r.

w sali nr 12 Urzędu ( początek sesji – godz. 09.00 koniec – godz.10.30)

Do punktu 1 – go:

Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Gminy Hajnówka Pan Wiesław Józef Komarewski.

Przewodniczący Rady powitał przybyłych na sesję w osobach:

  • Pani O. Rygorowicz - Wójt Gminy,

  • Pani L. Nowik - Skarbnik Gminy,

  • Pani T. Borowik – Kierownik GOPS,

  • Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji...,

  • Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS,

Na podstawie listy obecności (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu) Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach udział bierze 14 radnych co stanowi ilość, przy której Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Do punktu 2-go:

Przewodniczący Rady przedstawił zaproponowany porządek obrad sesji. Następnie zapytał, czy ktoś zgłasza uwagi do protokołu. Do przedstawionego porządku wniesiono wniosek dotyczący wprowadzenia p/punktu 8 w punkcie 5 o treści ”zmiany uchwały Nr VII /23/11 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 marca 2011r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Hajnówka w obrębie gruntów wsi: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate obejmującego tereny przeznaczone pod lokalizację elektrowni wiatrowych”. Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony wniosek, który został przyjęty jednogłośnie - 14 głosów „za”. Następnie Przewodniczący rady przedstawił porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez przewodniczącego. Radni w głosowaniu jawnym 14 głosów „za” przyjęli zaproponowany porządek obrad XVII sesji rady.

Oto jego brzmienie:

1. Otwarcie obrad XVII sesji Rady Gminy Hajnówka.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

5. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. zmian w budżecie gminy na 2012 rok,

  2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2012-2021,

  3. zmiany uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka,

  4. zasad udzielenia i rozmiaru obniżek nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

  5. zmiany uchwały w sprawie utworzenia Punkt Przedszkolnego w Gminie Hajnówka – „Kraina Radosnych Maluchów”,

  6. zmiany uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania,

  7. wystąpienia do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego,

  8. zmiany uchwały Nr VII /23/11 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 marca 2011r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Hajnówka w obrębie gruntów wsi: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate obejmującego tereny przeznaczone pod lokalizację elektrowni wiatrowych.

6. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

7. Wolne wnioski.

8. Zamknięcie obrad XVII sesji Rady Gminy Hajnówka.

 

Do punktu 3-go: Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie Protokół nr XVI/12 z dnia 26 kwietnia 2012r. Radni w głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za” przyjęli protokoły z XVI sesji rady.

 

Do punktu 4-go: Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

Wójt Gminy – p. Olga Rygorowicz poinformowała o uczestniczeniu w spotkaniach. Poinformowała o spotkaniu z Ministrem Środowiska w sprawie Planu Urządzenia Lasu. Omówiła temat dotyczący inicjatywy obywatelskiej związanej ze zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zaapelowała w tym temacie do sołtysów o pilne zebranie podpisów od mieszkańców, aby można było wystąpić z inicjatywą obywatelską związaną ze zmianą ustawy. Omówiła także temat dotyczący powiększenia granic Białowieskiego Parku Narodowego i problemy z tym związane. Następnie poinformowała o obchodach Dnia Strażaka, Straży Granicznej, Policji. Powiadomiła o spotkaniu na temat opracowania strategii na rzecz zrównoważonego Regionu Puszczy Białowieskiej. Omówiła także prace Komisji Regulacyjnej do spraw przekazania Krynoczki dla Cerkwii Prawosławnej w Dubinach. Następnie poinformowała o zawodach strażackich i festynie ludowym w Nowokorninie. Omówiła także temat negocjacji cen za energię elektryczną, przeprowadzanych konsultacjach w sprawie rozwoju gminy Hajnówka na lata 2014-2020. Przedstawiła osobę nowego Dyrektora Zespołu Szkół w Dubinach i omówiła temat przebudowy drogi wojewódzkiej Hajnówka – Jelonka.

Do punktu 5-go: Podjęcie uchwał w sprawie:

1. zmian w budżecie gminy na 2012 rok,

Skarbnik Gminy – p. L. Nowik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów,
jak i wydatków gminy. Wyjaśniła ponadto, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XVII/ 81 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 lipca 2012 roku


w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok

(Załącznik Nr 2 do protokołu)

2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2012-2021,

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2012-2021. Następnie poinformowała, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2012-2021. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XVII/ 82 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 lipca 2012 roku


w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2012-2018

 

(Załącznik Nr 3 do protokołu)

 

3. zmiany uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka,

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka. Omówiła szczegółowo projekt uchwały i wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XVII/ 83 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 lipca 2012 roku


zmiany uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka

 

(Załącznik Nr 4 do protokołu)

 

4. zasad udzielenia i rozmiaru obniżek nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie zasad udzielenia i rozmiaru obniżek nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Omówiła szczegółowo projekt uchwały i wyjaśniła, że uchwała dotyczy Dyrektora Zespołu Szkół w Dubinach. Poinformowała ponadto, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XVII/ 84 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 lipca 2012 roku


w sprawie zasad udzielenia i rozmiaru obniżek nauczycielom, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

 

(Załącznik Nr 5 do protokołu)

 

5. zmiany uchwały w sprawie utworzenia Punkt Przedszkolnego w Gminie Hajnówka – „Kraina Radosnych Maluchów”,

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia Punkt Przedszkolnego w Gminie Hajnówka – „Kraina Radosnych Maluchów”. Omówiła szczegółowo projekt uchwały i wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia Punkt Przedszkolnego w Gminie Hajnówka – „Kraina Radosnych Maluchów”. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XVII/ 85 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 lipca 2012 roku


w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia Punkt Przedszkolnego w Gminie Hajnówka – „Kraina Radosnych Maluchów”

(Załącznik Nr 6 do protokołu)

 

6. zmiany uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania,

 

Pani H. Szymaniuk – przedstawiając projekt uchwały poinformowała, że do Urzędu Gminy wpłynęło pismo od Prezesa Fundacji Kaja prowadzącej Niepubliczną Szkołę Podstawową – p. L. Wawreszuk. Wyjaśniła iż z pisma nie wynika jednoznacznie czy tylko Pani Prezes rezygnuje, czy Fundacja „Kaja”, jako organ prowadzący. Wyjaśniła, że gmina nie może przekazać nieistniejącej szkoły do prowadzenia Stowarzyszeniu Edukator, ponieważ gmina była organem prowadzącym SP w Orzeszkowie, a szkoła ta została zlikwidowana. W odniesieniu do gminy to w grę może wchodzić kwestia użyczenia mienia dla nowego podmiotu prowadzącego Niepubliczną Szkołę Podstawową w Orzeszkowie. Wyjaśniła, że w pierwszej kolejności Fundacja musi rozliczyć się z umowy, a później można podejmować dyskusję w temacie przekazania szkoły. Kolejnym tematem jest dotacja, ponieważ jeżeli od 01.09.2012r. prowadzenie szkoły rozpocznie Edukator, to zgodnie z przepisami prawa organizacja prowadząca szkołę otrzyma dotację od 01.01 następnego roku po przedstawieniu liczby uczniów najpóźniej do 30. 09.2012r .

W tym miejscu głos zabrał p. W. Golonko poinformował, że na sesji miała być obecna Pani L. Wawreszuk, która o godz. 9 musiała być obecna przy otwarciu projektu, która „dotrze” na sesję.
Wyjaśnił, że z tego co jest mu wiadome Prezes rezygnuje z prowadzenia szkoły, a Fundacja Kaja nadal będzie ją prowadzić. Odnośnie zmiany organu prowadzącego muszą być zachowane wszelkie terminy proceduralne więc na chwilę obecną nic się nie zmienia.

Pan W. Golonko stwierdził cyt.: ‘’Ta uchwała, której Komisja jest inicjatorem dotyczy czasu w którym szkoła już funkcjonuje. Temat o którym poinformowała nas Pani Kierownik jest tematem aktualnym, a temat dotyczący projektu uchwały był już zgłaszany wcześniej w związku z uchyleniem uchwały przez Regionalną Izbę Obrachunkową. My tylko wracamy do tej uchwały. Pani Prezes będzie się starała tutaj dotrzeć żeby wszystko omówić. Chciałem powiedzieć, że Fundacja nadal będzie prowadziła naszą szkołę aż do momentu zachowania wszystkich terminów związanych ze zmianą organu prowadzącego”.

W tym miejscu Przewodniczący Rady rozważał możliwość przesunięcia tego punktu na późniejszy czas. Wójt zabierając głos powiedziała cyt.: ’’Z tego tytułu, że ponieśliśmy koszt odpraw nauczycieli, część z nich nie została w szkole zatrudniona. Zapłaciliśmy odprawy dla księży, którzy nadal pracują, inna pani też pracuje. W związku z tym ponieśliśmy wydatki, które nie zostały nam w całości zrekompensowane, bo do tej pory było tak, że ministerstwo miało zrekompensować. Chciałabym aby na dzień dzisiejszy przyjąć projekt uchwały, a co będzie się działo to zobaczymy. Proszę w tym punkcie o powściągliwość i przyjęcie projektu uchwały zaproponowanego przez przewodniczącego’’.

Następnie Pani H. Szymaniuk- przedstawiła informację o uchyleniu przez RIO podjętej w marcu uchwały. Wyjaśniła, że w obecnej chwili obowiązuje dotacja przypadająca na 1 ucznia w gminie tj. 1085,55. Uchwałą z III/2012r. przypadałoby 1330,92 na Niepubliczną Szkołę Podstawową w Orzeszkowie, czyli o 245,37 więcej. Podkreśliła, że subwencja oświatowa na gminę została pomniejszona z uwagi na zatrudnienie nauczycieli w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Orzeszkowie nie na podstawie Karty Nauczyciela tylko na podstawie umowy o pracę.

Pan W. Golonko – powiedział, cyt. „Podejmując uchwałę w ub. roku obiecano nam, że wrócimy do tematu by otrzymywać subwencję w wysokości przypadającej na ucznia w Orzeszkowie. Proszę również jako rodzic o to, aby uchwałę która została już podjęta w miesiącu marcu i uchylona przez RIO żeby została ona podjęta po to, aby NSP Orzeszkowo otrzymywała subwencję w wysokości przypadającej na ucznia w tej szkole. W tym momencie myślę, że gmina i tak nie jest stratna .’’

Wójt ponownie podkreśliła, że gmina poniosła wysokie koszty związane z utrzymaniem NSP w Orzeszkowie.

Pan A. Skiepko - radny powiedział, cyt. „My nie mamy tej szkoły. Więc o czym my mówimy”.

Pan W. Golonko – powiedział, cyt. „Szkoła bezpośrednio nie może dostać subwencji. Musimy to robić przez Urząd Gminy i nie ma możliwości ominięcie gminy. Nam chodzi o pieniądze za okres w którym szkoła już funkcjonowała, bo te pieniądze tej szkole się należą”.

Wójt powiedziała, cyt. „Ale gmina poniosła koszta związane ze zwalnianiem nauczycieli w związku z likwidacją NSP w Orzeszkowie Jeżeli przyjmiecie uchwałę to naliczana subwencja będzie na nowo, a jeżeli odrzucicie to będzie po staremu”.

Pani H. Szymaniuk-wyjaśniła dodatkowo, że w 2011r. do NSP w Orzeszkowie gmina dołożyła 169 000 zł.

Pan W. Osipiuk radny, zabierając głos powiedział, cyt. – „Jeżeli KAJA zrezygnowała, to wróćmy do tego, że to rada dawała zgodę na prowadzenie szkoły, teraz dalej idące pytanie, po co dawać dotację skoro my może innemu podmiotowi nie zezwolimy?”

Wójt- powiedziała, cyt. „Pani prezes nie ma prawa wskazywać na kogo ma przejść prowadzenie szkoły. To Fundacja będzie występowała o przekazanie i dalej znowu rada będzie decydować”

Pani A. Janiuk - radna powiedziała cyt. „ Na Komisjach wszyscy radni wypracowali zdanie na temat tego projektu uchwały, z tego co mi wiadome nie zgłoszono sprzeciwu. My w tym momencie mówimy o dotacji a nie o zmianie organu prowadzącego. Jeżeli będzie potrzeba zmiany organu prowadzącego wtedy się spotkamy i zdecydujemy czy przekazujemy prowadzenie tej szkoły innemu podmiotowi czy też nie. Teraz mówimy wyłącznie o dotacji. Trzymajmy się tego co mamy”.

Pan W. Golonko- radny wystąpił w imieniu dzieci, rodziców o przyjęcie tej uchwały.

Przewodniczący obrad zamknął dyskusje w tym temacie i poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (5 głosów „za”, 3 głosy „wstrzymujący się” i 6 głosów „przeciw”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada odrzuciła uchwałę w sprawie zmiany uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Hajnówka przez inne niż Gmina Hajnówka osoby prawne i osoby fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. (Projekt uchwały stanowi załącznik nr 7 do protokołu)

 

7. wystąpienia do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego,

Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji... przedstawiła projekt uchwały informując, że projekt dotyczy sporu kompetencyjnego pomiędzy gminą Hajnówka a Nadleśnictwem Hajnówka w sprawie podejmowania działań ochronnych na obszarze Natura 2000. Wobec braku dyskusji w tym temacie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia Punkt Przedszkolnego w Gminie Hajnówka – „Kraina Radosnych Maluchów”. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XVII/ 86 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 lipca 2012 roku


w sprawie wystąpienia do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego

 

(Załącznik Nr 8 do protokołu)

 

8. zmiany uchwały Nr VII /23/11 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 marca 2011r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Hajnówka w obrębie gruntów wsi: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate obejmującego tereny przeznaczone pod lokalizację elektrowni wiatrowych.

 

Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji... przedstawiła projekt uchwały zmiany uchwały Nr VII /23/11 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 marca 2011r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Hajnówka w obrębie gruntów wsi: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate obejmującego tereny przeznaczone pod lokalizację elektrowni wiatrowych. Omówiła szczegółowo projekt uchwały wyjaśniając że uchwała obejmuje mniejszy teren aniżeli zaproponowany w uchwale z 2011r. Wobec braku dyskusji w tym temacie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały zmiany uchwały Nr VII /23/11 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 marca 2011r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Hajnówka w obrębie gruntów wsi: Stare Berezowo, Dubicze Osoczne, Nowoberezowo, Mochnate obejmującego tereny przeznaczone pod lokalizację elektrowni wiatrowych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 14 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XVII/ 86 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 31 lipca 2012 roku


w sprawie wystąpienia do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego

 

(Załącznik Nr 9 do protokołu)

Do punktu 6-go: Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

Pani W. Sajewicz-radna wystąpią z zapytaniem dotyczącym lasów ochronnych. Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji… wyjaśniła, że lasy ochronne obejmują obszar całej Puszczy Białowieskiej. W związku z tym gmina pozbawiona została podatku w wys. 130 000zł w ciągu 1 roku.

Pani W. Biryłko – radna zabierając głos ustosunkowała się do uchwały w sprawie dotacji… wyjaśniając, że pismo które wpłynęło od Fundacji KAJA wprowadziło zamieszanie i zmieniło zasady. Podkreśliła, że gdyby w uchwale był zapis dotyczący minionego okresu oraz Fundacji KAJA, to nikt nie miałby żadnych wątpliwości.

Pan A. Skiepko – radny – wystąpił z zapytaniem dot. rowu znajdującego się pomiędzy posesją Jarmoc/Wasiluk ( środkowy odpływ wody). Podkreślił, że rów ten nie jest wystarczająco głęboki. Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji…powiedziała cyt. „ My nie możemy nic powiedzieć bo nie mamy projektu budowlanego. W tej chwili mieszkańcy Nowosad i Dubin tak samo jak Urząd Gminy mają prawo składać wnioski bezpośrednio do instytucji odpowiedzialnych. Okazuje się, że najlepszym rozwiązaniem byłoby skierowanie sprawy do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego po to, by sprawdzili realizację tej inwestycji, czy realizują ją zgodnie z projektem”.

Pan A. Skiepko – radny wystąpił z zapytaniem o naprawę drogi do Sawinego Grodu. Wójt ustosunkowując się powiedziała, cyt. „ Wiem, że w Sawinym Grodzie są mieszkańcy. Droga ta jest niedobra. Kawałek już robionej drogi kosztował już gminę 150 000zł. Gmina musi realizować wszystko zgodnie z budżetem przyjmowanym na dany rok. Na razie to gmina traci w dochodach. Zobowiązuję się że przy opracowywaniu budżetu na kolejny rok droga ta będzie brana pod uwagę. Chciałabym, żeby Państwo pamiętali też o tym, że są jeszcze miejscowości gdzie nie ma nawierzchni asfaltowej”.

Pani A. Janiuk – radna powiedziała, że do obecnej chwili nigdzie nie ma zapisu, że dotacja dotyczy Fundacji KAJA.

Pani O. Bołtromiuk – radna, powiedziała cyt. „ W sierpniu ub. roku rada przyjęła decyzję o przyjęciu drogi w Lipinach nr 804/2 Ja chciałabym zapytać co dalej zostało zrobione w tej sprawie?”

Wójt zabierając głos powiedziała, cyt. „ Droga jeszcze nie została przyjęta a już dużo się wokół tematu dzieje. Nawet do Wojewody wpłynęła skarga w tym temacie. Jest wśród nas Pani, która pisze o odszkodowanie za to, że samochody niszczą jej dom jeżdżąc przez tą drogę. W tym czasie o którym Pani wspomina rada przejęła tą drogę bo Nadleśnictwo zobowiązało się wtedy, że wspólnie będziemy ją współfinansować. Niestety do dnia dzisiejszego nic nie wpłynęło ze strony Nadleśnictwa. Wystąpiliśmy do Starostwa bo jest to mienie Skarbu Państwa żeby pozwolili wydzielić ten kawałek w celu dokonania podziału. Z tego tytułu, że droga w Lipinach jest powiatowa chcieliśmy ją przedłużyć do Zakładu Państwa Bołtromiuków, żeby była ona powiatowa. Podkreślam, ze przejęcie tej drogi nie jest równoznaczne z jej wykonaniem. Koszt jej wykonania to 1 000 000 zł”

Pani O. Bołtromiuk – radna zabierając głos wyjaśniła, że z posiadanych przez nią informacji wynika, że koszt jej wykonania to kwota ok. 615 000zł.

Wójt powiedziała, cyt. „ Ja uważałam, że środki pozyskane z Nadleśnictwa pójdą na dokumentację projektowa. Starostwo nie jest jednak zainteresowane przejęciem tej drogi. Chciałam powiedzieć że jeżeli rada zadecyduje o tym, że robimy drogę w Lipinach to tak będzie. Bez zgody rady ja nic nie mogę zrobić.”

W tym miejscu Przewodniczący obrad udzielił głosu p. I. Osiak – mieszkance sołectwa Lipiny, która powiedziała, cyt. „ Nie wiem skąd poszły głosy że skarga. Do Urzędu Wojewódzkiego nie poszła żadna skarga tylko prośba o pomoc i Pani radna ma kopię tego pisma które chciała przedstawić to pismo na posiedzeniu jej Komisji ale zostało to zakwestionowane przez jedną z pracownic Urzędu, która powiedziała, ze w ogóle nie ma co rozmawiać. Treść tego pisma można odczytać Pani O. Bołtromiuk. Bo nie była to skarga tylko prośba o pomoc. Jeśli zaś chodzi o podział działki 804/2 to jest takie rozporządzenie które mówi o tym, ze jeżeli ktoś chce dokonać wydzielenia jakiejś części działki to ponosi koszt z tym związany. Jeżeli gmina chce przejąć kawałek tej drogi a nie ma udokumentowanego prawa jej własności a będzie to przeznaczone na cele publiczne to gmina może wystąpić z Urzędu i wtedy ogłasza w prasie lokalnej i ogólnopolskiej o takim zamiarze. Wtedy jeżeli w ciągu 2 m-cy nikt się nie przeciwstawi to może tą działkę wydzielić, wezwać geodetę i wystąpić z wnioskiem do Wojewody o komunalizację. Można to było już zrobić a Pani Wójt próbowała ale jakby „pod górkę”. Koszt podziału działki nie jest wysoki bo wynosi ok. 1700 zł. Można ją było niewielkim kosztem przejąć. Tu Pani Wójt mówi, ze nie będzie tej drogi robić bo nie ma z czego. Ale my w tej chwili nie mamy u kogo się upomnieć bo ta droga jest po prostu niczyja. Nawet projektu nie możemy na nią zrobić. Sprawa jest taka, ze na drogę sypie się żużel i różne inne rzeczy żeby pojazdy do tartaku mogły dojechać. Do jednej z pań wpływa cały szlam z tej drogi na podwórko. Pękają nam fundamenty również w budynkach gospodarczych. W moim przypadku od drgań w domu po moich rodzicach było małe pęknięcie a teraz zrobiło się bardzo duże. W związku z tym wystąpiłam o pozwolenie w trybie natychmiastowym na wykonanie remontu tego fundamentu co pilnie wykonałam. W czasie suszy my wdychamy cały czas kurz, żużel, żwir a z kolei jak jest deszcz to bez gumowców nie jesteśmy w stanie przejść. Problem ten trwa od 20 lat a z całym szacunkiem do Pani Wójt obietnice wyborcze były, tak mówią mieszkańcy bo ja tego nie słyszałam, że coś w kierunku tej drogi będzie robione. A druga sprawa to Pani Wójt obiecuje, że zrobi projekt tej drogi jak tylko wpłyną pieniążki ale jak można zrobić projekt czegoś czego nie jest się nawet właścicielem. Sami napisaliście, ze nie możecie nic tam zrobić bo to jest działka Skarbu Państwa. My bardzo prosimy aby chociaż mały krok w naszym kierunku zrobić, po tych 20 latach. W ubiegłym roku droga ta była potraktowana jako publiczna a w tym roku jest to droga wewnętrzna prowadząca do gruntów rolnych. Mam wrażenie, ze oba Urzędy odbijają piłeczkę jakby do kolejnej kadencji. Jest nam przykro, ale my chcemy po prostu jakoś żyć”.

Do punktu 7-go: Wolne wnioski.

W tym miejscu głos zabrała Pani L. Wawreszuk – Prezes Fundacji KAJA, która ustosunkowała się do pisma, które złożyła do Urzędu Gminy dotyczące rezygnacji prowadzenia szkoły w Orzeszkowie. Wyjaśniła, ze sytuacja wynikłą z różnego rodzaju spraw które pojawiły się ostatnio w prasie związanych z działalnością różnego rodzaju organów ścigania. Wyjaśniła, ze próbowała dowiedzieć się czy możliwe jest przekazanie prowadzenia szkoły przez Stowarzyszenie EDUKATOR. Podkreśliła, ze jej rezygnacja nie jest związana z zaprzestaniem prowadzenia szkoły przez Fundację KAJA. Podkreśliła, że ma już osobę która zastąpi ją na tym stanowisku. Podkreśliła, ze wszystko odbędzie się za zgodą rodziców i przy porozumieniu wszystkich zainteresowanych stron.

Pani N. Jakubowska – mieszkanka sołectwa Lipiny, powiedziała cyt. „ Chciałam opowiedzieć swoją sytuację. W 1997r. kupiłam działkę o pow. 1,28 ha zabudowaną ogrodzoną z trzech stron. W tej chwili moja działka wynosi 1,2613ha. Wsiąknęło 187 metrów. Myśmy to podarowali, bo działka ma być ogrodzona. Jednak okazało się, że Pani H. Bagrowska zadzwoniła Pani sołtys Lipin żeby zdjąć płot. My próbujemy jakoś dogadać się z gminą ale się nie udaje. My tego płotu nie możemy zdjąć, bo jest on tak zbrojony, że nie możemy go usunąć. Próbowałam się chociaż dowiedzieć co tam będzie. Jaki plac zabaw, ile on będzie wynosił. Gmina proponuje kupno tego kawałka gdzie stoi mój płot, po 44z m2. Ale ile razy ja mam go kupować. Przecież już raz kupiłam. Akty notarialne mam. Tutaj we wszystkim trzeba po prostu dobrej woli”.

Wójt ustosunkowując się wyjaśniła, że gmina nie może odpowiadać za to jakie dokumenty i dane są w posiadaniu geodezji Starostwa Powiatowego. Omówiła szczegółowo temat odkupienia tej powierzchni od gminy. Podkreśliła, ze w gminie jest wiele spornych kwestii dotyczących granic nieruchomości. Następnie głos zabrała p. H. Bagrowska która szczegółowo omówiła procedurę opracowania dokumentacji z tym związanej oraz wszystkie elementy związane z uprzątnięciem i przygotowaniem terenu pod inwestycję.

Następnie Wójt ustosunkowała się do tematu drogi w Lipinach 804/2 podkreślając, że wszystkie decyzje wykonywać będzie zgodnie z wolą radnych. Jeżeli rada uzależni wykonanie tej drogi od pozyskania środków np. od Nadleśnictwa to tak będzie.

Pani I. Osiak – mieszkaniec wsi Lipiny, powiedziała, że aby cokolwiek robić konieczne jest wskazanie własności tej drogi.

Pan W. Osipiuk – radny wypowiedział się w sprawie dofinansowania Nadleśnictwa do tej drogi.

Pani W. Biyłko –radna podkreśliła, ze wsi i potrzeb jest bardzo dużo. Zasygnalizowała, ze w Nowoberezowie jest droga publiczna wokół osiedla PGR, a mieszkańcy mają zalane piwnice, ogródki.

Pani M. Berk – mieszkaniec Sawinego Grodu zaapelowała o wykonanie drogi do Sawinego Grodu.

Wójt zabierając głos zaproponowała aby przejąć część drogi w Lipinach. Podkreśliła, że dopóki gmina nie otrzyma środków z Nadleśnictwa to nie będzie przygotowywana dokumentacja dotycząca wykonania remontu tej drogi. Poinformowała, że do przejęcia drogi potrzebne jest przygotowanie projektu uchwały co zostanie przygotowane na następną sesję.

Następnie Wójt Gminy zwróciła się z apelem do sołtysów i radnych o zebranie wśród mieszkańców podpisów pod inicjatywą obywatelską dotyczącą zmiany ustawy o dochodach dla jednostek samorządu terytorialnego.

Pan W. Golonko i p. L. Wawreszuk zaapelowali o ponowne przygotowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia dotacji .

Pan M. Pierko – sołtys stwierdził, że w sołectwie Topiło nie ma ani drogi ani chodnika. Wójt wyjaśniła, ze planowane jest przez Nadleśnictwo Hajnówka wybudowanie parkingu w Topile.

Pan W. Osipiuk – radny, zaproponował aby w sesjach uczestniczył radca prawny gminy.

Do punktu 8 – go: Zamknięcie obrad XVII sesji Rady Gminy Hajnówka.

Następnie wobec wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął XVII sesję Rady Gminy Hajnówka.

Protokołowała:

Barbara Niewiadomska

Przewodniczący Rady

Wiesław Józef Komarewski

Hajnówka, dnia 03 sierpnia 2012r.

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Niewiadomska

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2012-12-24

Data modyfikacji: 2012-12-24

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2012-12-24