Protokół z III sesji Rady Gminy

Protokół Nr III / 10

z sesji Rady Gminy Hajnówka
odbytej w dniu 28 grudnia 2010r.

w sali nr 12 ( początek sesji – godz. 09.00 koniec – godz.11.20)

Lista wszystkich radnych i sołtysów uczestniczących w III obradach Rady Gminy Hajnówka stanowi załącznik Nr 1 do protokołu. Ponadto w obradach uczestniczyli:
 
Pani O. Rygorowicz - Wójt Gminy, Pan M. Kondraciuk - Sekretarz Gminy, Pani L. Nowik - Skarbnik Gminy, p. T. Borowik – Kierownik GOPS.

Otwarcia III sesji Rady Gminy Hajnówka dokonał Pan Wiesław Józef Komarewski - Przewodniczący Rady, który przewodniczył obradom. Powitał uczestniczących w sesji i na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach bierze udział 15 radnych, co stanowi ilość, przy której Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Następnie przedstawił porządek obrad, do którego wniesiono propozycję rozszerzenia porządku obrad o podpunkty 6,7,8,9 w punkcie 5 o treści: „ 6. zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce, 7. zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych, 8. zmiany uchwały Nr XLV/196/10 Rady Gminy Hajnówka z dnia 10 listopada 2010r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości, 9. zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Lipiny”. Rada jednogłośnie (15 głosów „za”) przyjęła porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego, a  mianowicie:

1. Otwarcie obrad

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

5. Podjęcie uchwał w sprawie:

1.   zmian w budżecie gminy na 2010 rok,

2.   uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018,

3.   uchwalenia budżetu Gminy Hajnówka na rok 2011,

4.   ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy,

5.   uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011,

6.   zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce,

7.   zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,

8.   zmiany uchwały Nr XLV/196/10 Rady Gminy Hajnówka z dnia 10 listopada 2010r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości,

9.   zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Lipiny”

6. Przyjęcia planów pracy poszczególnych komisji na 2011 rok.

7. Przyjęcie planu pracy Rady Gminy na 2011 rok.

8. Interpelacje zapytania i odpowiedzi.

9. Wolne wnioski.


       Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad  Rady Gminy.

 Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie Protokół nr  I/10  z dnia  02 grudnia  2010r. oraz Protokół nr II z dnia 02 grudnia 2010r. Radni jednogłośnie (15 głosów „za”) przyjęli protokoły z I i II sesji Rady Gminy Hajnówka.

Ad. 4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta
od ostatniej sesji.


            Wójt Gminy – p. Olga Rygorowicz przedstawiła informację o działaniach podejmowanych od ostatniej sesji. Poinformowała o wynikach przeprowadzonych wyborów Sołtysów oraz członków rad sołeckich i przedstawiła radnym sołtysów poszczególnych sołectw. Następnie poinformowała o uczestniczeniu w spotkaniu w sprawie gospodarowania odpadami, społecznej Radzie Naukowej Leśnych Kompleksów Promocyjnych, spotkaniach z emerytowanymi pracownikami gminy, zbowidowcami, pracach Stowarzyszenia Muzyki Cerkiewnej. Powiadomiła także o spotkaniach z mediami, których głównym tematem było poszerzenie granic Białowieskiego Parku Narodowego oraz realizacja zadań przez gminę w najbliższym okresie.

          Ad. 5. Powzięcie uchwał  w sprawie:

1.   zmian w budżecie gminy na 2010 rok,

Wójt Gminy poinformowała o zmianach w planie budżetu dokonanych w okresie między sesyjnym. Następnie Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów jak i wydatków gminy. Wyjaśniła ponadto, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych.  W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr III/ 7 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 grudnia 2010 roku

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.

(Załącznik Nr 2  do protokołu)

2.   uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018,

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018. Wyjaśniła, że projekt uchwały dotyczy zadłużenia gminy i realizacji umów wieloletnich dotyczących realizacji zadań bieżących w okresie dłuższym niż 1 rok. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Następnie poinformowała o otrzymaniu pozytywnej opinii Składu Orzekającego RIO w Białymstoku z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018. Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka na lata 2011-2018. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych.  W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr III/ 8 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 grudnia 2010 roku

w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Hajnówka
na lata 2011-2018

(Załącznik Nr 3  do protokołu)

3.   uchwalenia budżetu Gminy Hajnówka na rok 2011,

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2011 rok. Następnie przedstawiła pozytywną Uchwałę Nr II.00310-27/10 Składu Orzekającego RIO w Białymstoku z dnia 09.12.2010r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu Gminy Hajnówka na 2011 r. oraz o możliwości sfinansowania przewidzianego w projekcie budżetu planowanego deficytu. Poinformowała, że planowany budżet na 2011r. zamyka się po stronie dochodów kwotą 14 009 278 zł, a po stronie wydatków kwotą
11 303 494 zł, jednocześnie przedstawiła poszczególne kwoty dochodów i ich przeznaczenie, omówiła deficyt budżetu, rezerwę budżetu i poszczególne załączniki do przedstawionej uchwały budżetowej. Ponadto Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Finansów... Pan W. Osipiuk przedstawił Opinię Nr 1/10 Komisji Rolnictwa... z dnia 20 grudnia 2010r. zawierającą pozytywną opinię w sprawie budżetu Gminy Hajnówka na 2011 rok. Wyjaśniła także, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Następnie głos zabrała Wójt Gminy, która poinformowała, że budżet w trakcie roku podlega każdorazowym zmianom. Omówiła środki finansowe, które mają być przekazane z NFOŚ na realizację inwestycji tj. przydomowe oczyszczalnie ścieków oraz kolektory słoneczne wynoszące ok. 2 mln. zł oraz ok. 5 mln. zł nisko oprocentowanego kredytu na sfinansowanie tego zadania. Wyjaśniła także, że gmina przystępować będzie do różnych projektów unijnych.

Następnie po otwarciu dyskusji przez Przewodniczącego rady głos zabrał radny W. Golonko, który zadał pytanie dotyczące uwzględnienia planowanych środków finansowych na przydomowe oczyszczalnie w budżecie gminy na 2011 rok. Wójt udzielając odpowiedzi wyjaśniła, że środki o których mowa jest na dzień dzisiejszy informacją, a nie ma wiążącej decyzji w tym temacie. Następnie głos zabrała Skarbnik Gminy, która również ustosunkowała się do tematu.

Następnie głos zabrał p. A. Skiepko – radny, który wystąpił z zapytaniem dotyczącym  nie uwzględnienia w wykazie zadań inwestycyjnych przebudowy ulic w Dubinach tj. ul. Grzybowej oraz ul. Nowej. Podkreślił, że od wielu lat w wykazie zadań inwestycyjnych zadania te były uwzględnione natomiast w 2011 roku zadanie takie nie występuje.  Wójt udzielając odpowiedzi wyjaśniła, że zadanie takie zostanie zrealizowane w momencie gdy gmina dysponowała będzie środkami finansowymi na jego realizację. Pan A. Skiepko – radny wystąpił o uwzględnienie ulic w Dubinach tj. ul. Grzybowej oraz ul. Nowej w wykazie zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2011 roku stanowiącym załącznik nr 3 do Uchwały. Następnie głos zabrała Skarbnik Gminy – p. L. Nowik, która zaproponowała zmianę zapisu zadania z „Przebudowa dróg gminnych: Rozwój lokalnej infrastruktury drogowej w gminie Hajnówka poprzez przebudowę dróg gminnych: II etap nr. Nr 108542B Zwodzieckie – Przechody; Nr 108539B Nowosady – Dubińska Ferma; Nr 108574B ul. Łąkowa w Dubinach; Nr 108571 ul. Torowa w Dubinach; nr 108538B Skryplewo – dr woj. Hajnówka – Nowosady; nr 108532B Orzeszkowo Jagodniki (granica gminy); 108548B, 108549B Orzeszkowo – Podtrościniec; nr 108550B, 108551B Podtrościniec – Zatrościniec” na „Przebudowa dróg gminnych: Rozwój lokalnej infrastruktury drogowej w gminie Hajnówka poprzez przebudowę dróg gminnych: II etap nr. Nr 108542B Zwodzieckie – Przechody; Nr 108539B Nowosady – Dubińska Ferma; Nr 108574B ul. Łąkowa w Dubinach; Nr 108571 ul. Torowa w Dubinach; nr 108538B Skryplewo – dr woj. Hajnówka – Nowosady; nr 108532B Orzeszkowo Jagodniki (granica gminy); 108548B, 108549B Orzeszkowo – Podtrościniec; nr 108550B, 108551B Podtrościniec – Zatrościniec; ulica Grzybowa i część ulicy Nowej w Dubinach”. Następnie wobec braku dyskusji Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2011 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych.  W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr III/ 9 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 grudnia 2010 roku

w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2011 rok

(Załącznik Nr 4 do protokołu)

4.   ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy,

            Przewodniczący Rady wystąpił o przedstawienie projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta. W tym miejscu głos zabrała Skarbnik Gminy, która przedstawiła zasady ustalania wynagrodzenia Wójta Gminy, poinformowała o wynagrodzeniu obowiązującym na mocy Uchwały Nr II / 16 / 06 Rady Gminy Hajnówka z dnia 05 grudnia 2006 roku w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy. Następnie przedstawiła propozycje Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Finansów..., które stanęły na stanowisku pozostawienia dotychczas obowiązującego wynagrodzenia. Wyjaśniła także, że Komisja Opieki... nie zajęła stanowiska w tym temacie. Następnie przedstawiła dotychczasowe stawki wynagrodzenia Wójta Gminy:

1.      wynagrodzenie  zasadnicze  w wysokości    - 5 700,-

2.      dodatek funkcyjny w wysokości                   - 1 700,-

3.      dodatek specjalny w wysokości 40% łącznie od wynagrodzenia zasadniczego
i dodatku funkcyjnego.

4.      Dodatek za wieloletnią pracę w wysokości  20% wynagrodzenia zasadniczego.

Jednocześnie wyjaśniła, że na podstawie obowiązujących przepisów kwota dodatku funkcyjnego wynosi 1900,- w związku z czym Komisje zaproponowały dostosowanie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w taki sposób, aby wysokość wynagrodzenia pozostała na dotychczasowym poziomie. W związku z tym przedstawiła Skarbnik Gminy przedstawiła następujące stawki:

  1. wynagrodzenie  zasadnicze  w wysokości    - 5 530,-
  2. dodatek funkcyjny w wysokości                   - 1 900,-
  3. dodatek specjalny  w wysokości  40% łącznie od wynagrodzenia zasadniczego
     i dodatku funkcyjnego.
  4. Dodatek za wieloletnią pracę w wysokości  20% wynagrodzenia zasadniczego. Wyjaśniła, że kwota brutto wyniesie 11 508,-

            W tym miejscu głos zabrała Pani Walentyna Biryłko, która zaproponowała maksymalne stawki wynagrodzenia Wójta  a mianowicie:

1. wynagrodzenie  zasadnicze  w wysokości    - 5 700,-

2. dodatek funkcyjny w wysokości                   - 1 900,-

3. dodatek specjalny  w wysokości  40% łącznie od wynagrodzenia zasadniczego
 i dodatku funkcyjnego.

4. dodatek za wieloletnią pracę w wysokości  20% wynagrodzenia zasadniczego.

Przewodniczący obrad  poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta wypracowany przez Komisje. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (13 głosów „za”, 2 głosy „przeciw” ) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr III/ 10 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 grudnia 2010 roku

w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy

(Załącznik Nr 5 do protokołu)

5.   uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011,

Pani T. Borowik-Kierownik GOPS przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Do przedstawionego projektu nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad  poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził że rada powzięła uchwałę o treści:

 Uchwała Nr III/ 11 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 grudnia 2010 roku

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki
 i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011,

(Załącznik Nr 6 do protokołu)

6.   zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce,

Pani T. Borowik-Kierownik GOPS przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce. Wyjaśniła, że konieczność wprowadzenia zmiany wynika z zaleceń pokontrolnych mających na celu wyłonienie stanowiska głównej księgowej w jednostce organizacyjnej tj. GOPS. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Do przedstawionego projektu nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad  poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr III/ 12 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 grudnia 2010 roku

zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce,

(Załącznik Nr 7 do protokołu)

7.   zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych. Wyjaśniła, że zmiana uchwały wynika ze zmiany obowiązujących przepisów tj. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i związana jest ze zmianą brzmienia załączników w deklaracjach. Do przedstawionego projektu nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad  poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził że rada powzięła uchwałę o treści:

 Uchwała Nr III/ 13 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 grudnia 2010 roku

w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych

(Załącznik Nr 8 do protokołu)

8.   zmiany uchwały Nr XLV/196/10 Rady Gminy Hajnówka z dnia 10 listopada 2010r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości,

 

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLV/196/10 Rady Gminy Hajnówka z dnia 10 listopada 2010r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości. Wyjaśniła, że zmiana uchwały wynika ze zmiany obowiązujących przepisów tj. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i związana jest ze zmianą brzmienia zapisów § 1 uchwały. Do przedstawionego projektu nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad  poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLV/196/10 Rady Gminy Hajnówka z dnia 10 listopada 2010r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr III/ 14 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 grudnia 2010 roku

w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXI/183/05 z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych

(Załącznik Nr 9 do protokołu)

9.   zatwierdzenia „Planu Odnowy Wsi Lipiny”

Wójt Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Lipiny”. Wyjaśniła, że gmina remontować będzie wszystkie świetlice na terenie gminy. Następnie poinformowała, że istnieje możliwość wystąpienia o środki unijne z programu
„ Odnowa i Rozwój wsi” i dokonano wyboru świetlicy w Lipinach z uwagi na rozmiar robót budowlanych, które należy wykonać.  Wyjaśniła, że Plan Odnowy Wsi zawiera wszystkie inwestycje, które w danej wsi powinny być zrealizowane. Pani A. Janiuk – radna stwierdziła, że najlepiej we wszystkich wsiach zrobić taki plan. Wójt stwierdziła, że wykonanie takiego planu wiąże się z wysokimi nakładami finansowymi. Pani G. Sacharczuk – radna zaproponowała aby uroczysko „Krynoczka” również uwzględnić w takim planie. Wójt wyjaśniła, że nie ma takiej możliwości z uwagi na brak własności tego terenu. Następnie głos zabrał p. W. Grygoruk – radny, który zauważył, że plan zawiera wiele inwestycji, a świetlica to mały wycinek w ich realizacji. Wójt wyjaśniła, że plan odnowy danej wsi to cyt. „Plan Marzeń” na 10-15 lat, a sam dokument jest niezbędny do złożenia wniosku o pozyskanie środków. Wyjaśniła, że odnośnie drogi w Lipinach  do zakładu państwa Bołtromiuków nie został uregulowany jej stan prawny i gmina podejmować będzie ten temat w późniejszym terminie. Wyjaśniła, że temat ten jest przedmiotem rozmów z Nadleśnictwem i Starostwem Powiatowym. Następnie głos zabrał p. W. Golonko – zaproponował aby temat ten odsunąć w czasie. Wyjaśnił także, że na plan odnowy wsi wykonany przez parafię w Orzeszkowie gmina nie poniosła żadnych środków finansowych. Wójt wyjaśnił, że nie ma możliwości odsunięcia tematu Lipin w czasie z uwagi na aplikowanie wniosków o środki unijne, którego termin upływa 29 grudnia 2010r. Pan A. Skiepko – radny zadał zapytanie o pozostałe miejscowości w których są świetlice. Wójt wyjaśniła, że Urząd Gminy dysponuje brygadą remontowo – budowlaną, która na bieżąco remontuje świetlice. Poza tym podkreślił, że niestosowne jest przedstawianie projektów uchwał przed sesją, bez rozpatrzenia ich na komisjach. Pani W. Sajewicz radna zaapelowała o wzięcie pod uwagę finansów gminy.  Pani A. Janiuk – radna stwierdziła, że takiej świetlicy jaka zaproponowana jest dla wsi Lipiny, każda wieś mogłaby pozazdrościć. Przypomniała, że w świetlicy w Borysówce należałoby wymienić okna. Wójt poinformowała, że gmina sukcesywnie remontować będzie świetlice. Wyjaśniła, że inwestycja zaplanowana jest w granicach 700 tys. zł, a po otrzymaniu środków rada zadecyduje o jego realizacji. Radny S. Sokołowski wystąpił z zapytaniem, czy zasadne jest remontowanie świetlic z uwagi na brak ich wykorzystania przez mieszkańców. Zaproponował aby kompleksowo zrealizować remonty już rozpoczęte i dopiero realizować nowe. Następnie wystąpił z zapytaniem dlaczego nie jest ujęta budowa remizo-świetlicy w Nowosadach. Wójt udzielając odpowiedzi wyjaśniła, że świetlice wykorzystywane są przez mieszkańców np. Na chrzciny, stypy i w miarę możliwości gmina zatrudniać będzie pracowników do takich świetlic. Odnośnie budowy remizo-świetlicy wyjaśniła, że brak jest środków finansowych na taką inwestycję. Następnie p. A. Janiuk- zaapelowała o ostrożne dysponowanie budżetem na różne inwestycje. Pan W. Grygoruk- radny zadał zapytanie o kryterium wyboru Lipin do takiej inwestycji. Wójt wyjaśniła, że podstawą takiej propozycji jest rozmiar robót, jakie mają być wykonane oraz liczbę dzieci które mieszkają w Lipinach. Następnie p. W. Osipiuk – radny stwierdził, że projekt uchwały winien być przedstawiony na Komisjach i wtedy radni mogliby podjąć decyzję. Wójt wyjaśniła, że celem projektu uchwały jest wystąpienie ośrodki unijne z programów pomocowych. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Lipiny”. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (11 głosów „za”, 2 głosy „przeciw”, 2 głosy „wstrzymujący się”) Przewodniczący obrad stwierdził że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr III/ 15 / 10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 28 grudnia 2010 roku

w sprawie zatwierdzenia „ Planu Odnowy Wsi Lipiny”.

(Załącznik Nr 10 do protokołu)

  Ad.6. Przyjęcie planów pracy poszczególnych Komisji na 2011 r.

Przewodniczący obrad przedstawił plany pracy poszczególnych komisji na 2011 rok. Wyjaśnił, że były one przedmiotem obrad komisji, które nie wniosły uwag i jednogłośnie przyjęły plany pracy. Pan W. Golonko – radny zaapelował aby każda Komisja popracowała nad tematami należącymi do jej właściwości, a jej opinia powinna być wiodąca w każdej sprawie. Następnie rada przyjęła przedstawione Plany Pracy jednogłośnie.

(załącznik Nr 11 do protokołu)

  Ad.7. Przedstawienie Planu Pracy Rady Gminy na 2011 r.

Przewodniczący Rady przedstawił radnym propozycję Planu Pracy Rady Gminy na 2011 rok. Do przedstawionego  planu nie zgłoszono zastrzeżeń. Rada przyjęła przedstawiony Plan Pracy na 2011 rok jednogłośnie.

(załącznik Nr 12 do protokołu)

Ad. 8. Interpelacje zapytania i odpowiedzi i Ad. 9. Wolne wnioski.

W wolnych wnioskach p. W. Osipiuk – radny poinformował, że na posiedzeniu Komisji w dniu 20 grudnia 2010r. zgłoszony został wniosek dotyczący dokonania analizy finansowo-organizacyjnej oświaty w gminie Hajnówka i wniosek taki również zgłoszony został na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 21 grudnia 2010r.

Następnie Przewodniczący obrad otworzył dyskusję. W toku dyskusji głos zabierali:

Pan M. Pierko – zadał zapytanie w temacie spożywania alkoholu na terenie świetlic wiejskich. Pani T. Borowik – Kierownik GOPS wyjaśniła, że istnieje zakaz spożywania alkoholu w miejscach publicznych. Pan M. Pierko zauważył, że w projektach unijnych nie można wprowadzać zmian. Wójt ustosunkowując się stwierdziła, że do planu odnowy wsi można uchwałami rady wprowadzać zmiany. Następnie Wójt podejmowała temat remontów świetlic wiejskich, zatrudnienia pracowników w świetlicach, budowy kanalizacji, przebudowie dróg w gminie.

Następnie p. K. Sołowianiuk – wystąpił o udostępnienie sołtysom wykazu zadań inwestycyjnych w roku 2011. Ponadto podkreślił zakres prac realizowanych przez sołtysów i wystąpił w ich imieniu o gratyfikację. Wójt udzielając odpowiedzi wyjaśniła, że wiele spraw winno być realizowanych przez brygadę remontową i należy je zgłaszać do realizacji.

Pani W. Sajewicz- radna zadała zapytanie związane z zatrudnieniem w świetlicy w Nowosadach, zaapelowała o dokupienie filiżanek, garnków do świetlicy i prosiła o wyjaśnienie dokładnego przeznaczenia 2 mln zł. związanych z BPN. Wójt wyjaśniła, że odnośnie zatrudnienia w świetlicy w Nowosadach, zostanie zatrudniona osoba z Urzędu Pracy, na dodatkowe wyposażenie świetlicy brak jest środków finansowych. Odnośnie środków pieniężnych wyjaśniła, że 2 mln zł. to środki, których przeznaczenie związane jest z  budową przydomowych oczyszczalni i budowy kolektorów słonecznych tzw. solarów  i do tego Minister Ochrony Środowiska  udziela 5 mln niskooprocentowanej pożyczki do podziału na 3 gminy. Wyjaśniła, że w pierwszej kolejności realizowane będą przydomowe oczyszczalnie. Wójt wyjaśniła, że na chwilę obecną nie wiadomo jaki koszt będzie budowy przydomowych oczyszczalni, po stronie mieszkańca planuje się by nie był on wyższy niż 2000zł.

Pani A. Janiuk – radna- zadała zapytanie związane z planowaną budową kanalizacji tzw. „rurowej” w Borysówce, Wasilkowie i Rzepiskach i ewentualnych przydomowych oczyszczalni. Wójt wyjaśniła, że najlepiej by było zorganizować zebrania z mieszkańcami w celu wyjaśnienia tematu i  kosztów z tym związanych.

Pan M. Żmieńko – radny – zaapelował o zakup wentylatorów do świetlicy wiejskiej w Orzeszkowie.

Pan S. Sokołowski – radny zaproponował wykorzystywanie ogrzewania gazowego do świetlic wiejskich w celu szukania oszczędności. Wójt wyjaśniła, że temat pozostawia do dalszej dyskusji i zostanie on rozpatrzony.

Pan P. Grygoruk- sołtys- wystąpił z zapytaniem o ceny wody i ścieków w gminie. Wójt wyjaśniła, że firma eksploatująca wodociągi przedstawiła projekt uchwały w sprawie stawek zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków, jednakże rada kad. 2006-2010 projektu takiego nie przyjęła jednakże mocą obowiązujących przepisów ceny te obowiązują. Odnośnie innych dostawców wody proponują one wygórowane stawki i gmina szuka kompromisu w tym temacie. Wyjaśniła, że w mieście Hajnówka ceny są niższe bo jest większe wykorzystanie i zużycie wody.

Pani H. Stefaniuk – sołtys Dubin zaapelowała o wymianę tablic informacyjnych z napisem SOŁTYS dla sołectw w gminie.

Wójt Gminy zabierając głos poinformowała, że jednostka wojskowa wystąpiła do gminy Hajnówka o pozwolenie na dokonywanie rozbrajania niewypałów (niewybuchów) w Dubińskiej Fermie. Zaapelowała o podjęcie decyzji w tym temacie. Rada jednogłośnie ( 15 głosów „przeciw”) nie wyraziła zgody na rozbrajanie niewypałów (niewybuchów) w Dubińskiej Fermie.

Pan J. Kot – radny – wystąpił z apelem aby brać pod uwagę również miejscowości w których nie ma świetlic wiejskich. Następnie podjął temat gospodarki odpadami i zapytał o kwotę jaką gmina wnosi do Zakładu Zagospodarowania Odpadów. Skarbnik wyjaśniła, że ok.1153 zł rocznie. Następnie p. J. Kot przedstawił temat gospodarki odpadami na terenie gminy i powiatu hajnowskiego. Zadał zapytanie o stan dróg w gminie Hajnówka zwłaszcza po wykonaniu inwestycji polegającej na budowie kanalizacji. Zadał zapytanie związane z zagospodarowaniem terenu po SKR w Postołowie oraz budynkami tam istniejącymi. Poinformował, że kruszywo z tych budynków może być w pełni wykorzystane z uwagi na jego właściwości, np. do wyrównywania dróg. Poruszył także temat ogrzewania świetlic wiejskich.

Pani W. Sajewicz – radna wystąpiła o udrożnienie rowów melioracyjnych w Soroczej Nóżce. Wójt wyjaśniła, że udrażnianie rowów to zadanie Spółki Wodnej.

Wójt Gminy ustosunkowując się przedstawiła temat gospodarki odpadami realizowanego w ramach Związku Gmin Wiejskich i współpracy z miastem Hajnówka w tym temacie. Odnośnie SKR i terenu poinformowała, ze teren ten obejmuje 10 ha i planuje się stworzenie nowego osiedla z działkami na sprzedaż z wykorzystaniem kruszywa z budynków tam istniejących. Odnośnie stanu dróg wyjaśniła, że z firmami wykonującymi budowę kanalizacji zawarte zostały aneksy do umów zawierające termin do 15 maja na wykonanie  naprawy dróg.

Pan A. Skiepko – radny zadał zapytanie związane z przebudową drogi Zwodzieckie – Nowosady. Omówiła dotychczasową współpracę w tym temacie z samorządem wojewódzkim i problemami z tym związanymi. Wyjaśniła, że dokumentacja nie uwzględniała zasad odprowadzania wody z posesji mieszkańców. Obecnie  z inwestycji wyłączone zostały Dubiny z uwagi na konieczność naniesienia poprawek w dokumentacji, natomiast od Zwodzieckiego inwestycja ta jest w trakcie realizacji.

Pan R. Patejuk – sołtys- wystąpił o ustawienie koszy na selektywną zbiórkę odpadów w Łozicach. Wójt wyjaśniła, że gmina dokona rozpatrzy wniosek.

Następnie wobec wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął obrady III sesji Rady Gminy Hajnówka.

Protokołowała:
Barbara Ostapczuk
       

      Przewodniczący Rady
Wiesław Józef Komarewski

Hajnówka, dnia 03 stycznia 2011r.

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2011-04-13

Data modyfikacji: 2011-04-13

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2011-04-13