Protokół z XXXVIII sesji Rady Gminy

Protokół Nr XXXVIII / 10

z sesji Rady Gminy Hajnówka
odbytej w dniu 24 maja 2010r.

w sali nr 12 ( początek sesji – godz. 09.00 koniec – godz.11.30)


Lista radnych i sołtysów uczestniczących w XXXVIII obradach Rady Gminy Hajnówka stanowi załącznik Nr 1 do protokołu. W obradach uczestniczyli wszyscy radni. Ponadto w obradach uczestniczyli:

  • Pani O. Rygorowicz - Wójt Gminy,

  • Pan M. Kondraciuk - Sekretarz Gminy,

  • Pani L. Nowik - Skarbnik Gminy,

  • Pan J. Kot - Prezes Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych.

Otwarcia XXXVIII sesji Rady Gminy Hajnówka dokonał Pan Wiesław Józef Komarewski - Przewodniczący Rady, który przewodniczył obradom. Powitał uczestniczących w sesji i na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach bierze udział 15 radnych, co stanowi ilość, przy której Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Następnie przedstawił porządek obrad, do którego nie wniesiono uwag. Rada jednogłośnie (15 głosów „za”) przyjęła porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego, a mianowicie:


  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

  4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

  5. Powzięcie uchwał w sprawie:

    1. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu,

    2. zmian w budżecie gminy na 2010 rok,

    3. określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Hajnówka za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury,

    4. określenia procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu,

    5. zmiany Uchwały Nr XV/83/08 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 marca 2008r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

    6. zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Stare Berezowo”.

  1. Przyjęcie informacji z realizacji uchwał podjętych od dnia 28 stycznia 2010r. do 26marca 2010r.

  2. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

  3. Wolne wnioski.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.


Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie Protokół z XXXVII sesji Rady Gminy z dnia 26 marca 2010r. Radni jednogłośnie (15 głosów „za”) przyjęli protokół z XXXVII sesji Rady Gminy Hajnówka.

Ad. 4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta
od ostatniej sesji.

 

Wójt Gminy – p. Olga Rygorowicz przedstawiła informację o działaniach podejmowanych od ostatniej sesji. W tym miejscu wszyscy uczestniczący w sesji minutą ciszy oddali hołd poległym pod Smoleńskiem.

Następnie Wójt Gminy omówiła przedmiot Walnego Zgromadzenia Puszcza Białowieska w sprawie gospodarki odpadami, spotkania z kandydatem na Prezydenta p. W. Pawlakiem, na którym szczegółowo omówiła sprawę doprowadzenia gazu do gminy Hajnówka. Następnie poinformowała o uczestniczeniu w Gminnego Zarządu OSP, a także zebraniach wiejskich w Wygodzie, Puciskach, Bielszczyźnie, Chytrej w sprawie kanalizacji tych miejscowości – poinformowała, że koszt podłączenia mieszkańca do kanalizacji wynosić będzie 1500,00zł. Omówiła także zasady zaciągniętej przez gminę pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska. Wójt Gminy omówiła Festiwal Muzyki Cerkiwnej w którym uczestniczyli kandydaci na Prezydenta RP – p. A. Olechowski, p. B. Komorowski, p. G. Napieralski. Poinformowała także o uczestniczeniu w obchodach 3-go Maja, spotkaniu z Ministrem Środowiska i prowadzonych rozmowach w sprawie Puszczy Białowieskiej oraz planowanym przystąpieniu do Progarmu Białoruskiego w ramach którego można by było dokonać powierzchniowego utrwalenia drogi powiatowej Kotówka – Trywieża.


Ad. 5. Powzięcie uchwał w sprawie:

  1. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu,

Skarbnik Gminy – p. L. Nowik przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu. Omówiła projekt uchwały wyjaśniając, że dotyczy on udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu w formie dotacji celowej w wysokości 71 500,- zł współfinansowanie inwestycji „Przebudowa nawierzchni drogi powiatowej Nr 1674B Progale – droga wojewódzka Nr 689” oraz 50 000,- zł na współfinansowanie inwestycji „Budowa chodnika we wsi Lipiny”. W tym miejscu głos zabrała Wójt Gminy, która wyjaśniła, że droga w Progalach i Lipinach jest drogą powiatową a gmina chcąc realizacji takich inwestycji musi partycypować w kosztach z tym związanych. Zaapelowała do radnych o przyjęcie projektu uchwały. Przypomniała także o pozostałych drogach znajdujących się na gminie, które nie są drogami gminnymi tj. droga do p. Bołtromiuka w Lipinach – która jest własnością Skarbu Państwa, a którą zarządzają Lasy Państwowe oraz drogi powiatowe – Kotówka – Wasilkowo, Nowokornino – Kuraszewo, Dubicze Osoczne – Jagodniki. W tym miejscu głos zabierali: p. A. Skiepko – wystąpił z zapytaniem o wyjaśnienie o jakie chodniki chodzi, gdzie mają być, bo odkąd jest radnym o żadnych chodnikach nie słyszał. Zauważył także że ul. Nowa w Dubinach prosiła kiedyś o chodnik. Wójt Gminy wyjaśniła, że na przebudowę ul. Nowej wraz z budową chodników gmina otrzymała unijne środki. Ustosunkowując się do zapytania o chodniki wyjaśniła, że mają one być wybudowane przy drodze z Hajnówki do Lipin z uwagi na istniejące tam zagrożenie dla mieszkańców z uwagi na natężenie ruchu. Wyjaśniła, że jest podpisane porozumienie ze Starostwem Powiatowym w tym temacie. Pan A. Skiepko zapytał z której strony będzie chodnik. Wójt wyjaśniła, że zostanie to jeszcze ustalone, a dotacja dotyczy tylko części chodnika. Pan J. Grygoruk – radny zabierając głos powiedział, że cyt. „ Ja doceniam Pani Wójt pracowitość i pomysły, jednakże myślę, że Pani ugięła się przed powiatem w tym temacie, bo patrząc na nasze drogi gminne, gdzie ciągniki, autokary topią się w błocie w okresach jesiennych np. Kotówka – Wasilkowo, drogi do pól np. Dubicze Osoczne – Stare Berezowo, Stare Berezowo jadąc na Morze – tam ciągniki się topią, w związku z tym sprawa chodników jest jeszcze bardzo daleko. Progale 20 lat czekały na asfalt, a Lipinom chodnik nie jest aż tak potrzebny.” Wójt gminy ustosunkowując się do wypowiedzi radnego wyjaśniła, że chodzi o chodnik we wsi, gdzie jest bardzo natężony ruch przede wszystkim przez p. Bołtromiuka. Sprawa chodników jest bardzo aktualna i w następnych latach temat ten na pewno będzie realizowany. W tym miejscu głos zabrała p. M. Szwed – radna, która wyjaśniła, że chodzi o chodnik we wsi, dlatego, że chodzą tam starsi ludzie, dzieci do szkoły, a nie ma tam żadnego MPK, a sama droga jest na tyle wąska, że nie można się po niej swobodnie poruszać. Pan A. Skiepko – radny stwierdził, że w Dubinach też tak jest. Pani M. Szwed wyjaśniła, że nie dotyczy to całej drogi tylko jej fragmentu. Pani W. Biryłko – radna - wystąpiła z zapytaniem o udział procentowy tej dotacji. Skarbnik Gminy wyjaśniła, że jest to wkład 50 %. Pan A. Skiepko – radny wystąpił z zapytaniem dlaczego dotacja taka nie została uwzględniona w projekcie budżetu na 2010 rok. Pan W. Osipiuk – radny zabierając głos stwierdził, ze ciągniki wszędzie grzęzną w błocie i ciągnik zawsze można wyciągnąć, a jak samochód odbierze życie człowiekowi to już nic się z tym zrobić nie da. Pan W. Golonko – radny wystąpił z zapytaniem czy ułożenie chodników nie zaogni sprawy z p. Bołtromiukiem i związaną z nim drogą dojazdową. Wyjaśnił, że słyszał o kłopotach z dojazdem do firmy p. Bołtromiuka zwłaszcza jesienią, przypomniał także, że firma ta zatrudnia pracowników naszej gminy. Wójt wyjaśniła, że na 94 zatrudnione osoby 15 osób pochodzi z terenu gminy. Na razie zakupiony został tam żużel i tam rozmieszczony. Wyjaśniła także, że w przypadku położenia asfaltu do p. Bołtromiuka musi być ono zrealizowane mocniejszą technologią z uwagi na tonaż pojazdów i odcinek ten może kosztować ok. 500 000zł. Pan M. Owerczuk – radny zabierając głos stwierdził, że transport od p. Bołtromiuka w 75% odbywa się przez Postołowo, a nie Lipiny. Sekretarz Gminy – p. M. Kondraciuk – zabierając głos stwierdził, że wszyscy radni mają prawo mieć swoje głosy „za” lub „ przeciw” niemniej inwestorem chodników jest powiat a nie gmina i dlatego projekt ten nie został ujęty w budżecie gminy na 2010 rok. Przypomniał także o możliwości każdorazowego występowania przez powiat o partycypację w kosztach realizacji różnych inwestycji także chodników w innych miejscowościach. Pan A. Skiepko – radny w swojej wypowiedzi podkreślił, że radni nic o takim pomyśle nie wiedzieli. Pan M. Żmieńko – radny zabierając głos zadał pytanie w temacie dróg w Orzeszkowie, podkreślił, że nic się nie robi i w związku z tym zostanie zmuszony wezwać Telewizję. Pan A.Skiepko – radny stwierdził, cyt. „ Przyjmujemy budżet później poprawki, jak to jest. Jak chciałem lampy wieszać to nie ma środków, a na chodniki są.” Wójt stwierdziła, że na lampy są środki i projekt jest realizowany. Radny W. Golonko – wystąpił z zapytaniem o wykonanie chodnika bez naszego współfinansowania. Wójt wyjaśniła, że nie, z uwagi na to, że powiat realizuje inwestycje na całym powiecie wyłącznie z 50% wsparciem gmin powiatu hajnowskiego. Pan W. Golonko zaproponował ustaleni zasady, ze do chodników gmina dokłada 20 % a do dróg 50 %. Pan J. Grygoruk złożył wniosek o wyłączenie z projektu uchwały dofinansowania chodnika. Pan W. Osipiuk stwierdził, ze jest przeciwny z uwagi na to że teraz ma być chodnik w Lipinach a później może w Starym Berezowie albo gdzie indziej, a jeżeli wycofamy to powiat nie będzie chciał realizować. Przewodniczący Rady zabierając głos stwierdził, że padła propozycja rozdzielenia projektu uchwały i przegłosowanie osobno dwóch dotacji. Sekretarz Gminy zabierając głos wyjaśnił, że regulamin rady nie przewiduje instytucji wyłączenia pewnej części uchwały. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 3 radnych było „przeciw”, a 2 „wstrzymało się” od głosu. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXXVIII / 174 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 maja 2010 roku

w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu,


(Załącznik Nr 2
do protokołu )


W tym miejscu głos zabrał p. A. Skiepko – radny, który zadał pytanie cyt. „ Był złożony wniosek radnego Grygoruka, to co jest na tej sali?” Przewodniczący Rady stwierdził, że wnioski trzeba wcześniej składać, przed przyjęciem porządku obrad. Pan A. Skiepko podkreślił, że złożony został wniosek i należy go przegłosować. Przewodniczący obrad przeprosił za nie poddanie pod głosowanie wniosku. Zaproponował ponowne przegłosowanie, a następnie stwierdził, że projektu uchwały zgodnie z regulaminem Rady Gminy nie można dzielić. W związku z powyższym przystąpił do kolejnego punktu obrad.


  1. zmian w budżecie gminy na 2010 rok,


Wójt Gminy poinformowała o zmianach w planie budżetu dokonanych w okresie między sesyjnym. Następnie głos zabrała Skarbnik Gminy – p. L. Nowik wyjaśniając, że związane są ze zmianą rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów jak i wydatków gminy. Wyjaśniła wprowadzane dotacje do budżetu gminy, a także zasady tzw. ”wyprzedzającego finansowania”, które przy planowaniu budżetu finansowane miało być etapami, jednakże środki finansowe podlegające zwrotowi z UE wypłacone zostaną po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego. W związku z tym w budżecie muszą być zmienione środki z pożyczek krótkoterminowych na pożyczki długoterminowe, co jest odzwierciedlone w prognozie długu. Wskazuje to na to, że z pożyczki gmina skorzysta w tym roku a zwrot wpłynie w przyszłym roku po zakończeniu realizacji zadań inwestycyjnych dotyczących kanalizacji i powstanie centrum ekumenicznego w Dubinach. Wobec braku pytań Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ilość przy której rada może podejmować uchwały. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XXXVIII / 175 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 maja 2010 roku
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.


(Załącznik Nr 3 do protokołu)

  1. określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Hajnówka za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury,

 

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Hajnówka za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury. Wyjaśniła, że zasady określone w projekcie uchwały wynikają z nowelizacji ustawy o finansach publicznych, która nakłada obowiązek określenia zakresu i form informacji związanych z instytucjami kultury. Wobec braku pytań Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Hajnówka za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planów finansowych gminnych instytucji kultury. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ilość przy której rada może podejmować uchwały. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XXXVIII / 176 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 maja 2010 roku

określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Hajnówka
za I półrocze, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania
planów finansowych gminnych instytucji kultury.

(Załącznik Nr 4 do protokołu)


  1. określenia procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu,

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. Omówiła szczegółowo projekt uchwały i wyjaśniła, że określenie procedur związane jest z nowelizacją ustawy o finansach publicznych. Wyjaśniła poszczególne zmiany terminów obowiązujące przy uchwalaniu budżetu tj. do 15 września Wójt przekazuje poszczególnym Komisjom założenia do budżetu, do 10 października przygotowuje projekt budżetu, do 15 listopada przekazuje projekt budżetu do rady celem zaopiniowania, rada wydaje opinię do 12 grudnia, a następnie do 31 grudnia powinien być uchwalony budżet. Wyjątkowo może być uchwalony do końca stycznia 2010r. Wersja, szczegółowość i forma opracowania materiałów budżetowych jest w takim samym układzie jak dotychczas, poza zmianami określonymi w ustawie np. źródła pochodzenia dochodów, czy też źródła równoważenia budżetu – wszystkie dochody budżetowe majątkowe od roku 2011 nie mogą być przeznaczone na wydatki bieżące. Wobec braku pytań Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ilość przy której rada może podejmować uchwały. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XXXVIII / 177 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 maja 2010 roku

określenia procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

(Załącznik Nr 5 do protokołu)

  1. zmiany Uchwały Nr XV/83/08 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 marca 2008r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji.... przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XV/83/08 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 marca 2008r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Wyjaśniła, że uchwała dotyczyła wszystkich opłat, jakie mają być ponoszone przez właścicieli gospodarstw na gminie, a zmiana dotyczy tylko stawki jaką należy płacić za dostarczenie odpadów na wysypisko w Starym Berezowie. Do chwili obecnej wynosiła ona 100 zł a obecnie 200 zł. Wzrost tej stawki wynika ze zwiększenia kosztów ponoszonych przez gminę, które wnosimy do Urzędu Marszałkowskiego oraz kosztów związanych z dyrektywami unijnymi, które wprowadzane są w temacie gospodarki odpadami. Wójt gminy zabierając głos dodała, że zawarte jest porozumienie z Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych w tym temacie. Radny J. Grygoruk zaapelował aby osoba zatrudniona na wysypisku dokładnie kontrolowała osoby przywożące odpady, aby byli to mieszkańcy gminy. Wobec braku pytań Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XV/83/08 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 marca 2008r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ilość przy której rada może podejmować uchwały. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”, 1 głos
„wstrzymujący się” Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XXXVIII / 178 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 maja 2010 roku

zmiany Uchwały Nr XV/83/08 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 marca 2008r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

(Załącznik Nr 6 do protokołu)


  1. zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Stare Berezowo”.

Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji... przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Stare Berezowo”. Wyjaśniła, że zmiana uchwała wynika z uzupełnienia złożonego już wniosku dotyczącego remontu świetlicy wiejskiej w Starym Berezowie o opis planu odnowy wsi. Wobec braku pytań Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Stare Berezowo”. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ilość przy której rada może podejmować uchwały. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”, 1 głos „wstrzymujący się” ) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XXXVIII / 179 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 maja 2010 roku

w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Stare Berezowo”.

(Załącznik Nr 7 do protokołu)


Ad.6. Przyjęcie informacji z realizacji uchwał podjętych od dnia 28 stycznia 2010r.  do 26 marca 2010r.


Sekretarz Gminy przedstawił informacją o realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka podjętych na sesjach od dnia od dnia 28 stycznia 2010r. do 26 marca 2010r. Wobec braku pytań Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie informację o realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka podjętych na sesjach od dnia 28 stycznia 2010r. do 26 marca 2010r. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) rada jednogłośnie przyjęła przedstawiona informację.

(Załącznik Nr 8 do protokołu)


Ad.7. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.


Wobec braku wniosków i interpelacji odpowiedzi nie udzielano.


Ad.8. Wolne wnioski.


W wolnych wnioskach głos zabrała p. W. Sajewicz, która zadała zapytanie związane z pobieraniem opłat za „nie wystawiane” pojemniki z odpadami, a więc opłatami ponoszonymi co miesiąc mimo braku odpadów w pojemnikach, a w związku z tym z opłatami ponoszonymi przez mieszkańców, którzy odpadów faktycznie nie mają. W tym miejscu głos zabrał p. J. Kot – Prezes PUK, który poinformował, że Przedsiębiorstwo działa już od ok. 6 lat, a od 5 lat ustawiane są pojemniki w wielkościach od 120 litrów do 1100 litrów. Wychodząc na przeciw osobom samotnym PUK zakupił pojemniki o wielkości 80 litrów i w takim przypadku mieszkańcy mogą takie umowy zawiesić (nawet telefonicznie), a ponosić będą opłaty wynoszące 1,46 za dzierżawę pojemnika, a za pojemniki większe ok. 2 złotych, chyba, że pojemnik zostanie wykupiony i stanie się własnością gospodarstwa. Stwierdził także, że zasady takie dotyczą właścicieli nieruchomości z większymi pojemnikami. W temacie gospodarki odpadami i segregacji odpadami głos zabierali radni p. W. Komarewski, p. W. Golonko, J. Grygoruk, W. Biryłko, W. Osipiuk, Wójt Gminy oraz sołtysi B. Gierman, M. Pierko, K. Sołowianiuk. Zaapelowano o zwiększenie ilości pojemników na selektywną zbiórkę odpadów.

Następnie głos zabrał sołtys Trywieża - p. K. Sołowianiuk- który zaapelował o cierpliwość przy realizacji zadań inwestycyjnych, zwłaszcza w przypadku realizacji dróg gminnych. Stwierdził, że najważniejszą sprawą dla gminy wydaje się być sprawa gazu, zwłaszcza dla inwestora w Trywieży – firmy Leier, a z tego co wie brak jest jakichkolwiek pism w tym temacie. Wójt udzielając odpowiedzi, wyjaśniła, że gmina wystosowała wiele pism z tym związanych, a obecnie wszyscy samorządowcy podpisują się pod apelem gminy w sprawie pozyskania gazu. Omówiła także wszystkie procedury i problemy z tym związane.

Pani W. Sajewicz wystąpiła z zapytaniem dotyczącym planowanej inwestycji związanej z przebudowa drogi wojewódzkiej Przechody – Nowosady oraz wyjaśnienie planowanej inwestycji związanej z kanalizacją do Soroczej Nóżki. Wójt udzielając odpowiedzi wyjaśniła, że są podpisane umowy, w związku z czym zleceniobiorcy muszą się z nich wywiązać w terminach określonych w tych umowach.

Pan M. Owerczuk radny, w swojej wypowiedzi stwierdził, że cyt. „jeżeli ktoś chce bałaganu to niech zrobi sobie kanalizację”. W swojej wypowiedzi stwierdził, że w Postołowie, droga do p. Kindziuka została zniszczona. Pan W. Komarewski stwierdził, że nic złego tam się nie dzieje. Pani H. Bagrowska stwierdziła, że przy wykonywaniu kanalizacji tzw. „bałaganu” uniknąć się nie da, wyjaśniła jednocześnie, że kłopot przy budowie kanalizacji w Postołowie związany jest z rowem, który tamtędy przechodzi. Wyjaśniła, że firmy realizujące inwestycję zobowiązane są do pozostawienia terenu w należytym stanie.

Radny W. Golonko – radny wystąpił z zapytaniem związanym z korzystaniem przez firmę Leier z gazu dostarczanego np. cysternami. Wójt wyjaśniła, że jest to sprawa przedsiębiorcy, a nie gminy Hajnówka.

Pan A. Skiepko – radny zadał pytanie o autorstwo projektu kanalizacji do p. R. Kindziuka. P. H. Bagrowska wyjaśniła, że Starostwo Powiatowe. W tym miejscu p. A. Skiepko stwierdził, że przy wykonywaniu inwestycji można było ominąć drogę do Kindziuka z uwagi na jej szerokość. Pani H. Bagrowska wyjaśniła, że w przypadku gdy kanalizację robimy w pasie drogowym to mamy prawo do dysponowania, a jeśli wchodzimy w cudzą własność to konieczne jest uzyskanie zgody. Pan A. Skiepko – radny stwierdził, że jest to nasza własność. Pan A. Skiepko – radny stwierdził, że szerokość drogi była wystarczająca aby można było uniknąć kłopotów związanych ze zniszczeniem drogi. W tym miejscu głos zabrała Wójt Gminy, która stwierdziła, że droga zostanie naprawiona.

Pan A. Skiepko – radny wystąpił z zapytaniem o ustawienie pojemników na selektywną zbiórkę odpadów w Kotówce. Pani H. Bagrowska wyjaśniła, że w pierwszej kolejności pojemniki ustawiane były w większych miejscowościach, a następnie sukcesywnie w innych miejscowościach. W tym miejscu głos zabrała Wójt Gminy, która stwierdziła, ze wszystko na gminie realizowane jest w miarę posiadanych środków. I wyraziła przekonanie, że z czasem uda się większość planów wykonać, chociażby przy pomocy środków unijnych.

Pan W. Osipiuk – poinformował, że na zebraniach wiejskich związanych z budową kanalizacji, uczestniczyli wykonawcy inwestycji, którzy zobowiązali się do dokonania naprawy dróg w okresie 2 lat od wykonania inwestycji. W przeciwnej sytuacji umowa zawarta z nim a Zarządem Dróg Powiatowych zostanie rozwiązana. A wszelkie uwagi należy zgłaszać do wykonawcy umowy.

Pan M. Pierko – sołtys wsi Topiło w swojej wypowiedzi stwierdził, ze chodnik w Lipinach to jego zdaniem luksus, podczas kiedy mieszkańcy Topiła nie mają nawet równej drogi, a nie tylko utwardzonej. Wójt Gminy wyjaśniła, że drogi położone w Topile są drogami leśnymi. Zobowiązała się do przeprowadzenia ponownych rozmów z Nadleśnictwie w sprawie dróg.

Pani H. Maksimiuk – radna w swojej wypowiedzi przypomniała o bezpieczeństwie osób poruszających się na chodniku. Przypomniała, że od wielu lat tworzone były projekty budowy chodników oraz ścieżek rowerowych w Nowosadach. Podkreśliła, że przy drodze wojewódzkiej taki chodnik jest niezbędny ale projekt nadal jest na etapie tworzenia a nie realizacji. Zaapelowała, że warto mieć nadzieję, że jeżeli taki chodnik powstaje w jakiejś miejscowości to jest szansa, że powstanie także w Nowosadach. W tym miejscu głos zabrała Wójt Gminy, która wyjaśniła, że na realizacje projektu przebudowy drogi Zwodzieckie – Nowosady są zarezerwowane środki finansowe, jednakże województwo nie przystępuje do jego realizacji – a leży to w gestii samorządu województwa.

Pani W. Sajewicz- radna wystąpiła o zmianę ustawienia znaku z ograniczeniem tonażu w odwrotnym kierunku.

Pan W. Golonko – radny, przypomniał o ustaleniach na podstawie których w pierwszej kolejności realizowane miały być drogi, przy których mieszkają ludzie.

Pan J. Grygoruk – radny, omówił sprawę pobocza w Chytrej, wypompowywania wody z wysypiska odpadów na grunta rolnika, niszczenia poboczy dróg przez sprzęt rolniczy.

Pan A. Skiepko – przedstawił temat przebudowy ulic w Dubinach.

Pan M. Owerczuk- omówił temat przeprowadzenia przetargu na kanalizacje i kosztami z tym związanymi, z podkreśleniem tańszych kosztów wykonywanych na terenie innych gmin. Zaapelował o sukcesywne sprawdzanie wykonawcy danej inwestycji, ponieważ np. rów w Postołowie został zapchany gałęziami.

Pani W. Biryłko – w swojej wypowiedzi podkreśliła, że wszystkich obowiązują przepisy prawa, przetargi. Podkreśliła, że to właśnie rada jest gospodarzem gminy i zaapelowała o rozwagę wśród radnych.

Wójt ustosunkowując się do wypowiedzi radnych stwierdziła, że rada i wójt stara się w każdej miejscowości cokolwiek zrealizować. Przetargi obowiązują każdą inwestycję, wszystko obwarowane jest przepisami prawa, terminami. Zaapelowała o rozwagę stwierdzając, że wszędzie zostanie zrobiony porządek.

Przewodniczący obrad p. W. Komarewski - wystąpił o przedstawianie do publicznego wglądu projektów planów inwestycyjnych aby można było wnosić ewentualne uwagi.

P. B. Gierman – sołtys Chytra zgłosił do naprawy ubytki w nawierzchni drogi Dubicze Osoczne – Chytra.

Następnie wobec wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął obrady XXXVIII sesji Rady Gminy Hajnówka.


Protokołowała:

Barbara Ostapczuk

Przewodniczący Rady

 

Wiesław Józef Komarewski

Hajnówka, dnia 28 maja 2010r.

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2010-07-14

Data modyfikacji: 2010-07-14

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2010-07-14